کد خبر : 1264048 | 10 شهریور 1394 ساعت 12:35 | 3.9K بازدید | 0 دیدگاه

درویش‌زاده: کسب مدال برنز آسیا شانسی نبود

رئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت: پیش‌بینی این را کرده بودیم که ملی‌پوشان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا نزدیک به مدال باشند و عنوان سومی این مسابقات از روی شانس نبود.

درویش‌زاده: کسب مدال برنز آسیا شانسی نبود
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، نشست خبری جعفر درویش‌زاده در محل این فدراسیون برگزار شد. وی در ابتدای صحبت‌های خود درباره کسب نخستین مدال تاریخ ایران در آسیا اظهار داشت: می‌توانیم به این موفقیت از دو زاویه نگاه کنیم. زاویه اول نگاهی است که در آن همه در انتظار کسب مدال در ژیمناستیک هنری بودند چرا که پیش از این در رشته‌های دیگر از جمله آکروباتیک و ایروبیک مدال کسب کرده بودیم.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک افزود: ما در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون نتیجه خوبی نسبت به دوره قبلی این بازی‌ها گرفتیم و توانستیم به مقام هشتمی دست یابیم. ادامه این روند موفقیت‌آمیز تا مسابقات قهرمانی آسیا در ژاپن ادامه پیدا کرد که در آن 3 نماینده ایران راهی فینال شدند و حاصل تلاش آنها در نهایت کسب یک مدال برنز و 2 عنوان چهارمی بود. این در حالی بود که دو نماینده ایران می‌توانستند روی سکو بروند که با بدشانسی این اتفاق رخ نداد.

درویش‌زاده ادامه داد: کسب مدال برنز آسیا با استقبال وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک همراه بود. در واقع ژیمناست‌ها به خودباوری لازم رسیدند و حتی این درخواست را داشتند که با کشورهای صاحب نام اردوی مشترک داشته باشند.

وی با اشاره به بحث استعدادیابی در ژیمناستیک گفت: روز جمعه گذشته مسابقات انتخابی تیم جوانان برگزار شد و به نظرم طی 6 تا 12 ماه آینده خروجی خوبی از این جوانان برای تیم بزرگسالان خواهیم داشت. ما همچنین اولویت خود را بر روی برگزاری یک اردوی برون‌مرزی گذاشته‌ایم تا ملی‌پوشان تجربه کسب کنند و بتوانند در مسابقات قهرمانی آسیا که قرار است فروردین‌ماه برگزار شود، نتایج خوبی بگیرند. چین و اوکراین به همراه قزاقستان 3 گزینه برای برگزاری اردو هستند که البته هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک در پاسخ به این سوال که آیا سهمیه وایلدکارت به ژیمناستیک ایران برای المپیک 2016 تعلق خواهد گرفت یا نه، عنوان کرد: ما مکاتباتی را در این باره با فدراسیون جهانی انجام دادیم که آنها پاسخ منفی به این موضوع دادند. همان طور که کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک نیز عنوان کرد، قرار نیست برای ایران در المپیک وایلدکارت در نظر گرفته شود.

درویش‌زاده درباره مقام سومی عبدالله جامعی در مسابقات قهرمانی آسیا و اینکه این ژیمناست از یک استان محروم به تیم ملی راه پیدا کرد، اظهار داشت: درست است که جامعی استعداد بالایی دارد اما قدرت ریسک فدراسیون نیز بالا بود چرا که جامعی پیش از این در هیچ تورنمنت بین‌المللی شرکت نکرده بود.

وی درباره بودجه فدراسیون ژیمناستیک خاطرنشان کرد: وزارت ورزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای فدراسیون بودجه در نظر گرفته است. ما در نشستی که با نصرالله سجادی معاون وزیر ورزش داشتیم، قول تاسیس یک آکادمی را گرفتیم و قرار است او از فدراسیون بازدید داشته باشد تا کار عملیاتی ساخت آکادمی شروع شود. اگر آکادمی ژیمناستیک تاسیس شود این یک نقطه عطف در ژیمناستیک خواهد بود که می‌تواند باعث حضور مدرسان خارجی در کشور شود. همچنین کمپ مناسبی نیز برای تیم‌های ملی ایجاد می‌شود.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک درباره درآمدزایی فدراسیون گفت: سعی کرده‌ایم در کنار بودجه مصوب وزارت ورزش از راه‌های دیگری نیز درآمدزایی کنیم. کمک‌های شهرداری، اجرای طرح عضو‌گیری و سطح‌بندی و همچنین صدور کارت از راه‌های درآمدزایی فدراسیون بوده است، ضمن اینکه وزارت ورزش نیز گفته که اگر درآمدزایی بیشتری داشته باشیم آنها نیز کمک بیشتری به ما خواهند کرد.

درویش‌زاده درباره خداحافظی هادی خناری‌نژاد پس از کسب عنوان چهارمی آسیا عنوان کرد: خناری‌نژاد فکر می‌کرد که می‌تواند در مسابقات ژاپن روی سکو برود اما پس از اینکه به این هدف خود نرسید، اعلام خداحافظی کرد با این وجود من و سرمربی تیم ملی با او صحبت کردیم و گفتیم که هنوز جوان است و می‌تواند مدال‌آور باشد. خناری‌نژاد نیز از تصمیم خود منصرف شد و قرار است به زودی به مسابقات مجارستان اعزام شود.

وی در خصوص اهدای پاداش به اولین مدال‌آور تاریخ ژیمناستیک ایران در آسیا گفت: ما به اندازه وسع فدراسیون پاداش می‌دهیم و این کار را در تورنمنت‌های قبلی نیز انجام داده‌ایم. ما نه تنها برای عبدالله جامعی بلکه برای خناری‌نژاد و کیخواه نیز پاداش در نظر گرفته‌ایم و حاضریم هرگونه حمایتی که لازم باشد را انجام بدهیم.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک درباره استعفای دو مربی قبل از مسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که ما سعی کرد‌ه‌ایم قائل به فرد عمل نکنیم و هیچ تصمیم‌گیری فردی انجام نشود. بر همین اساس نیز مشاهده کردید که با استعفای این دو مربی شرایط به هم نریخت. درست است که آذرپی سرمربی تیم ملی است اما 5 مربی دیگر نیز در کنار او فعالیت می‌کنند. ما تلاش کرده‌ایم که از مربیان سراسر کشور برای دعوت به اردوها دعوت کنیم و حالا که برخی‌ها نمی‌توانند در تیم ملی حضور داشته باشند نگاه منفی به این مسئله نداریم. در خصوص برخی اختلافات نیز باید جلسه‌ مشترکی برگزار کنیم تا صحبت‌ها در آن مطرح شود. ممکن است در یک اردو خواسته یک مربی از قلم افتاده باشد اما این شرایط همیشه وجود ندارد.

درویش‌زاده درباره این موضوع که برخی از اهالی جامعه ژیمناستیک از کسب نخستین مدال این رشته در آسیا خوشحال نشده‌اند، عنوان کرد: ما نمی‌توانیم مقابل تفکرات بایستیم و هر کسی می‌تواند عینک بدبینی داشته باشد. به نظرم نتایجی که در ژاپن به دست آوردیم از روی شانس نبود و ریز نمرات ژیمناست‌ها گویای این مسئله است. 3 ملی‌پوش ایران در مرحله فینال نتایج بهتری نسبت به مرحله مقدماتی گرفتند و اگر خوش‌شانس بودند می‌توانستند همگی‌ روی سکو قرار بگیرند در واقع ما این پیش‌بینی را کرده بودیم که بازیکنان ایران نزدیک به مدال باشند.

وی درباره احتمال حضور مربی خارجی در تیم ملی ژیمناستیک گفت: 2 سال قبل دبیر فدراسیون به اوکراین رفت و یک مربی از این کشور را به ایران آورد. با توجه به محدودیت زمانی که این مربی داشت، ما اعلام کردیم که هر استانی که توانایی دارد، هزینه‌های مربی را برای استفاده از آن پرداخت کند و بر همین اساس نیز مربی اوکراینی برای کشف استعدادها به استان‌ها سفر می‌کرد، در ضمن مربیان داخلی نیز در کنار این مربی اوکراینی حضور داشتند و تجربه کسب کردند.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک درباره امکانات این رشته ورزشی گفت: در سال 1390 یک بار برای خرید وسایل مورد نیاز تلاش کردیم و حتی از سازمان تربیت‌بدنی وقت موافقت لازم برای خرید 32 ست کامل ژیمناستیک برای همه استان‌ها را گرفتیم. در ادامه کار به دلیل تغییر شرایط سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش کمی به مشکل خورد، با این وجود یک فهرست از لوازم مورد نیاز را از شرکت فروشنده گرفتیم که امیدوارم لوزام مورد نیاز به زودی تامین شود. 4 سال قبل برآورد ما از خرید لوازم 5 میلیارد تومان بود اما حالا هزینه‌ها بسیار گران‌تر شده است.

فرامرز سنگینی دبیر فدراسیون ژیمناستیک که در این نشست حضور داشت، در تکمیل این موضوع گفت: یک سالن ژیمناستیک که همه تجهیزات را برای قهرمانی داشته باشد 2.5 تا 3 میلیارد تومان هزینه دارد، حال اگر در هر استان فقط یک خانه ژیمناستیک برپا کنیم نیاز به حداقل 70 میلیارد تومان بودجه است که وزارت ورزش هم نمی‌تواند پاسخگو باشد، بنابراین باید یک نگاه ملی به ژیمناستیک صورت بگیرد. ما باید به این نکته توجه کنیم که سرریز قهرمانی در ژیمناستیک در سایر رشته‌ها به مقام قهرمانی می‌رسند بنابراین نگاه‌ها باید به این رشته به شکلی باشد که به همه جامعه ورزش سرویس‌دهی می‌کند. ژیمناستیک در همه رشته‌ها سهیم است اما دیده نمی‌شود. بودجه فعلی فدراسیون فقط کفاف برگزاری مسابقات قهرمانی کشور را می‌دهد. اگر نگاه‌ به ژیمناستیک تغییر نکند در واقع همه چیز به مانند یک جرقه خواهد بود.

در ادامه این نشست درویش‌زاده درباره برنامه‌های آتی تیم ملی اظهار داشت: ملی‌پوشان هم‌اکنون در استان‌های خود دوران ریکاوری را انجام می‌دهند تا آماده مسابقات شوند. اولویت اول فدراسیون در حال حاضر مسابقات قهرمانی جوانان آسیا است. ما همچنین مسابقات ایروبیک ژیمناستیک را نیز پیش رو داریم که باید ملی‌پوشان ایران بتوانند از عنوان نایب‌قهرمانی خود دفاع کنند.

رئیس فدراسیون ژیمناستیک درباره حضور بانوان در این ورزش خاطرنشان کرد: 2 سال قبل طرحی وزارت ورزش داده شد که در آن بانوان بتوانند با پوشش اصولی و در گروه‌های سنی پایین فعالیت داشته باشند. این پوشش ارائه شده و قرار است معاون بانوان وزارت ورزش نظر خود را در این خصوص اعلام کند.

وی در پایان گفت: چندی قبل جلسه‌ای با وزارت آموزش و پرورش داشتیم، تا برخی نرمش‌ها در مدارس پیاده‌ شود، قرار بر آن شد که بررسی‌هایی در نوع حرکات در سنین مختلف انجام و در ادامه اجباری شود.

دیدگاه‌ها