کد خبر : 1252371 | 24 تیر 1394 ساعت 10:16 | 4.4K بازدید | 0 دیدگاه

ناصر نوربخش:

برای حفظ قهرمانان قانون نیاز به اصلاح داشت

مربی تیم ملی کشتی فرنگی می‌گوید قانون مسابقات انتخابی تیم ملی باید دچار تغییر می شد تا به تمام اهدافمان دست یابیم.

برای حفظ قهرمانان قانون نیاز به اصلاح داشت
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا ناصر نوربخش، در‌ رابطه با برنامه تمرینی کشتی‌گیر‌ان اعزامی به لهستان و این که آیا فشار تمرینات مشکلی برای شرکت آنها در مسابقات ایجاد نمی‌کند، پاسخ داد: چند نفری که به لهستان می‌روند از برخی تمرینات سنگین معاف شده‌اند تا دچار مشکل نشوند اما سایرین طبق روال کار خود را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که شاید برخی کشتی‌گیر‌ان اعزامی به لهستان به بهانه های مختلف از زیر تمرینات فرار کنند یا فشار لازم را نیاورند تا با آمادگی بیشتری در لهستان به میدان بروند، آیا به این موضوع واقف هستید؟ گفت: یکسری از کشتی‌گیر‌ان از دید خود این طور فکر می‌کنند که مثلا یک ماه قبل از مسابقه فقط باید استراحت کنند، اما این موضوع اثر منفی بر روی کار آنها می‌گذارد. در صورتی که افت فشار باید از دو هفته‌ مانده به مسابقات شروع شود که یک هفته‌ آن افت 10 – 20 درصدی و هفته‌ آخر افت 30 تا 40 درصد باشد. بنا‌بر‌این اگر کشتی‌گیر‌ی بخواهد از زیر تمرینات شانه خالی کند و یا خود را به مصدومیت بزند، ما اینها را می‌فهمیم. ولی از نظر روانی متاسفانه برخی کشتی‌گیر‌ان باورهای غلط خود را دارند و این کار را انجام می‌دهند. یکسری از آنها هم مربیانشان این روش غلط را به آنها آموزش داده‌اند. سالیان سال است که ما با این مسائل مواجه هستیم، ولی خب ضررش را خود کشتی‌گیر می بیند.

نوربخش همچنین گفت: البته ما مربیان هم باید مراقب باشیم تا افراط و تفریطی صورت نگیرد و فشار بیش از اندازه به کشتی‌گیر‌ان وارد نشود تا تمرینات باعث کوفتگی و آسیب‌دیدگی‌ شود. بنا‌بر‌این باید تمرینات را عاقلانه پیش برد.

مربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد یک کشتی‌گیر 98 کیلویی در سنگین وزن آزمایش شود؟ گفت: یک زمان است که شاید احساس کنیم در 130 کیلوگرم کسی را نداریم که بتواند پرچمدار باشد. در این شرایط اگر دو 98 کیلوگرم خوب داشته باشیم که یکی از آنها نتواند انتخاب شود، شاید به عنوان گزینه مطرح شود. البته این در شرایطی است که 130 کیلوهای ما جوابگو نباشند و شرایط نفر دوم 98 کیلوگرم هم بهتر از آنها باشد که در مورد همه اینها پس از تورنمنت لهستان صحبت خواهد شد.

وی در‌ رابطه با تصمیم فراتر از قانون برای دادن شانس مجدد به حمید سوریان، گفت: اعتقاد شخصی من این است که اول باید ببینیم هدفمان چیست. ما باید چهار هدف عمده را پیگیری کنیم. یکی بحث انتخاب بهترین فرد است و دیگر این که باید پشتوانه‌ها را بسازیم. موضوع دیگر رعایت عدالت در مورد همه است و مورد دیگر اجرای قانون خواهد بود. باید این اهداف پوشش داده شوند تا نظم و انضباط به سیستم برگردد.

نوربخش ادامه داد: اگر قانونی داریم که برخی از این اهداف را پوشش نمی‌دهد باید در تکمیل کردن آن قانون تجدید نظر کرد. این که برخی خبرنگاران دوست دارند کشتی‌گیر‌ان را هر روز مثل میدان گلادیاتورها و در هر شرایطی به جان هم بیاندازند و به تیم لطمه بزنند این کار معقولانه نیست، چون هر کشتی‌گیر در طول سال یک یا دو بار به اوج آمادگی می‌رسد. ما باید اول علم را بفهمیم و شرایط آمادگی بچه‌ها را به دست بیاوریم، آن گاه سپس قانون را طوری تصویب کنیم که هم عدالت رعایت شود و هم پشتوانه‌ها را حفظ کرده و هم با رعایت قانون بهترین کشتی‌گیر‌ان را انتخاب کنیم. ما باید قهرمانان خود را حفظ کنیم. اگر تیم نتیجه‌ نگیرد اول از همه فدراسیون زیر سوال می‌رود و سپس وزارت ورزش. پس ما نباید هدف اصلی‌مان را فراموش کنیم. برای تکمیل این قانون هم من پیشنهادی داشتم که البته کسی از من نظر نخواست و ما جزو کسانی که تصمیم می‌گیرند نبودیم. در حال‌ حاضر مغزهای متفکری که تصمیم می‌گیرند افراد دیگری هستند.

نوربخش در مورد پیشنهاد خود گفت: پیشنهاد من این بود قهرمانان و کشتی‌گیر‌انی که سال قبل مدال جهانی آورده‌اند تنها در مرحله آخر انتخابی تیم ‌ملی حضور پیدا کنند. این احترام به یک قهرمان است و باید قانون را طوری تصویب کنند تا نفرات شاخص حفظ شده و تیم تقویت شود.

نوربخش در پاسخ به این مورد که برای انتخابی المپیک تصمیمات جدید گرفته شده و قرار است قهرمانان مسابقات جهانی فقط با نفر برتر انتخابی کشتی بگیرند، گفت: این بهترین تصمیم است که البته باید قبل از این هم انجام می‌شد. این یک پاداش برای کسی است که مدال جهانی می‌گیرد. ما باید ببینیم که به دنبال چه می‌گردیم. ما باید به دنبال این باشیم که چهار هدف را پوشش دهیم و به آنها برسیم. قانونی کامل است که این اهداف اصلی را پوشش دهد.

دیدگاه‌ها