کد خبر : 1243241 | 07 خرداد 1394 ساعت 13:12 | 31.3K بازدید | 0 دیدگاه

گزارش روز: فولاد و ابهام بعد از سالیان درخشان

وضعیت کنونی فولاد ذهن هواداران خوزستانی را مشغول کرده است که مبادا روزهای تلخ 10 سال قبل تکرار شوند.

گزارش روز: فولاد و ابهام بعد از سالیان درخشان
به گزارش " ورزش سه " از اهواز، وضعیت عجیب و نگران کننده ی باشگاه فولاد خوزستان موج دلهره را در دل هواداران زرد و قرمزهای اهواز متلاطم کرده است. موجی که سونامی 10 سال پیش را یاد آور می کند، یک سونامی لعنتی که حتی هواداران فولاد دلشان نمی خواهد به آن فکر کنند چه برسد به روزهایی که مجبورند غم تکرارش را روی دلشان بگذارند.

فلاش بک:
نتایج 3 فصل اول لیگ برتر برای فولاد به عنوان یک تیم نوپا راضی کننده بود. دو مقام سومی در کنار بهترین تیم شهرستانی برای این تیم نوید یک استعداد جدید و شگرف برخواسته از مهد فوتبال ایران، خوزستان را می داد.

سال چهارم و بعد از حضور سه ساله وینگو بگوویچ و لوکا بوناچیچ اینبار نوبت یک مربی گمنام کروات بود تا سکان فولاد خوزستان را در دست بگیرد. فرانچیچ به همراه نسل جدید خوزستانی ها که طلایه دارشان ایمان مبعلی بود توانست اولین قهرمانی فوتبال خوزستان را به ارمغان بیاورد. یک قهرمانی شیرین و دلنشین که هواداران این تیم دوست داشتنی را روی ابرهای شادی نشاند اما روزهای خوب با بالا بردن جام،کم کم رخت سفر بست.

فصل بعداز قهرمانی، فولاد نتوانست جایگاهی مناسبی کسب کند، 8ام شد و فصل بعد بلیط رفتن به لیگ یک را جلوی خود دید. آتشفشانی های اهواز از قهرمانی در لیگ برتر تا سقوطشان تنها یک فصل میانش فاصله بود اما همچنان فولاد ماندند، سخت و محکم.

آنها در حالی که هیچ باختی در لیگ دسته اول متحمل نشده بودند در دوبازی رفت و برگشت با دو تساوی اما به دلیل گل خورده در خانه ی خودی از رفتن به لیگ برتر منع شدند اما با خرید امتیاز تیم فولاد نوین اصفهان بازهم به لیگ بازگشتند.

اینکه چرا یک تیم از قهرمانی به سقوط می رسد بسیار عجیب است. اما مهمترین عامل این سقوط را می توان کاهش بودجه ی این تیم دانست، کاهشی که بودجه ی فولاد در فصل ششم را به عددی نزدیک به نصف بودجه اش در لیگ چهارم رسانده بود، همان لیگی که فولاد بر بالاترین مقام فوتبال ایران تکیه داده بود. اینکه چرا آن کاهش عجیب بودجه رخ داد همچنان در ذهن برخی حل نشده است.

زمان حال:
آکادمی فولاد خوزستان بازدهی فوق العاده پیدا کرد و میتوان به جرات گفت بازیکن سازترین آکادمی ایران لقب برازنده ای برای این مجموعه ی فوق العاده باشد. فولاد با حضور حسین فرکی در سال اول توانست سهمیه ی آسیا را کسب کند و در سال بعد با طلایه داری کاپیتان بختیار رحمانی قهرمانی را در تبریز جشن بگیرد. بعد از اینکه شور و شوق عظیم و باور نکردنی در خوزستان به وجود آمد عده ای 9 سال قبل به یادشان آمد که نکند بازهم این قهرمانی برایشان زهر شود و مجبور شوند سقوط آزاد داشته باشند.

فولادفصل 14ام را در حالی با یک کروات دیگر به نام اسکوچیچ آغاز کرد که بسیاری از بازیکنان اصلی به دلایل مختلف این تیم را ترک کرده بودند. اما اسکوچیچ پس از موفقیت با قوهای سپید انزلی با تفکر تکرار قهرمانی برای قرمز و زردها به اهواز آمد اما یک زلزله جدید و عجیب در انتظار او و فولاد بود. اتفاقاتی عجیب و شاید بی سابقه در کارنامه ی اسکوچیچ و فولاد.

هنوز مسابقات شروع نشده بود که سونامی کارت های پایان خدمت چند بازیکن را از او گرفت اما او همچنان توانست با بازیکنانش نتایج درخشانی بگیرد و تیمش را در بالای جدول حفظ کند. اتفاقی که ارزش های فنی این مربی خوش فکر کروات را باز گو می کرد. اما در میانه های راه بازهم چند بازیکن به دلیل کارت پایان خدمت از تیم او جدا شدند و کاپیتان تیمش به دلیل دوپینگ اجازه ی بازی نداشت. اتفاقاتی که دست به دست هم می دادن تا فولاد را بشکنند اما فولاد و اسکوچیچ شکستنی نبودند. فولاد با داشتن استعدادعظیم و ژرفی به نام آکادمی، دست روی پاهای خود گذاشت و همچنان بلند ماند و در انتهای فصل تنها به دلیل تفاضل گل سهمیه ی آسیایی را از دست داد. نتیجه ای که برای یک تیم که 17 بازیکن را از دست داده است مورد قبول است.

مسئولان فولاد در انتهای راه با این مربی کروات قرارداد دوساله امضا کردند و همه چیز خوب پیش می رفت تا زخم کهنه دوباره سر باز زد، زخمی بزرگ با نام کوچک و ریز بودجه!

این زخم قدیمی با استعفای دسته جمعی مدیر عامل، رییس هیئت مدیره و معاون مالی و اداری خود را نشان داد. هواداران خوزستانی که روزهای شیرین و خوبی با فولاد را تجربه کرده بودند از این خبر آزرده حال شدند. هوادرانی که فوتبال را می فهمند و حتی در روزی که فولاد با باخت برابر استقلال تهران قهرمانی را از دست داده می دید بلند شدند و به احترام غیرت بازیکنانشان کلاه از سر برداشتند و تشویقشان کردند.

اینکه چرا باید بودجه ی استعداد عظیم و فوق العاده ای به نام باشگاه فولاد خوزستان کاهش قابل توجه داشته باشد خود جای سوال دارد .باشگاهی که هیچگاه خرج های اضافه نمی کند و برای هر ریالی از بودجه اش تفکری دارد و بیهوده مصرف نمی کند. قهرمانی های این فصل تیم های پایه ی فولاد در لیگ برتر وهمچنین صعود فولاد نوین به لیگ برتر خود بازگوی همه چیز است و گفتن بیشتر شاید تکرار مکررات باشد.

این مشکل پای استاندار، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی و شهری را به وسط کشیده است تا نگذارند فولاد بازهم دچار اتفاقات 10 سال قبل خود شود. فولاد حال به جرات می توان گفت یکی از سه تیم پرطرفدارجنوب ایران می باشد و نباید به راحتی از دست برود. ثانیه ها در این بازه از زمان از طلا نیز ارزشمند ترند، ثانیه هایی که تیم ها برای فصل بعد خود برنامه ریزی می کنند اما فولاد همچنان بلاتکلیف بودجه ی خود است.

در اهواز می گویند شاید تمام این مشکلات از آن جام های قهرمانی باشد، جامی که فولاد سر کشیده و اکنون برای بار دوم دامنش را گرفته است؛ درست مثل همان 10 سال قبل!

دیدگاه‌ها