کد خبر : 1283385 | 27 آبان 1394 ساعت 16:30 | 43.9K بازدید | 0 دیدگاه

موفقیت های لهستان با لوزانو شروع شد؛

ناگفته‌هایی از لوزانو به زبان پاسور لهستان

ژیگالدو، پاسور سابق تیم ملی والیبا لهستان که سابقه کار با لوزانو و آناستازی هم داشت در مورد تجربه و کیفیت کار این دو مربی می گوید.

ناگفته‌هایی از لوزانو به زبان پاسور لهستان
به گزارش "ورزش سه"، با انتخاب لوزانو به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال ایران، اظهار نظرات در مورد او بالا گرفته است و حالا بیش از پیش او با آناستازی مورد قیاس قرار می گیرد. ژیگالدو، پاسور کنونی تیم والیبال بانک سرمایه سابقه حضور در تیم ملی والیبال لهستان را دارد و از سال 2005 تا 2008 با لوزانو کار کرده است و از سال 2011 تا 2013 هم زیر نظر آناستازی بود. ژیگالدو در گفت و گویی با "ورزش سه"، درباره خصوصیت های این دو مربی و شرایط آنها در ایران می گوید:

1076130

لوزانو باید شخصا به شناخت از والیبال ایران برسد

اول از همه اینکه ایران بین دو تا از مربیان خوب دنیا در حال انتخاب بود. هم آناستازی مربی خوبی است و هم لوزانو. برای لوزانو بهتر است هر چه زودتر به یک شناختی از شرایط روانی و فنی بازیکنان برسد. قطعا اطلاعات زیادی از ولاسکو و سیچلو خواهد گرفت ولی مهمترین چیز این است که خودش به این شناخت برسد برای اینکه وقت زیادی برای آماده‌سازی ندارد.

موفقیت های والیبال لهستان با لوزانو شروع شد

او در مورد شرایط دو مربی اظهار تظر کلی نکرد و معتقد بود چون ایران لوزانو را انتخاب کرده است ترحیج می دهد فقط در مورد او صحبت کند: «من از سال 2005 تا 2008 با لوزانو کار کردم و با آناستازی از سال 2011 تا 2013. هر دو آنها نتایج خوبی گرفتند ولی خب آن در مقاطع زمانی شرایط متفاوت بود. قطعا لوزانو نسبت به قدیم تفاوت‌های زیادی کرده است چون والیبال متفاوت شده و قطعا او هم رشد داشته است. لوزانو تاکید بر حفظ دیسیپلین دارد، البته آناستازی هم مرد با دیسیپلین بود اما وقتی لوزانو به لهستان آمد او اولین مربی خارجی‌ای بود که به کشور ما می‌آمد و موفقیت‌های لهستان از همان موقع شروع شد و در سال 2006 توانستم نایب قهرمان جهان شویم.»

ویدئو چک برای لیگ داخلی لازم است

ژیگالدو در مورد تفاوت های والیبال ایران و لهستان مهتقد است: « اولا آناستازی هم می‌توانست انتخاب خوبی برای ایران باشد، اما در مورد والیبال ایران و لهستان تفاوت‌های زیادی در برنامه‌ریزی وجود دارد. به خاطر نحوه برنامه ریزی کیفیت هم در آنجا بهتر است و بازیکنان خارجی خوبی در لهستان بازی می‌کنند ولی چیزی که در ایران می‌بینم، همه تا آخرین امتیاز می‌جنگند و همه می‌خواهند برنده باشند. به نظر من باید سیستم ویدئوچک را حداقل برای بازی پلی‌آف در نظر بگیرند به خاطر اینکه حساسیت بازی‌ها بالا می‌رود و بهتر است تیمی که بهتر باشد، برنده شود. در تمام سالن‌های لهستان یک استاندارد واحد وجود دارد، مثلا نور همه جا یکی است، کفپوش ها مثل هم هستند و دما مساوی است که این موضوع در برنامه‌ریزی بسیار کمک می‌کند.»

1076131

تیم ملی ایران مشکل امکانات ندارد

حالا با این مسائل لوزانو برای تیم ملی می تواند موثر باشد؟ ژیگالدو می گوید: « تیم‌ملی تمام امکانات لازم را دارد. تیم‌ملی ایران در بحث آنالیزور، فیزیوتراپ، امکانات، سالن مناسب برای تمرین و تمام اینطور مسائل مشکلی ندارد و فکر می‌کنم لوزانو نباید مشکلی در این باره داشته باشد. وقتی لوزانو به لهستان هم آمد، همه چیز خوب نبود و وقتی تیم‌ملی شروع به بردن کرد همه چیز رو به بهبودی رفت و پله به پله و تمام مسائل به شرایط مطلوب رسید.»

لوزانو بسیار سختکوش است

او در پاسخ به این سوال که لوزانو در طولانی مدت برای تیم موثر است یا در همین یک تورنمنت می تواند ایران را به المپیک برساند، می گوید: «از وقتی که او آمد هم شروع به کار سخت کرد و همه بازیکنان را هم ترغیب به سختکوشی کرد و چون ما هدف مشخصی داشتیم، دست به دست هم دادیم و کار پیش رفت. وقتی همه یک هدف داشته باشند و سختکوشی هم کنند، قطعا نتیجه خوبی به دست خواهد آمد. وقتی تیم‌ملی نتیجه می‌گیرد، آن رشته رشد می کند و بازیکنان به سطح بالاتری می‌روند، بچه‌های کوچک ترغیب به توپ والیبال دست گرفتن می‌شوند و برنامه‌ریزی به همان تناسب قوی‌تر می‌شود. این یک سیستم متصل به هم است به طوری که شما اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید، لیگ خوبی خواهید داشت. بازیکنان خارجی خوب در لیگ بازی می‌کنند و در نهایت تیم‌ملی خوب خواهی داشت. بنابراین تمام این مسائل باید دست به دست هم دهند تا یک رشته مثل والیبال درکشوری موفق شود.»

1076132

نظرم را شخصی به لوزانو می گویم

پاسور لهستانی در مورد بعد فنی لوزانو در کنار توانایی های روانشناسانه اش می گوید: «به نظر من مربی خوب همیشه باید روانشناس خوبی هم باشد چون هرکسی می‌تواند تیم را تمرین دهد اما هرکسی نمی‌تواند یک تیم را رهبری کند. یک مربی باید دید خوبی از مسائل و اتفاقات کلی تیم داشته باشد تا بتواند بهترین تصمیمات را در بهترین شرایط بگیرد. من حتما لوزانو را خواهم دید و پیشنهادم را در هتل المپیک به او خواهم داد و ترجیح می دهم صحبت‌هایم را به خودش بگویم.»

دیدگاه‌ها