کد خبر : 1255435 | 06 مرداد 1394 ساعت 11:34 | 1.8K بازدید | 0 دیدگاه

عاکفیان:

موفقیت دوومیدانی در المپیک نیازمند بودجه کافی

مربی تیم ‌ملی د‌و‌و‌مید‌ا‌نی گفت: در فاصله یک سال مانده به المپیک 2016 باید بر‌نامه‌ریزی مناسبی برای حضور موفق د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کاران در این بازی‌ها صورت بگیرد و برای این کار باید بودجه لازم در اختیار فدراسیون باشد.

موفقیت دوومیدانی در المپیک نیازمند بودجه کافی
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا محمد عاکفیان، درباره‌ی نتایج تیم ‌ملی د‌و‌و‌مید‌ا‌نی در جام کازانف و کسب چهار سهمیه المپیک 2016 ریو، اظها‌رکرد: نتایج ملی‌پوشان خیلی خوب بود. نتیجه‌ لیلا رجبی را از قبل می‌توانستیم حدس بزنیم به این دلیل که رجبی یک ورزشکار با تجربه و حر‌فه‌ای است. او در هر مسابقه‌ای که اعلام می‌کند نتیجه‌ لازم را می‌گیرد، حتما به این هدف می‌رسد، چرا که به مانند احسان حدادی با برنامه تمرین می‌کند و همه به او اعتماد دارند. خو‌شبختا‌نه سه سهیمه هم در دوهای سرعت گرفتیم، ما شاهد این هستیم که جهش خوبی در دوهای سرعت ایران رخ داده است و این به خاطر سرمایه‌گذاری است که در سال‌های گذشته روی این بخش صورت گرفته است. به نظرم تمام داشته‌های د‌و‌و‌مید‌ا‌نی ما دوهای سرعت هستند. در حال‌ حاضر هم آقای سقر رییس کمیته‌ سرعت‌ها برنامه خوبی برای آینده دارد. در طول سال‌های گذشته از مربیان با دانش در این بخش استفاده شده و به مربیان داخلی بها داده‌اند و خوشحالم که این اعتماد به خوبی پاسخ داده شد. امیدوارم این پشتوانه سازی در آینده هم ا‌د‌ا‌مه‌ داشته باشد.

عاکفیان ا‌دا‌مه‌ داد: د‌و‌و‌مید‌ا‌نی ایران پنج دونده سرعت با کیفیت دارد که به نظرم در تاریخ تکرار نشدنی هستند. حسن تفتیان، رضا قاسمی، محمد حسین ابارقی، مهدی زمانی و سجاد هاشمی در دوی سرعت ایران بسیار خوب هستند و توانایی بسیار بالایی دارند. به نظرم این امکان هست که در دوی 200 متر نیز یک سهمیه دیگر کسب کنیم، چرا که زمانی و هاشمی به کسب سهمیه نزدیک هستند. در دوی چهار در 100 متر امدادی هم می‌توانیم جزو 16 تیم برتر دنیا باشیم و سهمیه بگیریم. اگر در این ماده سهمیه بگیریم می‌توانیم دو نفر دیگر را نیز به عنوان ذخیره به ریو ببریم.

مربی تیم ‌ملی د‌و‌و‌مید‌ا‌نی درباره‌ی نتایج دوندگان 400 متر ایران در جام کازانف نیز تصریح کرد: مهدی زمانی و سجاد هاشمی هر دو رکوردهای خوبی زدند و زمان‌شان نزدیک به رکوردهای شخصی‌شان بود. این دو، دوندگان حر‌فه‌ای 400 متر ایران هستند و اگر با این دید نتایج‌شان را ارزیابی کنیم انتظار می‌رفت زمان‌های بهتری را بر جای بگذارند و رکوردهای‌شان به ورودی المپیک نزدیک‌تر باشد. این دوندگان در ماده 200 متر خوب بودند، اما انتظار ما این است که در ماده تخصصی خودشان سهمیه بگیرند. در این ماده هم کسب سهمیه المپیک دور از دسترس است و با توجه به زمان باقی‌ مانده تا المپیک و همچنین روند رو به رشد بچه‌ها هنوز فرصت برای المپیکی شدن 400 متر ما وجود دارد.

او با تاکید بر این که شرایط خوب قزاقستان و پیست مناسب د‌و‌و‌مید‌ا‌نی این کشور باعث بر جای ماندن رکوردهای خوب د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کاران ایران شده است، ا‌دا‌مه‌ داد: د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کاران در جایزه بزرگ تایلند در آب و هوای شرجی و نامناسب مسابقه دادند و این شرایط را برای آنها سخت کرد، اما قزاقستان شرایط متفاوتی نسبت به تایلند داشت و تمامی امکانات مهیا بود تا ملی‌پوشان ما توانایی‌های خود را نشان بدهند. برخی نسبت به این ر‌قا‌بت‌ها انتقاد کرده بودند که شرایط آن مساعد نیست، اما این بی‌معرفتی است. در سال‌های گذشته شاید می‌توانستیم این انتقاد را وارد بدانیم، چرا که رکوردهای زده شده با سطح دوندگان همخوانی نداشت، اما اگر توجه کنیم متوجه می شویم که در این دوره دوندگان ما و لیلا رجبی بسیار به سهمیه المپیک نزدیک بودند و رکوردهای بر جای مانده عجیب نبود.

عاکفیان با تاکید بر این که باید از زمان باقی‌ مانده تا المپیک استفاده مناسبی کرد، گفت: در دوره‌های گذشته ما حدود چهار ماه مانده به المپیک سهمیه می‌گرفتیم و این برای اولین بار است که در فاصله حدود یک سال‌ مانده تا المپیک سهمیه می گیریم و این نشان از پیشرفت د‌و‌و‌مید‌ا‌نی ایران دارد. باید از همین الان بر‌نامه‌ریزی برای المپیک را آغاز کنیم و هم چنین بودجه لازم به د‌و‌و‌مید‌ا‌نی تزریق شود. گام اول کسب سهمیه المپیک است و در مرحله بعد باید به نمایندگان‌مان در المپیک تلقین کنیم که می‌توانند نتیجه‌ خوبی هم بگیرند.

او در ادامه افزود: نمایندگان ما باید باور کنند که می‌توانند به پله‌های بالاتر موفقیت هم نگاه کنند و فقط به گرفتن سهمیه بسنده نکنند. پیشرفت پله پله حاصل می‌شود و باید به د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کاران بفهمانیم که شایستگی لازم را دارند و می‌توانند بهترین عملکرد را در المپیک داشته باشند و از توانایی خود به نحو احسن استفاده کنند.

مربی تیم ‌ملی د‌و‌و‌مید‌ا‌نی درباره مسابقات جهانی چین، اظها‌ر کرد: مسابقات جهانی سطح بالایی دارد و ما در دوره‌های گذشته نتوانستیم خیلی خوب نتیجه‌ بگیریم. در ذهن بچه‌ها صرف حضور در مسابقات جهانی وجود دارد و هیچ آینده‌ای برای نتیجه‌ گرفتن مدنظرشان نیست. به غیر از ماده پرتاب دیسک فکر نمی‌کنم که در باقی ماده‌ها در مسابقات جهانی بتوانیم بیش از یک دور مسابقه بدهیم. از این موضوع نباید غافل شد که بضاعت د‌و‌و‌مید‌ا‌نی ما همین است، اما با سرمایه‌گذاری می‌توانیم در دوره‌های بعد نتایج بهتری بگیریم.

او با تاکید بر این که برای پیشرفت، د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کاران ایران باید کنار بزرگان این رشته در جهان مسابقه بدهند، تصریح کرد: به دلیل گستردگی و تعداد زیاد ورزشکاران د‌و‌و‌مید‌ا‌نی اعزام به سفرهای برون مرزی کار سختی است. د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کاران ما به خصوص ملی‌پوشان باید در ر‌قا‌بت‌های معتبر اروپایی و در ر‌قا‌بت با بزرگان این رشته شرکت کنند تا بتوانند به سطح کیفی خوبی برسند، اما اعزام‌ها چند سالی است که به صورت مقطعی شده و خیلی زیاد نیست و سفرهای برون مرزی کم شده است. ما باید این سد را بشکنیم تا دوندگان ما نیز در کنار نامداران جهان فرصت حضور پیدا کنند.

او در پایان گفت: د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کاران ما می‌توانند توانایی خودشان را با صعود به مراحل بالای مسابقات جهانی و المپیک نشان بدهند و این هدف به دست نمی‌آید مگر با بر‌نامه‌ریزی منسجم، بودجه کافی و حضور در مسابقات و اردوهای با کیفیت سطح جهانی.

دیدگاه‌ها