کد خبر : 1117133 | 11 خرداد 1393 ساعت 11:14 | 3.2K بازدید | 0 دیدگاه

ایران، کشوری که به فوتبال تعصب دارد

سایت sport.ch در گزارشی به بررسی تیم ملی فوتبال ایران پرداخته و از کشورمان به عنوان کشوری که به فوتبال تعصب دارد نام برده است.

ایران، کشوری که به فوتبال تعصب دارد
از حالا تا آغاز جام جهانی 2014 برزیل درست 11 روز باقی مانده است. به گزارش فارس، سایت sport.ch که به بررسی 32 تیم‌ حاضر در این تورنمنت پرداخته در گزارش جدید خود تیم ملی فوتبال ایران را مورد بررسی قرار داده است. ایران، کشوری که به دنبال شور و هیجان است.
ثبت در فیفا: 1920
حضور در جام جهانی: 3
رنکینگ فیفا: 37
افتخارات: قهرمانی در آسیا 1968، 1972، 1976
سرمربی: کارلوس کی‌روش
بهترین بازیکن: علی دایی، رکورددار گلزنی در دیدارهای ملی
به خاطر گلی که رضا قوچان نژاد (گوچی) به ثمر رساند، آنها به جام جهانی راه یافتند. ایران در دور نخست دیدارهای مقدماتی با بحرین و قطر روبه‌رو شد که دیدارهای سختی برای آنها به شمار می‌آید اما ایرانی‌ها موفق شدند به عنوان صدرنشین صعود کنند. در دور دوم باز هم همه چیز سخت شد. مقابل لبنان و ازبکستان در دقیقه‌های پایانی شکست خوردند اما کلیدی‌ترین نقطه در دیدارهای مقدماتی برای آنها دقیقه 77 دیدار با کره جنوبی بود. جایی که رضا قوچان نژاد موفق شد گل برتری ایران را زده و تیمش را به جام جهانی برساند.
نقطه قوت: اشتیاق و تعصب به فوتبال
ایران کشوری است که مردمش دیوانه‌وار فوتبال را دوست دارند اما آنها هیچ‌ وقت به عنوان یک قدرت برتر در این ورزش شناخته نمی‌شوند. در دیدارهای مهم لیگ و ملی، ورزشگاه‌ها مملو از تماشاگر می‌شوند. زمانی که تیم ملی پس از شکست کره جنوبی به ایران برگشت، 40 هزار هوادار برای استقبال از آنها به فرودگاه رفته بودند. دیدار پیش از آن که مقابل لبنان بود و با نتیجه چهار بر صفر به سود ایران به پایان رسید نزدیک به 100 هزار تماشاگر داشت. رویارویی تیم‌های بزرگ استقلال و پیروزی نیز تماشاگران زیادی را به ورزشگاه می‌کشاند. تعصب مردم ایران به فوتبال می‌تواند برای تیم ملی انگیزه‌ای مضاعف باشد تا آنها در جام جهانی عملکرد خوبی داشته باشند.
سرمربی: کارلوس کی‌روش
او مربی شناخته شده‌ای در دنیا است. او در منچستریونایتد دست راست الکس فرگوسن بود. سرمربی رئال مادرید شد و در جام جهانی قبل هدایت تیم ملی فوتبال پرتغال را به دست داشت. او کسی بود که موجب رشد کریستیانو رونالدو شد. او در ایران نیز عملکرد خوبی داشته است. علاوه بر صعود به جام جهانی، کی‌روش بازیکنانی را به تیم ملی این کشور دعوت کرد که عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند. رضا قوچان نژاد که یکی از ارکان صعود ایران بود را او کشف و به تیم ملی آورد. به علاوه، تجربه و شهرت کی‌روش نقطه مثتبی برای کشوری است که فوتبال را دوست دارد.
نقطه ضعف: صعود ضعیف
صعود تیم ملی ایران که در نهایت هم با موفقیت انجام شد زمان و کار سختی برای آنها بود. در گروهی که به جز تیم ملی کره جنوبی هیچ تیم قدرتمند دیگری دیده نمی‌شد آنها با دردسرهای زیادی روبه‌رو شدند. شکست مقابل تیم‌های بحرین، قطر، لبنان و ازبکستان چیزی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت حتا اگر آنها به عنوان صدرنشین صعود کرده باشند. با وجود موفقیت در دیدارهای مقدماتی باید منتظر ماند و دید در جام جهانی چه نمایشی خواهند داشت. علاوه بر این، رویارویی با نیجریه و بوسنی و هرزگوین، دو حریفی که همگروه آنها هستند می‌تواند عیار این تیم را مشخص کند. اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد بازیکنانی هستند که می‌توان روی همکاری‌شان حساب کرد اما در هر حال رقابت‌ با چنین تیم‌هایی برای ایرانی‌ها سخت است و انتظاری از آنها نمی‌رود.
جای خالی برخی بازیکنان
فوتبال ایران هنوز هم سایه علی دایی را روی سر خود حس می‌کند. مهاجمی که علاوه بر داشتن سبیل، عملکرد خوبی هم در زمین فوتبال از خود به جا گذاشت و برای خودش نامی دست و پا کرد. او 149 بار برای تیم ملی کشورش به میدان رفته است. او در این تعداد بازی موفق شده 109 بار دروازه حریفان را باز کند. حضور بازیکنانی مانند علی دایی، مهدی مهدوی کیا و علی کریمی می‌توانست مانند خون تازه‌ای در رگ‌های تیم ملی ایران باشد. البته قوچان نژاد آمار گلزنی فوق العاده‌ای در تیم ملی داشته و 9 گل در 12 بازی زده است و شاید بتوان از او به عنوان علی دایی جدید نام برد، به خصوص اینکه او اکنون در ترکیب ایران برای جام جهانی حضور دارد.
ستاره: اشکان دژاگه
نامی که بین هواداران فوتبال در اروپا بیش از سایرین شنیده شده اشکان دژاگه است. او در آلمان رشد کرده و در آکادمی جوانان باشگاه هرتابرلین آموزش دیده است. او سال‌ها در ترکیب ولفسبورگ آلمان درخشید و سپس راهی لیگ جزیره و باشگاه فولام شد. او اکنون با فلیکس ماگات، سرمربی پیشین خود در ولفسبورگ که به تازگی راهی فولام شده کار می‌کند. در طول فصلی که گذشت موفق به زدن پنج گل برای تیمش شد اما نتوانست از سقوط تیمش به دسته پایین‌تر جلوگیری کند. دژاگه به نوعی امید ایران به شمار می‌رود. او بازیکنی است که غیر قابل پیش بینی است. می‌تواند با تکنیک و سرعت بالای خود مدافعان حریف را به دردسر بیندازد. اشکان یکی از معدود بازیکنانی در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران است که می‌تواند موثر بازی کند.
رشد ستاره‌ای به نام رضا قوچان نژاد
مردی که با نام بسیار طولانی خود شهرت زیادی در انگلیس برای خود دست و پا کرده است. البته لقب او «گوچی» است. او دیگر یک بازیکن جوان نیست و تجربه‌هایی برای خودش کسب کرده است. قوچان نژاد یکی از بازیکنانی است که کارلوس کی‌روش در خارج از ایران او را کشف کرد و به تیم ملی آورد. او موفقیت زیادی در تیم ملی ایران داشته و رکورد 9 گل در 11 دیدار را برای خود به ثبت رساند که یکی از آن گل‌ها توانست ایران را به جام جهانی برزیل برساند. او سال‌ها در لیگ کشورهای هلند و بلژیک به میدان رفت و اکنون هم در چارلتون انگلیس توپ می‌زند.
ترکیب احتمالی ایران
دنیل داوری، استیون بیت آشور، جلال حسینی، امیر حسین صادقی، احسان حاج صفی، جواد نکونام، رضا حقیقی، علیرضا جهانبخش، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد
کارلوس کی‌روش می‌تواند تیم ملی فوتبال ایران را با ترکیب مدرن 1-3-2-4 به میدان بفرستد. درون دروازه داوری می‌ایستد که با تجربه بوندسلیگایی خود در اینتراخت برانشوایگ می‌تواند یک مهره موثر باشد. جلوتر از او خط دفاعی قرار دارد که تجربه بالایی دارد. جلال حسینی با 32 سال سن، احسان حاج صفی 24 ساله که 58 بازی ملی در کارنامه‌اش دارد. هافبک‌های دفاعی چون جواد نکونام با 136 بازی ملی و رضا حقیقی می‌توانند به خط دفاع کمک زیادی کنند. از اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد هم می‌توان به عنوان عناصر تهاجمی نام برد. البته نباید مسعود شجاعی که پنج سال است در لیگ‌های اسپانیا بازی می‌کند را فراموش کرد.

دیدگاه‌ها