کد خبر : 1250242 | 13 تیر 1394 ساعت 10:06 | 10.2K بازدید | 0 دیدگاه

اسلامیان رییس کمیته داوران شود

غیاثی: کفاشیان نمی‌خواهد مشکلات را حل کند

رییس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال با انتقاد از وضعیت نابسامان داوری تاکید کرد که بهترین تصمیم برای خروج از این بلاتکلیفی این است که ریاست کمیته داوران به شخص نایب رییس اول فدراسیون داده شود.

غیاثی: کفاشیان نمی‌خواهد مشکلات را حل کند
سیدرضا غیاثی با بیان اینکه اطلاع نداشتن بازیکنان و اهالی فوتبال از قوانین داوری، بزرگترین معضل فوتبال و حاشیه‌های داوری آن است، گفت: حتی یک کارگر شهرداری که برای نظافت خیابان‌ها وارد شهرداری می‌شود، اول قانون کار را یاد می‌گیرد بعد قانون اجتماعی را یاد می‌گیرد که بتواند از حقوق خود دفاع کند ولی امروز هم بازیکنان و هم مربیان از قوانین داوری اطلاع جامعی ندارند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اگر شما از بازیکنان یا مربیان فوتبال بپرسید که 17 تا قانون فوتبال چیست؟ یا اگر بگویی که این 17 قانون را به ترتیب نام ببرند، نمی‌توانند یا مثلا اگر بپرسی که قانون 4 چه می‌گوید و قانون 5 چه اختیاری به داوران می‌دهد؟ هیچ کدام هیچ چیز نمی‌دانند و چون این قوانین را نمی‌دانند در زمین مسابقه تابع داور نیستند و این می‌شود ابتدای حاشیه و جنجال داوری.

رییس اسبق کمیته داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: بازیکنان خارجی در فوتبال روز دنیا مجبور هستند در این کلاس‌ها شرکت کنند و می‌بینیم که اگر داوران حتی به اشتباه سوت بزنند آنها همواره تابع داور هستند در ایران نیز باید در شروع فصل و در شروع نیم‌فصل‌ها کلاس‌های آموزشی گنجانده شود و شرکت در این کلاس‌ها اجباری شود. تیم‌ها حاضر هستند که برای همه چیز و همه کار حتی یک دلال پول خرج کنند اما راضی نیستند که یک کارشناس داوری استخدام کنند و رسما به فدراسیون فوتبال اعلام کنند که ایشان کارشناس داوری ماست و باید بگوییم کارشناسان داوری زیادی هستند که سلامت و کاربلد هستند و می‌توانند به آن‌ها کمک کنند.

غیاثی درباره اینکه علت نابسامانی کنونی در حوزه کمیته داوران و دپارتمان داوری چیست؟ گفت: علت این موضوع عدم مدیریت رییس کمیته داوران است، از زمانی که ایشان مدیریت کمیته داوران را بر عهده گرفته این موضوعات است و همین اختلافات باعث شده هیچ کس آنجا دوام نیاورد، ایشان می‌خواهد در همه کارها دخالت کند و متاسفانه اطلاعات مدیریتی و صلاحیت ندارد.

وی مدعی شد: حتی مجلس به وزارت ورزش نامه داده که ایشان صلاحیت ندارند ولی متاسفانه آقای کفاشیان که بده بستان‌های زیادی با روسای هیات‌ها دارند در انتخابات از آقای کفاشیان حمایت می‌کنند و آقای کفاشیان هم از آن‌ها حمایت می‌کند. آقای کفاشیان هم می‌گوید ما آن‌ها را نمی‌توانیم برکنار کنیم چون مجمع انتخاب کرده در حالی که مجمع ایشان را برای هیات رییسه انتخاب کرده نه به عنوان رییس کمیته داوران. آقای کفاشیان خودش ایشان را انتخاب کرده و خودش هم می‌تواند ایشان را برکنار کند اما متاسفانه چون نمی‌خواهد این کار را نمی‌کند.

او تاکید کرد: اگر واقعا اعضای هیات رییسه فدراسیون می‌خواهند کمیته داوران درست شود و داوری فوتبال این مملکت سامان بگیرد راهی ندارد جز اینکه برگردند به سیستمی که در زمان نایب رییس اولی آقای تاج وجود داشت و ایشان رییس کمیته داوران هم شد. حالا اگر می‌خواهند کار درست شود باید از آقای اسلامیان به عنوان نایب رییس اول خواهش کنند که سمت رییس کمیته داوران را قبول کند.

وی با بیان اینکه شان آقای اسلامیان بالاتر از فدراسیون فوتبالی است که در حال حاضر در آن است، گفت: حالا که ایشان فداکاری کرده به فوتبال کمک می‌کند، من به عنوان یک خدمتکار جامعه داوری از ایشان خواهش می‌کنم که مسئولیت کمیته داوران را قبول کنند، یقینا هستند کارشناسانی که به ایشان کمک کنند و داوری را از این وضعیت درآورند.

او در ادامه گفت: من با قاطعیت می‌گویم دو چیز است که فدراسیون فوتبال را خرد می‌کند اول اینکه اگر تیم ملی ببازد و دوم اینکه اگر وضعیت کمیته داوران نابسامان باشد و در حال حاضر وضعیت کمیته داوران نابسامان است و تا همین الان کمر فدراسیون را خرد کرده و در آینده هم می‌بینیم که از این بدتر می‌شود.

غیاثی با اشاره به قضیه تبریز اظهار کرد: در مورد ماجرای تبریز داور بی‌اشتباه نبود همچنان که گل اولی که تراکتورسازی زد درست نبود و به هر حال این اشتباه‌ها وجود دارد ولی هیچ کس نظر سویی در این بین نداشته است.

او افزود: کمیته‌ای که برای رسیدگی به مسائل تبریز تشکیل شد غیر قانونی بود چرا که فدراسیون سه رکن انضباطی دارد و فقط این سه رکن می‌تواند دخالت کنند این سه رکن جای‌شان در این کمیته کجا بود؟ این کمیته از کجا اختراع شده است؟ کجای اساسنامه فیفا و فوتبال آمده که می‌توان این کمیته را تشکیل داد؟

وی درباره فغانی به عنوان یکی از برترین‌های داوران آسیا نیز گفت: آن‌ها که به فغانی ایراد می‌گیرند می‌خواهند این نهال برومند فوتبال را بخشکانند و نمی‌دانند که چقدر هزینه زمانی، اخلاقی، تمرینی و آموزشی گذاشته شده که آقای فغانی به وجود آید. ما با دستان خودمان تنها داوری که داریم که در دنیا اسم و رسم دارد را داریم می‌خشکانیم که علت این موضوع حسادت، منیت و خودخواهی افرادی است که چشم ندارند این موضوع را ببینند.

دیدگاه‌ها