کد خبر : 1263642 | 08 شهریور 1394 ساعت 17:48 | 2.4K بازدید | 0 دیدگاه

عضو هیات ریسه سازمان لیگ:

با رویه فشار داوری ها اصلاح نمیشود

هفته گذشته فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی میزبان اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ فوتبال ایران فوتبال برای بررسی آخرین وضعیت فوتبال کشور بود.

با رویه فشار داوری ها اصلاح نمیشود
به گزارش "ورزش سه" در این نشست که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، آقایان دکتر حسینی و دامادی از اعضای فراکسیون ورزش مجلس در دیدار با اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ آخرین تحولات فوتبال کشور از جمله مسائل مرتبط با داوری‌ها را مورد بحث قرار دادند.

در این نشست صحبت‌های مختلفی در رابطه با موضع‌گیری‌های اخیر پیرامون جامعه‌ی داوری کشور مطرح شد و پیرامون این موضوع مباحث مختلفی مطرح گردید.

مراد حاج‌جعفری از اعضای هیات رئیسه‌ی سازمان لیگ فوتبال ایران و سرپرست باشگاه مس در رابطه با این موضوع گفت: برای داوری فوتبال همیشه باید به طور دقیق صحبت شود و نباید فضا به گونه‌ای پیش رود که با رخ دادن چند اشتباه ولو اشتباهات بزرگ، یک موج منفی از جز به کل منتقل شود و کل جامعه‌ی داوری کشور را با یک استرس و تشویش روبرو کند.

وی افزود: اینکه ما بگوئیم داوران نیز جایز الخطا هستند اشتباه است چراکه با بیان این حرف برای اشتباه داوری،ایجاد حق می گردد و پس از روی دادن اشتباه این حق را به وجود می آورد که اشتباه دارای یک منطق است. در صورتی که برای اشتباهات داوری بهتر است عنوان شود که داوران ممکن است اشتباه کنند و بر اساس امکان این اشتباهات ما سیستم تنبیه و تشویق را تعریف و ارایه کنیم. همانطوری که اشتباه در همه موارد پیرامون ما وجود دارد.

حاج‌جعفری به هجمه‌ی اخیر ایجاد شده علیه داوران فوتبال کشور اشاره کرد و گفت: در مناظره آقای کفاشیان و دادکان اینطور مطرح می‌شود که یک داور وظیفه یافته است تا یک بازی را "در" بیاورد. این صحبت‌ها می‌تواند کل داوری‌های ما را تحت تاثیر قرار دهد درصورتی که ما باید در ابتدا اصالت این صحبت‌ها را بررسی کنیم و ببینیم این صحبتی که به این گونه مطرح شده است دارای صحت هستند یا خیر و سپس مشخص کنیم واژه‌ی "در" آوردن به چه معناست و دقیقا تعریف آن را هم به صراحت عنوان کنیم چراکه صحبت‌هایی به این شکل به راحتی جامعه‌ی داوری را زیر سوال می‌برد و این قشر را در برابر بسیاری از اتفاقات آسیب پذیر می‌کند که این موضوع اصلا به صلاح فوتبال کشور نیست.

این عضو هیات رئیسه سازمان لیگ تاکید کرد: ما باید از پیش داوری در رابطه با داوری‌ها و حتی اشتباهات آن‌ها اجتناب کنیم و هرچند برخی اشتباهات در بطن جامعه و هواداران فوتبال یک جو سنگین درست می‌کند اما وظیفه بزرگان و حتی رسانه‌هاست که اسیر این جو نشوند و بر اساس معیارهای روانشناسی و کارشناسی و سازوکارهای مشخص این اشتباهات مورد ارزیابی قرار گیرد تا از تکرار آن‌ها جلوگیری کنیم و قطعا اسیر جو شدن‌ها و ایجاد رویه فشار برروی داوران نمی‌تواند وضعیت داوری و میزان اشتباهات آن‌ را اصلاح کند که برعکس باعث ایجاد مشکلات جدی‌تر در این زمینه نیز خواهد شد.

سرپرست باشگاه مس کرمان ادامه داد: بهرشکل باید قبول کنیم که اشتباهات داوری مقوله‌ای رایج در فوتبال روز دنیا می‌باشد اما این اشتباهات در دنیای فوتبال بالا و پائین دارد... اگر این اشتباهات در فوتبال کشور ما زیاد شده است نیاز به بررسی دارد که علت آن مشخص شود و عواملی که منجر به افزایش اشتباهات شده است برطرف گردد اما با خراب کردن ذهنیت جامعه فوتبال نسبت به جامعه‌ی داوری این عوامل به هیچ عنوان کشف نخواهد شد.

حاج‌جعفری تاکید کرد: بدترین کار ممکن در این شرایط این است که اشتباهات داوری را با مسائل پشت پرده مرتبط کینم و برای همه‌ی مقامات مرتبط با فوتبال کشور و رسانه‌ها واجب است که اشتباهات داوری را از مسائل پشت پرده جدا کنیم تا راه را در این زمینه به خطا نرویم.

عضو هیات رئیسه سازمان لیگ در رابطه با همکاری مجلس برای به سامان شدن اوضاع فوتبال کشور نیز گفت: مجلس شواری اسلامی به عنوان رکن قانون گزاری کشور باید با وضع قوانینی مناسب دست نهادهای فوتبالی را باز بگذارد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشرفت فوتبال کشور را انجام دهد و مسلما وجود قانون‌هایی همانند حق پخش تلویزیونی فوتبال و بحث خصوصی سازی در باشگاه‌های فوتبال کشور که منجر به بسته شدن دست نهادهای فوتبالی کشور شده است در این زمینه نمی‌تواند کمکی به بهتر شدن وضعیت مدیریت فوتبال در کشور کند. در این زمینه نیاز است که برخی قوانین اصلاح شود و مجلس محترم شواری اسلامی در این زمینه می‌تواند با تصویب قوانین مناسب، کمک‌های بزرگی به مدیریت فوتبال کشور انجام نماید.

دیدگاه‌ها