کد خبر : 1274455 | 21 مهر 1394 ساعت 08:19 | 174.8K بازدید | 23 دیدگاه

مربیگری به شخصیت کاریزماتیک دایی لطمه میزند

برانکو: آغوش پرسپولیس به روی کاپیتان نوری باز است

برانکو ایوانکویچ سرمربی پرسپولیس به نسب هفته های پیش شکسته تر به نظر می رسد او معتقد است که هیچ کس نمی تواند جای خالی هادی نوروزی را برای او پرسپولیس پر کند.

برانکو: آغوش پرسپولیس به روی کاپیتان نوری باز است
اگر علاقه دارید ببینید این روزها و بعد از درگذشت هادی نوروزی در پرسپولیس چه می گذرد، گفتگوی خبرنگار "ورزش سه" را با  برانکو بخوانید.

کسی جایگزین هادی نمی شود

خیلی از خبرنگارها و همکاران شما این روزها اولین سوالی که از  می کنند این است که بعد از هادی چطور می خواهی جای خالی او را جبران کنی؟ در جواب آنها باید بگویم که نمی توانیم جبران کنیم چون رهبر و لیدر کاپیتان تیم بود و بازیکن تیم من بود و کسی را نمی توانیم جایگزین او کنیم.  طبیعی است که ما کسی را به عنوان کاپیتان جای او می گذاریم، ولی برای ما هادی نمی شود. این اتفاق ما را زمین گیر کرد ولی باید بدانیم که زندگی همچنان در جریان است. ما هم باید کار کنیم، تلاش کنیم و زندگی مان را ادامه دهیم. حداقل کاری که می خواهیم بکنیم این است که بازی هایمان را ببریم و ان شاءالله یک قهرمانی به روح هادی هدیه دهیم. ما در آستانه شروع فصل تکلیف کاپیتان و جایگزینانش را مشخص کردیم، هادی کاپیتان اول ما بود، بعد از او نورمحمدی کاپیتان دوم تیم بود و بنگر هم سومین کاپیتان پرسپولیس در این فصل. به این ترتیب در حال حاضر علیرضا نورمحمدی کاپیتان پرسپولیس خواهد بود.

نوروزی دست راست من بود

* کاپیتانها شخصیتهای متفاوتی دارند یک نفر مثل علی دایی کاپیتان بسیار قدرتمندی است و یک نفر هم مانند مرحوم هادی نوروزی بسیار ملایم است. رابطه شما با او چطور بود؟

برانکو: هادی نوروزی به غیر از اینکه کاپیتان تیم بود، در داخل و خارج زمین دست راست مربی محسوب می شد. رابطه بسیارخوبی با او داشتم. همانطور که باید یک رابطه خوب بین سرمربی با بازیکن برقرار باشد. در طول این مدت هم حتی کوچکترین اختلافی باهم نداشتیم. خوب طبیعی است که وظیفه همه ما این بوده و هست که پرسپولیس بهترین جایگاه و موقعیت را داشته باشد. همانطور که شما اشاره کردید کاپیتانها خلق و خوی متفاوتی دارند، اما هم زمان در حال گذر است و هم خصوصیات افراد با زمان تغییر می کند. اما یک کاپیتان همیشه یک کاپیتان است و جایگاه خاص خودش را در تیم دارد.
 
بایداز جایمان بلند شویم و بحران را پشت سر بگذاریم

* اتفاقات زیادی دراین فصل رخ داد مثل محرومیتها، مشکلات مالی و درگذشت هادی نوروزی. آیا فکر می کنید که امسال در پرسپولیس بدشانس هستید؟

برانکو: بله امسال در پرسپولیس مشکلات زیادی داشتیم. ما یک ضرب المثل در زبان کرواسی داریم که براساس آن هیچ مشکلی خود به خود به وجود نمی آید. این اتفاقی که برای هادی افتاد یک بدبختی بزرگی بود، ولی کسی نمی توانست آن را  پیش بینی کند، این اتفاق معمولی نیست که یک ورزشکار در عرض یک شب، فوت کند یعنی خیلی عجیب است که یک بازیکن در سطح حرفه ای اینطور فوت کند، ما باید قوی تر از این باشیم و باید از این بحران بیرون بیاییم و از جایمان بلند شویم.

در پرسپولیس به روی کاپیتان نوری باز است

در مورد اینکه می پرسید با اتفاقی که افتاده احتمال بازگشت نوری به پرسپولیس وجود دارد باید بگویم که این طبیعی است. نوری کاپیتان سابق تیم ما بود و بازیکن بسیار مهمی در تیم است و ما خیلی متاسف شدیم وقتی او به قطر رفت. به هر حال دنیا در ورزش حرفه ای همین است و ایشان هروقت بخواهند به پرسپولیس برگردند ما استقبال می کنیم. درحال حاضر هم ما قصد نداریم بازیکن جدیدی را به پرسپولیس اضافه کنیم تا بیاید و جای نوروزی را بگیرد چون فعلا بازیکن قوی را نمی بینم که به پرسپولیس بیاید و عملکرد قوی داشته باشد.

دفاع پرسپولیس ضعیف نیست

*پرسپولیس با دریافت 12 گل بعد از فولاد ضعیف ترین خط دفاعی را دارد ضمن اینکه شما تا به حال بازیکنانی مثل بنگر، نورمحمدی، اومانیا و لوکا ماریچ را در خط دفاع امتحان کردید و به نظر می رسد هنوز ترکیب ایده آل خط دفاع را پیدا نکرده اید و مشکلات خط دفاع پرسپولیس حل نشده است؟

برانکو: با نظر شما موافق نیستم که پرسپولیس دفاع ضعیفی دارد. بله، ما گلهای زیادی دریافت کردیم، ولی این گلها از روی بدشانسی وارد دروازه ما شده است. به غیر از بازی با سپاهان می توانم به جرات بگویم که هیچ تیمی شانس گل زیادی روی دروازه ما نداشت. سپاهان سه تا شانس گل ایجاد کرد ولی 4 گل به ثمر رساند که من فکر می کنم این گلها بیشتر روی اشتباهات خود ما رقم خورد نه موقعیتهایی که ایجاد شده بود. ذوب آهن پرسپولیس را برد در حالی که تنها دو شوت در چارچوب داشتٰ ساییا هم همینطور. تراکتورسازی بگوییم که یک شانس و نیم داشت یا فولاد که اصلا شانسی ایجاد نکرد. بنابراین من موافق نیستم که خط دفاع ما ضعیف است، البته ما در ابتدای فصل مشکلاتی داشتیم مثل اینکه آقای وحید حیدریه و انصاری دیر به ما اضافه شدند. آقای حاتمی که در دفاع چپ بود، دفاعهای وسط ما غیر از آقای بنگر تنها کسی بود که از ابتدا دراردوهای آماده سازی تیم حضورداشت. لوکا ماریچ هم دیر به ما اضافه شد و مصدومیتی برایش پیش آمد و بعد از آن هم که آماده بازی کردن نبود. مایکل هم شرایط مشابهی داشت. او دقیقا یک روزمانده به بازی با پدیده مشکلاتش را با باشگاه حل کرد و با تیم تمرین کرد. نورمحمدی بازی اول محروم بود سوشا سه بازی با ما نبود و محرومیت داشت. شما مطمئن باشید که اگر سوشا د رسه دیدار ابتدای لیگ در دروازه پرسپولیس حضورداشت الان حداقل 6،5 امتیاز جلوتر بودیم و آن گلها را نمی خوردیم خود صادقی هم که در بازیهای ابتدایی در دروازه ما بود 5 روز مانده به بازیها به جمع ما اضافه شد، بنابر این همه اینها مشکل است.

در خط دفاع به ثبات رسیدیم

حالا یک نگاه به کل تیم می کنیم دروازبان که محروم بود، استوپرها و دفاع وسط های تیم که در تمرینات حاضر نبودند و دیرترآمدند و گلهایی را که دیدید روی اشتباهات ما، رقم خورد. پس نمی توانیم بگوییم که حریف به ما گل زد. پدیده دو گل به ما زد و تنها دو بار هم تا دروازه ما پیش آمد. در بازی با استقلال خوزستان هم که دروازبان ما صادقی روی گل اول، یک اشتباه وحشتناک کرد. دومین موقعیت هم که بازیکن حریف از 20 متری شوت کرد و رفت در گوشه دروازه پرسپولیس جای گرفت. بعد رفتیم خوزستان و فولاد را بردیم. در حال حاضر ما در خط دفاع به یک ثباتی رسیدیم و آن را استاندارد کردیم. باز می بینیم که بابک مصدوم است و خوشبختانه انصاری میتواند جای او را بگیرد. یادتان نرود که خط دفاع ما به غیر از بنگر به نسبت سال گذشته تغییرات زیادی داشته است. درکل بازیکنانی مثل حیدریه، رامین رضائیان و کمال کامیابی نیا در پرسپولیس جدید هستند.

شرایط استثنایی ترکیب پرسپولیس را تغییرمی دهد

شما از من می پرسید که چرا به غیر از رامین رضائیان و طارمی هیچ بازیکن دیگری در پرسپولیس به طور کامل بازی نکرده است در جواب باید بگویم که حرف شما درست است ولی ما دنبال آن هستیم که هر چه زودتر تیم ما بتواند  یک استانداردی پیدا کند، اما تمام تغییراتی که در طول این بازی ها انجام دادیم بخاطر عوامل غیرمترقبه ای بود که رقم خورد مثلا مصدومیت آقای کفشگری قبل از بازی با فولاد یا آقای نورالهی که کتفش را عمل کرده بود. مرحوم نوروزی که در دیداربا فولاد محروم بود و یا بنگستون تنها یک روز قبل از آن بازی به ما اضافه شد الان هم باید تغییراتی بزرگی ایجاد کنیم. دو بازیکن محروم هستند. ما تیم را فیکس کردیم ولی همیشه شرایط استثنایی پیش می آید که شرایط را تغییرمی دهد. قبل از بازی با ملوان کفشگری در حال گرم کردن مصدوم شد  و 20 دقیقه بعد از او بابک مصدوم شد و بخاطر همین مشکلات پیش می آید که ما مجبور می شویم دائم تغییراتی در ترکیب به وجود بیاوریم.

 در ایران مربیان و بازیکنان بخاطر تمرین کردن پول می گیرند

من هم مثل بسیاری از مربیان لیگ با تعطیلات مکرر لیگ بخاطر تیم ملی، مخالف هستم. 10 ماه دیدارهای لیگ به طول می انجامد که با این تعطیلاتی که درنظر گرفته شده ما در5 ماه سال بازی نداریم 140 روز تعطیلی دریک فصل نرمال نیست یعنی 5 ماه به بازیکن و مربی برای هیچی پول می دهند. نمیخواهم ارزش کار کسی را پایین بیاورم، منظور من این است که پنج ماه فقط به بازیکنان و مربی بابت تمرین کردن پول می دهند! در هیچ جای دنیا من چنین تعطیلاتی را ندیدم. البته یک روزهای فیفادی هست که مقرراتی  دارد و باید بر اساس آن عمل شودٰ اما قطعا در هیچ جای دنیا چنین تعطیلاتی در لیگ نیست. ما 4 بازی انجام میدهیم و بعد از آن 20روز تعطیل می شویم. بعد دو تا بازی می کنیم دوباره 20 روز تعطیل می شویم.

بعضی ها به نام هادی دنبال مطرح کردن خودشان هستند

*چرا برانکو به بازیکنانش اجازه نمی دهد که در بازی که برای یادبود هادی نوروزی برگزار می شود شرکت کنند؟

برانکو: متاسفانه ما بخاطر همین مساله تعداد زیادی از تمرینات مان را برای احترام به ایشان از دست دادیم  و نباید فراموش کنیم که ما روز جمعه باید در لیگ به میدان برویم.  پس باید تمرکزمان را  در این روزها روی تمرینات تیم بگذاریم. هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس بود و هر کسی نمی تواند کاپیتان پرسپولیس باشد. ایشان به عنوان کاپیتان استحقاق همه نوع توجهی را دارد ولی اینگونه کارها باید تحت نظارت و سازماندهی باشگاه باشد. ایشان استحقاق این توجه را دارد. ولی متاسفانه عده ای می خواهند در این میان برای مطرح کردن اسم خودشان اینکارها را انجام دهند و من نمی خواهم بیشتر از این وارد این بحث شوم. بخاطر همین هم نمایندگان ما آقای خوردبین و باقری به نام باشگاه پرسپولیس در این بازی حاضر می شوند.

مربیگری به شخصیت کاریزماتیک دایی لطمه میزند، ولی...

* دیدار پرسپولیس و صبا بخاطر رویارویی بهترین شاگرد شما در تیم ملی یعنی علی دایی جذابیت دارد، هر دوی شما ازهم شناخت خوبی دارید. ضمن اینکه عادت بد شما این است که مقابل شاگردان خودتان مثل گل محمدی و فرکی شکست می خورید.

برانکو: همیشه معلم ها افتخار می کنند وقتی شاگردانش از او جلو می زنند و ما یک چنین شخصیتی داریم. علی دایی بهترین بازیکن آسیا و گلزن ترین مهاجم جهان است. خیلی عالی است که او دانش و تجربه خودش را به بازیکنان جوانی که آینده فوتبال هستند، انتقال می دهد. ایشان کاملا میفهمد که مربی یعنی چه! او می داند که مربی بودن شادی بسیار زیادی دارد که در کنارش خطراتی هم وجود دارد شما سوال می کنید چه خطراتی؟ این احتمال وجود دارد که شاید به شخصیت کاریزماتیک  و محبوبیت او در این شغل، با چند باخت لطمه وارد شود. اینها همه بخشی از فوتبال هست. در واقع مربیگری در فوتبال مثل دوروی سکه است. اما من میدانم که دایی همانطور که دردوران بازی اش آدم سخت کوشی بود در دوران مربیگری اش هم تلاش زیادی می کند و در این بخش هم ایشان میخواهد با عنوانی دیگر به همان افتخاراتی که در زمان بازی اش رسید، دست پیدا کند و به نظر من او می تواند به این مهم برسد.

برای تماشای بازی ایران و ژاپن به استادیوم آزادی می روم

شما نظر من را درمورد عملکرد تیم ملی مخصوصا در بازی با عمان سوال کردید، من ابتدا باید بگویم که من مایل نیستم درمورد عملکرد هیچ تیمی نظر بدهم. چون من می دانم که مربیگری چه حرفه سختی است. چقدر دشواراست که مربی بتواند به نتیجه ای از کار خودش برسد. نمی دانم که وضعیت تیم ملی چطور است و در اطراف آن چه می گذرد.اهداف سرمربی و توافقاتی که او انجام داده است به چه شکل است ویا خواسته ها و امکاناتی که دراختیارش قرا میگیرد به چه نحوی است .بخاطر همین من مایل نیستم دراین مورد نظر بدهم. ولی فردا برای تماشای بازی ایران و ژاپن به استادیوم آزادی می روم. من برای حمایت از تیم ملی به استادیوم می روم تا ببینم که تیم ملی ما چطور بازی می کند. ژاپن چه عملکردی دارد واگر بازیکنان من به زمین رفتند چه نمایشی خواهند داشت. می خواهم بدون هیچ استرس و دغدغه و فشاری می روم بازی را نگاه کنم.

بازی با صبا از دربی مهم تر است

شما از من سوال کردید که از نپذیرفتن هدایت تیم ملی کرواسی پشیمان نیستم. باید بگویم که اصلا پشیمان نیستم. هیچ کس نمی داند که فردا چه اتفاقی برایش می افتد ولی حالا که به پرسپولیس آمدم میخواهم تمرکزم را روی کارم بگذارم. چون در کار ما از امروز تا فردا همه چیز عوض می شود. همه از حالا از من در مورد دربی سوال می کنند باید بگویم که برای من هر بازی حکم دربی را دارد. من بیشتر از بازی با استقلال به دیدار روز جمعه برابر صبا فکر می کنم که بتوانیم با موفقیت در این بازی بعد از اتفاقات بدی که پشت سر گذاشتیم دوباره به لیگ برگردیم. البته ان شاء الله استقلال را هم در دربی می بریم.

نباید نکونام هم مثل دایی در تیم ملی بسوزد

*باتوجه به شناختی که از جواد نکونام دارید فکر می کنید که او درحال حاضر آماده مربیگری در تیم ملی باشد؟

برانکو: البته درمورد اینکه نکونام می تواند به دوران بازی اش ادامه دهد یا مربی شود باید خودش تصمیم بگیرد ولی آنچه مسلم است نکونام دوران عالی را در تیم ملی پشت سر گذاشت او در دو جام جهانی حضور داشتٰ. او پسر بسیار عاقلی است و تجربه بسیار زیادی در ایران و تجربیات بین المللی و جهانی دارد. او پیش شرط اینکه مربی موفقی باشد را دارد، اما آیا به عنوان مربی یا سرپرست می تواند موفق باشد. به عنوان مربی آیا بلافاصله می تواند با اتمام دوران بازی اش، موفق باشد. این مساله نیازمند داشتن تجربه است و اینطور نباشد که خدای نکرده ریسک کند و در این شغل بسوزد، همانطور که علی دایی در تیم ملی سوخت. بنابراین نیاز به آموزش وتجربه بیشتر است درهر کاری همینطوراست.

هنوز هم میگویم پرسپولیس قهرمان می شود

لطفا ازقول من به هواداران بگویید که بازی با صبا برای ما خیلی مهم است چون می تواند شروع دوباره ای برای پرسپولیس بعد از اتفاقات بدی که پشت سر گذاشته ایم باشد. من قبل از بازی با فولاد گفتم که پرسپولیس شانس قهرمانی دارد. در حال حاضر هم که در رتبه یازدهم جدول هستیم  همان حرف را میزنم.


گفتگو از : شقایق آسیایی

دیدگاه‌ها