کد خبر : 1013109 | 29 خرداد 1392 ساعت 08:00 | 3.3K بازدید | 0 دیدگاه

یک هنرمند عاشق آبگوشت با تحصیلات سیاسی

پسر طلایی فوتبال ایران کیست ؟

فوتبال ایران حالا حماسه‌ساز دیگری در خود دارد. صعود به جام جهانی برای چهارمین بار پسری طلایی را به فوتبال ایران شناساند. رضا قوچان‌نژاد با گل‌های سرنوشت‌ساز خود بدون شک لایق این لقب است.

پسر طلایی فوتبال ایران کیست ؟
فوتبال ایران بعد از 8 سال رنگ حماسه را به خود دید. حماسه‌ای دیگر برای صعود به جام جهانی که همچون حماسه ملبورن در خاک حریفان رقم خورد.
ایران در راه صعود به جام جهانی ابتدا در زمین ازبکستان به پیروزی ارزشمندی رسید. تساوی مقابل قطر و باخت ناامیدکننده برابر لبنان شاگردان کی روش را در وضعیت خطرناکی قرار داده بود. دیدار سرنوشت ساز برابر کره‌جنوبی که به نوعی مهمترین رقیب ایران در گروه به حساب می‌آمد، خیلی از معادلات گروه را تعیین می‌کرد.
به گزارش ایسنا ، کی‌روش پس از گذشت چند ماه از حضورش در ایران به دنبال پیدا کردن بازیکنان دورگه ایرانی در لیگ های اروپایی بود. او در ماه مرداد 1391، با بازدید از لیگ هلند، بلژیک و سوئد چند بازیکن ایرانی را پسندیده بود که یکی از آنها رضا قوچان‌نژاد بود. "گوچی" نخستین بار در همان روزها به تیم ملی دعوت شد و اتفاقا نخستین بازی خود برای ایران را هم در بازی حساس برابر کره‌جنوبی در تهران مقابل دیدگان 100 هزار نفر انجام داد. پاقدم رضا برای فوتبال ایران خوب بود و تیم ملی توانست با تک گل نکونام سه امتیاز آن بازی حساس را به دست بیاورد.
او در بازی های بعد به همراه اشکان دژاگه زوج خوبی را در نوک پیکان خط حمله تیم ملی به وجود آورده بودند که اوج همکاری آنها در پیروزی 5 بر صفر برابر لبنان در مقدماتی جام ملت‌های آسیا بود.
باخت به ازبکستان در تهران بار دیگر کار ایران را برای صعود به جام جهانی به اما و اگر کشاند. از آبان تا خرداد، فوتبال ایران 7 ماه پراضطراب را تجربه کرد تا ماه سرنوشت فرا برسد. مصدومیت شدید اشکان دژاگه در فروردین هم بر نگرانی‌های فوتبالدوستان افزوده بود و همه چیز در یکی دو ماه آخر با حساسیت بیشتری دنبال می‌شد.
مسابقات لیگ برتر و جام حذفی با اصرار کی‌روش زودتر تمام شد تا تیم ملی اردوی خود را برای سه بازی حیاتی آغاز کند. باخت عجیب به عمان در بازی تدارکاتی بار روانی دیگری را روی ملی‌پوشان گذاشته بود. بدبین‌ها می‌گفتند ایران با این نوع بازی در سه دیدار حساس پیش روی خود راه به جایی نمی‌برد.
سه هفته هیجان انگیز و سرنوشت‌ساز بالاخره فرا رسید. گام نخست مقابل قطری بود که رد پایش در پرونده تبانی با لبنان دیده می‌شد و همچون دیگر تیم‌های حوزه خلیج‌فارس برای خود نفرتی در دل ایرانی‌ها به وجود آورده بود. تک گل رضا قوچان‌نژاد سه امتیاز شیرین آن بازی را به حساب ایران واریز کرد تا شاگردان کی‌روش با روحیه بالاتری به دو مصاف بعد چشم بدوزند. موقعیت شناسی و جای‌گیری بی‌نقص "گوچی" در زدن گل سه امتیازی ایران نقش بسزایی داشت.
لبنان حریف به نسبت آسان‌تری بود. بار دیگر ورزشگاه خاطره‌ساز ایران نزدیک به صدهزار نفر را به خود دید و ایران با 4 گل حریفش را در هم کوبید تا در آستانه صعود مستقیم به جام جهانی قرار بگیرد. قوچان‌نژاد باز هم در این پیروزی سهم داشت و گل سوم را به ثمر رساند.
خوان آخر اما دیدار با کره‌جنوبی بود. کره‌ای که با حرف‌های مربی‌اش پیش از بازی نفرتی شبیه نفرت از تیم‌های عربی را برای ایرانی‌ها زنده کرده بود. شرایط سخت شهر اولسان و در نظر گرفتن شهری کاملا شرجی برای آخرین دیدار گروه حساسیت‌ها را بالاتر برده بود. ایران با یک امتیاز دیگر به احتمال فراوان صعود خود را قطعی می‌کرد و نیم نگاهی هم به دیدار ازبکستان و قطر داشت. بازی در اختیار کره‌ای ها بود اما تاکتیک بازی مستقیم آنها مقابل دفاع پرتعداد و البته بابرنامه ایران نتیجه نمی‌داد. دقیقه 60 بود و جریان بازی کماکان ثابت بود. یک لحظه غفلت اما کافی بود تا پسر طلایی فوتبال ایران بار دیگر زهر خود را بریزد. رضا با تیزهوشی توپ را از مدافع نگون‌بخت کره گرفت و با تمام‌کنندگی مثال‌زدنی‌اش تک گل سه امتیازی ایران را به ثمر رساند تا به تنهایی نقش پررنگی در رزرو کردن بلیت برزیل داشته باشد.
نمی‌خواهیم بگوئیم قوچان‌نژاد مارادونا است اما آرزوهای فوتبالی هر کشور سقفی دارد. اگر مارادونا در بازی تاریخی برابر انگلیس همه را دریبل می‌کند و بهترین گل قرن را با چاشنی انتقام از انگلیسی‌ها می‌زند، رضای ما هم در بازی با کره‌جنوبی عصبانیت همه ایرانی‌ها از گستاخی سرمربی کره و ایضا بازیکن چشم‌بادامی‌ها را به خوبی بر سر ورزشگاه اولسان خراب می‌کند تا دیگر کسی برای ایران خط و نشان نکشد و برای خون گریه کردن خودش ناراحت باشد!
رضا قوچان‌نژاد. اگر گل‌های دیگرت را هم نمی‌زدی و فقط گل صعود ایران به جام جهانی به نامت ثبت می‌شد بازهم روی دوشمان می‌گذاشتیمت و حلوا حلوایت می‌کردیم. رضا تو مثل خداداد عزیزی برای همیشه نامت را در تاریخ فوتبال ایران ثبت کردی. حالا حماسه‌ساز ایران تویی...
نگاهی به کارنامه رضا قوچان‌نژاد
قوچان‌نژاد متولد 29 شهریور 1366 در شهر مشهد است که به همراه خانواده‌اش در کودکی راهی کشور هلند شد. او فوتبال را از 15 سالگی و به اصرار پدرش در باشگاه‌های دسته دوم هلند آغاز کرد.
قوچان نژاد با وجود اینکه از کودکی در اروپا بازی کرده اما همچنان عاشق ایران است و حتی می‌گوید محبوب‌ترین غذایی که دوست دارد آبگوشت است.
قوچان‌نژاد در دانشگاه در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده اما یک فوتبالیست حرفه‌ای است نه یک سیاستمدار و شاید هیچ میانه‌ای با عالم سیاست نداشته باشد و خانواده‌ای کاملا ورزشی دارد، عمویش هم در مشهد مربی یک تیم والیبال است.
قوچان‌نژاد با هنر رابطه نزدیکی دارد و به نوازندگی ویولن مسلط است.
فوتبال ایران واقعا به چنین هنرمندی نیاز داشت و هیچ مهاجمی در سطح و اندازه‌های فنی او نداشت.
مهاجم قوچانی ایران که لقب گوچی را با خود به یدک می‌کشد، فوتبالیستی ایرانی – هلندی است که در حال حاض برای تیم بلژیکی استاندارد لیژ بازی می‌کند. مهاجمی با قدرت خوب در پای چپ و با تکنیک که با بازیکن سابق هلند یعنی مارک اورمارس مقایسه شده است.
جالب است که او با گلی که در ثانیه 9 زده رکورد سریع‌ترین گل هلند را هم در اختیار دارد.
هیرن فین
قوچان‌نژاد در مشهد متولد شد و در کودکی به همراه خانواده‌اش به هلند مهاجرت کرد. او همچنین در موسیقی هم استعدادی دارد و ویولن می‌نوازد. رضا پیش از انتقال به تیم هیرن فین در سال 2005 در باشگاه‌های فریسیا و کامبور رشد پیدا کرد. در آوریل 2006 نخستین بازی حرفه‌ای خود را برای هیرن فین در بازی مقابل آلکمار انجام داد. او در این بازی به عنوان یار تعویضی و به جای هرناندو درولد وارد زمین شد. قوچان نژاد در دوره حضور 4 ساله خود در هیرن فین دو بار به صورت قرضی به تیم‌های Go Ahead Eagles و Emmen پیوست. اما در تابستان 2009 به قراردادش با هیرن فین برای تمرکز روی تحصیل خود پایان داد و به عنوان یک بازیکن آماتور بار دیگر به تیم Go Ahead Eagles پیوست.
کامبور
با وجود اینکه قوچان نژاد در فصل 2010 – 2009 عضوی از باشگاه Go Ahead Eagles بود، تصمیم گرفت با قراردادی 2 و نیم ساله به تیم کامبور برود. در نخستین بازی‌اش برای این تیم در 22 ژانویه 2010 که برابر وین دام برگزار می‌شد، 9 ثانیه پس از ورودش به زمین نخستین گل خود را برای تیمش به ثمر رساند.
"گوچی" به دلیل اینکه در تیم کامبور بیشتر در پست مهاجم کناری به کار گرفته می‌شد و سرمربی تیم هم به بازیکنی به نام مارک دی وریس علاقه داشت، نتوانست بازی‌های زیادی برای این تیم انجام دهد و در 13 بازی دو گل به ثمر رساند. در فصل بعدی حضور در کامبور قوچان نژاد عملکرد بهتری داشت و در 37 بازی 15 گل به ثمر رساند. این مهاجم ایرانی بهترین عملکرد خود را در بازی مقابل Emmen به نمایش گذاشت و نخستین هت‌تریک دوران حرفه‌ای فوتبالش را تجربه کرد.
سنت ترویدن
در 17 ژوئن 2011 قوچان نژاد به سنت ترویدن بلژیک پیوست. قرارداد او با این تیم سه ساله بود. نخستین گلش در لیگ حرفه‌ای بلژیک در بازی برابر تیم قدرتمند این کشور یعنی کلاب بروژ زده شد. با وجود اینکه مصدومیت، قوچان نژاد را هفته‌ها از میادین دور نگه داشت اما او توانست در نخستین فصل حضورش در سنت ترویدن در 22 بازی 12 گل به ثمر برساند و عملکرد خوب او باعث شد تیم‌هایی از آلمان، هلند و بلژیک برای به خدمت گرفتن او ابراز علاقه کنند.
استاندارد لیژ
در 31 آگوست 2012 سنت ترویدن برای انتقال قوچان نژاد به استاندارد لیژ به توافق رسید. رضا در ژانویه 2013 و پس از عقد قراردادی 3 و نیم ساله به تیم جدید خود ملحق شد. در حالی که در نیم فصل آن سال در 12 بازی برای سنت ترویدن 10 گل به ثمر رسانده بود. قوچان نژاد نخستین گلش برای استاندارد لیژ را هم در بازی پلی‌آف برابر لوکرن که با برتری 4 بر 3 استاندارد به پایان رسید به ثمر رساند.
تیم ملی
قوچان نژاد برای تیم ملی زیر 19 ساله‌های هلند بازی کرده است اما با توجه به ملیت ایرانی خود می‌توانست برای تیم ملی این کشور هم بازی کند. رضا در بازی سنت ترویدن برابر لیرس با بازی خود تاثیر زیادی روی کارلوس کی‌روش گذاشت. در مارس 2012 عموی قوچان نژاد گفت که در حال فعالیت برای حضور قوچان نژاد در تیم ملی ایران است او نخستین بازی ملی خود برای ایران را در اکتبر 2012 پس ازپیروزی یک بر صفر ایران مقابل کره جنوبی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2014 انجام داد. قوچان نژاد همچنین نخستین گل خود را برای ایران در بازی برابر لبنان که با برتری 5 بر صفر شاگردان کی‌روش به پایان رسید، به ثمر رساند.
مهاجم طلایی فوتبال ایران در آخرین بازی‌های خود برای تیم ملی گل کاشت و دو گل 6 امتیازی را در راه صعود به جام جهانی به ثمر رساند.
دو گل سرنوشت‌ساز او به قطر و کره جنوبی و همچنین گلش به لبنان که باعث شد ایران در سه بازی پایانی خود 9 امتیاز را به دست بیاورد زمینه‌ساز چهارمین صعود ایران به جام جهانی شود.

دیدگاه‌ها