کد خبر : 1264081 | 10 شهریور 1394 ساعت 14:02 | 56.1K بازدید | 24 دیدگاه

مقایسه؛ ایران و ژاپن و لژیونر هایشان

با حضور احسان حاجی صفی در آلمان، تعداد لژیونرهای ایرانی حاضر در اروپا به عدد هشت رسید. کمتر از نصف لژیونرهای ژاپن در اروپا و یکی کمتر از تعداد ژاپنی های حاضر در بوندس لیگای یک!

مقایسه؛ ایران و ژاپن و لژیونر هایشان
به گزارش " ورزش سه " احسان حاجی صفی را می توان الماس فوتبال ایران در ماههای اخیر نامید. او در جام جهانی و جام ملتها درخشید و به بازیکنی فراتر از لیگ ایران تبدیل شد. احسان که از 16 سالگی در لیگ ایران بازی کرده و از 18 سالگی در تیم ملی بزرگسالان، تنها دلخوشی این روزهای فوتبالایران است. بازیکنی که در 25 سالگی و با انجام 71 بازی ملی، به بوندس لیگای دو رفته تا برای اف اس وی فرانکفورت که در رده نهم جدول قرار دارد بازی کند.

احسان مقصر نیست، فوتبال اروپا دیگر بازیکنان ایرانی را به این سادگی ها نمی پذیرد. دلیلش هم درخشش شرق آسیایی هاست. وقتی اروپایی ها می توانند بازیکنان مطرح ژاپنی و کره ای را صید کنند و از آنها به بهترین شکل ممکن بازی بگیرند، مشخص است که دیگر سمت و سوی بازیکنان ایرانی نیم آیند. ایران با هشت لژیونر که سه تا از آنها در لیگ روسیه، یکی لیگ هلند، یکی لیگ یک انگلیس،یکی لیگ یونان و دو تا از آنها هم در بوندس لیگای دو حضور دارند، در مقایسه با ژاپن و کره جنوبی نتیجه وحشتناکی را رقم می زند.

ژاپن در لیست خود 18 لژیونر دارد که جملگی در لیگ های مطرح اروپایی بازی می کنند. به این نام ها دقت کنید: گوتوکو ساکایی( هامبورگ ) یوتو ناگاتومو ( اینترمیلان ) هیروکی ساکایی ( هانوفر ) مایا یوشیدا ( ساوتهمپتون ) گنکی هاراگوچی ( هرتابرلین ) شینجی کاگاوا ( دورتموند ) ماکوتو هاسه به ( اینتراخت فرانکفورت ) کیسوکه هوندا ( میلان ) شینجی اوکازاکی ( لسترسیتی ) یوشینوری موتو ( ماینتس ) آتسوکو اوچیدا ( شالکه ) هیروشی کیوتاکه ( هانوفر ) تاکاشی اینویی ( ایبار ) هاجیمه هوسوگی ( بورسا اسپور ) یوی اوزاکا ( کلن ) یوایچیرو کاکیتانی ( بازل ) میکه هاوه نار ( دن هاگ ) جونیا تاناکا ( اسپورتینگ لیسبون ) نکته جالب در این لیست، هشت لژیونر پایانی هستند که در آخرین اردوی تیم ملی ژاپن، وحید هلیل هودزیچ از آنها دعوت نکرده است.

حتی تیم ملی کره جنوبی هم از حیث لژیونر قابل قیاس با ایران نیست. کره جنوبی 5 بازیکن در بوندس لیگای یک دارد، دو بازیکن در لیگ برتر انگلیس و یک بازیکن در لیگ پرتغال. از استرالیا هم می گذریم که از 50 بازیکن حاضر در لیست یک سال اخیرش، 31 بازیکن در لیگ های معتبر اروپایی از جمله لیگ برتر انگلیس و لیگ آمان توپ می زنند.

فقر لژیونر در فوتبال ایران تقصیر بازیکنان نیست. از آنها نمی شود خرده گرفت، چرا که در بازی های باشگاهی و ملی به بهترین شکل ظاهر می شوند و پتانسیل بالای خود را نشان می دهند. ایراد اصلی را باید کنکاش کرد. اینکه چرا ژاپنی ها به راحتی راهی اروپا می شوند و در مقابل تنها دلخوشی ما حضور حاجی صفی در بوندس لیگای دو و یا انتقال علیرضا جهانبخش به آلکمار هلند است.

دیدگاه‌ها