کد خبر : 1256543 | 10 مرداد 1394 ساعت 14:45 | 25.6K بازدید | 2 دیدگاه

داورها به بیلبورد تبلیغاتی تبدیل شده‌اند

خسروی: گل‌محمدی باید به کمیته انضباطی برود

عضو کانون داوران و کمیته‌ داوران هیات فو‌تبا‌ل استان تهران با بیان این که باید حساسیت رقابت‌های لیگ در نظر گرفته شود، گفت: از فدراسیون فو‌تبا‌ل و کمیته‌ داوری می‌خواهیم از داوران تکراری کمتر استفاده کنند و به داوران جوان و با استعداد فرصت درخشش دهند.

خسروی: گل‌محمدی باید به کمیته انضباطی برود
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا علی خسروی، درباره وضعیت هفته‌ اول داوری در لیگ پانزدهم، اظها‌ر کرد: در هشت بازی که برگزار شده با توجه به این که عنایت تجربه ریاست کمیته‌ داوران را داشته احتیاط کرده و از هشت داوری استفاده کرده که سوابق زیادی در قضاوت لیگ برتر داشته‌اند. همه داورها یا بین‌المللی بودند یا داورانی بودند که در رده ملی بازی‌های بزرگی را سوت زده‌اند.

وی افزود: ما از عنایت که بعد از پنج سال بر می‌گردد نباید انتظار داشته باشیم که هفته‌ اول ریسک کند و از داور‌های جوان بهره ببرد، چون حدود 40 داور را به کلاس دعوت کرده و این داوران همه زحمت کشیده‌اند که در لیگ برتر قضاوت کنند. من پیش‌بینی می‌کنم که عنایت از این هفته‌ از داور‌های جوانتر استفاده کند.

عضو کانون داوران با بیان این که هر هشت داور قضاوتشان خوب بوده، تصریح کرد: لطفا داورها به خصوص به بازیکنان جوان اجازه پرخاشگری در زمین بازی را ندهند. به عنوان نمونه فرشاد احمدزاده که دو سال در تراکتورسازی هرگز اعتراض نمی‌کرد دیروز در بازی مقابل پدیده هم اعتراض و هم شبیه سازی کرد و به داور دستور می‌داد که به بازیکن خاطی اخطار دهد. در فصل گذشته کسی مراقب پیام صادقیان نبود و در پر‌سپولیس پرخاشگر شد، در صورتی که او بازیکن خوبی بود.

وی در مورد جریمه‌های انضباطی و اخطارهایی که داورها در زمین دادند، گفت: به نظر من داورها باید در اخطارها بیشتر سخت‌گیری می‌کرد‌ند. در بازی ملوان، ذوب آهن و در بازی استقلال و سیاه جامگان تکل‌هایی‌ را دیدم که اخطار داشت، ولی داوران اخطار ندادند.

خسروی درباره آمادگی جسمانی داوران در هفته‌ اول لیگ برتر نیز، گفت: یک عده از داورانمان که در زمین آمادگی جسمانی‌شان خیلی خوب است، متاسفانه مثل جمال الشریف سوری داوری می‌کنند و در زمین بازی فقط می‌دوند، اصول بازی‌دانی، بازی‌خوانی و جابه جایی در زمین را خیلی رعایت نمی‌کنند. ما داوری داشتیم که در این هشت بازی هفته‌ اول آمادگی جسمانی‌اش فوق‌العاده‌ بود، ولی بعضی وقت‌ها از صحنه‌ها دور بود.

وی افزود: داورها سعی کنند روز قبل از بازی،شبیه‌سازی بازی‌شان را انجام دهند و در جلسات تمرین‌شان در ارتباط با آن بازی شبیه‌سازی کنند. ما در گذشته این شبیه سازی‌ها را انجام می دادیم. مثلا من اگر روز جمعه قضاوت داشتم از روز دوشنبه تا روز جمعه شبیه سازی قضاوت آن بازی را در ذهنم انجام می دادم و روز چهارشنبه در یک زمین فو‌تبا‌ل دویدن‌هایمان را چک می‌کردم. هر بازی یک نوع قضاوت را می‌طلبد. داورها یکنواخت قضاوت نکنند و نسبت به بازی‌های مختلف از لحا‌ظ آمادگی بدنی تغییر حالت دهند.

عضو کمیته‌ داوران هیات فو‌تبا‌ل استان تهران در مورد بازی پر‌سپولیس و پدیده نیز تاکید کرد: در محوطه جریمه دو صحنه اتفاق افتاد که از نظر من هر دو صحنه پنا‌لتی‌ نبود. یعنی شبیه‌سازی‌های هادی نوروزی و علی علیپور در داخل محوطه جریمه خیلی خوب تشخیص داده شد و داور بازی به هادی نوروزی اخطار داد. هادی نوورزی هم بعد از گرفتن اخطار پرخاشگری نکرد که رفتار خوبی بود.

وی در مورد رفتار بازیکنان نیز اظها‌ر کرد: در بازی‌هایی که دیدم بازیکنان با داور با دست صحبت کردند و طوری نشان می‌دادند که برای رای داور احترامی قائل نیستند. این حرکات دست اخطار دارد. این موضوع را کمک‌ها و داور چهارم به داور گزارش کنند.

خسروی درباره لباس داوران در هفته‌ اول لیگ پانزدهم نیز گفت: ما متوجه نشدیم که اسپانسر ایرانسل است یا نامی‌نو یا زمزم! در چند تا بازی داوران نامی‌نو پوشیدند، در یک بازی داور ایرانسل پوشید و در یک بازی دیگر شورت یک کمک داور با آرم زمزم بود و این موضوع برای لیگ برتر خیلی بد است.

وی با بیان این که داورهای ما بیلبورد تبلیغاتی شده‌اند، افزود: ما به کفاشیان پیشنهاد دادیم سه نفر از افرادی که در کمیته‌ داوران و دپارتمان نیستند و کار تجارت و مدیریت بلد هستند و مورد تایید‌ند به عنوان هماهنگ کننده اسپانسر داوران با فدراسیون همکاری کنند.

این عضو کانون داوران ا‌دا‌مه‌ داد: در اساسنامه فدراسیون که سال 93 به تایید مجمع رسیده نوشته شده داورها فقط در حدود مساحت یک کارت ملی روی بازوهایشان می‌توانند تبلیغ کنند. خود من از سال 85 از اسپانسر شرکت‌های امرتات و به‌گل طلبکارم، چون بیلبورد آنها شده بودم.

او افزود: من در یکی از بازی‌ها وقتی داور را می‌دیدم، آنقدر که لباسش تبلیغ داشت فکر می‌کردم یک کارت شارژ یکصد هزار ریالی با رنگ زرد در وسط زمین بازی می‌دود!

این کارشناس داوری تاکید کرد : به چه مجوزی بازی در انزلی و اهواز به مدت یک دقیقه برای "وقت خنک شدن" قطع شد، آیا در کنار زمین دستگاه بود؟ ما در زمانی می‌توانیم "کولینگ بریک " بدهیم که دستگاه رطوبت سنج و دماسنج دست پزشک ورزشگاه باشد و پزشک تایید کند که نیاز به "کولینگ بریک" است، آن هم فقط در دقایق 25 و 70.

وی درباره اظهار نظر یحیی گل محمدی مبنی بر این که نتایج بازی قبل از بازی و در بیرون از زمین مشخص می‌شود ، گفت: ایشان مربی بزرگی است و آنقدر توانمند است که سال گذشته نتایج بسیار خوبی گرفت، ولی او برای این حرفش باید به کمیته‌ انضباطی فرا خوانده شود و واقعا اگر ایشان چیزی درباره بیرون بازی می‌داند همین هفته‌ اول اعلام کند.

خسروی درباره چمن ورزشگاه‌ها نیز یادآور شد: خیلی عجیب و سوال بر انگیز است که در لیگ حر‌فه‌ای ما نتوانستیم چمن استاندارد داشته باشیم. الان در کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان هم زمین‌هایشان خیلی مسطح است. تکنولوژی چمن طبیعی را می‌توانند از مهندسان ورزشگاه آزادی یاد بگیرند.

او از خبرنگاران و کارشناسان خواست تا به خاطر امنیت استادیوم و آرامش داوران از انتشار نظرات کارشناس داوری تا قبل از تمام شدن بازی خودداری کنند و تاکید کرد: با توجه به فراگیری اینترنت اگر در جریان بازی کارشناسان داوری چیزی در نیمه بگویند داور در نیمه متوجه می‌شود و ورزشگاه ممکن است دچار جنجالی شود و امکان دارد باعث شود طرفداران یک تیم به داور پرخاش کنند.

خسروی در پایان یادآور شد: من در یک بازی جلوی نود هزار نفر قضاوت می‌کردم. یک کارشناس در باره پنا‌لتی‌ که من دقیقه شانزده گرفته بودم اشکال گرفته بود و در نیمه دوم قضاوت بازی برای من خیلی سخت شد و بعد از بازی به رضا غیاثی، رییس کمیته‌ داوران این موضوع را گفتم و به کارشناس مربوطه تذکر داد.

دیدگاه‌ها