کد خبر : 1250868 | 16 تیر 1394 ساعت 14:23 | 78.7K بازدید | 4 دیدگاه

فیفا چگونه متوجه تخلف در پرونده خلعتبری شد؟

انتشار رای پرونده خلعتبری و پرسپولیس این پرسش را درپی دارد که فیفا چگونه توانسته تخلف در این پرونده را احراز کند؟

فیفا چگونه متوجه تخلف در پرونده خلعتبری شد؟
به گزارش "ورزش سه"، محمدرضا خلعتبری در لیگ سیزدهم و در حالی که زمان نقل و انتقالات به پایان رسیده بود به عنوان بازیکن سهمیه آزاد به پرسپولیس پیوست. او که با عجمان امارات قرارداد بسته بود به سبب اینکه لیگ آن کشور از عنوانی مجعول برای خلیج تا ابد فارس بهره‌مند بود در پی جدایی از تیمش برآمد اما روند مذاکرات پرسپولیس و عجمان و تهیه هزینه فسخ قرارداد طولانی شد تا جایی که همگان می گفتند فسخ قرارداد پس از پایان زمان نقل و انتقالات ایران رخ داده و به همین دلیل حضور خلعتبری در پرسپولیس مغایر با ماده 6 آیین نامه نقل و انتقالات فیفا می دانستند .

شبی که همه چیز قانونی بود

 دراین باره در برنامه 90 موضوع بررسی شد و نصیرزاده کارشناس برنامه 90 درباره ماجرای قرارداد خلعتبری با پرسپولیس گفت: در حال حاضر طبق کاغذی که در اختیار باشگاه پرسپولیس است، این کاغذ می گوید که خلعتبری در تاریخ 13 تیر قرارداد خود را فسخ کرده است و مشکل قانونی این بازیکن حل شده است. در این لحظه فردوسی پور اعلام کرد که حضور خلعتبری در ایران کار مبارکی است اما نباید مردم را جیگر فرض کنند و فکر کنند که هیچ کس هیچ چیز نمی فهمد. همه می دانند که قرارداد خلعتبری در 13 تیر فسخ نشده است.

هشدار ماجدی به پرسپولیس
 
میرشاد ماجدی هم روی خط آمد. سرپرست باشگاه استقلال گفت: تبریک می گویم به آقای خلعتبری که در لیگ جعلی امارات بازی نکرد. اما حضور خلعتبری در ایران نباید به این ختم شود که قانون ایران را به شکل جعلی درآورد. میرشاد ماجدی که مهمان تلفنی برنامه نود بود گفت: خود خلعتبری گفته که قرارداد من بعد از تاریخی بوده که وقت نقل و انتقالات در ایران به پایان رسیده است. مگر می شود که 3 روز بعد از ثبت قرارداد فسخ قرارداد صورت گرفته شده باشد. این مسائل نشان می دهد که یک بی قانونی در حال حاضر در حال انجام است و هر 16 تیم لیگ برتری در این زمینه ضرر می کنند. حتی ممکن است که تیم پرسپولیس هم از این نظر دچار مشکل شود. وی همچنین عنوان کرد: من می گویم ای کاش این مسئله برای همه یکسان باشد و همه تیم ها بتوانند بازیکنان مد نظر خود را جذب کنند. نکته ای هم هست این است که وقتی آقای خلعتبری 13 تیرماه فسخ قرارداد کرده پس چرا در 20 مردادماه آی تی سی این بازیکن صادر شده است. مگر می شود که 13 تیر قرارداد فسخ و 20 مرداد آی تی سی صادر شود.

 شیرازی رئیس هیئت فوتبال استان تهران هم در آن برنامه عنوان کرد: آقای نصیرزاده خیلی شفاف مسائل مربوط به خلعتبری را مطرح کرد و دیگر نیاز به توضیح من نیست. طبق نامه ای که باشگاه عجمان به ما داده، مشخص شده که قرارداد آقای خلعتبری 13 تیرماه فسخ شده و این بازیکن با این تفاسیر می تواند برای پرسپولیس بازی کند.

پرسش عجیب شیرینی از فردوسی پور

 شیرینی سرپرست باشگاه پرسپولیس هم روی خط برنامه 90 آمد و گفت: آقای فردوسی پور من از شما این سوال را دارم که آیا شما دوست دارید خلعتبری برای پرسپولیس بازی کند یا نه. در این لحظه فردوسی پور پاسخ داد من دوست دارم قانون برای همه تیم ها رعایت شود. سعید شیرینی مطرح کرد: صدور آی تی سی آقای خلعتبری یک شرط داشته و این بوده که فلان رقم باید پرداخت می شده و آی تی سی این بازیکن صادر می شده است. عجمان قرارداد این بازیکن را فسخ کرده بود ولی صدور آی تی سی او را نگه داشته بود. وی همچنین اظهار داشت: به نظر من باید از آقای خلعتبری بابت بازگشت به ایران تشکر و تقدیر شود که این بازیکن نام ایران و خلیج فارس را پاس داشته است. من باز هم می گویم قرارداد خلعتبری با پرسپولیس کاملا قانونی بوده است.

انتقاد رحیمی از رویانیان

آن شب علیرضا رحیمی مدیرعامل فعلی راه آهن و مدیرعامل وقت سپاهان هم حرفهایی داشت. او گفت: من خیلی خلاصه حرف می زنم،بنده احترام خاصی برای شخص خلعتبری قائلم و کارش را تحسین می کنم اما باید بگویم که رضایت نامه او را برای رفتن از سپاهان من صادر کردم.آقایان،کاری را که کرده اید منتش را سر خلیج فارس نگذارید.خلعتبری اگر در لیگ امارات بازی نمی کرد در نهایت یک سال محروم می شد،اما می توانستیم به او هم همان پولی را بدهیم که به کشتی گیران و بقیه ورزشکاران که مقابل اسراییل بازی نمی کنند می دهیم.آقایان خلیج فارس را فروخته اند و مدام می گویند خلیج فارس.بنده شخصا حاضر نبودم تا یک دلار هم به عجمانی ها بدهم.همین الان هم ایران می تواند به فیفا شکایت کند که چرا اماراتی ها این نام جعلی را برای لیگ شان انتخاب کرده اند.

پاسخ رویانیان به رحیمی

عاقبت رویانیان هم روی خط برنامه آمد تا پاسخگو باشد. اوگفت: آی تی سی خلعتبری صبح روز سه شنبه صادر می شود و این مسئله در اختیار بنده و آقای رحیمی و هیچ کس دیگر نبوده و کاملا بر اساس قانون بوده است.

محمد رویانیان اظهار داشت: پیشکسوتان برنامه نود خیلی ناراحت بودند از اتفاقاتی که در برنامه امشب نود افتاده است. آقای رحیمی باید بداند که ما از عجمان خلعتبری را خریده ایم نه اینکه بخواهیم کسی را بفروشیم یا خلیج فارس را بفروشیم. دوما باید بدانیم که خلیج فارس را کسانی نگه داشتند که خیلی از ماها باارزش تر بودند. وی در ادامه افزود: من از خیلی وقت پیش ها بدنبال خلعتبری بودم. آقای رحیمی به کل باشگاه پرسپولیس و به شرافت ما توهین کرده است. آقای رحیمی از سوی هواداران سپاهان تحت فشار است. رویانیان گفت: ما کارهایی کردیم که خلعتبری را ممنوع الخروج کنیم و در امارات وی را ممنوع الورود کنیم. اما دیدیم این بازیکن ضربه می خورد. آن زمان عجمان از ما 1200 دلار می خواست. بعدها هم خلعتبری از ما پول زیادی می خواست. اما بعد از انکه نام لیگ جعلی را روی این تیم گذاشتند خلعتبری خواست که به هر شکلی شده حتی رایگان به ایران بازگردد. عجمان هم 400 هزار دلار تخفیف داد.

اشتباه بزرگ پرسپولیس

در حالی که آن شب همه چیز حداقل در ظاهر قانونی بود فیفا چگونه متوجه شد که در این انتقال تخلف رخ داده است؟
اشتباه بزرگ را مدیران پرسپولیس مرتکب شدندآنها طی توافق نامه ای سه جانبه بین پرسپولیس و عجمان و خلعتبری قرارداد او را بعد از پایان مهلت نقل و انتقالات فسخ کردند اما تاریخ آن را قبل از 13 تیر یعنی رمان اتمام نقل و انتقالات تنظیم نمودند. فیفا در این پرونده این پرسش بی پاسخ را داشت که اگر توافق سه جانبه قبل از موعد اتمام نقل و انتقالات بوده پس چه نیازی بود که این بازیکن سهمیه آزاد محسوب شود.وقتی هر سه طرف راضی به انتقال بوده اند و قرارداد هم در زمان قانونی فسخ شده این بازیکن می توانسته در همان زمان نقل و انتقالات به پرسپولیس بپیوندد. اگر هم قرارداد بین خلعتبری و عجمان قبل از 13 تیر و بصورت دو طرفه فسخ شده و او بعد از پایان نقل و انتقالات با پرسپولیس به عنوان سهمیه آزاد به توافق رسیده ، پس پرسپولیس در این توافق سه جانبه چه نقشی دارد؟

کمیته استیناف حق دارد یا فیفا؟

این اشتباه بزرگ کار دست سرخپوشان داد و در حالی که نصیرزاده به عنوان رییس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال اعتقاد داشت ملاک نامه عجمان است اکنون در پرونده ای مشابه برای راه آهن فدراسیون و کمیته استیناف نمی پذیرد که ملاک نامه باشگاه ترکیه ای است و اعتقاد دارد باید راه آهن بابت نامه باشگاه اردو اسپور جریمه شود.تفاوت جالب تر ماجرا اینجاست که پرسپولیس قطعا از تخلف خبر داشته زیرا توافق سه جانبه را امضا کرده اما فسخ موتومبا با دخالت راه آهن نبوده ولی درآن پرونده فیفا با وجود همه مسایل فقط رای به جریمه نقدی داده و اینجا با وجود عدم دخالت راه آهن، نتیجه 5 بازی این تیم سه بر صفر شده است.

انتشار رای 7 ماه پس از صدور

نکته جالبی که در خبرمنتشر شده درباره خلعتبری وجود دارد تاریخ رای فیفا است. این رای در تاریخ 15 دسامیر 2014 مصادف با 24 آذر 93 صادر گردیده اما اکنون و همزمان با ماجرای راه آهن و پیکان رسانه ای شده است! این موضوعی است که خود پرسپولیسی ها را هم به تعجب واداشته و می گویند یکبار در همان زمان رسانه ها به این رای پرداخته بودند.اینکه رای چگونه و در این زمان به دست رسانه ها رسیده سوال قابل بحثی است.شاید با توجه به سابقه مدیریت رحیمی در پرسپولیس این نکته به ذهن برسد که او به رای دسترسی داشته اما نه، اینگونه نیست زیرا رحیمی 19 شهریور 93 برکنار شده و رای سه ماه بعد صادر شده است.

دیدگاه‌ها