کد خبر : 1272344 | 12 مهر 1394 ساعت 09:59 | 11.1K بازدید | 1 دیدگاه

کارت و سوت و دسته گل...!

29 داور در 55 مسابقه چه کردند؟

در طول برگزاری هفت هفته از رقابت های لیگ پانزدهم، 29 داور برای 55 مسابقه در میادین حاضر شدند و به قضاوت پرداختند. (بازی تیم های نفت و استقلال اهواز هنوز برگزار نشده است)

29 داور در 55 مسابقه چه کردند؟
به گزارش "ورزش سه"، در این مطلب سعی شده نگاهی جامع و کامل به داوری مسابقات لیگ برتر در دوره پانزده شود و تمام نکات ریز و درشت آن بیان شود.

ترکی و جهانبازی، صدرنشین داوری ها
در میان 29 داوری که رقابت های لیگ برتر را تا پایان هفته هفتم قضاوت کردند، محسن ترکی و یداله جهانبازی را می توان صدرنشین دانست چرا که این دو داور با قضاوت 4 مسابقه، بیشترین داوری را دارا بوده اند.

محسن ترکی که به نوعی می توان او را قدیمی ترین و البته باتجربه ترین داور حال حاضر فوتبال ایران دانست از اولین دوره لیگ برتر حاضر بوده است و در رقابت های لیگ امسال نیز با داوری بازی های سایپا و گسترش فولاد، استقلال خوزستان و پرسپولیس، سپاهان و فولاد، تراکتورسازی و پرسپولیس، از هفت دیدار ممکن، در 4 بازی به قضاوت پرداخته است.

1041273

یداله جهانبازی هم که از سال 1387 در لیگ برتر مشغول داوری است، به همراه ترکی بیشترین قضاوت را تا اینجا از آن خود کرده است، وی در بازی های پرسپولیس و پدیده، استقلال و ذوب آهن، فولاد و پرسپولیس، استقلال و نفت به داوری پرداخته است.

البته 3 داور دیگر نیز با سه قضاوت به دنبال این دو هستند تا شاید در ادامه مسابقات بتوانند خود را در صدر بیشترین قضاوت قرار دهند، این سه داور احمد صالحی، حسین زرگر و اشکان خورشیدی هستند.

پرکارت ترین داوران؛ قضاوت بیشتر، کارت بیشتر
پرکارت ترین داوران لیگ برتر تا پایان هفته هفتم، محسن ترکی، یداله جهانبازی و احمد صالحی صدرنشین هستند چرا که هر سه 15 بار دست به جیب شدند و بازیکنان را با کارت زرد و قرمز خود جریمه کردند، البته ترکی 14 بار کارت زرد از جیب خود خارج کرد و یک کارت قرمز و نکته جالب اینکه تنها کارت قرمز این داور در بازی تیم های پرسپولیس و استقلال خوزستان به مرحوم هادی نوروزی نشان داده شد.

1037334

محمدضا فغانی (برادر کوچکتر علی رضا) و رضا کرمانشاهی با 12 کارت در رده بعدی قرار دارند. این دو داور در بازی های خود 11 بار کارت زرد و 1 بار نیز کارت قرمز را از جیب خود خارج کردند.

البته این تعداد کارت که توسط داوران نامبرده داده شد در 2، 3 و یا 4 مسابقه بوده است و طبیعتا داورانی که قضاوت بیشتری کرده اند، کارت بیشتری هم به بازیکنان نشان داده اند.

بی رحم یا مجری قانون؟ داورانی که دست به جیبند
اما از نظر میانگین کارت های داده شده به بازیکنان بدون تردید نام بابک وسیله بر در صدر داوران قرار می گیرد چرا که وسیله در تنها مسابقه ای که در لیگ امسال بین تیم های صبا و گسترش فولاد به قضاوت پرداخت 8 بار دست جیب شد و بازیکنان دو تیم را جریمه کرد.

در رده دوم اما، مانند آیتم بالا، محمدرضا فغانی و رضا کرمانشاهی قرار می گیرند که در دو دیداری که به داوری پرداختند 12 بار دست به جیب شدند و میانگین 6 کارت برای هربازی را از خود به جا گذاشتند. احمد صالحی هم با معدل 5 کارت برای هربازی، رده سوم داوران دست جیب را به خود اختصاص داده است.

این شش نفر بازیکنان را سرخ کردند
در میان بازی های انجام شده لیگ پانزدهم تاکنون تنها در شش بازی داوران کارت قرمز را از جیب خود بیرون آوردند، یعنی هر کارت در یک بازی داده شد.
محسن ترکی در بازی تیم های استقلال خوزستان و پرسپولیس، کارت قرمز خود را به عنوان آخرین تذکر زندگی به مرحوم هادی نوروزی نشان داد. محمدرضا اکبریان در بازی استقلالی های تهران و اهواز، محمداسماعیل نظری را از این کارت بی نصیب نگذاشت، میلان یوانوویچ در بازی تیم های سیاه جامگان و نفت، این کارت را از محمدرضا فغانی گرفت، در دیدار تیم های گسترش فولاد و سیاه جامگان، رضا کرمانشاهی، محمد ابراهیمی را با کارت قرمز جریمه کرد، بیژن حیدری در بازی دو تیم سایپا و استقلال خوزستان، وحید محمدزاده را از زمین اخراج کرد و در نهایت خالد شفیعی در دیدار تراکتورسازی تبریز در مقابل پدیده، توسط موعود بنیادی فر با کارت قرمز جریمه شد.

عشق پنالتی یا اتفاقی که باید می افتاد
تاکنون چهار داور توانستند در یک بازی خون به پا کنند و بیشتر از یک بار به نشانه اعلام ضربه پنالتی در سوت خود بدمند، احمد صالحی با اعلام سه ضربه پنالتی در یک بازی، تا پایان هفته هفتم رکورددار است و احتمالا تامدت ها این رکورد خود را دست نخورده خواهد دید، وی در بازی تیم های پرسپولیس و سایپا، دو پنالتی به سود پرسپولیسی ها و یک پنالتی نیز به نفع سایپا اعلام کرد.
پس از وی علی رضا فغانی، حسین زرگر و قاسم واحدی حضور دارند، فغانی در بازی تیم های پرسپولیس و ذوب آهن دو بار در سوت خود دمید، یکبار به نفع سرخ پوشان و یک بار به سود ذوبی ها، حسین زرگر در دیدار تیم های استقلال و راه آهن این کار را تکرار کرد سه پنالتی گرفته شد و قاسم واحدی نیز در بازی تیم های سیاه جامگان و نفت، برای هرکدام از دو تیم یک پنالتی گرفت.

تغییر نتیجه بازی و محرومیت چراغ خاموش
طبق قانون داورانی که نمره ای پایین تر از 7.5 توسط ناظر داوری دیدار برای شان در نظر گرفته شود به دلیل اشتباهات متعدد و تاثیرگذار و در نتیجه تغییر نتجه دیدار با محرومیت مواجه می شوند و البته تعداد غیبت آنها و یا مدت زمان محرومیت شان با توجه به نمره داده شده، لحاظ خواهد شد، اما نکته جالب اینجاست که حتی المکان این محرومیت ها رسانه ای نمی شود مگر آنکه یکی از دو تیم بزرگ پایتخت یک طرف ماجرا باشند و یا یکی از بازی های مهم آن هفته توسط آن داور برکزار شده باشد.
بنا به دلیل عنوان شده تاکنون محرومیت 5 داور، آن هم به دلیل بیش از حد نشان دادن اشتباهات شان، رسانه ای شده است و اگر داور دیگری با محرومیت مواجه شده است اطلاعی در دست نیست.

این پنج نفر...!
بابک وسیله بر؛ قاضی دیدار تیم های صبا و گسترش فولاد، به دلیل آنچه جرو بحث با تماشاگران عنوان می شد با محرومیت روبرو شد، البته صبایی ها به پنالتی گرفته شده بر علیه خود نیز معترض بودند که گویا در این محرومیت بی تاثیر نبوده است. آن بازی با تساوی یک بر یک به پایان رسید.
علیرضا فغانی؛ بعد از مدت ها دوری از داوری در عین ناباوری قضاوت بازی حساس تیم های پرسپولیس و ذوب آهن به وی واگذار شد، در آن بازی فغانی یک پنالتی به سود ذوبی ها گرفت که مشخص شد پنالتی نبوده است و البته سرخ پوشان به اخراج محسن بنگر در آن بازی نیز اعتراض داشتند. بازی این دو تیم دو بر یک به سود ذوبی ها خاتمه یافت.
محمدرضا اکبریان؛ در بازی تیم های استقلال تهران و اهواز، او یک پنالتی به سود تهرانی ها گرفت که حرف و حدیث بسیاری در پی داشت و البته صحنه قابل بحث گل دوم آبی های تهران بود، زخم روی گردن پرویز کریمی از خطای بازیکن دیگر استقلال تهران قبل از به ثمر رسیدن گل سخن می گفت، پایتخت نشینان در آن بازی با همان گل دقیقه 95 پیروز شدند.

1027230

احمد صالحی؛ در دیاری دیگر از سرخ های پایتخت، این داور در حالی که توپ به سر مدافع پرسپولیس برخورد کرده بود اعلام پنالتی کرد و در نهایت آن بازی دو بر یک به سود نارنجی پوشان به پایان رسید.
حسین زرگر؛ قضاوت این داور آخرین دسته گلی بود که آب داده شد و می توان گفت داوری بازی تیم های استقلال تهران و راه آهن، به نوعی بدترین داوری طول عمر دوران حرفه ای زرگر بود به طوری که او در پایان آن بازی از تیم راه آهن عذرخواهی کرد، وی در آن بازی دو پنالتی مشکوک برعلیه راه آهنی ها و یک پنالتی مشکوک به سود آنها گرفت و یک گل سالم استقلالی ها را مردود اعلام کرد. آن بازی با نتیجه سه بر سه به تساوی رسید.

1041378

تنها دو داور، اضافه به چرخه داوری
در میان 29 داوری که تاکنون به قضاوت رقابت های لیگ برتر پرداخته اند، بیست و هفت نفرشان در لیگ های قبلی نیز داوری کرده و تجربه حضور در مسابقات لیگ برتر را به عنوان داور وسط داشته اند و در این میان تنها دو داور با قضاوت بازی های امسال قدم به دنیای قضاوت در بالاترین سطح فوتبال ایران به عنوان داور اصلی گذاشته اند.
محمدرضا فغانی و مهدی مرجان زاده دو داوری بودند که امسال توانستند به این چرخه اضافه شوند، فغانی تاکنون در دوبازی و مرجان زاده نیز در یک دیدار لیگ پانزدهم به قضاوت پرداخته اند، البته تفاوت این دو در این است که فغانی از سال 1386 به عنوان داور چهارم در لیگ برتر به فعالیت پرداخته است.

اتفاق عجیب؛ مرجان زاده، از داور چهارمی تا قضاوت در دربی
قضاوت کاملا اتفاقی یکی از داوران حاضر در لیگ برتر هم از آن اتفاقاتی است که ممکن یک بار در طول سال ها اتفاق بیفتد، مهدی مرجان زاده که برای داور چهارمی بازی تیم های پدیده و سیاه جامگان انتخاب شده بود، صبح روز بازی خود را به مشهد می رساند اما در کمال ناباوری به دلیل اتفاقاتی که پیش می آید تنها گزینه کمیته داوران برای داوری آن حساس می شود!
داور اصلی بازی که باید از شهرشان به تهران می آمد و از تهران عازم مشهد می شد، به دلیل تاخیر زیاد در پروازهای تهران به مشهد نمی تواند خود را به موقع برساند و کمیته داوران در نهایت داور چهارم را برای قضاوت آن بازی انتخاب می کند و مهدی مرجان زاده به عنوان اولین داوری خود در لیگ برتر، دربی حساس مشهد را سوت می زند که اتفاقا وی به خوبی توانست آن دیدار را به پایان برساند و به عنوان اولین قضاوت خود، نمره خوبی نیز از ناظر دیدار به دست آورد.

بازگشتی بی صدا ولی محکم
جنجالی ترین داور این سال های فوتبال ایران، یعنی محسن قهرمانی که در بازی تیم های پرسپولیس و سپاهان در لیگ سیزدهم، طوفانی به پا و بعد از موج به وجود آمدخ با محرومیتی طولانی مدت مواجه شد، در حالی که کسی انتظار بازگست او را نداشت در بازی مهم دربی اصفهان به یکباره به قضاوت لیگ حرفه ای برگشت. دیداری که بدون جنجال خاصی برگزار شد. البته قهرمانی یک بازی دیگر را نیز در انزلی و بین تیم های ملوان بندرانزلی و گسترش فولاد قضاوت کرد.

1035071

29 نفر، کل داوران حاضر در هفت هفته
همانطور که عنوان شد در 55 مسابقه ای که در لیگ پانزدهم تاکنون برگزار شده است، 29 داور به قضاوت پرداخته اند. در ذیل اسامی تمام داورانی که در مسابقات امسال پا به میدان گذاشته اند آمده است:
محسن ترکی، یداله جهانبازی، احمد صالحی، حسن اکرمی، بیژن حیدری، حسین زرگر، محمدرضا اکبریان، شاهین حاج بابایی، موعود بنیادی فر، البرز حاجی پور، اشکان خورشیدی، سیدمهدی سیدعلی، محسن قهرمانی، حمید حاج ملک، محمدرضا فغانی، پیام حیدری، بابک وسیله بر، رضا کرمانشاهی، تورج حق وردی، امیر سعیدفر، محمدحسین زاهدی فر، علیرضا فغانی، قاسم واحدی، غلامرضا جباری، مهدی مرجان زاده، علی صفایی، رضا عادل، جواد شرفی و محمد ملکی.

دیدگاه‌ها