کد خبر : 1287624 | 16 آذر 1394 ساعت 14:25 | 37K بازدید | 4 دیدگاه

با کسب 3 سهمیه المپیک ریو؛

تکواندو امیدهای مدال المپیک را زنده کرد

با عملکرد نه چندان موفق تیم های مختلف ملی ایران در رقابت های انتخابی المپیک، تکواندو نتیجه خوبی را از خود در مکزیک به جا گذاشت و امیدهای ایران برای کسب مدال در المپیک را زنده کرد.

تکواندو امیدهای مدال المپیک را زنده کرد
به گزارش "ورزش سه"، رقابتهای فینال تکواندو گرندپریکس مکزیک بعد از 2 روز به پایان رسید و تکواندوکارانی که توانستند در جایگاه اول تا ششم رنکینگ المپیکی قرار بگیرند، بلیت ریو 2016 را به دست آوردند. فرزان عاشورزاده، مسعود حجی زواره، بهنام اسبقی و سجاد مردانی نمایندگان تکواندو ایران در رقابت های مکزیک بودند که 3 سهمیه از تلاش 4 تکواندوکار به دست آمد. کاروان المپیک ایران در لندن هم 3 تکواندوکار را در خود می دید که محمد باقری معتمد، یوسف کرمی و سوسن حاجی پور اعضای آن بودند که درنهایت نقره باقری معتمد ماحصل تلاش آنها بود. تلاش سایر رشته ها برای رسیدن به المپیک نتیجه چندانی نداشت و تیم هایی چون بسکتبال، هندبال و وزنه برداری بازی های موفقی را در رقابت های انتخابی المپیک پشت سر نگذاشتند اما عملکرد تکواندو کاران در مکزیک امیدها را برای حضور آنها در المپیک پر رنگ کرد. تکواندوکاران در مکزیک عملکرد قابل قبولی داشتند و این نتایج به دست آمد:

 سجاد مردانی، کسب سهمیه با  طلا

1079482

سجاد مردانی نماینده وزن 80+ کیلوگرم تکواندو ایران در این رقابت ها نمایش فوق العاده ای از خود نشان داد و موفق شد با پیروزی مقابل تکواندوکار فرانسوی مدال طلا گرندپریکس مکزیک را به گردن بیاویزد. البته سجاد پیش از این هم سهمیه حضور در المپیک 2016 را بدست آورده بود اما با شرکت در این رقابت ها توانست مدال طلایی را به کارنامه کاروان ایران اضافه کند. این طلا 80 امتیاز به امتیازات او اضافه کرد و مرادی تا رتبه چهارم وزن 80+ کیلوگرم بالا آمد. سجاد با کسب طلا گرندپریکس مکزیک و پیروزی مقابل رادیک ایساو قهرمان جهان 2015، قهرمان اروپا 2014 و قهرمان بازیهای اروپایی 2015 آمادگی خود برای حضور در المپیک را نشان داد تا بعد از درخشش 3 دوره ای هادی ساعی در المپیک، روند مدال گیری های تکواندو در المپیک حفظ شود.

فرزان عاشورازاده، نقره با چاشنی بدشانسی

1036014

فرزان عاشورزاده تکواندوکار وزن 58- کیلوگرم ایران در این رقابت ها هم تورنمنت موفقی را پشت سر گذاشت و با حضور در فینال گرند پریکس مکزیک یک سهمیه المپیک و مدال نقره را به کارنامه ایران اضافه کرد. او در فینال به مصاف تائی هون کیم از کره جنوبی رفت و با شکست مقابل این تکواندوکار کره ای سکوی دوم را از آن خود کرد. فرزان در فینال این رقابتها علی رغم مبارزه خوبی که به نمایش گذاشت در ثانیه های پایانی نتیجه را 3 بر 2 واگذار کرد و 48 امتیاز به اندوخته هایش در رنکینگ المپیک اضافه کرد.

مسعود حجی زواره، بلیت ریو با برنز مکزیکی

1079481

مسعود حجی زواره تکواندوکار وزن 80- کیلوگرم ایران موفق شد با کسب سکوی سوم مدال برنز را کسب کند. حجی زواره از سد نماینده روس ها گذشت و به نشان برنز دست یافت. مسعود در دیدار نیمه نهایی رو در روی آرون کوک از مولداوی، نفر دوم رنکینگ المپیک، دارنده مدال برنز جهان در سال 2015، قهرمان 3دوره مسابقات اروپا و دارنده یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز گرندپریس قرار گرفت و در حالیکه تا ثانیه های پایانی در این مسابقه پیش بود اما با پاک شدن ضربه سه امتیازی او توسط داوران نتیجه را 4 بر 3 واگذار کرد و از رسیدن به فینال بازماند. او در دیدار رده بندی به مصاف البرت گائون از روسیه رفت و موفق شد با نتیجه 5 بر 4 برنده از شیاپ چانگ خارج شود و بر سکوی سوم بایستد.
لازم به ذکر است ایران در این وزن به دلیل وجود مهدی خدابخشی با رنکینگ نخست جهانی، سهمیه بازی‌های ریو را به دست آورده بود.
با توجه به اینکه هر کشور مجاز به استفاده از یک نفر در هر وزن بود و ایران در وزن سوم دو نماینده داشت (خدابخشی و حجی زواره)، مهدی خدابخشی با رنکینگ نخست، سهمیه بازی‌های ریو را به دست آورده بود و حجی زواره به این مسابقات رفت.

مصدومیت اسبقی را از ریو دور کرد

با حضور بهنام اسبقی تکواندوکار وزن 68- کیلوگرم این امید وجود داشت که تکواندو ایران با چهار سهمیه ریو، مکزیک را ترک کند اما این طور نشد. بهنام با قهرمانی جهان در سال 2013 و قهرمانی بازی‌های آسیایی اینچئون امیدها را برای موفقیت در این رقابت ها بالا برده بود اما مصدومیت های اخیر او کار را سخت کرد. بهنام اسبقی که به دلیل پارگی رباط صلیبی بیش از 7 ماه از میادین دور بود با عدم حضور در مسابقات جهانی و حضور در دو دوره مسابقات گرندپری، 200 امتیاز از دست داد و از رنکینگ دوم المپیکی به جایگاه هفتم رسید. او برای کسب سهمیه المپیک ریو 2016 نیاز به حضور در فینال رقابتهای گرندپری مکزیک داشت اما در اولین مبارزه نتیجه را به نماینده کره جنوبی واگذار کرد و از دور رقابت ها کنار رفت. دائی هون لی قهرمان پرافتخار و با سابقه کره جنوبی موفق شد با نتیجه 8 بر 5 اسبقی را شکست دهد تا ایران نتواند با 4 سهمیه تکواندو راهی ریو شود.

دیدگاه‌ها