کد خبر : 1244431 | 13 خرداد 1394 ساعت 12:15 | 21.6K بازدید | 0 دیدگاه

نگاهی به کارنامه بلاتر در فیفا

سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا، شب گذشته پس از 17 سال حضور بر صندلی ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال، از سمت خود استعفا کرد.

نگاهی به کارنامه بلاتر در فیفا
به گزارش "ورزش سه"، انتخاب دوباره او در حالی بود که تنها 4 روز از انتخاب مجدد او به عنوان رئیس فیفا می‌گذشت. در زیر، به بررسی کارنامه او در فیفا پرداخته ایم.


پیش از حضور در فیفا

بلاتر از کالج سنت ماریس سوئیس فارغ التحصیل شد و سپس مدرک مدیریت تجارت و اقتصاد خود را از دانشگاه لوزان دریافت کرد. او بین سال‌های 1948 تا 1971، به عنوان بازیکن در لیگ‌های غیرحرفه ای سوئیس بازی می‌کرد. او بین سال‌های 1970 تا 1975 عضو هیئت مدیره باشگاه Xamax سوئیس بود. شروع فعالیت حرفه ای او با ریاست روابط عمومی توریسم شهر والایزان بود و سپس در سال 1964، او به عنوان رئیس فدراسیون هاکی روی یخ سوئیس انتخاب شد. با حضور در این دو مسند، او در المپیک‌های سال 1972 و 1976 اولین حضور حرفه ای اش را تجربه کرد.

در فیفا

در سال 1981، بلاتر به عنوان دبیر کل فیفا انتخاب شد و پس از 17 سال حضور تحت ریاست ژائو هاولانژ، در سال 1998 موفق شد به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود. سال 2002، مایکل زن روفینن، دبیر کل فیفا مدعی شد که بلاتر در سال 98 با رشوه و فساد مالی، به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد و فیفا را در بحران فرو برد، هر چند که بلاتر هرگونه تخلفی را رد کرد.

او در سال 2002، در رقابت با عیسی هایاتو، رئیس کنفدراسیون آسیا، موفق شد بار دیگر به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود.سال 2004پس از پیشنهاداتی که درباره لباس مورد استفاده در فوتبال زنان ارائه داده بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. سال 2007 نیز بار دیگر عیسی هایاتو را در انتخابات فیفا شکست داد تا برای سومین بار پیاپی به عنوان رئیس فیفا برگزیده شود.

سال 2011، پس از اینکه محمد بن همام، تنها رقیبش به دلیل رشوه و فساد مالی، از رقابت کنار کشید، بار دیگر به عنوان رئیس فیفا انتخاب شد. او درطول این سال‌ها، بارها متهم به فساد مالی شده است. اوج این اتهام، به اعطای حق میزبانی جام جهانی 2022 به قطر بود که با بررسی‌های انجام شده، فساد مالی ثابت شد و چندین عضو فیفا، متهم شناخته شدند. بن همام نیز مادام‌العمر از فعالیت های فوتبالی و مدیریتی محروم شد.

انتخابات سال 2015

در سال 2011، بلاتر گفته بود که قصد دارد 4 سال بعد بازنشسته شود ولی با این حال، در انتخابات سال 2015 شرکت کرد و با وجود جبهه ای که برای مقابله با انتخاب او به ریاست شاهزاده علی بن حسین شکل گرفته بود، موفق شد بار دیگر به عنوان رئیس فیفا انتخاب شود. با این حال، چند روز پیش از انتخابات، پرونده ی فساد مالی فیفا توسط پلیس فدرال آمریکا باز شد و چندین عضو آن به دلیل اتهامات فساد مالی، دستگیر شدند.

فشارها به بلاتر به بالاترین حد ممکن رسید تا جایی که او روز سه شنبه، کنفرانس خبری برگزار کرد و در آن اعلام کرد که قصد دارد از سمت خود به عنوان رئیس فیفا استعفا دهد. او در این کنفرانس خبری گفت:" فیفا تمام زندگی من بود... چیزی که برایم بیش از هر چیزی اهمیت دارد، فیفا و فوتبال در سرتاسر جهان است. مجمعی برای انتخاب جانشین من، به زودی تشکیل خواهد شد."

دیدگاه‌ها