کد خبر : 1274755 | 21 مهر 1394 ساعت 22:08 | 20K بازدید | 0 دیدگاه

هیچ کس نمی‌تواند از ابزارهای سیاسی در ورزش استفاده کند

لمکه: بلوکه کردن پول‌های ایران قانونی نیست

مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: هیچ کس نمی‌تواند از ابزارهای سیاسی در ورزش علیه کشورهای دیگر استفاده کند و معتقدم بلوکه کردن پول‌های ایران توسط سایر فدراسیون‌های ورزشی جهانی، قانونی نیست.

لمکه: بلوکه کردن پول‌های ایران قانونی نیست

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، ویلفرد لمکه مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد عصر امروز با حضور در کمیته ملی پارالمپیک با مسئولان این کمیته صحبت و گفت‌وگو کرد.

وی در پایان این بازدید مقابل خبرنگاران و رسانه‌های ورزشی قرار گرفت و پاسخگوی صحبت‌های آنها بود.

لمکه درمورد پول‌های بلوکه‌شده ایران توسط برخی از نهادهای بین‌المللی جهانی گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند از ابزارهای سیاسی در ورزش استفاده کند و این موضوع قانونی نیست.

وی درباره اینکه چقدر می‌تواند به رفع این موضوع کمک کند، گفت: من مشاور ویژه هستم و وزیر ورزش جهان یا چنین سمتی ندارم و تنها یک مشاور هستم، اما ارتباطات بسیار وسیعی دارم. با توجه به ارتباطات نزدیکی با فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی مختلف دارم، نمی‌توانم در این مسائل دخالت کنم، اما می‌توانم از اختیارات و ارتباطات برای تغییر قوانین استفاده کنم، همان طور که در فوتبال بانوان این کار را انجام دادم تا بازیکنان شما بتوانند با حجاب بازی کنند.

مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد افزود: من به‌عنوان یک رابط مطالب را به مسئولان سازمان ملل انتقال می‌دهم، اما نمی‌توانم هیچ تضمینی بدهم که تمام مسائل تغییر خواهد کرد. زمانی که با مسئولان فدراسیون‌های ورزشی کشورهای مختلف صحبت می‌کنم، به آنها می‌گویم نهایت تلاشم را به‌صورت خردمندانه انجام خواهم داد تا مشکلات را برطرف کنم، اما نمی‌توانم چیزی را تضمین کنم و تنها می‌توانم با صحبت با مسئولان، مسائل مختلف را مطرح کنم؛ چراکه که سلاح من، کلام من است و اسلحه‌ای به غیر از این ندارم. نکته حائز اهمیت این است که نباید از خشونت برای رفع موانع استفاده کنیم.

لمکه در پاسخ به این سؤال که سازمان ملل متحد چه نقشی می‌تواند در توسعه ورزش معلولین در کشورهای مختلف از جمله ایران، داشته باشد و آیا این نقش تنها به‌صورت معنوی است و یا اینکه بعد مادی را هم در برمی‌گیرد یا نه، گفت: ما هیچ بودجه خاصی برای این کار نداریم. در اداره‌ای که ما در ژنو و نیویورک داریم، هیچ‌کدام از این مراکز بودجه‌شان از سازمان ملل تأمین نمی‌شود، حتی خود من هم هیچ‌گونه حقوقی از سازمان ملل دریافت نمی‌کنم. زمانی که 8 سال پیش بازنشسته شدم، شروع به کار کردن کردم بدون اینکه حقوقی دریافت کنم. نکته مهم این است که همکاری سازمان ملل، IPC و IOC گسترش پیدا کند.

وی افزود: هدف ما استفاده از ورزش برای توسعه و صلح است و تلاش می‌کنیم اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم و تنها صحبت نکنیم. علت حضور من در اینجا هم همین است که شما دقیقاً چه کارهایی را انجام داده‌اید و چه برنامه‌هایی دارید و چطور با افراد دارای معلولیت برخورد می‌کنید؛ چراکه این بسیار مهم‌تر از این است که چه تعداد مدال طلا در مسابقات دریافت می‌کنید. من کشورهای زیادی را می‌شناسم که فرزندان معلول خود را در خانه محبوس کرده‌اند، هدف من این است که دولت این کشورها را متقاعد کنم که در ورزش معلولین بیش‌تر فعالیت کنند.

مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در پاسخ به این سؤال که اگر بخواهد با توجه به حضور چند روزه‌اش در ایران، کشور ما را به جهانیان معرفی کند، چه خواهد گفت، عنوان کرد: شما باید بدانید در سرتاسر جهان مردم ایده‌ای درباره ایران ندارند، بلکه افکار متفاوتی دارند که درست هم نیست. زمانی از یکی از مسئولان یکی از فدراسیون‌های ورزشی سؤال کردم که ما یک بازی ملی با ایران داریم و آیا فکر می‌کند ما می‌توانیم به تهران برویم؟ آیا مشکلی نخواهیم داشت و از ما استقبال خواهد شد؟ که وی از من پرسید چرا این سؤال را می‌پرسم. اگر تمام حرف‌هایی که در خصوص تروریست و انفجارهایی که در تهران است را خوانده باشید حتماً می‌ترسید. سرانجام من به ایران آمدم و بعضی از افرادی که قبلاً از من سؤال پرسیده بودند، این سؤال برای من ایجاد می‌شود که چطور می‌شود با چنین استقبال گرمی روبه‌رو شد؟

وی ادامه داد: برای من اتفاق مثبتی بود که بعد از انتخاب روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور اینجا بودم و با افراد زیادی از مردم و مسئولان صحبت کردم، سفارت المان به من گفت زمانی که به مترو می‌روی و به زبان آلمانی صحبت می‌کنی، به سرعت مردم متوجه می‌شوند و با شما به همان زبان خودتان مشغول صحبت کردن می‌شوند که من این موضوع را تجربه کردم. دقیقاً زمانی که در مترو بودم، خانمی که مشغول فروش وسایل بود متوجه من شد و با زبان آلمانی به گفت‌وگو با من پرداخت. این تجربه برای من واقعاً بی‌نظیر بود، به خاطر اینکه می‌توانیم احساس کنیم، افراد دوست دارند تغییر در جامعه را ببینند. بعد از گذشت 2 سال می‌توانیم موفقیت را به عینه ببینیم.

لمکه تصریح کرد: اگر اشتباه نکنم اقتصاد در کشور شما 7 برابر بیش‌تر از آلمان رشد کرده است و می‌بینید وزیر امور خارجه مسائل هسته‌ای را با موفقیت حل می‌کند که میلیون‌ها انسان از این موضوع خوشحال می‌شوند. وقتی می‌بینم اینقدر خوب از من پذیرایی و استقبال شده است باز هم آرزو می‌کنم باز هم به ایران بیایم.

مشاور ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد ادامه داد: باعث افتخار من بود که در این چند روز در ایران حضور داشتم، البته 2 سال قبل هم به ایران آمده بودم و استقبال گرمی از من شده بود، اما سال گذشته این موضوع حاصل نشد، اما امروز خوشحالم که اینجا هستم. برنامه دیروز واقعاً عالی بود. مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که لس‌آنجلس المپیک افراد استثنایی را داشتیم که 50 تا 60 هزار نفر گرد هم آمده بودند، اما در رویدادی داخلی مانند روز پارالمپیک در ایران شاهد چنین سطحی بودیم. اتفاقی که دیروز رخ داد واقعاً حرفه‌ای بود و تمام ما را تحت تأثیر قرار داد. نمی‌توانیم بگوییم چنین رویدادی در کشورهای دیگر وجود ندارد، اما کاری که کمیته پارالمپیک ایران انجام داد، می‌تواند الگویی برای تمام کشورها باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که در این مدت جلسات مختلف و روزهای پرکاری را داشته است و ارزیابی‌اش از این جلسات چیست؟ گفت: در جلسات مختلف به موضوعات مختلف پرداختیم که نمی‌توان در این زمان آنها را توضیح داد. به‌عنوان مثال خیلی راغب بودم با فدراسیون فوتبال ایران دیدار داشته باشم و یکی از مسائلی که مورد بحث قرار گرفت، اتفاقاتی بود که در فیفا رخ داده است و همچنین حضور بانوان در ورزشگاه‌ها. زمانی که مسابقه فوتبالی برگزار می‌شود، بانوان هم انتظار دارند در کنار خانواده‌شان نظاره‌گر آن باشند که می‌تواند اتفاق مثبتی باشد. نمی‌خواهم در امور هیچ کشوری مداخله کنم، اما باید قبول کنیم این موضوع می‌تواند اتفاق مثبتی باشد. زمانی که دیدم بانوان ایرانی اجازه ندارند با حجاب فوتبال بازی کنند فورا با اعضای فیفا تماس گرفتم و این مشکل را حل کرد. بانوان در سراسر جهان ورزش می‌کنند و ما هم هدف‌مان گرایش بیش‌تر آنها به ورزش است. لطفا به این مسئله به چشم دخالت نگاه نکنید؛ چراکه صحبت‌های من در جهت حمایت از شماست.

دیدگاه‌ها