کد خبر : 1264419 | 12 شهریور 1394 ساعت 09:59 | 6.8K بازدید | 0 دیدگاه

مقابل رئیس فدراسیون جهانی ایستادم و به نفع عربستان کنار نکشیدم

سمندر: این انتخابات سیاسی بود

رئیس فدراسیون کاراته گفت: کسی نمی‌تواند قهرمانی و موفقیت ایران را در دنیا نادیده بگیرد اما به راحتی می‌توانند در انتخابات با ارنج بازی کنند.

سمندر: این انتخابات سیاسی بود
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس علیرضا سمندر رئیس فدراسیون کاراته کشورمان در مورد انتخابات کنفدراسیون آسیا که روز گذشته برگزار شد، اظهار داشت: انتخابات کنفدراسیون آسیا روز گذشته برگزار شد و از هر کشور یک نفر می‌توانست در کنفدراسیون آسیا شرکت کند. بنده نیز به عنوان نماینده کشورمان در هیات رئیسه آسیا کاندید شده بودم. این که برخی ها مدعی شده اند هر کشور می‌توانست دو کاندید در این انتخابات داشته باشد برای من عجیب است و جای سوال دارد که چرا این طور مطرح کرده‌اند!

وی در ادامه گفت: روز گذشته در مراسم انتخابات همه حضور داشتند و ناظر برگزاری انتخابات بودند که به چه صورتی این انتخابات برگزار شد. فدراسیون های قزاقستان و هندوستان از اعضا اصلی هیات رئیسه بودند که آنها نیز رای نیاوردند و ما نیز متاسفانه نتوانستیم جایگاهی در هیات رئیسه کسب کنیم. متاسفم از اینکه برخی از کشورها در هیات رئیسه کرسی کسب کردند که اصلا جایگاهی در کاراته دنیا ندارند. نگاه کنید پاکستان با یک نماینده در این دوره مسابقات شرکت کرده است اما به راحتی در انتخابات رای می آورد که این موضوع واقعا جای تعجب دارد.

سمندر گفت: متاسفانه از غرب آسیا چهار نفر کاندید شده بودند که در پایان نیز اردن و امارات رای آوردند. سوال من از مسئولان کنفدراسیون کاراته آسیا این است که این دو کشور چه جایگاهی در کاراته دنیا دارند؟البته ناگفته نماند که رای را در حضور ما شمارش نکردند و زمانی که همه برای تنفس بیرون از جلسه بودند آرا را شمارش و بعد نتایج را اعلام کردند.

رئیس فدراسیون کاراته در ادامه خاطر نشان کرد: بنده با پیشنهاد رئیس فدراسیون جهانی برای عضویت در هیات رئیسه فدراسیون جهانی ثبت نام کردم و قرار بر این شد در انتخابات شرکت کنم اما پس از آن دبیر وقت فدراسیون کاراته راهی امارات شد و با ژنرال ناصر که نایب رئیس فدراسیون جهان است جلسه ای را برگزار کرد. در آن مقطع به ما پیغام دادند که در انتخابات فدراسیون جهانی به نفع کشور عربستان ما کنار بکشیم که بنده زیر بار این حرف نرفتم و به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی کاندیدا شدم و به همین دلیل مقابل حرف های رئیس فدراسیون جهانی ایستادم و کار خودم را انجام دادم.

سمندر در ادامه صحبت های خود خاطر نشان کرد: حالا نگاه کنید، رئیس فدراسیون جهانی در هیچ کدام از انتخابات قاره ای حضور پیدا نمی کند و حالا چطور شده که در انتخابات کنفدراسیون آسیا شرکت کرده است. قزاقستان، چین و ایران مقابل فدراسیون جهانی ایستادند و در این انتخابات چطور با ما سه کشور برخورد شد. به اعتقاد من دبیر سابق کنفدراسیون آسیا که از کشور چین بود در این مدت عملکرد خوبی داشت.

رئیس فدراسیون کاراته در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: می خواهم یک چیزی بگویم؛ اقتدار کاراته ایران را کسی نمی‌تواند نادیده بگیرد. کاراته ایران سال قبل در مسابقات قهرمانی جهان در بخش کومیته تیمی قهرمان شد و کاتای تیمی برای اولین بار مدال برنز کسب کردیم. مردان و بانوان ما مدال های خوش رنگی را کسب کردند. پس با این همه افتخار آفرینی کسی نمی تواند قهرمانی و موفقیت ایران را در دنیا نادیده بگیرد اما به راحتی می توانند در انتخابات با ارنج بازی کنند. سوال ما این است که چرا رئیس فدراسیون جهانی به این کشور آمد و ارنج انتخابات را چید؟ البته پاسخ کاملا شفاف است، چرا که قرار است سال آینده انتخابات فدراسیون جهانی قرار است برگزار شود و از الان آقایان در حال برنامه ریزی هستند. متاسفانه ارتباطات دیپلماتیک اجازه اعتراض به ما را نمی دهد.

وی تاکید کرد: به هر حال من بعد از برگزاری انتخابات به تمام آنهایی که رای کسب کرده بودند تبریک گفتم اما نگاه کنید که اختیار کاراته آسیا دست چه کسی است؟ رئیس فدراسیون آسیا چطور دوباره در جایگاه خود باقی می ماند؟

سمندر در ادامه صحبت های خود در مورد میزبانی ژاپنی ها برای المپیک 2020 گفت: امروز وانگ از دبیری کنفدراسیون آسیا کنار گذاشته شد و یک ژاپنی جایگزین او شد. این تنها یک دلیل دارد و آن این است که ژاپنی ها قرار است المپیک 2020 را در کشور خودشان برگزار کنند. آنها می خواهند کاراته را وارد المپیک کنند و ما هم امیدواریم. حالا قرار است 10 نفر از سفرای کشورهای در حاشیه مسابقات حضور داشته باشند و شرایط مسابقات را ارزیابی کنند تا ببینند این رشته استحقاق المپیک شدن را دارد یا خیر.

سمندر پس از اتفاقاتی که در انتخابات کنفدراسیون آسیا رخ داد، گفت: می خواهم خیلی شفاف به همه مردم کشورم و جامعه کاراته بگویم که اگر علیرضا سمندر سال گذشته مقابل رئیس فدراسیون جهانی ایستاد و حاضر نشد برای منفعت کشور عربستان در انتخابات کناره‌گیری کند فقط و فقط برای این بود که ما نباید به دلیل زد و بند برخی از کشورها از منافع کشور خودمان چشم پوشی کنیم. در آن مقطع به من اعلام کردند به خاطر منافع عربستان از انتخابات کناره گیری کن و در انتخابات کنفدراسیون آسیا شما را به عنوان نایب رئیس کاراته آسیا منصوب می‌کنیم اما من قبول نکردم.

سمندر در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا نحوه برگزاری این انتخابات سیاسی بود یا خیر گفت: بله. در حال حاضر عربستان چند سال است از مربیان مصری استفاده می کند و این در حالی است که در گذشته از مربیان ما استفاده میکرد. شما نگاه کنید ببینید آنها حتی یک مدال برنز جهانی ندارند اما عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی هستند!

وقتی سال گذشته به من گفتند که به نفع عربستان در انتخابات کنار برو و من چنین کاری را انجام ندادم برخی ها به من شاید خرده هم گرفتند اما سوال من این است که اگر در آن مقطع من چنین کاری انجام می‌دادم جامعه کاراته از من سوال نمی‌کرد که چرا ما با این همه قهرمانی چنین کاری را کرده‌ایم؟به هر حال منافع کشورمان برای ما مهم است.

سمندر گفت: به هر حال کاراته ما جایگاه بزرگی در دنیا دارد که رئیس فدراسیون جهانی پس از قهرمانی تیم ملی کومیته در مسابقات جهانی آلمان با تیم ما و جام قهرمانی عکس یادگاری گرفت.

وی در ادامه عنوان کرد: با اتفاقاتی که رخ داد من یک مقدار به خاطر شرایط کشورم خونسردی خودم را حفظ کردم و هیچ گونه اعتراضی به نحوه برگزاری انتخابات نداشتم. در پایان برگزاری انتخابات نیز با روسای فدراسیون جهانی و کنفدراسیون آسیا خوش و بش کردم و سالن را ترک کردم.بعد از خروج از جلسه دوستان شاهد بودند که چقدر به هم ریخته هستم اما برای حفظ دیپلماسی لازمه کار من آرامش بود. به هر حال سال گذشته به عربستان باج ندادیم و این اتفاقات رخ داد. حالا آمده ایم ژاپن تا روابط مان را با کشورهای دیگر بهتر کنیم تا در انتخابات فدراسیون جهانی نتیجه بگیریم.

سمندر در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: احساس می کنم مسابقات جهانی اندونزی نوجوانان و جوانان ما یک جایگاه خوبی را در فدراسیون جهانی کسب خواهیم کرد. این برداشت من از صحبت‌های رئیس فدراسیون جهانی است. چرا که ما با هم صحبت کردیم و او مدعی شد که ما با آرامش به کارمان ادامه دهیم. او مدعی شد که اگر ایران رای نیاورده به کارتان ادامه دهید. او مدعی شد با برخوردی که ما سال گذشته در مسابقات جهانی با وی داشتیم خیلی نمی تواند امسال از جایگاه ما دفاع کند. به هر حال ما به خاطر کشورمان تمام این مسائل را تحمل می‌کنیم. من در پایان برگزاری انتخابات غم را در چهره دبیر کنفدراسیون آسیا دیدم.او مدعی بود که ما باید قوی تر باشم تا به جایگاه مان در آسیا برسیم.

سمندر در مورد اینکه تصمیمی داشت به ایران بازگردد گفت: پس از پایان انتخابات قرار بود به تهران برگردم و حتی بلیط تهیه شده بود اما برای اینکه به آنها ثابت کنم که ناراحت نیستم می‌مانم تا ملی پوشان هم روحیه بگیرند.ما کاراته کار می‌کنیم و اعتقاد به دیپلماتیک داریم و ممکن است هر کسی در هر جایگاهی برخی مواقع شکست نیز بخورد و رای نیاورد. برای کشورمان مهم است که یک رئیس فدراسیون در قاره دیگر جایگاه خوبی دارد. این شکست باعث شد نگاه‌مان فراتر از این‌ها باشد. من احتمال می‌دهم به زودی در فدراسیون جهانی عضو کمیته فنی شوم. این صحبت هایی بود که رئیس فدراسیون جهانی در بین صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد. این ها باید بعد از اعتراض من در آلمان یک شکست را به من تحمیل می‌کردند. آنها خواستند قدرت خود را به ما در ژاپن نشان دهند، اما باید بدانند که کاراته ایران قدرتمند تر از این حرف ها است.

وی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه با اتفاقاتی که در برگزاری کنفدراسیون آسیا رخ داد آیا ممکن است در طول مسابقات در تصمیمات داوری نیز اعمال نفوذ شد، عنوان کرد:روز جمعه کادر داوری اعلام می‌شود. با توجه به احتمال المپیکی شدن کاراته فکر نمی‌کنم بتوانند نفوذ داوری داشته باشند. در جلسه دیروز هم محافظه کارانه کار می‌کردند و ترس از این داشتند که ما اعتراض کنیم.

سمندر در ادامه گفت: در جلسه یک طرحی را دادند که انتخابات کنفدراسیون آسیا پس از المپیک 2020 برگزار شود اما تنها 6 یا 7 نفر با این موضوع موافقت کردند و مابقی مخالف بودند که سرانجام قرار شد طبق دوره های قبل برگزار شود.

رئیس فدراسیون کاراته عنوان کرد: ما با این شکست 100درصد از کاراته آسیا کنار گذاشته نشدیم. حالا من وظیفه دارم اطمینان این دوستان را برای انتخابات فدراسیون جهانی جلب کنم.هر چند که من سال گذشته روی اعتقاداتم پایبند ماندم و به خاطر کشورم به نفع عربستان کنار نکشیدم اما نگفته نماند بازهم اگر چنین اتفاقاتی رخ دهد به نفع عربستان کنار نخواهم رفت چرا که منافع کشورم برایم مهم است.

رئیس فدراسیون کاراته با اشاره به مسئولیت نایب رئیس فدراسیون جهانی گفت:در انتخابات آسیا هرکسی کرسی بخواهد باید ژنرال ناصر را ببیند(نایب رئیس فدراسیون جهانی)چون رئیس فدراسیون جهانی در امارات دفتر دارد و خوب می تواند به او رسیدگی کند. شیخ احمد رئیس کمیته ملی المپیک آسیا به مسئولان فدراسیون جهانی و آسیایی پیغام داد که شما اگر کویت را به عنوان عضویت هیات رئیسه قبول نکنید من اجازه نخواهم داد که بازی‌های آسیا برگزار شود و کاراته را حذف خواهم کرد. این ها حرف او را نیز گوش نکردند چون انتخابات فدراسیون جهانی سال آینده برگزار خواهد شد و برای آنها خیلی مهم است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه از قاره های دیگر در هیات رئیسه فدراسیون جهانی افرادی عضو هستند که اصلا جایگاهی در کاراته ندارند اما بازیچه خوبی هستند. اینها کسانی را می‌خواهند که حرفی برای گفتن نداشته باشند و به مقاصد خودشان برسند. به اعتقاد من اگر کشورهایی مثل ایران که مدال آور هستند عضو هیات رئیسه نباشند قطعا به زودی این هیات رئیسه نابود خواهد شد. کاراته دنیا دست کشورهایی می‌چرخد که همیشه در همه مسابقات مدال آور هستند.

شما نگاه کنید در این دوره مسابقات تنها کشور ایران با ترکیب کامل در مسابقات شرکت کرده است و ژاپنی ها نیز به دلیل اینکه میزبان هستند با ترکیب کامل شرکت کرده‌اند. پاکستان با یک بازیکن آمده و در انتخابات نیز عضو هیات رئیسه می‌شود امیدواریم روی خوش آسیا را نیز ما ببینیم.

وی در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: خوشبختانه شرایط آب و هوایی ژاپن بسیار خوب است و ملی پوشان در طول این چند روز تمرینات خوبی را پیگیری کردند. مردان ما در کنار ساحل یا همان دریاچه که در داخل شهر وجود دارد تمرین می کنند. بانوان ما نیز تمرینات خوبی داشتند و تنها یکی دو مورد سرماخوردگی جزی داشتند که خدا رو شکر مداوا شده‌اند. خدا رو شکر همه دست به دست هم داده‌اند تا کاپ قهرمانی را به ایران ببریم.


دیدگاه‌ها