کد خبر : 1255247 | 05 مرداد 1394 ساعت 18:00 | 10.6K بازدید | 1 دیدگاه

در جام‌حذفی 20 تیم لیگ‌یکی مفقود می‌شوند

فدراسیون فوتبال از تیم های لیگ دسته اول درخواست کرد تا بخاطر حجم بالای مسابقات لیگ دسته اول از برنامه مسابقات جام‌حذفی کناره بگیرند، درخواستی که حتی فکر کردن به آن هم عجیب است.

در جام‌حذفی 20 تیم لیگ‌یکی مفقود می‌شوند
به گزارش "ورزش سه"، در فوتبالی که ثبات یک گم شده همیشگی است امسال قرار شده مسابقات فوتبال لیگ دسته اول کشور با شرکت 20 تیم برگزار شود و در این شرایط به همه تیم ها 38 بازی می‌ رسد. بهروان مسوول کمیته مسابقات فدراسیون فوتبال این 38 بازی را تراکم غیرقابل پیش‌بینی می‌ داند و براین اساس برای دومین بار طی 20 روز گذشته به تیم های لیگ دسته اول پیشنهاد کناره گیری از مسابقات فوتبال جام‌حذفی کشور را داده است.

چرا مسابقات لیگ دسته اول با شرکت 20 تیم در یک گروه برگزار می‌ شود؟ جواب سوال من کاملا روشن است مسابقات پارسال با24 تیم برگزار می‌ شد و ای اف سی به فدراسیون کشورمان حکم کرد تا مسابقات دسته اول را در یک گروه برگزار کنند. به صورت منطقی امکان کسر کردن بیش از 4 تیم هم وجود نداشت اما چرا در سال های اخیر این مسابقات با شرکت 24 تیم برگزار می‌ شد؟ چرا برای اعتبار دادن به تیم ها و آدم ها و افراد مختلف مسابقات دسته اولی را که 11 سال پیش با شرکت 16 تیم برگزار می‌ شد را به 24 رسانده است؟ یکی به فکر تیم شهر خود بود و دیگری به دوست خود که مدیر فلان تیم بود، فکر می‌ کرد. هدف این ازدحام در لیگ دسته اول هم افزایش جذابیت بود اما در عمل به حضور تیم هایی در دسته اول انجامید که در وسط کار کنار می‌ کشیدند. نکته ای که در دهه 60 و در مسابقات دسته چهارم تهران هم کم سابقه بود. در این میان تیم های ضعیفی می‌ آمدند و می‌ رفتند و به اصالت لیگ توهین می‌ کردند.

زیاد شدن تعداد تیم ها در دسته اول شانس بزرگان را کم می‌ کرد، در حالی که تیمی پرامکانات مثل تراکتورسازی 7 سال از لیگ‌برتر به دور بود، تعداد زیاد تیم های دسته اول شانس بزرگان را بین تیم هایی مثل شیرین فراز و شهیدقندی و گهر و حتی البدر و سنگ و آهن و ... پخش می‌ کرد.

بله، لیگ دسته اول اجبارا باید با شرکت 20 تیم برگزار شود اما مگر 38 بازی برای دسته اولی ها که معمولا تا مرحله یک چهارم نهایی هم بالا نمی‌ آیند و سرجمع 3 بازی بیشتر انجام می‌ دهند، خیلی زیاد است؟ وقتی لیگ ما تنها 60 روز تعطیل است، امکانات انجام 45 تا 50 بازی برای تیم هایش وجود دارد. چرا ما به زور می‌ خواهیم سرمان را شلوغ نشان دهیم. شاید در دسته اولی ها تیمی قدرت رسیدن به فینال، جام‌حذفی را داشته باشد مگر بهمن سال 73 که قهرمان جام‌حذفی شد، دسته برتری بودند.

حالا می‌ خواهیم جام‌حذفی را بدون 20 تیم دسته اولی و با شرکت تیم هایی از لیگ‌برتر، دسته دوم، سوم و محلات برگزار کنیم. همین چند سال پیش که تیم های ذرت کاران و ... 12، 13 گل می‌ خوردند و می‌ رفتند، تیم های دسته اولی بودند. حالا باید جای 20 تیم دسته اولی از کجا تیم بیاوریم؟

دیدگاه‌ها