کد خبر : 1264208 | 11 شهریور 1394 ساعت 10:08 | 11.4K بازدید | 0 دیدگاه

مارکوپولو، گوش اتمی و پدرخوانده

شوخی با داوران لیگ‌برتر در روز داوری

دیروز روز داور بود، روز قاضیانی که درلیگ ایران روی لبه تیغ راه می‌روند و انگشت اتهام به طرف آنها نشانه رفته است!

شوخی با داوران لیگ‌برتر در روز داوری
به گزارش "ورزش سه" و به نقل ازروزنامه ایران ورزشی، «روز داور مبارک» این پیامی بود که روز گذشته بین داوران رد و بدل می‌شد! اما در دل این پیام‌ها یک گلایه همیشگی دیده می‌شد: «هیچ کس به فکر ما نیست.» قاضیانی که کمترین سهم را از فوتبال می‌گیرند اما بیشترین اتهام همیشه سهم آنها می‌شود. این قشر که به زعم خیلی از کارشناسان قشر مظلوم این فوتبال هستند چطور حتی در روزی که به آنها اختصاص داده می‌شود گمنام می‌مانند و حتی فدراسیون فوتبال به خود زحمت یک تبریک خشک و خالی را نمی‌دهد؟! در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال 86 از کشورها خواسته که در هرمسابقه یک بنر از داوری تهیه کرده و روز اول سپتامبر را به آنها اختصاص دهد اما در چنین روزی فدراسیون ایران برای این قشر برنامه‌ای ندارد. به بهانه این روز به سراغ یکی از پیشکسوتان داوری رفتیم تا مطلب «فانی» را برای داوران تهیه کنیم. مطلبی خارج از بحث‌های جنجالی که این روزها گریبان داوران را گرفته است تا در روزی که به آنها اختصاص دارد کمی با این قشر شوخی کرده باشیم. علی خسروی برای داوران قدیمی و فعلی (حتی خودش) نام‌هایی را انتخاب کرد که جالب و شنیدنی است.

ترکی، منضبط اما نظامی
فوتبالی‌ها ترکی را با کارت زردهایش می‌شناسند. به قول نصیرزاده این داور آنقدر در زمین کارت از جیب خود در می‌آورد که انگار قرار است تمام بازیکنان را به عروسی دعوت کند، این خصوصیت اخلاقی ترکی باعث شده تا در چندین نوبت کنفدراسیون آسیا به او اخطار دهد که زیاد از کارت‌هایش استفاده نکند. رفتار خشک و منضبط این داور بهانه‌ای شده تا علی خسروی نام او را منضبط نظامی بگذارد. ترکی که یکی از پر افتخارترین داوران ایرانی است با کارت‌های زرد و قرمزش بین فوتبالی‌ها چهره آشنایی است.

مظفری‌زاده، دکتر یا عشق وقت اضافه!
داور خوش تیپ لیگ برتر که یک سالی است از این حرفه خداحافظی کرده و در حال حاضر برای ادامه تحصیل در کانادا حضور دارد. مظفری‌زاده در زمان داوری خود بازی‌های بزرگی را سوت زد اما بازی که هیچ گاه از یاد علاقه مندان به فوتبال نمی‌رود بدون شک بازی پرسپولیس و سپاهان و همان هفت دقیقه وقت اضافی معروف است که این داور برای آن بازی در نظر گرفت و به یاد مانده‌ترین بازی این داور است. بعد از آن بازی این پیام دست به دست بین علاقه مندان به فوتبال می‌چرخید که نیمه اول بازی 45 دقیقه است و نیمه دومش هم تا زمانی که پرسپولیس ببرد. این پیام را بارها دوستان مظفری‌زاده برایش فرستاده‌اند و به این ترتیب با او شوخی می‌کنند و این داور را به رنگی بودن متهم می‌کنند اما خود مظفری‌زاده مدعی است که کلا علاقه زیادی به گرفتن وقت تلف شده دارد و اگر برایش مقدور بود برای همه بازی‌ها همین مقدار وقت تلف شده می‌گرفت!

حق‌وردی، محجوب و عشق مدرسه فوتبال
تورج حق‌وردی قبل از اینکه یک داور باشد، معلم است. به نظر می‌رسد حق‌وردی این شغل را خیلی دوست دارد و برای شاگردانش زیاد وقت می‌گذارد. حق‌وردی را همه داور محجوب و بی سرو صدا می‌دانند که گلایه‌ای به هیچ چیز ندارد.
حق‌وردی همیشه مورد توجه عنایت بوده و از چند سال قبل یکی از انتخاب‌های اصلی او برای بازی‌های بزرگ است.
حق‌وردی قبل از داوری، فوتبالیست بوده و به همین دلیل به قول داوران زبان فوتبالیست‌ها را خوب بلد است به همین خاطر هم کمتر با بازیکنان فوتبال به مشکل می‌خورد اما علی خسروی به‌عنوان پیشکسوت داوری معتقد است که حق‌وردی بیش از هر چیزی مدرسه فوتبالش را دوست دارد.
خسروی به این داور لقب عشق مدرسه فوتبال را می‌دهد!

زرگر، لوک خوش شانس
حسین زرگر چند سالی است با بازی‌های پخش مستقیم شناخته شده است.
این داور سمنانی در چند سال اخیر یکی از رکوردداران قضاوت بوده اما بعضی از بازی‌های او مثل بازی پرسپولیس و سپاهان بدجور به مشکل خورده و به همین خاطر محروم شده! خسروی معتقد است که زرگر خیلی خوش شانس بوده و دلیل درخشش او در داوری هم همین مساله است. این پیشکسوت فوتبال زرگر را لوک خوش شانس داوری می‌داند.

جهانبازی، آچار فرانسه
به چهره خشن جهانبازی کاری نداشته باشید. جهانبازی برخلاف چهره‌اش رفتار خوبی با بازیکنان زمین دارد اما این داور میانه خوبی با کارت دادن ندارد.
این داور شهرکردی دراکثر وقت‌ها انگار کارت‌هایش را در خانه جا گذاشته است، علاوه بر آن خیلی هم سخت پنالتی می‌گیرد. جهانبازی در روزهای سخت کمیته داوران به آچار فرانسه داوری تبدیل شده و هرجا به مشکل می‌خورند فورا جهانبازی را برای بازی انتخاب می‌کنند تا تمام سرو صداها بخوابد. این روزها معلم شهرکردی در داوری آچار فرانسه است!

فغانی، تاپ کلاس بدشانس
فغانی نیاز به معرفی ندارد. آنقدر این روزها در مورد داوری‌های او در لیگ اظهارنظر شده که مخاطبان فوتبال با چهره این داور به خوبی آشنا هستند.
داوری که به لطف حضور در جام جهانی و فینال جام ملت‌های آسیا داورمشهوری شده اما در لیگ ایران بازی‌های این داور آنقدر به جنجال کشیده می‌شود که همه از یادشان رفته فغانی در حال حاضر جزو بهترین و پر افتخارترین داوران لیگ برتر است.
یک نکته جالب هم در زندگی این داور وجود دارد که شاید کمتر داوری ازآن بهره ببرد.
تمام خانواده فغانی (پدر، برادر، خواهر، همسر، پدر زن، برادر زن، عمو... ) داور هستند و او را در کار داوری راهنمایی می‌کنند اما فغانی با این خصوصیات منحصر به فرد به دلیل رفتارهایی که با بازیکنان داخل زمین دارد لقبی مشابه ترکی گرفته است.
فغانی هم انگار تمام بازیکنان را با دادن کارت به عروسی دعوت می‌کند! البته در این روزها این داور به قول خسروی تاپ کلاس بدشانس است و یک آب خوش از گلویش پایین نمی‌رود.

مرادی، آخر جرات!
مسعود مرادی هم کم افتخار در این داوری کسب نکرده است. این داور بازنشسته هم توسط هواداران پرسپولیس بارها به رنگی بودن متهم شد و بر این اساس مصطفوی در زمانی که مدیرعامل پرسپولیس بود مثال قانون نیوتن را برای او زد و همین مساله باعث شد تا دردسر بزرگی برای مرادی پیش بیاید.
مرادی را داورها به داور محتاط می‌شناسند به همین خاطر هم علی خسروی با این حربه با مرادی شوخی می‌کند تا شاید این داور قدیمی از این پس جانب احتیاط را کنار گذاشته و دربحث‌های کارشناسی قاطع‌تر برخورد کند.

عنایت، کاکوی باکلاس
کاکوی باکلاس داوری از لحاظ خسروی فردی نیست غیر از مسعود عنایت. رییس دپارتمان داوری در بین داوران از محبوبیت خاصی برخوردار است و با آمدن او به کمیته، داوران امیدوار هستند شرایط برای داوری بهتر شود.
کاکوی باکلاس داوری این روزها به لطف تعطیلی لیگ نفس راحتی می‌کشد.
خداداد افشاریان، کمیک دوست داشتنی!
افشاریان را همه داوران به شوخ‌طبعی‌هایش می‌شناسند. افشاریان نمی‌تواند جدی صحبت کند و هرگاه بین دوستان قدیمی خود قرار می‌گیرد با زبان طنز با آنها صحبت می‌کند و همین مساله از این داور قدیمی چهره‌ای خاص و دوست داشتنی ساخته است.
خسروی معتقد است افشاریان با این شوخی‌هایش چهره‌ای دوست داشتنی بین داوران دارد.

علی خسروی، پدر خوانده داوری
خیاط در کوزه افتاد! علی خسروی که استاد لقب دادن به داوران دیگر است لقب پدر خوانده داوری را به خود اختصاص داده! خسروی بدون احتیاط در مورد مسائل داوری حرف می‌زند و در شرایطی که احساس کند موقعیت داوران در خطر است از آنها به خوبی دفاع می‌کند. بااینکه سال‌ها است خسروی سوت خود را کنار گذاشته اما فوتبالی‌ها و علاقه مندان به این حرفه او را به خوبی می‌شناسند.

بیژن حیدری، دکتر باکلاس
بیژن حیدری به خاطر حرفه‌ای که غیر از داوری دارد فوتبالی‌ها خوب او را می‌شناسند و به او احترام می‌گذارند. حیدری جراح ارتوپد است و غیر از داوری روزهای خود را در اتاق عمل سپری می‌کند.
این داور به شدت به داوری علاقه‌مند است و در تازه‌ترین مصاحبه خود اعلام کرده اگر قرار باشد از بین داوری و پزشکی یکی را انتخاب کند به‌طور حتم داوری را انتخاب می‌کند. خسروی در مورد او می‌گوید یک دکتر باکلاس است و داوری را هم به خوبی بلد است.

اصفهانیان، مارکوپولوی داوری
اصفهانیان را دریک شهر خاص نمی‌توانی پیدا کنی. رییس کمیته داوران که همه او را به سلامت کاری قبول دارند دایما در سفر است و به مارکوپولوی داوری مبدل شده! خسروی در مورد او می‌گوید عشق سفر و کلاس داوری است و این عشق را نمی‌توان از او گرفت!

قهرمانی، گوش اتمی
همه با ژست‌های محسن قهرمانی آشنا هستند. داور مشهدی که گفته می‌شود خیلی با حرکات بدن صحبت می‌کند. قهرمانی که بحث غش کردنش به سمت تیم سپاهان او را دو سال از داوری دور کرد! به گوش اتمی معروف است. قهرمانی قادر است از مسافت خیلی دور صدای بازیکنان و غرغر‌های زیر لبشان را تشخیص داده و به طرفشان برود و با همان حرکت همیشگی کارت جلوی صورت آنها بگیرد! قهرمانی علاوه بر دانش داوری بالایی که دارد با این خصوصیات اخلاقی بین داوران دیگر معروف است و علی خسروی مدعی است که لقب گوش اتمی را او روی قهرمانی گذاشته است.

دیدگاه‌ها