کد خبر : 1249946 | 11 تیر 1394 ساعت 12:14 | 52.8K بازدید | 1 دیدگاه

گزارش ویژه ورزش سه

رحمتی و طالب‌لو، 10 سال رقابت

سیدمهدی رحمتی به استقلال برگشته است و وحید طالب‌لو هم از تیم فصل سال گذشته با استقلال بوده است. حالا اتحاد این 2 برای حفظ دروازه استقلال باز هم تشکیل شده است.

رحمتی و طالب‌لو، 10 سال رقابت
به گزارش "ورزش سه"، از سال 82 به بعد به جز نیم فصل اول لیگ سال گذشته، این 2 یا هر 2 در استقلال بوده اند.

گزارش کامل را در این باره می‌ خوانیم:

شناسنامه این 2 نشان می‌ دهد که طالب‌لو 8 ماه بزرگتر از مهدی رحمتی است اما با توجه به شواهد و قرائن سن واقعی سیدمهدی رحمتی بالاتر است و حتی به گواهی سایت سازمان لیگ او متولد 7 تیر 59 است. به عبارتی براساس این واقعیت، رحمتی 35 ساله و طالب‌لو 33 ساله هستند.

پیش از ادامه بحث یادآور می‌ شویم که استقلال در تاریخ فوتبال خود؛ زوج دروازه‌بان های زیادی تحت عنوان رقیب داشته است که از آن جمله است؛ محمد بیاتی و منوچهر تیورچی در دهه 30 و ابتدای دهه 40، مرحوم بادکوبه و مهدی کشاورز در اواخر دهه 40، مرحوم حجازی و منصور رشیدی در دهه 50، عابدزاده و بابازاده در ابتدای دهه 70 و پرویز برومند و هادی طباطبایی در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80؛ رحمتی و طالب‌لو هم از سال 84، رقابت خود را آغاز کردند هر چند قبل از آن در تیم‌ملی امید هم این 2 رقیب هم بودند.

فوتبال ایران، سیدمهدی رحمتی را زودتر از طالب‌لو شناخت. رحمتی از لیگ دهم آزادگان در فجرشهیدسپاسی چهره کرد. همان زمانی که طالب‌لو تازه از تیم های پایه پرسپولیس به استقلال رفته بود، طالب‌لو با شجاعت قلعه‌نویی در آذر 82 پیراهن استقلال را به تن کرد. سالی که بعد از 2 فصل درخشش در فجرسپاسی، مهدی رحمتی در این تیم چندان خوب کار نمی‌ کرد و سرانجام هم در سال 83 به سپاهان پیوست. او در سپاهان یک فصل بازی کرد و در سال 84 جانشین جرج تاپالویچ در استقلال شد. در سال 83 تاپالویچ یکی از 2 گلر تیم استقلال در کنار طالب‌لو بود. در لیگ 84 که استقلال قهرمان شد رقابت این 2 آغاز شد هر چند در بهار سال 83 مهدی رحمتی یک جوان باتجربه برای سپاهان و طالب‌لو یک پدیده نورس برای استقلال بود، این 2 در تیم‌ملی امید تحت هدایت مایلی‌کهن رقابت می‌ کردند. رحمتی گلر اول بود اما بعد از چند اشتباه، طالب‌لو، دروازه‌بان اول تیم‌ملی امید شد و حالا در استقلال هم برتری خود را ادامه می‌ داد. در 2 سالی که طالب‌لو و رحمتی در استقلال همزمان حاضر بودند، 37 بازی به طالب‌لو و 23 بازی به مهدی رحمتی رسید. این روزها، دوران برتری طالب‌لو بود، چنانچه حتی در تیم‌ملی هم، برانکو، مردی که تا سال 83، مهدی رحمتی را ذخیره اول میرزاپور کرده بود برای جام‌جهانی طالب‌لو را گلر سوم کرده و رحمتی را هم از تیم‌ملی کنار گذاشته و به جز طالب‌لو و میرزاپور، حسن رودباریان را با خود به جام‌جهانی برد!

***

سیدمهدی رحمتی در سال 86 به مس کرمان رفت. بعد از 3 سال عملکرد توسط، او در مس درخشید و تبدیل به همان گلر اول برتر فوتبال شد. طالب‌لو هم در استقلال خوب کار می‌ کرد. سال 87، رحمتی در مس و طالب‌لو در استقلال بسیار خوش درخشیدند. طالب‌لو با استقلال قهرمان و رحمتی با مس تیم سوم لیگ، عالی بودند اما سال 87 نقطه عطف زندگی ورزشی رحمتی بود. در حالی که بازی های ملی این 2 تا سال 87، کمابیش برابر بود با آمدن علی دایی، سیدمهدی رحمتی گلر اول تیم‌ملی و طالب‌لو، گلر دوم تیم‌ملی شدند. رحمتی بعد از آمدن دایی تا امروز 66 بازی ملی کرد، در حالی که این رقم برای طالب‌لو تنها عدد 6 بود.

رحمتی در سال 88 به سپاهان قلعه‌نویی پیوست و طالب‌لو در استقلال ماند در کارنامه طالب‌لو، سه بازی دوستانه برای کویت، بحرین و مالی در سال 88 دیده می‌ شود اما افت او از 14 بهمن 88، زمانی شروع شد که در دربی 68، آن گل استثنایی را از کریم باقری خورد.

طالب‌لوی 89، بدترین طالب‌لوی استقلال بود. افتی که گریبان او را گرفت باورنکردنی بود، در حالی که رحمتی در اوج آسمان درخشش بود، آنقدر که در لیگ 90، آبی ها به قیمت کنار گذاشتن هر 2 گلر خود، یعنی وحید طالب‌لو و محمد محمدی، رحمتی را به استقلال برگرداندند.

حکومت قطعی رحمتی، با 98 حضور در 98 بازی استقلال در لیگ های 90، 91 و 92 همراه بود. طالب‌لو در این دوران، سخت ناراحت بود. 30 بازی برای شاهین بوشهر در لیگ 91 و یک سال دوری به علت مصدومیت ...

سال 93 اما، حساب ها، رفته رفته عوض شد. رحمتی به پیکان رفت و سالی بد را سپری کرد اما طالب‌لو در 11 بازی برای راه‌آهن بازی کرد و به اوج برگشت تا جایی که در نیم فصل او را به جمع آبی ها برگرداندند، ولو اینکه در 15 بازی تنها 2 بار اجازه حضورش را درون دروازه دادند.

***

حالا رحمتی و طالب‌لو، باز هم در کنار هم هستند. اگر در لیگ 84، طالب‌لو، استیلایی فنی و ارزشی نسبت به رحمتی داشت امروز رحمتی گلر اول است و طالب‌لو پذیرفته است تا به عنوان گلر دوم استقلال کار کند، آنچنان که رحمتی می‌ خواهد و برای تیم هایی که با او مذاکره می‌ کنند شرط می‌ دارد که جز من گلری متوسط بگیرید تا ادعای رقابت با من را نداشته باشد، چراکه شاید حتی یک بازی هم به او نمی‌ رسد، من اهل مصدومیت نیستم ... رحمتی راست می‌ گفت. درست از تابستان 90، که برای اولین بار این شرط را برای استقلال گذاشت تا امروز در 98 بازی برای این تیم و 30 بازی برای پیکان و مجموع 128 بازی، تنها یک بار به علت 3 اخطاره بودن غایب بوده است. طالب‌لو هم این را می‌ داند و شرط رحمتی را احتمالا پذیرفته است.

دیدگاه‌ها