کد خبر : 1284577 | 02 آذر 1394 ساعت 17:03 | 72.4K بازدید | 12 دیدگاه

اکنون یکی از قدرت‌های جهانی هستیم

داورزنی: نیمکت تیم ملی آرامش نداشت

رئیس فدراسیون والیبال می گوید قبلا همه نگران حضور ما در لیگ جهانی بودند اما حضور ما مداوم شده و امسال چهارمین سال حضورمان را پشت سر گذاشتیم.

داورزنی: نیمکت تیم ملی آرامش نداشت
به گزارش "ورزش سه"،  محمد داورزنی رئیس فدراسیون والیبال امروز در هتل آکادمی تیم های ملی در نشست خبری این فدراسیون شرکت کرد.

اکنون به عنوان به عنوان قدرت جهانی شناخته می شویم

در چند سال اخیر والیبال ایران مسیری را با شیب مثبت طی کرده است و حالا در جمع 10 تیم برتر ایران و در رده هشتم رنکینگ جهانی قرار گرفته که این حاصل تلاش همه اهالی والیبال است، ما حالا در آسیا و جهان به عنوان یک قدرت شناخته می‌شویم و معتقدم حفظ این جایگاه مهمتر از به دست آوردن آن است، چرا که ماندن در جمع بزرگان دنیا نیاز به کار اساسی دارد.

همه اهداف ما غیر از المپیک، محقق شده است

باید شرایط را آسیب‌شناسی و مشکلات را رفع کنیم تا به اهداف از قبل تعیین شده‌ خود برسیم. تاکنون تمامی اهداف غیر از حضور در المپیک محقق شده است و ما در جمع تیم‌های قدرتمند دنیا حضور داریم. انتظارات از والیبال بالا رفته است که البته این انتظارات به حق است. این موضوع از طرفی خوب است و از طرفی استرس را زیاد می‌کند. چرا که نمی‌شود همواره قهرمانان را شکست داد و اول بود. به همین دلیل است که می‌گویم ماندن در جمع قدرت‌ها کار سختی محسوب می‌شود.

حضور ما در لیگ جهانی مداوم شده است

زمانی که وارد لیگ جهانی شدیم همه نگران تداوم حضور ایران در این مسابقات بودند اما ما امسال چهارمین حضور خود را در لیگ جهانی تجربه خواهیم کرد. عملکرد ایران در جام جهانی اشکالاتی داشت که همه را نگران کرد و رفتن به المپیک را با ریسک روبرو کرد. به همین دلیل ما در 4 حوزه فدراسیون، بازیکنان، کادر فنی و مدیریت که در عملکرد تیم ملی تاثیرگذار بودند شروع به بررسی کردیم تا نقاط ضعف را برطرف کنیم.

شاید مسیر المپیک پیچیده شود

جلسات خوبی برگزار شد و رقابت های قهرمانی جهان، جام واگنر و جام جهانی مورد بررسی قرار گرفت، پیش‌بینی می‌شد در جام جهانی بین 4-5 تیم اول باشیم اما باخت آرژانتین،‌ استرالیا و کانادا همه را نگران کرد که شاید مسیر پیش روی والیبال ایران برای رفتن به المپیک پیچیده شود.

با توجه به شرایط، لوزانو را انتخاب کردیم

از بین گزینه‌هایی که داشتیم با توجه به شرایط لوزانو انتخاب شد، زمانی که ما در اختیار داریم باید برای بدنسازی و انجام بازی تدارکاتی تقسیم‌بندی شود، به همین دلیل زمان آزمون و خطا برای تست بازیکن نداریم، با تمام این توضیحات انتخابی کردیم که شانس المپیکی‌ شدن‌مان بیشتر شود.

هم سهمیه المپیک و هم قدرتمند در لیگ جهانی

لیگ جهانی امسال شرایط خاص خودش را دارد و بعد از 3 هفته مسابقه 6 تیم نهایی مشخص خواهند شد. به دلیل نزدیک بودن رقابت‌های المپیک فدراسیون جهانی تصمیم گرفت تا لیگ جهانی امسال را به صورت گرند پری برگزار کند. ما هم تلاش می‌کنیم که ضمن کسب سهمیه المپیک تیم خوبی را روانه لیگ جهانی کنیم.

لوزانو و سیچلو با هماهنگی پیش می روند

با توجه به انتخاب لوزانو و سیچلو برنامه‌ریزی کردیم که آنها در ماه دسامبر به ایران بیایند و بعد از آن لوزانو به مسابقات انتخابی المپیک در قاره اروپا برود و سیچلو در ایران مستقر شده تا مسائل داخلی را زیر نظر بگیرد، این دو کاملا با هماهنگی و برنامه ریزی دقیق پیش می روند.

1075760

در حال رایزنی برای بازی تدارکاتی

برنامه‌ریزی لیگ داخلی هم به گونه‌ای است که بعد از مشخص شدن تیم‌های مرحله پلی‌آف بازیکنان منتخب سایر تیم‌ها به تیم ملی بیایند تا اردوها را آغاز کنیم و در پایان از 5 فروردین تغییرات تیم ملی با حضور تمام بازیکنان پیگیری شود، ما در حال رایزنی با چند تیم برای برگزاری بازی و اردوی تدارکاتی هستیم.

باید در هیات رئیسه فدراسیون جهانی راه پیدا می کردیم

سال آینده انتخابات فدراسیون جهانی در آرژانتین برگزار می‌شود و از هر قاره یک رئیس و 6 عضو هیأت رئیسه معرفی می‌شوند تا تصمیم‌گیری کنند، پیش از این من عضو هیأت رئیسه آسیا بودم اما با توجه به اینکه والیبال ایران از آسیا عبور کرده است و باید تلاش می‌کردیم تا در هیأت رئیسه فدراسیون جهانی حضور داشته باشیم من خودم را کاندید کردم و خوشبختانه رای هم آوردم، شاید جالب باشد بدانید که در این انتخابات ایران 18 رای آورد و استرالیا 9 رای. حتی شانریت هم که سابقه طولانی در کنفدراسیون والیبال آسیا را دارد هم از ایران کمتر رای آورد. این موضوع نشان می‌دهد که نگاه‌ها به والیبال ایران ویژه است و از ما به عنوان یک الگو نام می‌برند حتی خیلی از کشورها خواستند که به آنها کمک کنیم تا در مسیر پیشرفت قرار بگیرند.

به کواچ گفته بودیم کارهایش در حد ایران نیست

ما در فروردین ماه با کواچ جلسه گذاشتیم و نسبت به وضعیت کادر فنی احساس نگرانی کردیم و گفتیم کمک‌های شما در حد و اندازه‌های ایران نیستند. این صحبت‌ها زمانی مطرح شد که والیبال ایران عنوان چهارم لیگ جهانی و ششم قهرمانی جهان را کسب کرده بود که کواچ در پاسخ به انتقاد ما گفت: من کادرم را قبول دارم و با همین اعضا این موفقیت را به دست آوردم.

1040961

نیمکت تیم ملی آرامش نداشت

ما به کواچ تذکر دادیم که کادر فنی باید انسجام داشته باشد و اگر خودش با خودش مشکل داشته باشد کارها پیش نمی‌رود. یکی از مشکلات این بود که نیمکت تیم ملی آرامش نداشت و شاید خیلی‌ها که بازی‌های ایران را می‌دیدند از خود سؤال می‌کردند که چرا سعید معروف در مورد تعویض شدن یک بازیکن نظر می‌دهد یا اینکه چرا فلان بازیکن مثل همیشه شاداب نیست که تمام این موضوعات به کادر فنی مربوط می‌شود. کاپیتان اداره کننده مسائل داخل زمین است و باید با کادر فنی تعامل داشته باشد و اگر این ارتباط برقرار نشود مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

کادرفنی در انتخاب بازیکن آزاد است

چندین جلسه با کواچ برگزار کردیم و عمده حرف‌مان این بود که کادر فنی در انتخاب بازیکن آزاد است. در این مدت فدراسیون هیچ بازیکنی را به تیم ملی تحمیل نکرد و حتی برای بازی‌های آسیایی هم که تیم «ب» در مسابقات حضور داشت نظر سرمربی بود. برای  انتخاب معنوی‌نژاد هم سرمربی تصمیم گرفت این بازیکن همراه تیم باشد. فدراسیون هیچ کسی را به کواچ تحمیل نکرد بلکه ما فقط گفتیم که این کادر توانایی کمک به سرمربی را ندارد.

ترکیب سیچلو و لوزانو می تواند موفق شود

ما 3 سال سیچلو را تجربه کردیم که تجربه موفقی هم بود، از طرفی بازیکنان هم عملکرد سیچلو را قبول دارند که این موضوع برای ما مهم است، خیلی‌ها گفتند سیچلو سرمربی شود اما تشخیص ما این بود که وی کمک مربی خیلی خوبی است و به همین دلیل به عنوان کمک انتخاب شد، وقتی در مذاکرات شرایط را برای لوزانو و آناستازی توضیح دادیم آنها شرایط را قبول کردند اما جمع‌بندی ما این بود که ترکیب لوزانو و سیچلو می‌تواند موفق باشد.

برخی تشکیل جلسه را فرمالیته می دانستند

زمانی که ما در ژاپن بودیم اعلام کردم که کمیته‌های کارشناسی در 3گروه شامل رسانه‌ها، مربیان و پیشکسوتان تشکیل شود. برخی‌ها قبل از تشکیل جلسه آن را فرمالیته می‌دانستند اما در این خصوص بهتر است افرادی که در جلسه بودند نظر بدهند.

نیاز باشد با کشورای مسلمان لابی می کنیم

به پاس زحماتی که بن ناصر برای والیبال آسیا کشیده بود از وی تقدیر و تندیسی به وی اهدا شد. من فکر می‌کنم اکثر اعضای حاضر در جلسه اصلا طرز و مدل تندیس را ندیدند که بخواهند نسبت به آن اعتراض کنند اما ما شرایط را بررسی می‌کنیم و اگر جای اعتراض وجود داشته باشد این کار را می‌کنیم اما بعید می‌دانم کسی طرح این یادبود را دیده باشد که بخواهد اعتراض کند. حتی اگر نیاز باشد با کشورهای مسلمان هم لابی می‌کنیم تا تکلیف این موضوع مشخص شود.

با این انتخاب ریسک المپیکی نشدن را پایین آوردیم

ما لوزانو و سیچلو را انتخاب کردیم تا ریسک حضور در المپیک را پایین بیاوریم. ما در سال 2008 حدود 10 درصد شانس المپیکی شدن داشتیم و در دومین تلاش هم این موضوع به 50 درصد رسید اما حالا با تجربه‌هایی که کسب کرده‌ایم باید از گذشته درس بگیریم و حتما باید به المپیک برویم. هر کاری برای المپیکی شدن ایران لازم باشد انجام خواهم داد. ایران حتما باید به المپیک برود مگر اینکه مسابقات المپیک به تعویق بیفتد. من نمی‌توانم درصد تعیین کنم بلکه می‌گویم حتما باید به المپیک برویم چرا که این حق والیبال ایران است.

المپیک گل سر سبد تمام میادین است

مربیان خوب زیادی در ایران کار می‌کنند اما میدان المپیک گل سرسبد تمام میادین است و در آنجا نمی‌توان به فکر تربیت مربی داخلی بود. ما نمی‌توانیم 100حسین معدنی داشته باشیم. باید هدف استفاده از دستیار ایرانی را تعیین کنیم. برخی حرف‌ها کلیشه‌ای است اما باید بگویم ما باید شرایط را ببینیم و سپس به فکر تربیت مربیان ایرانی باشیم.

هدفمان المپیک است نه سرمایه گذاری روی مربیان ایرانی

مرحوم حسین معدنی از ابتدا به دنبال سرمربیگری تیم ملی نبود و حالا باید دید دوستان چه انتظاری از خود دارند. برای کمک کردن و کسب تجربه مربیان ایرانی میدان باز است و ما تصمیم داریم 2 مربی ایرانی هم روی نیمکت داشته باشیم اما هنوز کسی را انتخاب نکرده‌ایم. در حال حاضر هدف اصلی ما رفتن به المپیک است نه سرمایه‌گذاری روی مربیان ایرانی.

کارهای کواچ بی نظم بود

اصرار ما به این بود که کمک‌ها باید با مربی هماهنگ باشد. ما تمام شرایط را برای وی توضیح دادیم. حتی کار کواچ در غذا خوردن هم با بی‌نظمی همراه بود. البته وی بارها اعلام کرد که مسئولیت شکست‌ها را می‌پذیرد که من به وی گفتم مسئولیت قبول کردن چه دردی از ما دوا می‌کند و چه تضمینی وجود دارد که ایران در انتخابی المپیک ناکام نشود. کواچ در ایتالیا موفق بود اما به وی گفتم که باید دید در جام جهانی چه نتیجه‌ای کسب می‌کند. وی تا ماه سپتامبر با ما قرارداد دارد و ما ایمیلی به وی زدیم و از زحماتش تشکر کرده و تصمیم نهایی‌مان را به او اعلام کردیم.

موضوع کواچ را حل می کنیم

وکیل کواچ هم به ما جواب داد در یک زمان مشخص با هم مذاکره کنیم تا محترمانه از هم جدا شویم. 8-9 سال سرمایه‌گذاری ما در خطر بود و باید تصمیم می‌گرفتیم قرارداد دستیاران کواچ تمام شده و تنها خودش مانده که ما در مذاکرات بعدی این موضوع را حل خواهیم کرد. چرا که حضور در المپیک از همه چیز مهمتر است.

پروچیچ به قدرت ایران ایمان آورد

من تا 2 هفته پیش به انتخابات فکر نکرده بودم و نمی‌توانم صحبت خاصی در این خصوص انجام دهم. من در گذشته دنبال اهدافی بودم که از دید خیلی‌ها شعار و آرزو بود اما محقق شد. در سال 2008 به پروچیچ رئیس فدراسیون والیبال صربستان گفتم تیمی می‌سازیم که صربستان را شکست دهد که وی در جواب به من گفت این آرزوی بزرگی است اما بعد از اینکه دو بار آنها را شکست دادیم وی مرا دید و به قدرت والیبال ایران ایمان آورد.

سیچلو می خواهد المپیک را تجربه کند

من خودم با رئیس فدراسیون قطر صحبت کردم و دلایل انتخاب سیچلو را توضیح دادم. دلیل آمدن سیچلو به لهستان هم پذیرفتن همکاری با آناستازی و لوزانو بود. قطعا قطری‌ها از سیچلو راضی هستند اما وی می‌خواهد حضور در المپیک را تجربه کند چرا که چند سال کار کردن در قطر با یک حضور در المپیک قابل مقایسه نیست.

1075771

دل لوزانو هم برای ایران نمی سوزد

موضوع اصلی برای سیچلو این بود که قراردادش کوتاه مدت است یا بلندمدت، شرط ما برای ماندن وی در ایران کسب سهمیه المپیک است. من با خود سیچلو حرف زدم نه با مسئولان فدراسیون و مربیان قطر. برخی‌ها گفتند وی سرمربی است و قبول نمی‌کند به عنوان مربی در ایران کار کند اما باید بگویم وی برای به دست آوردن اعتبار بین‌المللی این کار را انجام خواهد داد. شک نکنید دل لوزانو برای ایران نسوخته که قبول کرد با ما کار کند بلکه به فکر خودش است تا باز هم در المپیک حاضر شود. ولاسکو هم اینگونه بود و آمد با والیبال ایران ولاسکوی افسانه‌ای شد.

1075766

با واسطه و دلالان حرف نمی زنم

به همان کعبه‌ای که دیروز آنجا بودم من بیشتر از همه دغدغه حضور در المپیک را دارم. هیچ کسی را بر اساس ارتباط به تیم ملی نیاوردم اما برخی‌ها چنین انگی به فدراسیون والیبال می‌زنند. من با واسطه و دلالان حرف نمی‌زنم بلکه با شخص گزینه مدنظر مذاکره کرده‌ام.

دیدگاه‌ها