کد خبر : 1059883 | 25 اسفند 1392 ساعت 16:32 | 5.6K بازدید | 0 دیدگاه

لیگ برتر قطعا 16 تیمی می‌ماند

تاج: سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا کم شد

رئیس سازمان لیگ فوتبال گفت: با تصمیم AFC سهمیه ایران در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا به سه تیم کاهش یافت.

تاج: سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا کم شد
مهدی تاج، رییس سازمان لیگ در نشست خبری امروز، درباره تعداد سهمیه‌های فوتبال ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده با اعلام این خبر گفت: با تصمیم AFC سهمیه ایران در فصل بعدی لیگ قهرمانان آسیا به سه تیم کاهش یافت.
به نقل از ایسنا، او افزود: سه تیم ایرانی به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان می‌رسند و یک تیم دیگر باید در پلی‌آف شانس خود را برای حضور در این رقابت‌ها آزمایش کند.
تاج در توضیح این تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا اظهار کرد: طبق قوانین جدید AFC دو کشور اول آسیا بر اساس امتیازبندی، سهمیه سه تیم مستقیم و یک تیم پلی‌آف در لیگ قهرمانان آسیا خواهند داشت. در حال حاضر ایران 905 امتیاز دارد و بعد از ژاپن که 923 امتیاز دارد قرار گرفته است. اما این قانون برای دو سال است و در فصل 2016 – 2015 و 2017 – 2016 است.
وی افزود: دو کشور اول سه و نیم سهمیه دارند و کشور سوم و چهارم سهمیه‌شان دو تیم مستقیم و دو تیم پلی‌آف خواهد بود و کشور پنجم یک تیم مستقیم و یک تیم پلی‌آف است. بنابراین هیچ کشوری در اسیا چهار سهمیه مستقیم دیگر نخواهد داشت. ملاک امتیازدهی 20 درصد عملکرد تیم ملی و 80 درصد عملکرد تیم‌های باشگاهی است. برای هر برد 3 امتیاز و مساوی یک امتیاز در نظر گرفته‌اند بنابراین باید به امتیازهای تیم‌های باشگاهی نیز حواس‌مان باشد. فدراسیون رتبه اول هم 100 امتیاز می‌گیرد. ما تلاش می‌کنیم که این شرایط را تغییر دهیم.
تاج افزود: شش اردیبهشت هم زمان بازدید بازرسان AFC مشخص خواهد شد. طبق قانون جدید 12 تیم اول آسیا طبق رنکینگ فیفا به طور مستقیم راهی جام ملت‌ها می‌شوند بنابراین با قرار گرفتن ایران در بین این 12 تیم ما دیگر بازی‌های مقدماتی جام ملت‌ها نداریم و بسیاری از فیفا دی‌ها را می‌توانیم برای خودمان استفاده کنیم.
مهدی تاج رییس سازمان لیگ در نشست خبری که امروز داشت اخبار زیادی را درباره برگزاری مسابقه‌های لیگ برتر، قوانین جدید داخلی و خارجی به رسانه‌ها داد. او گفت: طبق گزارشات ما استفاده از بازیکنان جوان در لیگ برتر و لیگ دسته یک بسیار کم است. در لیگ یک تنها 18 درصد از جوان‌ها استفاده می‌کنند که از این تعداد هم کمتر از یک درصدشان در بازی‌ها به میدان می‌روند. در لیگ برتر هم از جوان‌ها بسیار کم استفاده می‌شود. بنابراین با چند هدف از جمله جوان‌سازی لیگ و پایین آوردن مبالغ قراردادها فعلا اعلام کردیم هیچ باشگاهی تا تصویب نهایی آیین‌نامه جدید نقل و انتقالات حق عقد قرارداد ندارد.
تاج با بیان اینکه آیین‌نامه نقل و انتقالات جدید بر اساس جوان‌گرایی نوشته می‌شود گفت: بنده با پیشکسوتان زیادی در فوتبال از جمله جلالی، حاج‌رضایی، کربکندی و همچنین مربیان خارجی چون بگوویچ، کرانچار، اسکوچیچ، بوناچیچ و ... صحبت کردم. محمدرضا ساکت که از او دعوت کردیم در این قضایا در سازمان لیگ به ما کمک کند هم با اشخاصی صحبت کرده است. در نهایت آیین‌نامه‌ای تنظیم شده که در آن چهار اتفاق می‌افتد. اول اینکه قوانین محدود کننده به حداقل می‌رسد. دوم قوانین تشویقی در آن افزایش یافته است. سوم، ارزیابی از باشگاه‌ها بیشتر می‌شود و چهارم، چرخه تولید بازیکن که اکنون معیوب است و خوب کار نمی‌کند، مشکلاتش حل می‌شود.
تاج گفت: به طور مثال در لیگ کرواسی تیم‌ها باید بازی‌هایشان را با دو بازیکن زیر 21 سال آغاز کنند اما این محدودیت‌ها درکشورهای دنیا بسیار نادر است. ما سعی کردیم در قوانین نقل و انتقالات شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که لیگ جوان شود. طبق آیین‌نامه جدید که البته هنوز در مرحله تحلیل است، تعداد بازیکنان بالای 23 سال تیم‌های لیگ برتر، که اکنون 25 نفر است، به 17 بازیکن کاهش می‌یابد. این اتفاق باعث می‌شود 60 تا 70 درصد تعداد بازیکنان جوان نسبت به گذشته در تیم‌ها افزایش یابد و خود به خود تیم‌ها و مربیان مجبور به استفاده از جوان‌ها می‌شوند.
تاج همچنین گفت: مرز پختگی در لیگ ما 25 سال است در حالی که طبق آمار در دنیا 20 سال است. همچنین مسئله سربازی یکی از مسائل مهم ماست که باید برای آن شیوه درستی تعیین شود. در حال حاضر تنها تیم‌های فجر، ملوان، تراکتورسازی از لیگ برتر و نیروی زمینی از لیگ یک می‌توانند بازیکن سرباز بگیرند اما اکنون می‌بینید بسیاری از بازیکنان آن‌ها هم سرباز نیستند. ما باید این مشکل را حل کنیم که تا باشگاه‌ها بازیکنی را می‌سازند به مرحله سربازی رسیده ، آن وقت باید به تیم دیگر بروند.
وی گفت: لیگ برتر که قطعا 16 تیمی می‌ماند و کسی دیگر از افزایش تعداد تیم‌های لیگ صحبت نمی‌کند. ما امسال حق میزبانی را احیا کردیم و مسائلی چون برگزاری بازی در ساعت مقرر و ... هم دیگر عادی شده است. بنابراین اکنون باید به دنبال کیفیت باشیم.
رییس سازمان لیگ با بیان اینکه فیفا و AFC در استعلام‌هایی که ما گرفته‌ایم مخالف سقف مبلغ برای قراردادها و تعیین مدت مشخص برای آن هستند، اظهار کرد: برای باشگاه‌ها سقف بودجه می‌گذاریم اما در عین حال طبق آیین‌نامه جدید و قوانینی که مصوب می‌شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. برخی از این قوانین عبارتند از: 1- مسئله مالیات‌دهی بازیکنان مشخص می‌شود و تمام بازیکنان موظف می‌شوند خودشان مالیات‌شان را بپردازند. 2- تمام قراردادهای مربیان و بازیکنان افشا می‌شود. 3- وجه پرداختی به تمام مربیان و بازیکنان آن بر اساس ریال خواهد بود و دیگر کسی حق ندارد دلار، ماشین، خانه، آهن، میلگرد، گاوداری و... به مربیان و بازیکنان بدهد. 4- نحوه پرداخت که چند درصد اول، وسط، آخر یا حتی ماهانه و هفتگی باشد را سازمان لیگ تعیین می‌کند. 5- بازیکنان و مربیان خارجی هنگام خروج از کشور باید تسویه کرده باشند و هر بازیکن یا مربی‌ای که با دارایی تسویه نکرده و مالیاتش را نپرداخته باشد، ممنوع‌الخروج می‌شود. 6- هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات مربی یا بازیکنی را بر عهده بگیرد و این خلاف مقررات است. البته سهم مالیات باشگاه از 5 درصد به 3 درصد کاهش یافته است.
تاج ادامه داد: خوشبختانه دستگاه‌های نظارتی پذیرفته‌اند که نظارت دقیقی داشته باشند و قراردادها افشا شود. همچنین در بحث مالیات تاکید می‌کنیم که مالیات بر اساس پرداخت‌هاست. بنابراین اگر باشگاهی قرارداد هنگفتی بسته و هنوز اندکی از آن را پرداخت کرده، بازیکن یا مربی نباید به اندازه کل قرارداد مالیات بدهکار باشد. او دریافتی اندکی داشته است. در اینجا حق با بازیکنان است. متاسفانه ما اکنون مشکلات زیادی از این دست داریم. کسانی هستند که قراردادهای سنگینی بسته‌اند اما پول کمی دریافت کرده‌اند و اداره مالیات، مالیات را بر اساس قراردادها آن‌ها حساب کرده و اکنون با مشکلاتی چون ممنوع‌الخروجی مواجه شده‌اند. با شفاف شدن سیستم عقد قراردادها و این آیین‌نامه جدید همه مشکلات برطرف می‌شود.
تاج تاکید کرد: هرگونه پرداخت زیرمیزی و غیر عرف تخلف بوده و متخلف مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. طبق قوانین جدید هیات مدیره باشگاه‌ها باید کارشان را درست انجام دهند و امضای آنها به نوعی زیر عملکرد کار باشگاه است.
تاج در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع فساد در فوتبال و برنامه‌های سازمان لیگ برای از بین بردن آن اشاره کرد و گفت: نظر نهایی ما پس از بررسی‌ها و تحلیل‌های زیادی که داشتیم این است که باید دادگاه رسیدگی به تخلفات ورزش تشکیل شود. ما در مجموعه‌های مختلفی، دادگاه‌های رسیدگی به تخلفات داریم که انواع آن را در جامعه می‌بینیم و الان جای دادگاه رسیدگی به تخلفات ورزشی خالی است تا در آنجا به هر نوع شکایت و ادعایی رسیدگی شود. ما باید تلاش کنیم ارزیابی مردم نسبت به فوتبال مثبت باشد. وقتی مردم ببینند متخلف مشخص شده، نامش افشا می‌شود و حکمش هم اجرا می‌شود، آرام می‌گیرند و دیدگاه بهتری نسبت به فوتبال پیدا می‌کنند. هیات رییسه فدراسیون و سازمان لیگ هم با جدیت موافق این موضوع است و آن را پیگیری می‌کند. ما باید تلاش کنیم با آرام شدن فضا ببستر برای حضور نیروهای مفید و قوی‌تر در فوتبال فراهم شود. صداوسیما و رسانه‌ها محلی برای رسیدگی به تخلفات نیستند و ما قطعا باید دادسرا را داشته باشیم.
وی درباره بحث ایجنت‌های فوتبال هم گفت: آژانس‌های نقل و انتقال باید در فوتبال ما با مجوزهای قانونی فعال باشند و مالیات‌شان را هم به شکل دقیق بدهند. در حال حاضر 31 کارگزار فیفا در ایران داریم که اخیرا 4 کارگزار جدید هم تایید شده‌اند. همچنین 16 فروردین 93 آزمونی را برگزار می‌کنیم و پس از مشخص شدن نتایج آن فکر می‌کنم تعداد کارگزاران رسمی فیفا در کشورمان به حدود 50 نفر برسد.
تاج از آمار تاسف‌باری از عملکرد فنی تیم‌ها و بازیکنان در لیگ برتر و لیگ دسته یک داد و گفت: متاسفانه میانگین سنی لیگ امسال ما 30 سال است و میانگین دوندگی بازیکنان ما در لیگ امسال 4 و نیم کیلومتر است! سازمان لیگ عدد دقیقه بازی کردن تمامی بازیکنان در لیگ امسال را مشخص کرده است که بسیار مفصل است و فعلا از گفتن آن پرهیز می‌کنم تا حرف و حدیث و حاشیه‌ای به راه نیفتد. در لیگ یک هم عدد‌ها تقریبا به همین اندازه است.
وی در بیان میانگین ارقام قراردادهای لیگ نیز گفت: میانگین رقم قراردادهای بازیکنان داخلی ما امسال 298 میلیون و 440 هزار تومان بود و میانگین رقم قرارداد بازیکنان خارجی هم حدود 300 میلیون تومان بود. متاسفانه این میانگین ارقام بسیار بالاست. ما پیش‌بینی می‌کنیم پس از جوان‌گرایی در لیگ، میانگین قیمت‌ها پایین بیاید. برای مدت قرارداد هم بازه یک تا 5 ساله تعیین شده است. البته مکانیزم‌های دیگری وجود دارد که تشکیلات مثل وزارت صنایع و... و صاحبان تیم‌ها باید از آن استفاده کنند و مدت سه سال را به صورت میانگین در نظر بگیرند اما این را ما نمی‌توانستیم به صورت قانون درآوریم چون فیفا با آن مخالف است.
تاج با بیان اینکه موضوع تبلیغات محیطی سازمان لیگ مشکلات زیادی را به وجود آورده بود گفت: متاسفانه قراردادی که قبلا در بحث تبلیغات محیطی بسته شد، سه ساله بود و در این مدت هم ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم و حرف و حدیث‌های مختلفی هم پیرامون کار وجود داشت. بالاخره مدت این قرارداد تمام شد و ما امسال تبلیغات محیطی را به مزایده عمومی گذاشتیم که 26 شرکت از آن استقبال کردند. در قرارداد سه ساله گذشته رقم تبلیغات محیطی در سال اول تا سوم به ترتیب 14، 16 و 18 میلیارد تومان بود که ما این رقم را بسیار پایین می‌دانستیم اما قرارداد بسته شده بود. امسال کف مبلغ مزایده برای تبلیغات محیطی را 30 میلیارد تومان برای سال اول و 36 میلیارد تومان برای سال دوم در نظر گرفتیم. پیش‌بینی کردیم با به مزایده گذاشتن این کار، ارقام پیشنهادی بالا می‌رود که همین هم شد. از میان این 26 شرکت 11 شرکت یک درصد مبلغ پایه مزایده یعنی 300 میلیون تومان را واریز کردند و با گرفتن اسناد مزایده در آن شرکت داشتند و پس از باز شدن پاکت‌ها، در حضور رییس فدراسیون، نماینده سازمان بازرسی، تمامی اعضای هیات رییسه سازمان لیگ و مسئولان حراست وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال که جمعا تعدادشان 17 نفر بود، 4 شرکت مبالغ بیشتری نسبت به بقیه داشتند که آن‌ها را به عنوان برنده اعلام کردیم و این شرکت‌ها پس از مذاکراتی که با این 4 شرکت خواهیم داشت، یکی را انتخاب خواهیم کرد. به مزایده گذاشته شده تبلیغات محیطی باعث شد تا مبلغ پیشنهادی بالا رود و ما شاهد ارقام دو ساله‌ای چون: 158 میلیارد و 800 میلیون تومان، 159 میلیارد تومان، 160 میلیارد تومان و 160.7 میلیارد تومان از سوی این چهار شرکت بودیم.
تاج درباره بحث خصوصی سازی نیز گفت: خصوصی‌سازی باید با شیب ملایم صورت گیرد و باشگاه‌ها باید به نوعی خصولتی (خصوصی - دولتی) شوند. در قدم اول باید ورزشگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار و منابع درآمدزایی باشگاه‌ها را شفاف کرد. در حال حاضر 9 باشگاه لیگ برتری زیان‌ده هستند و باید شرایط باشگاه‌ها را از وضعیت زیان‌دهی خارج کرد تا بتوانیم آن‌ها را خصوصی کنیم. این کار به یکباره انجام نمی‌شود.
تاج گفت: سازمان لیگ می‌تواند برنامه یک ساله لیگ را بدهد و این کار را انجام خواهد داد مشروط بر اینکه برنامه اردوها و بازی‌های تیم ملی چه در بازی‌های رسمی و چه بازی‌های تدارکاتی در سال آینده تغییر نکند.

دیدگاه‌ها