کد خبر : 1256000 | 08 مرداد 1394 ساعت 13:07 | 21.6K بازدید | 0 دیدگاه

گفتگوی فدراسیون جهانی بسکتبال با ساهاکیان

وب سایت رسمی فدراسیون جهانی بسکتبال گفت و گویی مفصل با اوشین ساهاکیان، بهترین پست چهار آسیا انجام داده است.

گفتگوی فدراسیون جهانی بسکتبال با ساهاکیان

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، سایت جهانی بسکتبال در گزارشی به وضعیت تیم ‌ملی بسکتبال ایران در مسیر المپیک ریو اشاره کرده و با اوشین ساهاکیان بهترین پست چهار آسیا گفت‌و‌گویی انجام داده است.

در گزارش فدراسیون جهانی آمده است اوشین ساهاکیان یکی از با تجربه‌های تیم ‌ملی بسکتبال ایران شناخته می‌شود؛ تیمی که در مسیر حرکتی خود خوبی‌ها و بدی‌های زیادی داشته است. از سال 2007 که ایران توانست برای نخستین بار قهرمان آسیا شود و مدال طلای قاره کهن را از آن خود کند، ساهاکیان به همراه تیم ‌ملی ایران شکوفایی خود را آغاز کرد. ایران با آن قهرمانی سهمیه المپیک پکن در سال 2008 را کسب کرد و در سال 2009 این تیم از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کرد و پس از دومین قهرمانی‌اش در آسیا این بار برای نخستین بار به جا‌م جها‌نی رسید؛ جا‌م جها‌نی ترکیه به میزبانی شهر استانبول.

ایران در سال 2013 برای سومین بار قهرمان آسیا شد. ساهاکیان درباره قهرمانی ایران در آسیا می‌گوید: مطمئنا نخستین قهرمانی ایران در آسیا از دومین و سومین بار شیرین‌تر است. تجربه حضور در باز‌ی‌های المپیک فراموش نشدنی است. هر ورزشکاری آرزو دارد که یک روز در المپیک حاضر شود و در مراسم افتتاحیه آن به عنوان یک ورزشکار رژه برود و با بهترین‌های جهان مبارزه کند.

بهترین پست چهار آسیا می‌گوید: حضور در افتتاحیه المپیک و ملاقات با بهترین ورزشکاران جهان، بهترین احساس ورزشی ممکن است.

او به سایت فدراسیون جهانی گفته است: لحظه ای که در مراسم افتتاحیه قدم می زدم احساس بسیار شیرین و خوبی داشتم که باعث شد خاطره‌ انگیز‌ترین شب زندگی من رقم بخورد. در واقع این احساس یکی از انگیزه‌های من است تا بتوانم دوباره در کنار هم تیمی‌هایم برای رسیدن به المپیک تلاش کنم و در المپیک برزیل حضور داشته باشم.

برای این که تیم ‌ملی بسکتبال ایران به المپیک ریو در سال آینده برسد، باید قهرمان آسیا شود. این دوره از ر‌قا‌بتهای قهرمانی آسیا به میزبانی چین برگزار می‌شود و تنها تیم قهرمان سهمیه المپیک را می‌گیرد و تیم‌های دوم و سوم باید در ر‌قا‌بتهای بین قاره‌ای شانس مجدد خود را برای رسیدن به المپیک امتحان کند.

ساهاکیان می‌گوید: بعد از باخت نزدیک ما در فینال باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی اینچئون برابر کره ما هنوز فکر می‌کنیم که یک کار تمام نشده در آسیا داریم که باید آن را به پایان برسانیم. چیز دیگری که ما را با انگیزه‌تر می‌کند این است که شاید این آخرین شانس ما باشد تا این بازیکنان در قالب یک تیم در کنار هم بازی کنند و به المپیک برسند. من نزدیک به 20 سال گذشته زندگی ام را با این بازیکنان سپری کرده‌ام. بنا‌بر‌این تمام این دلایل ما را با انگیزه می‌کند تا دوباره قهرمان آسیا شویم.

در تابستان سال جاری ایران کارش را با یک سرمربی جدید آغاز کرد. دیرک باوئرمان کارش را به تازگی با ایران آغاز کرده و ساهاکیان معتقد است که همه چیز زیر نظر او خوب پیش می‌رود.

بهترین پست چهار آسیا هیجان زده است که زیر نظر سرمربی سابق آلمان و لهستان کار می‌کند. او می‌گوید: ما چیزهای زیادی از سرمربیان قبلی مان رایکو ترومن، وسیلین ماتیچ و مهمد بچیروویچ یاد گرفته‌ایم. هر یک از آنها چیزهای جدیدی برای بسکتبال ما به ارمغان آوردند و حالا باوئرمان، سرمربی تیم ‌ملی است که از هفته‌های گذشته کارش را آغاز کرده و خیلی کامل است. او فردی است که رابطه خوبی با همه بازیکنان دارد و کار تیمی و دفاع را در فلسفه کارهایش قرار می‌دهد.

ساهاکیان همچنین گفت: به عنوان یک بازیکن نمی‌توانم زیاد در مورد مربیان حرف بزنم. کار من این است که گوش کنم و به آنچه که سرمربی از من خواسته است عمل کنم و تلاش کنم بهترین عملکردم را داشته باشم.

ملی‌پوش تیم بسکتبال ایران درباره این موضوع که حضور سرمربی جدید چقدر در تیم تغییرات ایجاد کرده، بیا‌ن‌ کرد: فکر نمی‌کنم تغییرات اساسی در تیم ایجاد شود. همان طور که گفتم ما از هر مربی چیزهای جدیدی یاد گرفته‌ایم و سطح بسکتبال ما بالا رفت. ما از همه آنها خاطرات خوبی داریم و من از تمام مربیانم تشکر می‌کنم.

تقریبا اکثر کارشناسان بسکتبال جهان اعتقاد دارند که ایران می‌توانست در جا‌م جها‌نی اسپانیا عملکرد بهتری از یک برد و چهار باخت داشته باشد. ایران برابر فرانسه و صربستان باخت نزدیکی داشت و برابر برزیل و اسپانیا نیز در یک بازی پر فشار تن به شکست داد.

ساهاکیان درباره جا‌م جها‌نی نیز می‌گوید: می‌توانم بگویم ما در برابر تمام تیم‌ها خوب بازی کردیم به خصوص بازی مقابل صربستان و فرانسه. بازی با فرانسه نزدیک شد و ما شانس این را داشتیم که با پیروزی در این دیدار به مرحله بعد صعود کنیم. شاید با کمی تجربه بیشتر و مقداری شانس برنده آن دیدار می‌شدیم. به نظرم ما تجربه بسیار خوبی از جا‌م جها‌نی کسب کرده‌ایم و از آن تجربه در جام ملت‌های آسیا استفاده خواهیم کرد.

ایران مطمئنا کار ساده‌ای در قهرمانی آسیا ندارد. ر‌قا‌بتهای دشواری پیش روی بسکتبالیست‌های ایران خواهد بود. ساهاکیان می‌گوید: اگر می‌خواهیم قهرمان شویم باید همه تیم‌ها را شکست دهیم. فرقی ندارد برابر چه تیمی و در چه مرحله ای به میدان می رویم. باید همه را شکست دهیم.

تیم ‌ملی فیلیپین در این دوره از مسابقات بازیکنی به نام آندره بلیچ را در اختیار دارد. ایران در ترکیب خود بازیکنانی دارد که بتوانند برابر این بازیکن بایستند و با آن ر‌قا‌بت کنند.

اوشین در این باره می‌گوید: آندره یک بازیکن بزرگ است. من بازی‌هایش را در لیگ NBA و چین دیده‌ام ، اما فراموش نکنید که ما بهترین بازیکنان را در ترکیب تیم‌مان داریم. بازیکنانی مثل صمد نیکخواه بهرامی، حامد حدادی، مهدی کامرانی و حامد آفاق و در کنار آنها نسل جوانی داریم که از سطح بالایی برخوردارند. بازیکنانی همچون محمد جمشیدی، سجاد مشایخی، ارسلان کاظمی، آرمان زنگنه و بهنام یخچالی. ما آماده خواهیم شد تا برابر همه این حریفان به میدان برویم. ما به آینده نگاه می‌کنیم تا برابر همه تیم‌ها به میدان برویم و مطمئنم بسکتبال آسیا امسال ر‌قا‌بتهایی بسیار خوب خواهد داشت.


دیدگاه‌ها