کد خبر : 1287552 | 16 آذر 1394 ساعت 11:16 | 17.2K بازدید | 1 دیدگاه

من با فوتبال قهر نکردم بلکه خانه نشینم کردند!

علیدوستی: شش ستاره به تیم ملی می‌دهیم

سرمربی تیم ملی نوجوانان مدعی است از تیمی که ساخته در آینده‌ای نه چندان دور ستاره‌های زیادی به فوتبال ایران معرفی خواهد شد.

علیدوستی: شش ستاره به تیم ملی می‌دهیم
به گزارش "ورزش سه"، حمید علیدوستی یکی از چهره‌هایخوش نام فوتبال ایران بعد از سال‌هاخانه نشینی و بیرون بودن از گود فوتبال بار دیگر به عنوان سرمربی در تیم‌های ملی پایه مشغول به کار شد و توانست نوجوانان ایران را با اقتدار به مرحله نهایی رقابت‌های قهرمانی آسیا در هند برساند و امیدوار به کسب سهمیه جام جهانی.رقابت‌هایی که شهریور ماه سال آتی در هند برگزار می‌شود و چهار تیم راهی جام جهانی نوجوانان 2017می‌شوند. فرصتی دست داد تا گفتگوی مفصلی با این چهره محجوب و دوست داشتنی انجام بدهیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

قهر نبودم خانه نشینم کرده بودند

من با فوتبال قهر نبودم و اتفاقاً خیلی دوست داشتم دوباره مربیگری کنم اما متاسفانه شرایطی رقم خورد که مجبورم کردند خانه نشین شوم. در این مدت هم وقتم را صرف مطالعه و پیگیری اخبار فوتبال کردم و با تازه‌ترینسیستم‌های مربیگری آشنا شدم تااین که پیشنهاد تیم ملی نوجوانان به من شد و با اشتیاق فراوان آن را قبول کردم.

نیاز به تورنمنت‌های خارجی داریم

تیم نوجوانان را با اتکا به اسکلت اصلی تیم نونهالان تشکیل دادیم. البته طبق فرصت زمانی که داشتیم استعدادیابی مجددی هم داشتیم که نتیجه‌اش شد یک تیم خوب و برای حضور در مرحله مقدماتی برنامه‌هایآماده سازی‌مان را آغاز کردیم. ازاول هم می‌دانستم برای داشتن یک تیم ملی خوب باید تورنمنت‌های خارجی و رقبای سرشناس تدارکاتی داشته باشیم که تورنمنت بلاروس و همچنین تورنمنت ژآپن به ما خیلی کمک کرد چون بچه‌های من با تیم‌هایی بازی کردند که چند سال با آنها فاصله سنی داشتند و قدرتمندتر بودند. البته اردوهای متعدد داخلی و بازی‌های تدارکاتی دیگری را هم برگزار کردیم. الان هم برنامه‌های آتی را تدوین و در این بارهصحبت‌هایی با علی کفاشیان داشته‌ایم که خوشبختانه هم ایشان هم  کمیته جوانان، محصص و معینی خیلی به ما کمک می‌کنند. ما در برنامه تدوینی از کمیته جوانان خواسته‌ایم زمینه حضور تیم ملی نوجوانان را در تورنمنت‌های مهم با حضور تیم‌های شاخص اروپایی مهیا کند. در این صورت بهتر نقطه ضعف خود را خواهیم شناخت و از همه مهم‌تر از من سرمربی گرفته تا بازیکن با تجربه تر خواهیم شد و آن‌وقت قادر خواهیم بود در مسابقات قهرمانی آسیا بهتر هدف را نهایی کنیم.

هدف ما رفتن به جام جهانی است

ما نمی‌توانیم هدفی غیر از صعود به جام جهانی  در مسابقات قهرمانی آسیا داشته باشیم. اما همان طور که گفتم باید برنامه‌هایآماده سازی خود را به خوبی پیش ببریم و از همهمهم‌تر با تیم‌های شاخص اروپایی بازی کنیم. اینبازی‌ها به بچه‌های ما اعتماد به نفسمی‌دهد. وقتی به ژاپن رفته بودیم تا در تورنمنت حاضر شویم قبل ازبازی‌هایک ترسی در چهره بازیکنان می‌دیدم اما وقتی با اقتدارژاپن را شکست دادیم و قهرمان شدیم اعتماد به نفسی به تیم تزریق شد که نتیجه‌اش را در مسابقات انتخابی آسیا دیدیم.

از تیم من 5 تا 6 نفر ستاره  تیم ملی می‌شوند

تیمی که من در اختیار دارم پر است از استعدادهای ناب فوتبال ایران که نیاز به حمایت و سرمایه گذاری دارند. همین الان  5 تا 6 بازیکن داریم که می‌توانند در آینده‌ای نزدیک تبدیل به ستاره‌های فوتبال ایران شوند و من یقین دارم به تیم ملی راه خواهند یافت. بنابراین توجه به تیم ملی نوجوانان توجه به آینده فوتبال ایران است.

کی روش آدم خوب و برنامه محوری است

کارلوس کی روش درگیری‌های خاص خود را با تیم ملی بزرگسالان دارد و قطعاً کمتر وقت نظارت بر تیم‌های پایه را پیدا کرده هان طور که من هم نتوانستم در تمرینات تیم ملی بزرگسالان حاضر شوم. اما کی روش را بارها در جاهای مختلف دیده‌ام. آدم خوبی است و همیشه با احترام برخورد کرده است. حضور او دستاوردهای خوبی برای فوتبال ایران داشته و این ملموس است. او مربی برنامه محوری نشان داده و در مقطعی در یک برنامه کوتاه مدت نیت داشت که به جام جهانی صعود کند به همین خاطر بیشتر از باتجربه‌ها و حتی نیروهای موجود در خارج از کشور استفاده کرد و حال که فرصت مهیاست به استفاده از جوانان لیگ برتری روی آورده است. دیدید که در آخرین بازی تیم ملی با اینکهدومهاجم تیم ملی نبودند ایران به حرکت ادامه داد و با شکل‌های دیگر به گل رسید و این نشان از برنامه مداری کی روش است. البته باید قدردان مربیان باشگاهی هم بود که به این جوان‌ها در لیگ برتر و در ترکیب بازی داده‌اند. الان بیشتر بازیکنان تیم امید در لیگ برتر فیکس هستند. اگر امروز تیم ملی خوبی داریم به خاطرتلاش‌های مربیان باشگاهی هم هست و باید قدردان این مربیان بود.

تیم‌های ملی پایه به اردو نیاز دارند

من همیشه به خودم و تیمم اعتماد به نفس می دهم چون وقتی تدبیر کنی و تلاش کنی اعتماد به نفس است که منجر به نتیجه می شود. در عین حال ما روی ساختار دفاعی تیم نیز در حال کار کردن هستیم چون در مسابقات قهرمانی آسیا با تیم هایی روبرو خواهیم شد که تیم های خوبی در بعد تهاجمی هستند.ما باید بیشتر تمرین کنیم و بیشتر در اردو باشیم چون توجه به تیم های نوجوانان و جوانان به اندازه دیگر تیم ها نیست. این به نگاه باشگاه ها برمی گردد و نه مربیان گرچه نگاه ها در همه باشگاه ها این چنین نیست. باید تلاش کنیم بچه ها را در شرایط خوب نگه داریم. متاسفانه باید بگویم بازیکنان تیم های ملی نوجوانان و جوانان در باشگاه ها خوب تمرین نمی کنند و تغذیه مناسبی ندارند به همین خاطر مربیان پایه مجبور هستند با برگزاری اردو این ضعف را جبران کنند.

دیدگاه‌ها