کد خبر : 1004576 | 28 اسفند 1391 ساعت 21:45 | 86.8K بازدید | 0 دیدگاه

قوانین نقل و انتقالات بازیکنان (بخش دوم)

پیش نویس نهایی قانون نقل و انتقالات که براساس توافق با سازمان لیگ حرفه ای فوتبال ایران توسط اتحادیه فوتبال ایران مطابق با الزامات لازم الاجرای فیفا تهیه شده است، تدوین شد .

قوانین نقل و انتقالات بازیکنان (بخش دوم)
به گزارش "ورزش سه" ، پيشنويس اين قوانين براي مطالعه باشگاهها ارائه شده تا توسط باشگاه ها مطالعه شود . همچنين نسخه اي هم براي ورزش سه ارسال شد که در چند بخش ارائه شده است :
فصل سوم - ثبت بازیکنان
ماده 8: ثبت نام بازیکنان
8.1 - بازیکنان تنها می‌توانند در طی یکی از دو دوره نقل و انتقالات قبل از آغاز فصل و یا در نیم فصل ثبت نام شوند و تنها بازیکن ثبت نام شده مجاز به شرکت در مسابقات رسمی می‌باشند و متعهد خواهند بود که به قوانین و مقررات فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران احترام بگذارد و آن‌ها را رعایت کند.
8.2 - هر بازیکن تنها می تواند در یک زمان با یک باشگاه ثبت قرارداد شده باشد.
8.3 - هر بازيکن در هر فصل مي‌تواند براي دو باشگاه به صورت قطعي یا قرضي بازي نمايد.
8.4 - بازیکن ها ممکن است که حداکثر با سه باشگاه در طول یک فصل ثبت شوند. در طول این مدت، بازیکن تنها واجد شرایط بازی در مسابقات رسمی برای دو باشگاه می باشد. به عنوان استثنا بر این قانون، بازیکنی که بین دو باشگاه متعلق به فدراسیون هایی با فصول مسابقاتی دارای همپوشانی(برای مثال شروع فصل فوتبال در تابستان/ پائیز در مقابل زمستان/ بهار) منتقل می شود میتواند واجد شرایط بازی در مسابقات رسمی برای باشگاه سوم در طول فصل مربوطه باشد به شرط آنکه او کاملاً از تعهدات قراردادی باشگاه های قبلی خود تبعیت نموده باشد. به همین ترتیب، مقررات مربوط به دوره های ثبت و همچنین حداقل طول یک قرارداد نیز باید رعایت شوند.
8.5 - تحت هر شرایط، باید توجه خاصی به یکپارچگی ورزشی مسابقه انجام پذیرد. به طور مشخص ، یک بازیکن نمی تواند در بازیهای رسمی برای بیش از دو باشگاه در مسابقات لیگ برتر یا جام حذفی در طول همان فصل شرکت نماید که این امر تابع قواعد خاص محدودکننده مسابقات فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران می باشد.
8.6 - هر باشگاه در طول فصل مي‌تواند حداکثر 2 بازيکن آزاد و حائز شرايط که در زمان مقرر نقل و انتقال نتوانسته‌اند قرارداد منعقد نمايند با رعایت استثنای پیش بینی شده در بند 9.3 مذکور در ذیل، قرارداد امضاء نماید.
ماده 9: دوره نقل و انتقالات
9.1 - دوره نقل و انتقالات در یک فصل که توسط فدراسیون فوتبال مشخص و به اطلاع فیفا خواهد رسید و هیأت‌رئیسه حداکثر مدت تعیین شده برای نقل و انتقال، تبادل بازیکن، فسخ قرارداد و جایگزینی بازیکنان با علت منصفانه ورزشی و تکمیل لیست اسامی و استخدام بازیکن از طریق انتقال موقت و یا حذف و اضافه بازیکنان سرباز خود اعلام می‌دارد در این زمان باشگاه‌های عضو لیگ می‌توانند با رعایت دقیق مفاد آئین‌نامه نقل و انتقالات حداکثر با هفت بازیکن جدید که حائز شرایط باشند قرارداد منعقد و ثبت نام نمایند، مشروط بر آن‌که سقف تعداد بازیکنان مربوط به هر باشگاه رعایت شده باشد.
9.2 - اولین دوره ثبت بعد از پایان یافتن فصل آغاز شود و باید 2 هفته قبل از آغاز فصل جدید پایان یابد و این دوره نمی تواند از دوازده هفته تجاوز نماید. دوره ثبت دوم در اواسط فصل شروع شده و نمی تواند بیش از چهار هفته ادامه یابد. دو دوره ثبت در طول فصل باید حداقل 12 ماه قبل از اجرا در سیستم انطباق انتقال (TMS) وارد شود ( مراجعه شود به ضمیمه 3).
9.3 - بازیکنان میتوانند تنها در طول یکی از دو دوره ثبت نام سالیانه تعیین شده توسط فدراسیون فوتبال ثبت شوند. به عنوان استثنایی بر این قاعده، یک بازیکن حرفه ای که قرارداد وی قبل از دوره نقل و انتقالات خاتمه یافته است میتواند در خارج از فصل نقل و انتقالات، ثبت شود. فدراسیون ها مجاز به ثبت کردن چنین بازیکن حرفه ای به شرط توجه خاص به یکپارچگی ورزشی مسابقات مربوطه می باشند. در صورتی که یک قرارداد با دلیل موجه فسخ گردد، فدراسیون فوتبال می باید اقداماتی احتیاطی اتخاذ نموده تا از سوء استفاده از این امر جلوگیری نماید.
9.4 - بازیکن ها تنها میتوانند با رعایت استثنا پیش بینی شده در بند 9.3 فوق الذکر با تسلیم یک درخواست معتبر از باشگاه به فدراسیون فوتبال در طول یک دوره نقل و انتقال ، ثبت شوند.
9.5 - مقررات مربوط به دوره های ثبت برای مسابقه هایی که تنها آماتورها در آن شرکت دارند اعمال نمی شود.
9.6 - باشگاه‌های دارنده بازیکنان موظف هستند، مشخصات کامل و تایپ شده همراه عکس اسکن شده هر یک از بازیکنان خود را با قید شماره پاسپورت، شماره پیراهن، کد ملی، نام پدر، محل و تاریخ تولد، شماره تماس و نشانی برای برگزارکننده مسابقات ارسال نماید.
ماده 10: شناسنامه فوتبالی بازیکن
فدراسیون فوتبال موظف است که شناسنامه فوتبالی بازیکن که دربردارنده اطلاعات مربوط به بازیکن است به باشگاهی که بازیکن در آن ثبت کرده است ارائه نماید. شناسنامه فوتبالی بازیکن باید نام باشگاه (هایی) که بازیکن از زمان دوازدهمین فصل تولدش با آنها قرارداد ثبت کرده را دربرداشته باشد. اگر روز تولد مابین دو فصل قرارگیرد، پاسپورت بازیکن باید به باشگاه هایی که او در طول فصل متعاقب روز تولدش با آن ثبت کرده، اشاره نماید.
ماده 11: مجوز انتقال بین‌المللی (ITC)
11.1 - دریافت مجوز انتقال بین المللی (ITC) از طریق سیستم انطباق انتقال ) (TMS برای بازیکنانی که قرارداد حرفه‌ای دارند صورت می‌پذیرد. بازیکنان ثبت شده در یک فدراسیون تنها میتوانند زمانی در فدراسیون فوتبال ثبت شوند که فدراسیون فوتبال یک گواهی انتقال بین المللی (ITC) را از فدراسیون قبلی دریافت کرده باشد. ITCباید بدون هزینه و بدون هیچ شرط یا محدودیت زمانی صادر شود. هر گونه شروط مغایر با این اصل، باطل و بی اعتبار خواهند بود. فدراسیون صادر کننده ITC باید یک نسخه از آن را به فیفا تسلیم نماید. روند اداری برای صدور ITC در ضمیمه 3 از این قوانین ذکر شده اند.
11.2 - فدراسیون ها از درخواست ITC برای بازیکنان برای اجازه شرکت در مسابقات دوستانه منع میگردند.
11.3 - فدراسیون فوتبال می باید پس از ثبت به عنوان بازیکن حرفه ای و بعد از دریافت ITC، باشگاه (های) فدراسیون (هایی) که بازیکن از 12 تا 23 سالگی در آنها تعلیم و آموزش یافته است را به صورت کتبی مطلع نمایند.
11.4- ITC برای بازیکنان زیر 12 سال ضروری نمی باشد.
ماده 12: درخواست برای ثبت نام
درخواست ثبت نام یک بازیکن با یک نسخه از قرارداد بازیکن همراه مدارک بند 9.6 فوق الذکر ارسال شود. سازمان لیگ صلاحیت در نظر گرفتن هر نوع اصلاحیه قراردادی یا توافقات اضافی که به موقع تسلیم نشده اند را دارا می باشد.
ماده 13: بازیکن¬های ثبت نام نشده
بازیکنی که قراردادش ثبت نگردیده و در بازی رسمی شرکت می‌کند به صورت غیرقانونی بازی کرده درآن صورت نتیجه مسابقه به نفع تیم مقابل تغییر یافته وحسب آئین‌نامه انضباطی جرایم یا مجازات‌هایی برای بازیکن و باشگاه اعمال می¬شود.اما چنانچه تشکیلات رسمی برگزارکننده مسابقه مرتکب اشتباه شده باشند تیم مزبور بازنده نمي‌شود و طبق نظر اتاق حل اختلاف عمل خواهدشد.
ماده14 : لیست اسامی بازیکنان
14.1 - هر باشگاه می‌تواند در هر فصل با در نظر گرفتن شرایط زیر حداکثر نام بیست و هفت بازیکن را جهت شرکت در مسابقات رسمی ثبت وارائه نماید.
14.1.1 - از جمع 27 نفر بازیکن ثبت شده، حداقل می‌باید20 بازیکن دارای قرارداد حرفه¬ای باشند.
14.1.2 - ازجمع 27 نفر بازیکن ثبت شده، حداقل می¬باید 6 بازیکن باشرایط سنی زیر 23 سال باشند.
14.1.3 - هر باشگاه عضو لیگ برتر و دسته اول در زمان مجاز نقل و انتقالات اول فصل می‌تواند حداکثر با پنج بازیکن عضو باشگاه‌های لیگ برتر قرارداد حرفه¬ای منعقد نماید.
14.1.4 - تیم‌های صعودکننده به لیگ برتر در زمان مجاز نقل وانتقالات اول فصل می‌توانند حداکثر با شش بازیکن عضو باشگاه‌های لیگ برتر قرارداد حرفه¬ای منعقد نماید.
14.1.5 - بازیکنان تیم¬های نزول‌کننده از لیگ برتر به لیگ دسته اول باشگاه های کشور سهمیه لیگ برتری محسوب می شوند.
14.1.6 - اگر چنانچه بازیکنان فصل قبل حداقل در پنج بازی در لیست اسامی 18 نفر مسابقه قرار نگیرند سهمیه لیگ برتری محسوب نمی شوند.
14.1.7 - سهمیه‌های تعیین شده لیگ برتری فقط درآغاز فصل مسابقات اعتبار دارند و در زمان مجاز نقل و انتقالات نیم فصل سهمیه¬های تعیین شده فاقد اعتبار می‌باشد.
14.1.8 - در زمان مجاز نقل وانتقالات نیم فصل، باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر و لیگ دسته اول می¬توانند تا سقف چهار نفر (بدون قید و شرط) از سهمیه لیگ برتری نسبت به جذب بازیکن تا سقف حداکثر بازیکنان تعیین شده از سوی سازمان لیگ بازیکن اعم از بازیکنان آزاد، انتقال قطعی، سه جانبه، قرضی، مبادله‌ای، سرباز، مصدوم، خارجی واجدشرایط در چهارچوب مقررات و آئین¬نامه¬های جاری اقدام نمایند.
14.1.9 - در طول نیم فصل اول اگر چنانچه بازیکن و باشگاه قطع همکاری نمایند (فسخ قرارداد یا دریافت رضایتنامه) بازیکن آزاد شناخته شده و در زمان مجاز نقل و انتقالات نیم فصل با رعایت سایر مقررات می تواند جذب باشگاه مورد علاقه شود و متقابلاً باشگاه نیز می تواند بازیکن مورد نظر خود را با رعایت سایر مقررات جایگزین نماید.
14.2 – هرباشگاه می تواند باشرایط زیر حداکثر چهار بازیکن خارجی را استخدام و ثبت نام نماید:
الف: حداقل یک بازیکن آسیائی باشد؛
ب: بازیکنان آسیایی ، اقیانوسیه و نیوزلند می بایست حداقل در سه فصل گذشته سابقه بازی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا (ACL) و یا عضویت در تیم های ملی بزرگسال و یا امید کشور متبوع را داشته باشند؛
ج: بازیکنان کشورهای آفریقایی و آمریکای شمالی می بایست حداقل در سه سال گذشته عضویت تیم های ملی بزرگسال یا امید کشور متبوع را داشته باشند؛
د: بازیکنان اروپایی یا آمریکای جنوبی و یا بازیکنان سایر قاره ها، شاغل در اروپا و آمریکای جنوبی می بایست حداقل در سه فصل گذشته عضویت در دو رده بالای مسابقات کشور مبدأ را داشته باشند؛
ه: باشگاه ها می توانند چهار بازیکن خارجی خود را همزمان در هر بازی به کار گیرند؛
و: مدارک مربوط به احراز شرایط استخدام بازیکن خارجی شامل (تأئیدیه فدراسیون و باشگاه دارنده بازیکن) به عهده باشگاه گیرنده می باشد وفدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هیچگونه مسئولیتی در قبال استعلام مدارک فوق نخواهند داشت؛
ز: استخدام بازیکنان خارجی در رده سنی امید (21-18) دارای شرایط مندرج در جذب بازیکنان خارجی می باشد؛
ح: استفاده از بازیکنان خارجی رده سنی امید مشمول سهمیه های تعیین شده در آئین نامه نقل و انتقالات بازیکنان می باشد.
14.3 - باشگاه های حاضر در لیگ دسته اول به هیچ وجه مجاز به جذب و استخدام بازیکن خارجی نمی باشند.
14.4 - انطباق وضعیت بازیکنان خارجی با قوانین فدراسیون و وزارتخانه‌های ذی‌ربط بر عهده باشگاه‌ها بوده و پس از تعیین وضعیت و ارائه ITC ثبت‌نام شده و مجوز حضور در مسابقات صادر خواهد شد.
14.5 - بر اساس قوانین فیفا، قرارداد منعقده بین باشگاه و بازیکن معتبر بوده و نمی‌تواند به علت عدم موفقیت در تست‌های فنی، پزشکی یا عدم دریافت مجوز کار و اقامت لغو گردد، لذا کلیه باشگاه‌ها موظف هستند قبل از انعقاد هر گونه قرارداد از سلامت و انطباق وضعیت بازیکنان خارجی خود با قوانین جاری وزارتخانه‌ها و مبادی ذی‌ربط اطمینان حاصل نمایند.
14.6 - باشگاه‌ها می‌توانند تا حداکثر 10 نفر از بازیکنان دو رده سنی پائین تر خود (امید زیر 21 سال – 7 نفر و جوانان زیر 19 سال- سه نفر) را در صورت داشتن تیم‌های پایه ‌(زیر 14سال، نوجوانان، جوانان و امید) مشروط به ثبت‌نام و شرکت در مسابقات رده سنی و دستجات مربوطه که از طرف هیأت‌های استانی یا فدراسیون برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود به لیست 27 نفر معرفی شده اضافه نمایند. اضافه شدن این نفرات هیچ گونه حق جدیدی برای باشگاه در مورد بازی‌هاي هم زمان این بازیکنان در مسابقات سنی مربوطه یا مسابقات تیم‌های ملی رده مربوطه ایجاد نمی‌کند. مهلت معرفی و استفاده از این دسته بازیکنان از ابتدای فصل تا محدوده زمانی نقل و انتقالات نیم فصل می‌باشد.
تبصره: باشگاه ها موظفند در لیست 18 نفره خود حداقل 2 نقر . در لیست 11 نفر حداقل 1 نفر از این بازیکنان را قرار دهند و در موقع تعویض باید با افراد همین رده تعویض شوند.
ماده 15 - مذاکره باشگاه با بازیکن
15.1 - هر باشگاهی که قصد انعقاد قرارداد با یک بازیکن حرفه ای را دارد قبل از شروع مذاکرات با وی باید باشگاه کنونی بازیکن را کتباً از این امر مطلع سازد. یک بازیکن حرفه ای تنها در صورتی مجاز به عقد قرارداد با باشگاه دیگری می باشد که قرارداد وی با باشگاه کنونی پایان یافته یا در طی شش ماه آینده پایان خواهد یافت. هر نوع تخلف از این قاعده منجر به جریمه های متناسب خواهد شد.
15.2 - هر باشگاه در صورتی می تواندکه با بازیکنی که دارای قرارداد می باشد وارد مذاکره شودکه باشگاه خواهان و یا بازیکن مجوز کتبی از باشگاه انتقال دهنده داشته باشند. هیچ بازیکن تحت قرارداد حق ندارد بدون مجوز کتبی باشگاهش با یک باشگاه دیگر وارد مذاکره شود حتی اگر این مذاکره به طور غیر مستقیم و توسط نماینده قانونی بازیکن صورت گیرد. در صورت اثبات چنین حالتی، بازیکن مشمول جریمه نقدی تا یک‌صد میلیون ریال از طرف سازمان لیگ می‌شود که 60 % جریمه مزبور به حساب باشگاه دارنده بازیکن و 40% مابقی به حساب سازمان لیگ منظور خواهد شد.
15.3 - هر باشگاهی که در رسانه‌های گروهی نسبت به استخدام یک بازیکن از باشگاه دیگر ابراز علاقه نماید در صورت اثبات مذاکره اعم از مستقیم و غیر مستقیم، مقصر تلقی می‌شود و با نظر کمیته وضعیت بازیکنان تا مبلغ دویست میلیون ریال جریمه خواهد شد که 60% جریمه مزبور به حساب باشگاه دارنده بازیکن و 40% به حساب سازمان لیگ منظور خواهد شد.
15.4 - هیچ باشگاهی حق ندارد با پرداخت مبالغی یا مزایایی به بازیکنان یا نمایندگان قانونی و کارگزاران رسمی بازیکنان آن‌ها را به ماندن در باشگاه یا عقد قرارداد تشویق کند
15.5 - هر بازیکن آزاد می‌تواند شخصاً یا به وسیله نماینده‌اش برای عقد قرارداد با یک باشگاه وارد مذاکره شود.
ماده 16: اجرای مجازات های انضباطی
هرنوع مجازات انضباطی که برای یک بازیکن قبل از انتقالش در نظر گرفته شده باید توسط فدراسیون جدیدی که بازیکن در آنجا ثبت نموده است اجرا یا اعمال شود. فدراسیون قبلی متعهد میشود که به فدراسیون جدید هر نوع مجازات انضباطی را به طور مکتوب و همراه با صدور ITC به فدراسیون جدید اطلاع دهد. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌تواند مجازات های انضباطی را بر باشگاه‌ها یا بازیکنانی که تعهدات عنوان شده در این مقررات را رعایت نکنند، اعمال نماید.
ماده 17: بازیکنان مشمول(مقررات وظیفه عمومی)
17.1- کلیه باشگاه‌ها موظفند از عقد قرارداد و بکارگیری بازیکنانی که به سن 19 سال تمام رسیده (سال احضار براساس مقررات وظیفه عمومی) و وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نکرده‌اند، خودداری کنند.
17.2 - برابر ماده 50 آئین نامه اجرائی قانون خدمت وظیفه عمومی ارائه مدارک مشروحه ذیل مبین روشن شدن وضعیت نظام وظیفه بازیکنان محسوب می‌شود:
کارت پایان خدمت، کارت معافیت دائم، کارت معافیت موقت در مدت زمان اعتبار، گواهی تحصیلی با تأییدیه حوزه نظام وظیفه، گواهی استخدام در نیروهای مسلح، گواهی تعهد خدمت در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت، سازمان کشتیرانی و دیگر سازمان‌های تأئید شده، برگ اعزام بدون مهر غیبت وگواهی اشتغال به خدمت دوره ضرورت.
17.3- بازیکنان شاغل به خدمت در دوره ضرورت می‌توانند با کسب مجوز کتبی از مدیریت تربیت بدنی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هر فصل در سایر باشگاه‌های غیر نظامی و یا باشگاه قبلی بازیکن تحت قرارداد ثبت نام و بازی نمایند.
17.4 - مجوز کتبی مدیریت تربیت بدنی نیروهای مسلح برای بازیکنان سرباز شاغل در تیم‌های غیرنظامی فقط برای یک فصل معتبر می‌باشد.
17.5 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی نمی‌توانند بیش از دو فصل(تا پایان خدمت) با مشمولان عقد قرارداد نموده و آنان را بکار گیرند.
17.6 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی نمی‌توانند با بازیکنان در حال خدمت سربازی قراردادشان را بیش از پایان خدمت سربازی تمدید یا تجدید نمایند.
17.7 - بازیکنان شاغل خدمت سربازی به محض اتمام دوره سربازی با رعایت سایر مقررات آئین‌نامه نقل و انتقالات در صورت بودن جای خالی می‌توانند در دو زمان مجاز نقل و انتقالات(قبل از فصل و نیم فصل) به تیم‌های اولیه تحت قرارداد خود اضافه شوند.
17.8 - بازیکنان شاغل خدمت سربازی پس از اتمام دوره سربازی با موافقت باشگاه تحت قراردادش می‌تواند تا پایان نیم فصل اول یا دوم فعالیت خود را ادامه دهد.
17.9 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی می‌توانند به تعداد حداکثر 7 نفر از بازیکنان را که در طول فصل خدمت سربازی را به اتمام می‌رسانند با رعایت سایر مقررات در اولین زمان مجاز نقل و انتقالات (نیم فصل) جایگزین نمایند.
17.10 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی می‌توانند فقط در دو زمان مجاز نقل و انتقالات(پیش از فصل و نیم فصل) اقدام به استخدام و یا جذب بازیکن نمایند.
17.11 - باشگاه‌های نظامی و انتظامی نمی‌توانند بازیکنان سرباز جذب شده و شاغل خود را به باشگاه‌های دیگر به هیچ عنوان انتقال دهند.
17.12- مدت زمان بازی در باشگاه نظامی و انتظامی جزو قرارداد باشگاه اولیه بازیکن سرباز جذب شده محسوب نمی شود.
ماده 18: حق‌الزحمه بازیکنان و مربیان
18.1 - حق‌الزحمه بازیکنان و مربیان اعم از داخلی و خارجی و شرایط پرداخت براساس اصل آزادی قرارداد و با رعایت ماده 10 قانون مدنی به تشخیص طرفین بوده که حقوق و مزایای آنها باید دقیقاً در قرارداد ذکر شود.
18.2 – اگر باشگاه در پرداخت حقوق و مزایای بازیکن مندرج در قرارداد کوتاهی نماید، علاوه بر مجازات های انضباطی، هیأت رئیسه سازمان لیگ می تواند از ثبت قرارداد جدید باشگاه تا پرداخت کلیه مطالبات بازیکنان خودداری نماید.
18.3 – هزینه استخدام
18.3.1 - هزینه استخدام تنها به بازیکنانی پرداخت می شود که قرارداد آنها بیش از 3 ماه می باشد؛
18.3.1 - در صورتی که مدت قرارداد بازیکن و باشگاه بیش از یک سال بوده باشد، هزینه استخدام به صورت اقساط مساوی سالیانه پرداخت خواهد شد.
18.3.2 – در صورت انتقال بازیکن تحت قرارداد اگر مقداری از مبلغ هزینه استخدام باقی مانده باشد، برعهده باشگاه انتقال دهنده می باشد که این مقدار باقی مانده را به وی پرداخت نماید مگر آنکه انتقال متعاقب خاتمه قرارداد توسط باشگاه به دلیل نقض شروط قرارداد بوسیله بازیکن یا به درخواست بازیکن با این اثر صورت گرفته باشد .
18.3.4. در صورت اختلاف ،اتاق حل اختلاف به درخواست باشگاه انتقال دهنده یا بازیکن تحت قرارداد به موضوع رسیدگی نموده که می توان به تصمیم کمیته در نزد کمیته فرجام سازمان لیگ درخواست استیناف داد.
18.4 - کلیه قراردادها بعد از توافق بازیکن یا مربی و تأیید باشگاه باید در هیأت فوتبال استان ثبت و در سازمان لیگ برتر و لیگ دسته اول نیز به فاصله 3 روز اداری به ثبت برسد و ملاک اجراء و زمان شروع قرارداد، روز و تاریخ ثبت در دبیرخانه و تأئید آن در سازمان لیگ می‌باشد.
ماده 19: قراردادهای تبلیغاتی
هرگونه قرارداد تبلیغاتی که میان بازیکن و باشگاه به صورت اختصاصی منعقد می‌شود، جزئیات آن باید در قرارداد بازیکن به صورت کامل ذکر شده و به عنوان ضمیمه به قرارداد فرم شماره 12 پیوست گردد در غیر اینصورت بازیکن موظف به رعایت قراردادهای تبلیغاتی باشگاه است.
ماده 20: شرایط لازم برای استفاده از بازیکنان
20.1 - هر بازیکن در صورتی می‌تواند برای یک تیم در یک مسابقه رسمی وارد مسابقه شود که مجوز بازی او توسط کميته مسابقات سازمان لیگ صادر شده و حداقل يک هفته از ثبت قرارداد ارائه شده، گذشته باشد.
20.2 - قرارداد هر بازیکن بعد از ارسال مدارک لازم و بررسی توسط کمیته مسابقات و ثبت در سازمان لیگ رسمیت یافته و بازیکن در صورتی می‌تواند برای تیم باشگاه تحت قرارداد وارد مسابقه رسمی شود که مجوز حضور او در سری مسابقات فصل توسط سازمان لیگ صادر و يک هفته تمام از تاریخ صدور مجوز گذشته باشد. باشگاه ها تنها در صورت دریافت مجوز کتبی از دبیرخانه سازمان لیگ و صدور کارت بازیکن می‌توانند از بازیکن تحت قرارداد خود استفاده نمایند.
20.3 - کمیته مسابقات سازمان لیگ موظف است پس از بررسی موارد ذیل نسبت به صدور مجوز مسابقه و صدور کارت ورود به مسابقات بازیکن اقدام نماید:
- دریافت فرم شماره 12 (5 نسخه اصلی تائید شده توسط بازیکن، باشگاه و هیأت فوتبال استان)، مدارک پیوستی و درخواستی ضمیمه فرم؛
- شناسنامه ( اصل و رونوشت) تمام صفحات به همراه کارت ملی؛
- مدرک وضیعت خدمت نظام وظیفه(اصل و رونوشت)؛
- مدرک تحصیلی(رونوشت تأیید شده برابر با اصل)؛
- عکس 4 × 6 عادی تمام‌رخ و عکس با پیراهن ورزشی و شماره اختصاص داده شده؛
- کارت بیمه ورزشی(و رونوشت)؛
- تکمیل و ارائه فرم‌های مرتبط با وضعیت قرارداد با توجه به وضعیت قبلی و فعلی بازیکن (اصل فرم)؛
- ارائه فیش خروج از استان و حق عضویت فدراسیون؛
- ارائه مفاصا حساب مالیاتی از سازمان امور مالیاتی استان محل قرارداد سال قبل؛
- استعلام از کمیته وضعیت بازیکنان و کمیته انضباطی توسط کمیته مسابقات در مورد وضعیت بازیکنان؛
- ارائه فرم تأیید اخلاقی و رفتاری از کمیته توسعه بازی‌های جوانمردانه و فرهنگی سازمان لیگ مرتبط با منشور اخلاقی و رفتاری.
20.4 - کمیته مسابقات بعد احراز تکمیل بودن مدارک مرتبط با قرارداد بازیکن ، پرونده را به دبیرخانه سازمان لیگ ارائه داده و دبیر سازمان لیگ پس از بررسی موارد نسبت به تأیید پرونده ثبت‌نام بازیکن و ارائه آن به ریاست سازمان لیگ جهت اخذ مجوز صدور کارت ورود به مسابقات اقدام خواهد کرد.
20.5 - موارد اختلافی و پرونده‌های فاقد مدارک در کمیسیون پنج‌نفره‌ای متشکل از دبیر سازمان لیگ، مسئولین کمیته‌های نقل و انتقالات، مسابقات و فرهنگی سازمان لیگ به ریاست رئیس سازمان لیگ مطرح شده و پس از بررسی در صورت لزوم مجوز صدور کارت ورود به مسابقات، با اخذ تعهد و تضمین لازم از بازیکن، مربی و باشگاه (بنا به مورد) صادر خواهد شد.
ماده 21: مراحل استخدام بازیکنان
21.1 - باشگاه‌ها و بازیکنان تنها می‌توانند با رعایت کامل مقررات در یکی از زمان‌های مجاز نقل و انتقال که توسط سازمان لیگ اعلام می‌گردد قرارداد منعقد و ثبت‌نام نمایند.
21.2 - باشگاه‌ها می‌توانند با بازیکنان واجد شرایط مشروحه ذیل با رعایت کامل مقررات قرارداد تنظیم و منعقد نمایند:
• بازیکن تحت قرارداد با باشگاه دیگری نباشد؛
• قرارداد بازیکن منقضی شده باشد؛
• قرارداد بازیکن با باشگاه طرف قرارداد بدون هیچگونه قید و شرطی با توافق طرفین فسخ شده باشد و یا قرارداد بازیکن توسط باشگاه یا بازیکن رد و توسط کمیته حل اختلاف باطل شده باشد.
21.3 - ثبت قرارداد با 2 بازیکن آزاد باید با تکمیل فرم مربوطه و ارسال آن به دبیرخانه سازمان لیگ همراه باشد.
21.4 - برای عقد قرارداد با یک بازیکن که قبلاً تحت قرارداد بوده ، باید فرم مربوطه پس از تکمیل به همراه اصل درخواست باشگاه و یک نسخه از قرارداد(جدید) بازیکن به سازمان لیگ تحویل گردد.
ماده 22: وضعیت ثبت قرارداد کادر فنی
سرپرست (مدیرتیم)، مربیان، کادر پزشکی، مترجم، کادر خدماتی، مدیر رسانه ای و یا هر عضوی که مجاز می باشد از روی نیمکت تیم خود را در حین مسابقه همراهی نماید، می باید نسبت به عقد قرارداد (فرم تیپ فدراسیون) با باشگاه اقدام نموده و یک نسخه از آن را به هیأت فوتبال و یک نسخه به سازمان لیگ مطابق با بند 20.3 فوق جهت ثبت قرارداد تسلیم نمایند.
ماده 23: ابطال قرارداد
23.1 - قرارداد در پایان مهلت تعیین شده( فصل مسابقاتی که مورد نظر بوده) خاتمه می یابد.
23.2 - قرارداد می‌تواند قبل از پایان مهلت ثبت شده(اتمام فصل مسابقات) فسخ شود که در این صورت پس از توافق طرفین بلافاصله باید مراتب فسخ کتباً با امضاء بازیکن و باشگاه به سازمان لیگ ارسال گردد.
23.3 - بنابر رأی کمیته وضعیت بازیکنان یا اتاق حل اختلاف، قرارداد بنابر دلایل قانونی غیر صحیح تشخیص داده شده يا ادامه قرارداد تأیید نشده و فسخ و ابطال آن اعلام گردد.
23.4 - قرارداد جدید یک بازیکن در صورتی که بازیکن تحت قرارداد باشگاهی دیگر بوده و باشگاه قبلی با امر انتقال موافق نباشد، اعتبار نداشته و ابطال می‌گردد( مشمول جرایم نیز خواهد بود).
ماده 24: لیست فروش
هر باشگاه موظف است در صورت عدم تمایل برای تمدید قرارداد، پانزده روز قبل از انقضای مدت قرارداد بازیکن را در لیست فروش قرار داده و کتباً در قالب فرم مربوطه به سازمان لیگ اعلام کند. سازمان لیگ باید 10 روز مانده به شروع فصل نقل و انتقالات، لیست بازیکنان آماده فروش را رسماً اعلام نماید.
ماده 25: لیست رسمی بازیکنان یک باشگاه
پس از پایان یافت مهلت نقل و انتقالات در هر فصل، يک هفته قبل از شروع فصل جدید هر باشگاه موظف است که فرم لیست رسمی بازیکنان را تکمیل و به سازمان لیگ تحویل نماید. در این فرم که نام تمامی بازیکنان استخدام شده باشگاه ذکر می‌شود، اسامی بازیکنان باید در گروه‌های زیر دسته بندی و اعلام گردد:
• بازیکنان تحت قرارداد با شرایط سنی آزاد (جوانان به بالا-21 نفر)؛
• بازیکنان تحت قرارداد با شرایط سنی زیر 23 سال (6 نفر)؛
• بازیکنان تحت قرارداد در دو رده سنی پائین تر (جوانان و امید -8 نفر) که این تعداد تا شروع نیم فصل دوم می تواند تکمیل شود؛
• بازیکنانی که با قرارداد موقت استخدام شده اند؛
• کارآموزانی که قرارداد کارآموزی امضاء کرده اند (تحت پوشش آکادمی).
ماده 26: لیست اعلام وضعیت بازیکنان در پایان فصل
26.1 - پانزده روز قبل از پایان مسابقات هر فصل باشگاه ها می بایست لیست اعلام وضعیت بازیکنان را تکمیل و به سازمان لیگ تحویل نماید. در این فرم که نام تمام بازیکنان استخدام شده در گروه های زیر دسته بندی و اعلام گردد:
• بازیکنان تحت قراردادی که قرارداد آنها در آن فصل به اتمام میرسند و باشگاه بر طبق آئین نامه نقل و انتقالات به آنها قرارداد جدید پیشنهاد کرده است؛
• بازیکنانی که قرارداد آن ها در آن فصل خاتمه می یابد اما باشگاه به آنها پیشنهاد تمدید قرارداد ارائه نداده است؛
• بازیکنانی که قرارداد آن ها ادامه داشته و در فصل های بعدی مسابقات خاتمه می پذیرد با ذکر زمان خاتمه قرارداد.
26.2 - در صورتی که باشگاه نام بازیکن طرف قرارداد خود را در مهلت تعیین شده در لیست اسامی درج نماید، باید موضوع را کتباً به بازیکن اطلاع دهد. این بازیکن به عنوان بازیکن آزاد شناخته خواهد شد و باشگاه حقی بر بازیکن نخواهد داشت و موظف به پرداخت حق و حقوق قانونی بازیکن طبق قرارداد تا زمان استخدام وی در باشگاه دیگر می باشد.
ماده 27: قطع عضویت
27.1 - هر باشگاهی که از عضویت در لیگ و دسته اول انصراف دهد (نه این که سقوط کرده باشد) کلیه بازیکنان تحت قرارداد به جز آن هایی که قرارداد موقت امضاء کرده اند در اختیار سازمان لیگ خواهند بود تا آن ها را به باشگاه های دیگر منتقل نمایند. بخشی از درآمد این نقل و انتقال براساس نظر هیأت رئیسه سازمان لیگ و با رعایت سن و شرایط بازیکنان (برابر مقررات) به باشگاه خارج شده از لیگ پرداخت می شود. در صورت لزوم گروه کارشناسی سازمان لیگ ارزش بازیکنان را مشخص و باید باشگاه متقاضی آن را بپذیرد.
27.2 - بخشی از این درآمد متعلق به سازمان لیگ است ولی هیأت رئیسه سازمان لیگ باید اولویت را به یکی از موارد زیر اختصاص دهد:
الف. به باشگاه خارج شده پرداخت نماید تا بدهی احتمالی آن ها مستهلک گردد؛
ب. به باشگاه های دیگر مساعدت گردد.
ماده 28: تغییر وضعیت باشگاه
28.1 - در صورتی که سهام یک باشگاه واگذار شود، در وضعیت قراردادهای موجود بازیکنان تغییری حاصل نخواهد شد مگر اینکه قبل از انتقال سهام، قرارداد بازیکن طبق مقررات منقضی ، فسخ یا ابطال شده باشد.
تبصره 1: امتیاز تیم قابلیت واگذاری ندارد.
28.2 - انجام نقل و انتقال و واگذاری سهام باشگاه های حاضر در مسابقات در رده های سنی مختلف با توجه به مقررات و دستورالعمل های جاری در خصوص واگذاری تیم های مربوطه به شرح زیر بلامانع می باشد:
الف: باشگاه جدید می بایست به صورت مؤسسه یا شرکت ورزشی دارای اساسنامه ورزشی و مدارک مربوط به ثبت شرکت ها باشد و نسبت به اخذ پروانه فعالیت از اداره کل تربیت بدنی وزارت ورزش و جوانان استان اقدام نماید؛
ب: بدواً باشگاه واگذار کننده می بایست نسبت به اخذ مفاصا حساب با فدراسیون فوتبال اقدام نماید؛
ج: توافق نامه کتبی (مبایعه نامه) در خصوص واگذاری سهام فیمابین باشگاه قدیم و جدید می بایست به تأیید هیأت فوتبال استان ذیربط برسد؛
د: کلیه مراحل نقل و انتقال می بایستی از طریق اداره ثبت شرکت ها با هماهنگی کمیسیون ماده 5 اداره کل تربیت بدنی وزارت ورزش و جوانان استان ذیربط انجام پذیرد؛
ه: پس از تحقق مراحل انتقال، هریک از باشگاه های قدیم و جدید می بایست به میزان 5% (جمعاً 10%) از کل مبلغ مورد معامله مندرج در مبایعه نامه را در وجه هیئت فوتبال استان ذیربط پرداخت نمایند؛
ز: یک نسخه از کلیه مستندات فوق الذکر را به فدراسیون فوتبال جهت اقدامات بعدی ارسال نمایند.
28.3 - چنانچه باشگاه به دلایلی منحل یا از شرکت در مسابقات انصراف دهد، بازیکن آن آزاد شناخته می شوند و فدراسیون به قائم مقامی از باشگاه قبلی با باشگاه جدید بازیکن مذاکره کرده و پس از عقد قرارداد از جمع کل مبلغ مورد قرارداد 40% به خود بازیکن و از 60% باقیمانده، 75% سهم باشگاه قبلی، 20% به فدراسیون و یا سازمان لیگ و 5% به هیئت فوتبال استان مربوطه تخصیص می یابد.
تبصره: بازیکنان آزاد شده در اولین زمان مجاز نقل و انتقالات می توانند طبق سایر مقررات با باشگاه جدید عقد قرارداد نموده و مجوز بازی اخذ نمایند.

دیدگاه‌ها