کد خبر : 1195550 | 16 دی 1393 ساعت 13:59 | 15.9K بازدید | 0 دیدگاه

پاسخ رسمی کانون مربیان به ابهامات رنکینگ

مدیر روابط عمومی کانون مربیان فوتبال ایران به بیانیه نمایندگی شرکت پروزون در ایران و واکنش‌هایی که نسبت به انتشار رنکینگ مربیان لیگ برتر و دسته اول بوجود آمده، واکنش نشان داد.

پاسخ رسمی کانون مربیان به ابهامات رنکینگ
  به گزارش "ورزش سه"، رنکینگی که روز گذشته در سایت رسمی کانون مربیان فوتبال ایران منتشر شد و حرف و حدیث‌های زیادی به همراه داشت.

بهنام مددی در گفتگو با "ورزش سه" درباره رده‌بندی منتشر شده می‌گوید:«قبل از هر چیز باید بگویم خوب است تمام دوستانی که نسبت به رده‌بندی این جدول ایراد و انتقادی دارد، پیش از انجام هر انتقاد، مطلبی که در توضیح چگونگی تنظیم این جدول روی سایت رسمی کانون مربیان فوتبال ایران به آدرس ifca.ir منتشر شده را بخوانند. بدیهی است که کانون مربیان و بنده به عنوان مسئول روابط عمومی آن، تنها در قبال مطالبی که روی سایت رسمی کانون منتشر می‌شود، ملزم به پاسخگویی هستیم. ما در توضیح جدول منتشر شده به مواردی اشاره کرده‌ایم که چون دوستان علاقه‌ای به مطالعه آن نداشته‌اند، آن را یک بار دیگر اینجا می‌گویم. فرمول امتیازدهی کانون به مربیان شاغل در لیگ برتر و دسته اول به شرح زیر بوده است:

- هر پیروزی خانگی: ۱۰ امتیاز

- هر پیروزی خارج از خانه: ۱۲ امتیاز

- هر تساوی خانگی: ۵ امتیاز

- هر تساوی خارج از خانه: ۶ امتیاز

- هر تفاضل مثبت در هر بازی: یک امتیاز

- هر کلین‌شیت: یک امتیاز

- هر گل زده: یک امتیاز

در این رده‌بندی مربیانی که کمتر از پنج بازی روی نیمکت تیمی نشسته‌اند، محاسبه نشده‌اند. در نهایت نیز امتیازات به دست آمده، به تعداد بازی‌های که هر مربی روی نیمکت تیمی نشسته، تقسیم شده است. جالب است که نماینده شرکت محترم پروزون در ایران نیز به جای آنکه به سایت رسمی کانون سر بزنند، صرفا بر اساس مصاحبه‌های منتشر شده در سایر سایت‌ها از قول آقای مجید جلالی، رئیس کانون تکذیب کرده‌اند که کانون با این شرکت هیچ همکاری نداشته! سوال من این است که مگر کسی مدعی شده کانون با شرکت پروزون همکاری کرده؟ در خبر منتشر شده که همین الان هم در سایت رسمی کانون در دسترس است، عین این جمله آورده شده که پاسخ کاملی برای نماینده شرکت پروزون در ایران است:

مرجع آماری و تحلیلی پروزون (prozone) از این روش امتیازدهی برای رده‌بندی مربیان فوتبال در انگلستان استفاده می‌کند. "ایفکا" نیز با استفاده از این فرمول و محاسبه امتیاز هر مربی در هر بازی و تقسیم مجموع آن‌ها بر تعداد بازی‌ها، به میانگین امتیاز مربیان شاغل در باشگاه‌های لیگ برتری و لیگ یکی دست یافته و این میانگین را مبنای رده‌بندی مربیان قرار داده است.

این، عین جمله‌ای است که در توضیح رده‌بندی انجام شده روی سایت کانون منتشر شده؛ افرادی که در کانون مربیان فوتبال ایران به عنوان تخصصی‌ترین بخش فوتبال کشور حضور دارند، قطعا آن‌قدر از فوتبال سررشته دارند که بدانند نمی‌شود مربیان را با نرم‌افزاری که مختص آنالیز مسابقات فوتبال است، آن هم بدون انجام هزینه‌ای آنالیز کرد! ما اعلام کرده‌ایم رده‌بندی ما، برگرفته از الگویی است که شرکت پروزون به وسیله آن و با همکاری با اتحادیه مربیان انگلستان، رده‌بندی مربیان را همزمان در لیگ برتر، دسته اول (چمپیونشیب) و لیگ دسته دوم این کشور انجام می‌دهد. فرمولی که در بالا منتشر شده و همین حالا هم می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی اتحادیه مربیان فوتبال انگلستان (LMA)  این رده‌بندی و نام شرکت پروزون را زیر آن مشاهده کنید. از نمایندگان محترم شرکت پروزون هم انتظار داشتیم در ابتدا اصل مطلب شده در سایت کانون مربیان را بخوانند و بعد اقدام به صدور بیانیه‌ کنند. به خصوص آنکه افراد حاضر در کانون مربیان، بیش از هرکس دیگری به خدماتی که شرکت پروزون ارائه می‌دهد، آشنا هستند.

مددی در ادامه گفت: منظور آقای جلالی هم استفاده از این الگو بوده و نه استفاده از نرم‌افزار؛ یعنی دقیقا چیزی که صبح روز گذشته در سایت رسمی کانون مربیان فوتبال ایران منتشر شد.

سردبیر سایت کانون مربیان فوتبال ایران درباره اعتراض برخی مربیان به رنکینگ منتشر شده نیز گفت: روز گذشته مصاحبه‌هایی از آقایان ویسی، تارتار و حتی آقای بیانی در نقد این رده‌بندی خواندم. حرف‌هایی که باز هم مشخص بود بدون خواندن چگونگی انجام این رده‌بندی زده شده. البته من به طور مفصل با آقای ویسی صحبت کردم و نحوه این رده‌بندی را به ایشان توضیح دادم. متاسفانه برخی از دوستان رسانه‌ای بدون توضیح و حتی درج خبر اصلی، با مربیان تماس گرفته‌اند و گفته‌اند شما در این رده‌بندی در فلان رتبه پایین قرار دارید و همین موضوع واکنش‌هایی را به همراه داشته. اما اولا این رده‌بندی فقط تا پایان هفته هفدهم لیگ برتر و هفته یازدهم لیگ دسته اول انجام شده و فقط بر اساس نتایج به دست آمده در این بازه‌های زمانی محاسبه شده. بخش زیادی از اعتراض دوستان این بود که مربیان لیگ برتری نباید با مربیان دسته اولی مقایسه شوند، چون کار در این دو لیگ کاملا با هم متفاوت است اما چون این رده‌بندی براساس متد اتحادیه مربیان انگلستان انجام شده بود، ما مربیان دسته‌ اولی را هم وارد رده‌بندی کردیم. به عنوان مثال آقای کوروش موسوی، سرمربی تیم فولاد نوین خوزستان که تیمش در حال حاضر در صدر جدول گروه اول رقابت‌های لیگ دسته اول قرار دارد و خیلی‌ها شایستگی‌های تیم ایشان را در جام حذفی و دیدار مقابل استقلال تهران هم تماشا کردند، در این رده‌بندی هفتم است و بالاتر از خیلی از مربیان مشهور لیگ برتری قرار گرفته؛ سوال من این است که این اتفاق چه ایرادی دارد؟ کار ایشان آن‌قدر ارزشمند نبوده که در این مقطع زمانی کوتاه در میان 10 مربی برتر فوتبال کشور قرار بگیرند؟ جهت اطلاع دوستانی که اعلام کرده‌اند چنین رده‌بندی "کجای دنیا" اتفاق می‌افتد، باید بگویم مثال دقیق این ماجرا در فوتبال انگلستان در جریان است و صدرنشین جدول رده‌بندی برترین مربیان فوتبال برترین لیگ جهان هم نه ژوزه مورینیو است، نه مائویل پیگرینی و نه لوئیس‌ فن‌خال که تیم‌هایشان در لیگ برتر اول تا سوم هستند. بهترین مربی آن رده‌بندی یک سرمربی 37 ساله شاغل در لیگ دسته اول انگسلتان و باشگاه "بورنموس" به نام "ادی هو" (Eddie Howe) است که چند روز پیش از انتشار این رده‌بندی، در سایت کانون مربیان مقاله‌ای مفصل درباره او نوشتیم که احتمالا هیچ مربی‌ و رسانه‌ای آن را هم نخوانده! تیم این مربی جوان در حال حاضر در صدر جدول لیگ دسته اول انگلستان قرار دارد و معتبرترین رسانه‌های بریتانیا گزارش‌های مفصلی درباره درخشش این مربی که در 10 بازی اخیرش 7 برد و سه تساوی به دست آورده، نوشته‌اند. در رده‌بندی آنها از 10 مربی اول، فقط چهار مربی لیگ برتری هستند که در همان چهار مربی هم نام پیگرینی و فن‌خال را نمی‌بینید!

روابط عمومی کانون مربیان فوتبال ایران در پایان گفت: چنین کاری برای اولین بار در ایران انجام شده و قطعا خالی از اشکال نیست. بازهم در همان مطلب کم منتشر شده و کم خوانده شده، توضیح داده‌ایم که « نتایج نخستین رده‌بندی مربیان باشگاهی فوتبال ایران صرفا براساس نتیجه منتشر شده و در آن بسیاری از شاخصه‌های مهم در مربیگری مانند بازیکن‌سازی، کیفیت بازی، موقعیت‌های گل ایجاد شده، تعداد بازیکنان ملی‌پوش هر تیم، تعداد بازیکنان جوان در هر مسابقه و سایر عوامل مهم و تاثیرگذار در مربیگری مورد محاسبه قرار نگرفته است.» مربیان عزیز هم بهتر است بجای انتقاد در رسانه‌ها، این مسائل که مختص به خانواده مربیان فوتبال است را در جلسات کانون که معمولا تعداد کمی از آنها در آن شرکت می‌کنند، مطرح کنند و مثلا آنجا تصمیم بگیرند که جدول مربیان لیگ برتری و دسته‌ اولی از هم جدا شود. همانطور که آقای جلالی هم توضیح دادند، این رده‌بندی اولین بار است در کشور انجام می‌شود و قطعا هیچ نهادی لایق‌تر از کانون مربیان برای انجام آن وجود ندارد. پس بهتر است خود مربیان این موضوع را در نشست‌های پرشمار کانون و در کنار یکدیگر حل کنند.

دیدگاه‌ها