کد خبر : 1262868 | 05 شهریور 1394 ساعت 10:52 | 44.8K بازدید | 4 دیدگاه

عجایب رقابت‌های کشتی نوجوانان جهان

تیم کشتی فرنگی نوجوانان ایران رقابت‌های خود در مسابقات جهانی بوسنی را با اقتدار شروع کرد.

عجایب رقابت‌های کشتی نوجوانان جهان
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از روزنامه ایران ورزشی، این رقابت‌ها که محل خود نمایی و ظهور ستاره‌های آینده کشتی است، در روز نخست خود دیدارهای سخت و با کیفیتی را پشت سر گذاشت اما در نهایت این تیم ایران بود که در روز نخست بهتر از بقیه ظاهر شد.

دو مدال طلا و یک عنوان پنجمی باعث شد تا ایران با 29 امتیاز بالاتر از همه مدعیان در صدر قرار بگیرد. مسابقات کشتی نوجوانان جهان در بوسنی به یک میدان مبارزه برای ابر قدرت‌های کشتی تبدیل شد. رقابت بسیار نزدیک به هم و فشرده که این شرایط را فراهم می‌کند که حتی تیم‌های چهارم و پنجم هم مدعی رسیدن به‌عنوان قهرمانی باشند. روز نخست این رقابت‌ها چند نکته مهم داشت که یکی از این نکات مهم و ویژه این رقابت‌ها توجه به قدرت بالای رقبای ایران است که به نظر می‌رسد با برنامه ریزی دقیقی در حال کار کردند.

تیم‌هایی مثل ارمنستان، گرجستان و حتی اوکراین و بلاروس بسیار خطرناک ظاهر شدند و این می‌تواند یک هشدار جدی باشد. در روز نخست این رقابت‌ها در دو وزن گرجستان فینالیست داشت و یک نماینده هم برای مدال برنز یا بلاروس یک فینالیست و یک مدعی در کسب مدال برنز داشت یا ارمنستان که در 5 وزن صاحب سه مدال برنز شد. این می‌تواند تلاش کشورهای صاحب سبک برای رسیدن به رده نخست جهان را نشان بدهد. موضوع مهم دیگر در روز نخست این رقابت‌ها افول روس‌ها در کشتی فرنگی را نشان می‌داد. روس‌ها در پنج وزن اول یک فینالیست داشتند که او هم به ایتالیا باخت تا در روز نخست بدون مدال طلا بمانند. در وزن 100 کیلوگرم آنها با مشکل جدی مواجه هستند و حتی با اینکه برای حل این مشکل خود طرح جدیدی را ارائه کردند اما باز هم با ناکامی مواجه شدند. روس‌ها در مسابقات قهرمانی کشور نوجوانان خود اعلام کردند، کشتی‌گیران بالای 100 کیلوگرم با وزن آزاد می‌توانند در مسابقات حضور داشته باشند تا از این طریق بتوانند مشکل ضعف خود را در سنگین وزن رده بزرگسالان در آینده رفع کنند اما حداقل در این رقابت‌ها مشخص بود که موفقیت چندانی به دست نیاوردند. علاوه بر روس‌ها آذربایجان هم با ناکامی بزرگی در رده نوجوانان مواجه شد و در 5 وزن اول حتی یک فینالیست هم نداشت.

یک سنگین وزن مطمئن
هر چقدر که روس‌ها در سنگین وزن با مشکل مواجه هستند ما اوضاع خوبی داریم. در این بخش یک پدیده به نام امین میرزازاده ظهور کرد که تا فینال همه رقبای خود را با اقتدار شکست داد. او نشان داد که اگر خوب مورد حمایت قرار بگیرد و در واقع به حال خودش رها نشود می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. امین میرزازاده در روز نخست این رقابت‌ها در دور اول با قرعه استراحت روبه‌رو شد. او در دور دوم با نتیجه 8 - صفر آرتسیک شومسیکی از بلاروس را مغلوب کرد، میرزازاده در کشتی بعد و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل والری ایوانف از بلغارستان با نتیجه 8 - صفر پیروز شد تا به یکقدمی فینال برسد. او در مرحله نیمه نهایی نیز مقابل پاتریک کامینسکی از لهستان با نتیجه 3 - صفر به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. میرزازاده در دیدار فینال مقابل روبرت ارسیک از مجارستان با نتیجه 2 - صفر پیروز شد و به مدال طلا دست یافت.

کاویانی‌نژاد و یک طلای ارزشمند
در وزن 58 کیلوگرم امین کاویانی‌نژاد در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شد و در دور دوم 8 - صفر الیف از بلغارستان را شکست داد. در دور سوم کاویانی‌نژاد، تبلور لوموند از آمریکا را شکست داد. کاویانی‌نژاد برای رسیدن به فینال انگارد تیموریان را 4 - صفر شکست داد و راهی فینال شد. او در فینال هم در یک کشتی حساب شده توانست با اجرای یک کول انداز زیبا ولادینکا از بلاروس را شکت دهد و دومین مدال طلا را کسب کند.
امین کاویانی‌نژاد همانند امین میرزازاده دو کشتی‌گیر خوزستانی تیم ملی هستند که بازهم ثابت کردند کشتی فرنگی خوزستان یک قطب است و نیازمند حمایت‌های بیشتر است. کاویانی‌نژاد با قامت بلند خود نوید ظهور یک پدیده را در میان وزن کشتی فرنگی می‌دهد که با سرمایه‌گذاری روی این کشتی‌گیر می‌توان به موفقیت‌های بیشتری هم در آینده امیدوار بود.

برنزی که به سادگی از دست رفت
در وزن 50 کیلوگرم مهدی محسنی‌نژاد نماینده ایران بود؛ کشتی‌گیری که به سختی سروزن رسیده بود اما با این حال سختکوش‌تر از بقیه روی تشک ظاهر شد و توانست نتایج خوبی را رقم بزند. او پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 5 - 3 ساندوف از بلغارستان را شکست داد. در دور سوم مقابل تورنیکه کاندلاکی از گرجستان با نتیجه 9 - صفر به پیروزی رسید و به مرحله نیمه نهایی راه یافت، محسنی نژاد در این مرحله مقابل امین صفرشایف از روسیه با نتیجه 3 - یک شکست خورد و راهی دیدار رده‌بندی شد. در این مرحله محسنی‌نژاد می‌توانست به راحتی مدال برنز را برای تیم ایران کسب کند اما با سختی زیادی مواجه شد و در نهایت این مسابقه را با نتیجه 5 - 5 مقابل هنساواد مجید زادا از آذربایجان واگذار کرد و به مقام پنجم رسید. در وزن 63 کیلوگرم محمدرضا رستمی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 7 - 2 مغلوب آلونگو ریکادزه از گرجستان شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال، وی به گروه بازنده‌ها رفت اما در این گروه با نتیجه 9 - صفر مغلوب پرویز نصیب اف از اوکراین شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. رستمی در این وزن هجدهم شد.

شاهکار مشترک داوران و مسوولان برگزاری مسابقات
محمدرضا مختاری بی تردید یکی از امید‌های اصلی تیم ایران برای رسیدن به مدال طلا بود. اما اتفاقاتی رخ داد که شاید تا سال‌های سال هم نظیر این اتفاق دیگر در دنیای کشتی رخ ندهد. مختاری که رقابت‌های خود را با پیروزی مقابل والنتین پتیک از مولداوی با نتیجه 7 - 4 شروع کرده بود، در دور دوم هم در یک کشتی سخت با نتیجه 2 - 2 موستایف از آذربایجان را شکست داد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. رقابت دور سوم که بسیار تعیین کننده بود به جنجال کشیده شد و حواشی زیادی را به وجود آورد.

فراموش کردند فیلم کشتی را ضبط کنند!
مختاری این مسابقه را بد شروع کرد و در حالی‌که یک دقیقه و سی ثانیه از کشتی سپری شده بود شش امتیاز از دست داد. بلافاصله داوران دو امتیاز هم به کشتی‌گیر ارمنستان دادند تا 8- صفر مختاری بازنده اعلام شود. در این لحظه مربیان تیم ملی اعتراض خود را به دو امتیاز آخر اعلام کردند و خواهان بازبینی فیلم شدند اما اتفاق عجیبی در این زمان رخ داد. وقتی هیات ژوری قصد بازبینی فیلم را داشت نتوانستند فیلم کشتی را پیدا کنند و ظاهرا اصلا فیلم این مسابقه را ضبط نکرده بودند! اصرار از ایرانیان برای بازدید فیلم و انکار از داوران و هیات ژوری چرا که اصلا فیلم مسابقه را در اختیار نداشتند.
بعد از اعتراض ایران و با توجه به اینکه فیلم مسابقه موجود نبود تصمیم گرفتند که مسابقه با کسر دو امتیاز از حریف ارمنستانی مختاری ادامه پیدا کند. از اینجا به بعد یک شاهکار دیگر رخ داد. داوران زمان طی شدن مسابقه را 3 دقیقه و 46 ثانیه اعلام کردند در حالی که با توجه به اینکه در رده نوجوانان کشتی 2 تایم دو دقیقه‌ای است با این شرایط یعنی اینکه فقط باید 14 ثانیه دیگر ادامه پیدا می‌کرد. این بار فریادهای مختاری بر سر داوران شروع شد. او هر چه به کادر فنی و هیات ژوری خواست بفهماند که فقط یک دقیقه و 30 ثانیه از زمان سپری شده موفق نشد. اتفاق جالبی بود که در بین دو دقیقه یک وقت استراحت 30 ثانیه‌ای وجود دارد که هرگز برای این کشتی در نظر گرفته نشده بود و قرار بود 4 دقیقه کشتی بدون وقت استراحت به پایان برسد.

تیم ایران تا آستانه دیسکالیفه پیش رفت!
اعتراض‌های مختاری و جاسم امیری که مربی او در کنار تشک بود باعث شد تا برای لحظاتی کشتی جنجالی شود. داوران با نشان دادن کارت قرمز به دنبال اخراج امیری بودند که البته عملی نشد اما در ادامه داوران در تصمیمی عجیب حتی اجازه ندادند مختاری 14 ثانیه باقیمانده را هم ادامه بدهد و دست کشتی‌گیر ارمنستانی بالا رفت. در این لحظات به دلیل اعتراض مربی تیم ملی جاسم امیری و محمد رضا مختاری کشتی‌گیر نوجوان ایران هیات ژوری مسابقات اعلام کرد می‌تواند کل تیم ایران را از مسابقات بیرون کند! آنها در ادامه حسن بابک مدیر تیم‌های ملی را فراخواندند و هشدار جدی و رسمی را به مدیر تیم‌های ملی کشتی فرنگی دادند.

کشیده‌ای که روی صورت مختاری نشست!
مختاری که همه چیز را از دست رفته می‌دید مدام به هیات داوران اعتراض کرد و سعی داشت با همان لهجه شیرین شیرازی آنها را حالی کند که دو دقیقه زمان را جلو برده‌اند اما تلاش‌های او به تنهایی کارگر نبود. فرد قدرتمند و کاری هم در کنار تیم ایران حضور نداشت که بخواهد این ماجرا را کنترل کند.
اوضاع به حدی از کنترل خارج شد که یکی از مربیان تیم ملی که به شدت از ماجرا‌ها عصبانی شده بود با رفتن روی تشک و در مقابل دیدگان همه با کشیده به صورت کشتی‌گیر خود محمد رضا مختاری کوبید تا بلکه بتواند ماجرا را ختم کند. مختاری که می‌توانست برنده این مسابقه و حتی برنده مدال طلا باشد با دو کشیده از سوی مربی خود مجبور شد تشک مسابقه را ترک کند. این رفتار بسیار زشت و زننده بود و بازهم این ماجرا حاصل نتیجه گرا بودن ورزش ایران در رده پایه است. جایی که کشتی‌گیر باید به دنبال یاد گرفتن اصول و فنون کشتی باشد با چنین رفتارهایی روی تشک مواجه می‌شود. در نهایت مختاری این مسابقه را با نتیجه 8 - صفر به تیگران میناسیان از ارمنستان واگذار کرد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر ارمنی مقابل کشتی‌گیر گرجستانی، مختاری از دور رقابت‌ها کنار رفت.

دیدگاه‌ها