کد خبر : 1273438 | 16 مهر 1394 ساعت 12:49 | 9.2K بازدید | 0 دیدگاه

مربی فرانسوی در مسقط چه می‌کند؟

پل لوگوئن، از پارک دوپرنس تا نیمکت عمان

اگر کلیشه‌ها را ملاک قرار دهیم، کشورهای عربی تعاملی با مربیان ندارند، ولی مربی تیمی که امشب قرار است مقابل ایران بازی کند، 4 سال است که روی نیمکت این تیم می‌نشیند.

پل لوگوئن، از پارک دوپرنس تا نیمکت عمان
به گزارش "ورزش سه"، پل لوگوئن از ژوئن سال 2011 (دو ماه بعد از توافق کی‌روش با ایران) هدایت عمان را به‌عهده گرفت و توانسته نتایج نسبتا خوبی بگیرد.

بهترین عملکرد لوگوئن در تیم عمان به مقدماتی جام‌جهانی 2014 برمی‌گردد. عمان توانست در گروه 4 تیمی بالاتر از عربستان به همراه استرالیا به مرحله نهایی دور مقدماتی صعود کند و فاصله کمی تا رسیدن به بازی پلی‌آف داشت. عمان در مقدماتی جام‌جهانی 2018 هم شروع خوبی داشته و بازی‌های گروه D را با برد مقابل تاجیکستان و هند شروع کرد، پیش از اینکه در زمین گوام به تساوی بدون گل برسد.

از طرف دیگر ماندن لوگوئن با تیم ملی عمان هم سوال‌برانگیز است. مربی جوانی که با وجود پیشنهادهای مربیگری از اروپا در این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس مانده است. البته او بهار امسال در یک قدمی نیمکت الوحده بود، ولی با درز جزییات مذاکرات از سوی باشگاه اماراتی منصرف شد و قراردادش با عمان را تمدید کرد.

لوگوئن به نسل بازیکنان فرانسوی پیش از دوره زیدان تعلق دارد. بازیکنان مستعدی که با بدبیاری حضور در جام جهانی 1994 را از دست دادند. در شکست تاریخی فرانسه مقابل بلغارستان که فرصت صعود این تیم به جام‌جهانی در ثانیه پایانی با گل کستادینف از دست رفت، لوگوئن در کنار بازیکنانی مثل کانتونا و دشان در ترکیب اصلی فرانسه بود. او تا سال 1995 هم پیراهن تیم ملی فرانسه را به تن کرد، ولی با تغییر نسل امه ژاکه دیگر جایی در ترکیب این تیم نداشت و بازی‌های ملی‌اش روی عدد 17 متوقف شد.

لوگوئن در رده باشگاهی موفق‌تر از رده ملی بود و یکی از بازیکنان خوب پاری‌سن‌ژرمن در دهه 90 میلادی محسوب می‌شود. او یک مدافع میانی و هافبک دفاعی چپ پا بود که در قهرمانی سال 1996 جام برندگان جام، تنها موفقیت اروپایی پاری‌سن‌ژرمن هم سهیم است.

لوگوئن پس از خداحافظی از فوتبال خیلی زود وارد دنیای مربیگری شد و در باشگاه رن که نزدیک زادگاهش است، سه فصل موفق را داشت تا اینکه در سال 2002 به لیون رفت. او جایگزین ژاک سانتینی شد که لیون را برای اولین بار به قهرمانی لیگ فرانسه رسانده بود و بلافاصله هدایت تیم ملی فرانسه را به عهده گرفت.

 لوگوئن توانست در لیون به سه قهرمانی متوالی در لیگ فرانسه برسد و بعد از آن تصمیم گرفت از سمتش استعفا دهد. او پیشنهاد مربیگری در تیم‌هایی مثل بنفیکا و لاتزیو را نپذیرفت و یک سال استراحت کرد تا اینکه در سال 2006 به گلاسکو رنجرز رفت، ولی نتوانست خودش را با شرایط این باشگاه اسکاتلندی تطبیق دهد و در میانه فصل پس از کسب نتایج ضعیف و اختلاف با چند بازیکن قدیمی تیم از جمله بری فرگوسن مجبور به استعفا شد. لوگوئن بعد از آن هدایت پاری‌سن‌ژرمن را پذیرفت، ولی بر خلاف انتظار هواداران او هم نتوانست ناجی تیم پایتخت فرانسه باشد. او با وجود قهرمانی در جام اتحادیه نتوانست راه حلی برای بحران این تیم پیدا کند و در سال 2009 جدا شد.

او بلافاصله هدایت تیم ملی کامرون را پذیرفت که برای صعود به جام‌جهانی 2010 به دردسر افتاده بود و با بردهای متوالی شیرهای رام‌نشدنی را به آفریقای جنوبی رساند. کامرون اما در مرحله گروهی جام‌جهانی حذف شد و لوگوئن استعفا کرد. بعد از حضور کوتاه در فوتبال آفریقا، لوگوئن تصمیم گرفت مربیگری در قاره آسیا را تجربه کند و پیشنهاد عمان را پذیرفت. مردی که در کارنامه‌اش سه قهرمانی لیگ فرانسه را دارد، درباره قبول پیشنهاد عمان گفت: «قبل از امضای قرارداد، خواستم که دو سه روز به عمان بروم تا با این کشور آشنا شوم و بتوانم تصمیم بگیرم. احساس اولیه‌ای که از عمان داشتم خوب بود و آنها استقبال خوبی از من داشتند. اولین سفر من به مسقط در پذیرفتن پیشنهاد عمانی‌ها تعیین‌کننده بود.»

اولین ماموریت او مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2014 بود که توانست با حذف عربستان و صعود به مرحله نهایی مقدماتی عملکرد موفقی داشته باشد. ولی پتانسیل محدود فنی اجازه نداده که لوگوئن عمان را به جمع مدعیان آسیا برساند. این تیم در جام ملت‌های آسیا 2015 مغلوب کره‌جنوبی و استرالیا، دو فینالیست مسابقات شد تا در همان مرحله گروهی حذف شود. لوگوئن بعد از ناکامی قابل انتظار تیمش مقابل دو غول آسیا گفت: «باید درون و بیرون زمین حرفه‌ای‌تر شویم. میان ما و کشورهایی مثل استرالیا یک ذره فاصله است و تنها راه پر کردن آن فروتنی و تمرین فراوان است.»

آزمون بعدی عمان همین مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2018 است و هر نتیجه‌ای غیر از صعود از گروه D برای لوگوئن و شاگردانش یک ناکامی بزرگ محسوب می‌شود.

نویسنده : آرمن ساروخانیان

دیدگاه‌ها