کد خبر : 1272932 | 14 مهر 1394 ساعت 10:26 | 5.8K بازدید | 0 دیدگاه

چین باورمن را غافلگیر کرد

ارزیابی عملکرد سرمربی تیم ملی بسکتبال

کارشناس بسکتبال با اشاره به عملکردی که سرمربی تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا داشت، گفت: شاید باورمن فکر نمی‎کرد برخی تیم‎های آسیایی اینقدر خوب باشند، به نظرم او از عملکرد چینی‎ها غافلگیرد شد.

ارزیابی عملکرد سرمربی تیم ملی بسکتبال

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از مهر، قاسم کیانی در پاسخ به این پرسش که «برخی مربیان و کارشناسان عمکلرد درک باورمن را دلیل ناکامی تیم ملی در جام ملت‌ها می‌دانند و تاکید دارند که کادر فنی باید تقویت شود. نظر شما چیست؟» به موارد قابل توجهی اشاره کرد و اینکه نباید در رابطه با این مربی تصمیم عجولانه‎ای گرفته شود.

وی اظهارداشت: هر نوع قضاوتی که الان داریم بر مبنای عملکرد تیم ملی و نتایجی که همه از آن آگاه هستند، است در حالیکه برای قضاوت عادلانه پیش از هر موضوع باید صحبت اعضای کادر فنی را شنید سپس اقدام به تصمیم گیری کرد.

این کارشناس بسکتبال با بیان اینکه بسکتبال ایران چهار دیدار سخت با تیم‌های صاحب بسکتبال چین، فیلیپین، ژاپن و کره‎نوبی داشت، خاطرنشان کرد: از بین این تیم‌ا به فیلیپین و چین باختیم. من فکر می‌نم باخت ما به فیلیپین زمینه ساز شکست برابر چین هم شد چون ملی‎وشان ایران به خاطر واگذاری نتیجه به فیلیپین برای صعود به نیمه نهایی مجبور شدند در یک بازی سنگین با کره‎ جنوبی بازی کنند در حالیکه چینی‎ها پیش از نیمه نهایی بازی راحتی با هند داشتند.

کیانی با تاکید بر قابلیت‎های تیم ملی بسکتبال چین در این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا گفت: چینی‌ها از نظر مهره و همچنین کار تیمی در دفاع و حمله نسبت به ایران برتری‎هایی داشتند ضمن اینکه از امتیاز میزبانی هم به بهترین نحو بهره می‎بردند. بنابراین اگر هم باخت اول ایران رقم نمی‎خورد و تا فینال پیش می‎رفتیم، بازهم برای پیروزی برابر چین درصد پایینی شانس داشتیم. 

وی در این زمینه ادامه داد: پیش از جام ملت‌های آسیا من قابلیت‎های فنی تیم ملی ایران و چین را به 50 به 50 می‎دانستم و با لحاظ کردن شرایط و امتیاز میزبانی برای دو تیم چین و ایران در این رقابت‏ها به ترتیب 60 و 40 درصد شانس برتری در نظر گرفته بودم اما در جریان دیدار این دو تیم نظرم به طورکل تغییر کرد چون بسکتبال چین به طور کلی بهتر از ما بود. تمام بازیکنان چین در تمام پست‎ها به غیر از پست صمد و حامد برتری محسوسی داشتند.

این مربی که سابقه همکاری با فدراسیون بسکتبال را هم دارد، تصریح کرد: در این میان مصدومیت جواد داوری و حامد آفاق باعث شد کارآیی تیم ملی در حمله یک درصد و در دفاع خیلی زیاد پایین بیاید به خصوص اینکه تیم ملی چین چند بازیکن خیلی بلند قد کاملا آماده داشت که به هنگام دفاع پیرامونی خیلی کمک حال بودند.

قاسم کیانی در بخشی از گفتگو باخبرنگار مهر با تاکید بر اینکه شکست تیم ملی بسکتبال ایران به فیلیپین سوال برانگیز بود، گفت: این شکست مسیر تیم ایران را به طور کلی تغییر داد و شرایط را برای فینالیست شدن سخت‌تر کرد. به نظر من شکست در این دیدار متوجه کادر فنی بود. درست است که فیلیپین قدرتمند بود اما زور بچه‌های ما به این تیم می‌چربید با این حال در این بازی باختیم. تا پیش از دیدار برابر فیلیپین، دفاع نقطه قوت تیم ایران بود اما در دیدار برابر این تیم در دفاع کاملا آسیب پذیر بودیم.

وی تاکید کرد: آنالیز خوبی از فیلیپین نشده بود. گارد راس این تیم هر زمان خواست به راحتی گل زد و سایر بازیکنانش هم راحت امتیاز می‌گرفتند. بازی تیم ایران مقابل فیلیپین به گونه‌ای بود که انگار هیچ شناختی از این تیم نداشتیم. در حمله به محض اینکه حریف به دفاع یارگیری روی آورد، تسلیم شدیم.

«یعنی شما عملکرد سرمربی تیم ملی را نقد می کنید»، این مربی در پاسخ به این پرسش گفت: هیچ قضاوتی در این زمان منصفانه نیست و هر تصمیمی هم بگیریم،عجولانه است. باید اول صحبت‌های سرمربی تیم و دیگر اعضای کادر فنی را شنید. باید همه موارد احتمالی در نظر گرفته شده و بررسی شود؛ ناهماهنگی میان سرمربی و مربی، عدم آنالیز خوب حریفان یا مورد استفاده قرار نگرفتن نتایج آنالیزها توسط بازیکنان و ...، اگر هیچ یک از این مشکلات وجود نداشته و ما باختیم یعنی عملکرد کادر فنی ضعیف بوده است.

مربی پیشین تیم بسکتبال جوانان همچنین تاکید کرد: چین برای شرکت در مسابقات کاملا با برنامه بود و کاملا مشخص بود که برنامه اصلی‌اش فقط برای تیم ملی ایران و شکست دادن ما بود کمااینکه مقابل کره جنوبی تا حدی به مشکل برخورد چون به غیر از ایران اصلا به هیچ تیمی فکر نکرده بود. در کل به نظر من شاید باورمن فکرش را هم نمی‌کرد آسیا تیم‌هایی به این اندازه خوب داشته باشد. این مربی در روز دیدار برابر چین کاملا غافلگیر شد.

قاسم کیانی در پایان در رابطه با صحبت‌هایی که برخی مربیان این روزها در رابطه با عملکرد درک باورمن مطرح می‌کنند، گفت: خیلی از مربیان ما در شرایط مختلف نتایجی گرفته‌اند که به جای خود دور از ذهن و تعجب برانگیز بود اما حالا کار باورمن رانقد می‌کنند. در میان صحبت‎های مطرح شده البته با صحبت‌های سعید فتحی که کامل و جامع بود، موافقم. ضمن اینکه تاکید می‌کنم باید بررسی‌های دقیق و همه جانبه انجام شود سپس در رابطه با عملکرد باورمن و ادامه همکاری با وی تصمیم گرفته شود.

دیدگاه‌ها