کد خبر : 1250296 | 13 تیر 1394 ساعت 13:42 | 15.1K بازدید | 0 دیدگاه

تاریخچه ایران در مسابقات یونیورسیاد جهانی

بیست و هشتمین دوره این مسابقات از 12 تیرماه در شهر گوانگجو کره‌جنوبی برگزار می‌شود و کاروان ایران با 84 ورزشکار در رشته‌های دوومیدانی، فوتبال، والیبال، تکواندو، قایقرانی، ژیمناستیک، تیراندازی و تیراندازی با کمان در این رقابت‌ها حضور دارد.

تاریخچه ایران در مسابقات یونیورسیاد جهانی
یونیورسیاد یک رویداد بین‌المللی چند ورزشی است که از سال ۱۹۵۹ میلادی در دو بخش ورزش‌های تابستانی و زمستانی زیر نظر فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی برگزار می‌شود.

به گزارش نسیم، اولین بازی‌های جهانی دانشجویی در شهر پاریس و به رهبری یک فرانسوی به نام "ژان پیت ژان" در سال 1923 برگزار شد. در دوره زمانی میان سال‌های 1925 تا 1939 چند رویداد مهم ورزشی در شهرهای رم، پراگ، دارمشتات، پاریس، بوداپست،‌ تورین و موناکو برگزار شد اما با آغاز جنگ جهانی دوم اما برگزاری باز‌ها هم متوقف شد تا اینکه پس از چندین سال فدراسیون بین‌المللی ورزش های دانشگاهی (فیزو)در حرکتی تازه و در سال 1957 به دعوت فدراسیون ورزش دانشگاهی فرانسه مسابقه‌هایی را برگزار کرد که دانشجویان دو بلوک شرق و غرب در آن گرد هم آمدند. در سال 1959 و پس از توافق میان فیزو و اتحادیه جهانی دانشجویان، نخستین دوره بازی‌های دانشجویی تحت عنوان «یونیورسیاد» در تورین ایتالیا برگزار و قرار شد در کنار رقابت‌های تابستانی، بازی‌های زمستانی نیز انجام شود.

پس از یونیورسیاد تورین، 26 یونیورسیاد دیگر هم برگزار شد و در کمتر از 5 روز دیگر گوانگجوی کره جنوبی میزبان بیست و هشتمین دوره این رقابت‌ها خواهد بود.

آمریکا تاکنون با کسب 1155 مدال در این رقابت‌ها پر افتخارترین کشور در ادوار مختلف یونیورسیاد دانشجویان جهان محسوب می‌شود.


گوانگجو میزبان بیست و هشتمین دوره یونیورسیاد
بیست و هشتمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان از 12 تا 14 تیر ماه در گوانگجوی کره‌جنوبی برگزار می‌شود. گوانگجو ششمین شهر بزرگ کره‌جنوبی و یکی از کلان‌شهرهای این کشور محسوب می‌شود که مستقیماً تحت اداره حکومت مرکزی قرار دارند. این شهر همچنین تا سال ۲۰۰۵ مرکز استان جولا جنوبی (جولانام-دو) بود تا اینکه در این سال، مرکز اداری استان به روستای جنوبی نمک، در موآن انتقال یافت.
جمعیت این شهر بر اساس آمار سال ۲۰۰۶ برابر با ۱٬۴۱۵٬۹۵۳ نفر بوده و وسعت این شهر ۵۰۱٫۳۶ کیلومتر مربع است.


کارنامه ایران در یونیورسیاد
ورزشکاران ایران برای نخستین بار در بیست و سومین یونیورسیاد جهانی (2005 - ازمیر ترکیه) در هفت رشته شرکت کردند که در نهایت با کسب 2 مدال طلا در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی، 6 مدال نقره (4 مدال در تکواندو و 2 مدال در کشتی آزاد و فرنگی) و 4 برنز (2 مدال در تکواندو و 2 مدال در کشتی آزاد و فرنگی) و مجموع 12 مدال در رتبه نوزدهم جهان قرار گرفتند.

در دوره بعد کاروان ورزشی دانشجویان ایران در سال 2007 راهی بانکوک شد و در این مسابقات با کسب چهار طلا، یک نقره و چهار برنز در رده سیزدهم جهان ایستاد و نسبت به دوره گذشته 7 پله صعود کرد.

کاروان ورزش دانشجویی ایران در سومین تجربه حضور خود در یونیورسیاد در شش رشته ورزشی راهی بلگراد شد و با درخشش ورزشکاران تکواندو و دوومیدانی در میان 145 کشور جهان صاحب عنوان یازدهمی شد و توانست جایگاه سیزدهمی دوره قبل خود را دو پله ارتقا دهد.کاروان ورزش ایران با کسب ۵ طلا، ۲ نقره و یک برنز در رده یازدهم جدول مدال ها قرار گرفت که بهترین نتیجه تاریخ ورزش ایران در یونیورسیاد بود.

در تکواندو، علیرضا نصر آزادانی ملی پوش وزن 72 - کیلوگرم ، روح الله طالبی در وزن 78 - کیلوگرم، مهران عسکری در 84 - کیلوگرم به 3 نشان طلا رسیدند و حسین تاجیک در وزن 84 + کیلوگرم نقره گرفت.
تیم پومسه پسران متشکل از حمید نظری، علی نادعلی و سینا خلاش قزل احمد نیز به مدال برنز دست یافت و در پایان این رقابت ها تیم تکواندوی مبارزه ایران در بخش پسران قهرمان شد و بالاتر از کره جنوبی و روسیه ایستاد.
تیم دوومیدانی ایران نیز مانند تکواندو عملکرد چشمگیری داشت و سجاد مرادی با زمان یک دقیقه و 48 ثانیه و 2 صدم ثانیه با شایستگی به مدال طلای دوی 800 متر رسید.
در پرتاب دیسک، محمد صمیمی با رکورد 65 متر و 33 سانتی متر خود را صاحب مدال طلا کرد و محمود صمیمی با رکورد 64 متر و 67 سانتی متر مدال نقره گرفت.
تیم ملی بسکتبال دانشجویان با 2 پیروزی مقابل چین و کره جنوبی و 4 شکست برابر پرتغال، ترکیه، استرالیا و مکزیک در مکان بیست و یکم قرار گرفت.
تنیس روی میز ایران چهار نماینده داشت که در بخش انفرادی افسین نوروزی توانست در بین بیش از 130 پینگ پنگ باز خود را تا جمع 16 نفر برتر مسابقات برساند.
در دوبل هم تیم نوروزی و واحد مالمیری تا جمع 16 تیم برتر بخش دوبل بالا آمد.
در تیروکمان و در رشته کامپوند انفرادی حمزه نکویی یکی از دو کمان دار ایران در بلگراد، عملکرد خوبی داشت و تا 8 نفر برتر مسابقات رسید اما در این مرحله به قهرمان رقابت‌ها باخت و به نیمه نهایی نرسید و پنجم شد.
در نهایت، تیم جودوی دانشجویان ایران با پنج جودوکار در یونیورسیاد حضور داشت که در بخش انفرادی و تیمی صاحب مدال نشد و عنوان پنجمی محسن غفار و هفتمی حسین قمی بهترین نتایج جودوی ایران در یونیورسیاد بودند.

پس از کسب عنوان یازدهمی جهان توسط دانشجویان در یونیورسیاد 2009 صربستان، انتظار می رفت تا کاروان ایران در مسابقات یونیورسیاد 2011 شنزن چین، رتبه خود را تک رقمی کند و سیر صعودی خود در 3 دوره گذشته را ادامه دهد اما در این دوره کاروان ورزشی ایران 22 پله سقوط کرد.

در این دوره مهران عسگری در وزن ششم تکواندو تنها طلای ایران را بر گردن آویخت، هادی مستعان در وزن دوم و فرزاد ذوالقدری در وزن پنجم نقره گرفتند و روح الله طالبی در وزن هفتم صاحب مدال برنز شد. در رشته پومسه نیز تم تکواندو بانوان نقره گرفت و تیم مردان بر سکوی سوم ایستاد. مهسا مردانی در پومسه انفرادی نقره گرفت و علی نادعلی صاحب گردن آویز برنز شد.

در این دوره ورزشکاران کشورمان تنها یک مدال طلا کسب کردند که نسبت به دوره‌های گذشته بسیار اندک بود.

بیست و هفتمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان در سال 2013 در حالی در کازان روسیه برگزار شد که کاروان دانشجویان ایران که در سه رشته کشتی (آزاد و فرنگی)، وزنه برداری و دوومیدانی (پرتاب دیسک) شرکت کرده بود، با کسب یک مدال طلا، 5 نقره و 3 برنز و عنوان سی و سومی به کار خود در این بازی‌ها پایان داد.

رسول تقیان در دسته ۷۷ کیلوگرم وزنه برداری به مدال طلا دست یافت، بهنام احسان پور در وزن ۶۰ کیلوگرم کشتی آزاد، هادی علیزاده پورنیا و امیر علی اکبری در وزن‌های ۷۴ و ۱۲۰ کیلوگرم کشتی فرنگی و جابر بهروزی و بهادر مولایی در دسته های ۶۹ و به اضافه 1۰۵کیلوگرم وزنه برداری صاحب مدال نقره شدند.

همچنین محمدحسین محمدیان و پرویز هادی در وزن های ۸۴ و ۱۲۰ کیلوگرم کشتی آزاد و مهدی علی یاری در وزن ۹۶ کیلوگرم کشتی فرنگی به مدال برنز رسیدند.

رده‌بندی ۱۰ کشور برتر یونیورسیاد ۲۰۱۳ به ترتیب زیر است:
۱- روسیه ، ۱۵۵ طلا، ۷۵ نقره و ۶۲ برنز
۲- چین ، ۲۶ طلا، ۲۹ نقره و ۲۲ برنز
۳- ژاپن، ۲۴ طلا،۲۸نقره و ۳۲ برنز
۴- کره جنوبی، ۱۷ طلا،۱۲ نقره و ۱۲ برنز
۵- بلاروس، ۱۳ طلا،۱۳ نقره و ۱۴ برنز
۶- اوکراین، ۱۲ طلا،۲۹نقره و ۳۶ برنز
۷- آمریکا، ۱۱ طلا،۱۴ نقره و ۱۵ برنز
۸- آفریقای جنوبی، ۷ طلا،۳ نقره و ۴ برنز
۹- ایتالیا ، ۶ طلا،۱۷ نقره و ۲۱ برنز
۱۰- استرالیا، ۶ طلا،۴ نقره و ۶ برنز

دیدگاه‌ها