کد خبر : 1274590 | 21 مهر 1394 ساعت 11:35 | 7.4K بازدید | 0 دیدگاه

لمکه: تلاش کرده‌ام خانم‌ها با حجاب ورزش کنند

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل گفت: وقتی من می‌شنوم که همسر یک فوتسالیست خانم اجازه نمی‌دهد که او در مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی شرکت کند، ناراحت می‌شوم.

لمکه: تلاش کرده‌ام خانم‌ها با حجاب ورزش کنند
به گزارش "ورزش سه" و به نقل از تسنیم، نشست خبری ویلفرد لمکه مشاور ویژه بانکی مون، دبیر کل سازمان ملل در فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود خسروی‌وفا رئیس فدراسیون جانبازان و معلولین پس از معرفی همکاران و بیان مختصر افتخارات این فدراسیون، اظهار داشت: ما در حال حاضر میزبان ورزشکاران معلول عراقی، سوری و افغانستانی در کشور خود هستیم. از کشور یمن هم خواسته‌ایم تا اگر تمایل دارند ورزشکاران معلول خود را به ایران بفرستند، چون ما طعم جنگ را چشیده‌ایم و می‌خواهیم به آنها کمک کنیم. خوشبختانه کمیته بین المللی المپیک هم از این اقدامات ما استقبال می‌کند. دولت نیز همیشه یاور ما در این کارها بوده است.

خسروی وفا ادامه داد: ما نشان دادیم که پارالمپیک می‌تواند از المپیک هم جلوتر باشد، هرچند اعتقاد داریم این دو گروه در یک راه گام برمی‌دارند. ما توجه خاصی به ورزش معلولین و همچنین ارائه فرصت‌های برابر به آنها داریم.

لمکه مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز در ادامه این نشست گفت: خوشحالم که برای دومین بار به ایران آمده‌ام. دو سال قبل که در تهران بودم، تغییرات سیاسی مهمی در کشور شما اتفاق افتاد و من خوشحالم که بخشی از آن بودم. من وقتی به سازمان ملل برگشتم گزارش خوبی به دبیر کل سازمان ملل ارائه کردم و این اتفاق مثبتی بود. امیدوارم شوکه نشده باشید که من بعد از دو سال باز هم به تهران آمدم.

وی در مورد برگزاری مراسم روز پارالمپیک افزود: تلاش همه مسئولان را در برنامه دیروز دیدم. نکته جالب این بود که در همه دنیا ورزش معلولین و کودکان استثنایی از هم جداست. اما دیروز همه این افراد در کنار هم بودند. من عملکرد رسانه‌ها را هم در ایران تحسین می‌کنم چون در اکثر کشورها رسانه‌ها به شایعه پراکنی و اخبار کذب می‌پردازند اما در اینجا وظیفه آنها کاملاً متفاوت است.

او ادامه داد: رسانه‌ها معمولاً علاقه‌ای به اخبار معلولان ندارند. در پارالمپیک لندن هم بعد از تمام شدن مسابقات رسانه‌ها دیگر توجهی به این افراد نکردند در حالی که حمایت اصحاب رسانه از معلولان بسیار مهم است. ورزش می‌تواند پلی بین همه کشورها باشد، چون ما همه اعضای خانواده ورزش هستیم.

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم روز ملی پارالمپیک را به عنوان یک روز مشترک بین همه کشورهای دنیا برگزار کنیم و ایده برگزاری این مراسم را به کمیته بین المللی پارالمپیک ارائه دهیم تا در تقویم آنها ثبت شود. توصیه من این است که فیلم مراسم روز گذشته را به رئیس IPC ارسال کنید تا او هم شاهد این جشن باشکوه باشد.

لمکه افزود: سازمان ملل بودجه مشخصی ندارد به همین خاطر نمی‌توانیم به صورت مستقیم از ارگان یا سازمان خاصی حمایت مالی کنیم ولی ارتباطات خوبی داریم و دوستان‌مان در اروپا و آمریکا به ما در این موارد کمک می‌کنند. من 4 سال پیش برنامه‌ای را تحت عنوان رهبران جوان تدوین کردم. ما تنها یک عضو از ایران داریم که خانمی پرقدرت و تأثیر گذار است. متأسفانه حضور یک نماینده از ایران در یک اجلاس ششصد نفری آمار خوبی برای کشوری شما نیست.

وی گفت: من مسائل فرهنگی ایران را درک می‌کنم ولی در حدی نیستم که شما را مجبور کنم کاری را انجام دهید. به نظر من مردان و زنان باید حقوقی برابر در ورزش داشته باشند. وقتی من می‌شنوم که همسر یک فوتسالیست خانم اجازه نمی‌دهد که او در مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی شرکت کند، ناراحت می‌شوم و این اصلاً خوب نیست. یکی از تلاش‌های من در سال‌های گذشته این بوده که خانم‌ها با حجاب ورزش کنند. قصد توهین ندارم ولی عدم حضور بانوان در سالن‌ها و استادیوم‌ها مرا ناراحت می‌کند. آنها حق دارند در میادین ورزشی تیم خود را تشویق کنند.

محمود خسروی وفا ضمن تأیید حرف‌های مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل گفت: کلیات حرف‌های ایشان را تأیید می‌کنم ولی برخی اوقات سازمان‌های جهانی این اختلاف‌ها را متوجه نمی‌شوند. برخی سازمان‌ها مقابل حجاب مقاومت غیرورزشی می‌کنند. ما باید تلاش کنیم این تبعیض را از فدراسیون‌های جهانی برداریم تا خانم‌ها نیز بتوانند با حجاب در مسابقات شرکت کنند. فدراسیون‌های جهانی باید کاری کنند که تمام مذاهب و فرقه‌ها بتوانند از ورزش استفاده کنند. من برخی کشورها را می‌شناسم که حضور خانم‌ها در جامعه برای آنها چندان مطلوب نیست اما ورزشکاران‌شان در مسابقات مختلف شرکت می‌کنند.

لمکه در پایان صحبت‌هایش گفت: من از شما می‌خواهم هر اطلاعاتی در مورد فدراسیون‌هایی که اجازه حضور باحجاب بانوان را نمی‌دهند به من بدهید. من هم قول می‌دهم که با همه آنها مکاتبه کنم. من در مورد فیفا هم تلاش کردم تا قوانین را عوض کنم. این بار هم می‌خواهم کار مشابهی انجام دهم. ما جلسه مهمی در سازمان ملل در مورد حقایق المپیک داریم همچنین امروز با وزیر ورزش ایران ملاقات دارم. شما از وزیر ورزش خود بخواهید تا کاری کند سفیر ایران در سازمان ملل بتواند در مجمع عمومی در مورد حجاب صحبت کند.

دیدگاه‌ها