کد خبر : 1264826 | 14 شهریور 1394 ساعت 12:30 | 9.4K بازدید | 0 دیدگاه

محصص:استعدادیاب‌خوب‌بایدمربی‌بازنشسته‌باشد

سرپرست کمیته فنی و توسعه فوتبال گفت: یک استعدادیاب خوب باید مربی بازنشسته باشد تا بدون دغدغه و با داشتن زمان مناسب و کافی بتواند بازیکنان مستعد را انتخاب کند.

محصص:استعدادیاب‌خوب‌بایدمربی‌بازنشسته‌باشد

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از سایت فدراسیون فوتبال، مرتضی محصص، سرپرست کمیته فنی و توسعه فوتبال در خصوص برگزاری فستیوال‌های مدارس فوتبال گفت: بدون شک در رده سنی زیر 12 سال، هر حرکت، مسابقه و تمرینی را باید به فال نیک بگیریم. امکان ندارد فردی از برگزاری چنین مسابقه‌ای ناراحت باشد یا این نوع فستیوال‌ها را مثمرثمر نداند. من از مسئولان فدراسیون فوتبال و آکادمی ملی فوتبال که متولی برگزاری این فستیوال بوده و به آینده فوتبال کشور اهمیت می‌دهند، تشکر می‌کنم.

وی در ادامه افزود: فوتبال‌آموزان امروز، بازیکنان آینده فوتبال ایران هستند. درست است که در رده‌های بالاتر، تیم‌ها مقام‌های مختلفی می‌آورند، اما در این رده فقط شاهد برگزاری مسابقه‌ای دوستانه و به دور از هر گونه قهرمانی، برد و باخت هستیم. بر همین اساس معتقدم باید مسابقات و آموزش را در رده‌های سنی پایه بسیار جدی بگیریم تا به موفقیت برسیم.

سرپرست کمیته فنی و توسعه فوتبال تصریح کرد: همان‌طور که در بالا اشاره کردم، مسئله برد و باخت در فستیوال‌ها نباید مطرح باشد. یکی از مهمترین اهداف برگزاری این فستیوال، انتخاب استعدادهاست. اگر این مسابقه چندین بار در سال رخ دهد، مطمئن باشید فوتبال حال و روز بهتری خواهد داشت. مخصوصاً در قسمت بانوان باید این فستیوال‌ها مرتب برگزار شود تا در این قسمت نیز بازیکنان مستعدی را انتخاب و در نهایت آنها را پرورش دهیم تا تیم‌های ملی بانوان نیز از بازیکنان نخبه و مستعدی بهره ببرند.

کارشناس فوتبال ایران با اعلام اینکه نقش والدین فوتبال آموزان به منظور حضور بازیکنان و برگزاری فستیوال‌ها بسیار مثمرثمر و پررنگ است، اظهار داشت: با توجه به تجربه‌ای که در تیم‌های مختلف زیر 14، زیر 12، زیر هشت و زیر شش سال داشته‌ام، مطمئنم نقش والدین بسیار اهمیت دارد. در خارج از کشور خانواده‌ها همپای فرزندان خود مرتباً در فستیوال‌ها حضور پررنگی داشته و این امر باعث می‌شود تا بازیکنانی که به تازگی وارد اجتماع شده است با اطمینان خاطر به بازی فوتبال بپردازند.

محصص تصریح کرد: نقش مسئولان فدراسیون، آکادمی ملی فوتبال، 16 تیم لیگ برتر، آموزش پرورش و باشگاه‌ها نیز می‌تواند در راستای برگزاری فستیوال‌ها بسیار اهمیت داشته باشد، چرا که مسئولان با برگزاری فستیوال‌ها و در اختیار گذاشتن امکانات به فوتبال آموزان، زمینه را برای یک بازی دوستانه و در نهایت انتخاب بازیکنان فراهم می‌کنند.

سرپرست کمیته فنی و توسعه فوتبال در خصوص نحوه فعالیت استعدادیاب‌ها در فستیوال‌ها خاطر نشان کرد: تجربه ثابت کرده فقط با حضور در کلاس، یک استعدادیاب خوب نمی‌شویم. یک استعدادیاب حاذق باید دوره‌های مربیگری را پشت سر بگذارد و تجربه بالایی در امر استعدادیابی داشته باشد. یک استعدادیاب خوب باید مربی بازنشسته باشد تا بدون دغدغه و با داشتن زمان مناسب و کافی بتواند بازیکنان مستعد را انتخاب کند. یک مربی بازنشسته، دیدش به حد کمال رسیده و از لحاظ تکنیک، تاکتیک و وضعیت بازیکن می‌تواند ارزیابی دقیقی داشته باشد.

وی تصریح کرد: درست است با برگزاری کلاس می‌توانیم ایده‌های مختلفی را به استعدایاب‌ها و یا مربیان بدهیم، اما استعدایابی باید در خون و ذهن یک مربی باشد تا بتواند برترین‌ها را انتخاب کند. اکنون افرادی که در بخش استعدادیابی حضور دارند، اکثراً مربی هستند و نباید این‌طور باشد. همان‌طور که در بالا اشاره کرده‌ام برای اینکه فوتبال بهتری داشته باشیم باید برای فوتبال بانوان و آقایان برنامه‌ریزی داشته باشیم. اگر این فستیوال چند بار در سال برگزار شود، آینده بسیار خوبی خواهیم داشت.

دیدگاه‌ها