کد خبر : 1298844 | 03 بهمن 1394 ساعت 17:09 | 166.1K بازدید | 19 دیدگاه

از نوجوانان پرسپولیس تا قلب اروپا

به بهانه رویارویی کاسیاس و حقیقی

دروازه بان اول تیم ملی ایران، با انتقال اخیر خود، به چهارمین تیم اروپایی خود پیوست، ماریتیمو، تیم دهم لیگ حرفه‌ای پرتغال.

به بهانه رویارویی کاسیاس و حقیقی
به گزارش "ورزش سه"، بازی روبروی ایکر مقدس! اتفاقی که شاید که روز آینده به وقوع بپیوندد و دروازه‌بان اول تیم ملی ایران بازی در برابر یکی از بزرگ‌ترین گلرهای این سال‌های فوتبال دنیا را به تجربیاتش اضافه کند. 
 علی‌رضا حقیقی که از جمع پرسپولیسی‌ها توانست به فوتبال ایران معرفی شود، پس از حضور در تیم‌های روبین کازان، اسپورتینگ کوویلیا، پنافیل و این روزها به جمع یاران نلو وینگادا در تیم ماریتیمو، تیم دهم لیگ حرفه‌ای پرتغال پیوست.

شروع تاریخی در پرسپولیس

شاید خیلی عجیب‌وغریب و البته دراماتیک باشد که دروازه‌بانی جوان، اولین لحظاتی که در تیمی بزرگی همچون پرسپولیس به میدان می‌آید روبروی پنالتی بازیکنی همچون علی دایی بایستد.

حقیقی که از سال 1379 در تیم جوانان پرسپولیس حضور داشت، مهر 1385 و زمانی که گلر جوان پرسپولیسی‌ها تنها 17 سال سن داشت و از تیم‌های پایه به نیمکت بزرگسالان منتقل شد قرارداد خود را با این تیم ثبت کرد، او اولین بار پس از اخراج فرشید کریمی در دیدار مقابل سایپا، تیمی که علی دایی را به‌عنوان بازیکن و مربی در خود داشت، به میدان آمد و در دوئلی با وی توانست اولین پیروزی دوران حرفه‌ای خود را به دست بیاورد. او پنالتی علی دایی را مهار کرد و نام خود در فوتبال ایران ثبت کرد.

1087694

استپ بعد از شروع طوفانی

پس از درخشش به‌عنوان یکی از جوان‌ترین بازیکنان حاضر در لیگ برتر، در فصل بعد به دلیل وجود دروازه‌بانان ملی‌پوشی مانند حسن رودباریان مرد شماره یک تیم ملی ایران و مهدی واعظی و فرشید کریمی، حقیقی تبدیل به یک نیمکت‌نشین و سکونشین شد و اغلب جایی در لیست ۱۸ نفره تیم نداشت.

1087684 

مرد اول دروازه پرسپولیس

اما فصل بعد برای علی‌رضا حقیقی ورق برگشت، در فصل ۸۷–۸۸ با مصدومیت میثاق معمارزاده در ابتدای فصل و مصدومیت و ناراضی بودن مسئولین فنی از مهدی واعظی توانست در اکثر بازی‌های پرسپولیس به‌عنوان مرد شماره یک بازی انتخاب شود و درون دروازه قرار گیرد. اتفاقاً در میانه‌های حضور او در پرسپولیس، زمانی بود که وینگادا، مربی فعلی وی روی نیمکت این تیم می‌نشست.
حقیقی با همین روند در جمع پرسپولیسی‌ها به کار خود ادامه داد، او تا سال 1391 کار خود را در این تیم انجام داد و تبدیل به دروازه‌بان اول پرسپولیسی‌ها شد و تا زمان حضورش درون دروازه این تیم حضور داشت.

1087692

و بالاخره گلر لژیونر

اما در ۱۴ ژانویه ۲۰۱۲، علی‌رضا با امضاء قراردادی ۴ ساله به باشگاه فوتبال روبین کازان روسیه پیوست، قراردادی که در دوره مدیریت محمد رویانیان به وقوع پیوست و تا مدت‌ها منبع لایزال مالی پرسپولیسی‌ها بود تا مدیریت این تیم بتواند از پول حاصل از آن بدهی‌های خود را پرداخت کند.

1087685

حضور دوباره در جمع سرخ‌ها

پس از حضور وی در این تیم معروف روسی علیرضا حقیقی در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۳ با قراردادی به مدت شش ماه به‌صورت قرضی به پرسپولیس پیوست، وی در دو بازی جام حذفی فوتبال ایران که در برابر تیم‌های پدیده مشهد و الوند همدان انجام‌شده بود به‌عنوان دروازه‌بان برای پرسپولیس به میدان رفت و خیلی زود و پس از گذشت شش ماه با پایان قرارداد، در تاریخ ۳ دسامبر ۲۰۱۳ از این تیم جدا شد.

1087683

اولین حضور در پرتغال

حقیقی پس از بازگشت به باشگاه رابین کازان در نقل و انتقالات نیم‌فصل زمستانی ژانویه ۲۰۱۴ به‌صورت قرضی به اسپورتینگ کوویلیا در لیگ دسته دوم پرتغال پیوست و پس‌ازآن نیز وی در ۲۴ آگوست ۲۰۱۴ با یک قرارداد قرضی یک‌ساله به باشگاه فوتبال پنافیل در لیگ برتر فوتبال پرتغال پیوست.

1087686

دیدار مجدد با وینگادا

علی‌رضا پس از درخشش در جام جهانی و بازی‌های تیم پنافیل در لیگ پرتغال بازهم بالاجبار به جمع کازانی ها اضافه شد، او در این تیم نیمکت نشین بود و در یک بازی در جام حذفی به میدان آمد و درنهایت در شرایطی که از چند باشگاه ایتالیایی و انگلیسی پیشنهاد همکاری داشت و زمزمه همکاری سه‌باره با پرسپولیسی‌ها به گوش می‌رسید، وی ترجیح داد به تیم ماریتیمو پرتغال بپیوندد، تیمی که ادواردو نلو وینگادا، مربی سابق حقیقی در پرسپولیس، هدایت آن را بر عهده دارد بپیوندد.

1087689

دروازه‌بان رکورددار

اما پوشیدن پیراهن ملی برای دروازه‌بان اصلی کارلوس کی روش، یک موضوع جالب است، حقیقی یکی از رکوردداران در رده‌های ملی محسوب می‌شود، او در 5 رده درون دروازه تیم ملی ایران ایستاد،
علیرضا حقیقی در بازی دوستانه مقابل تیم ملی فوتبال فلسطین در سال ۱۳۸۹ یک‌نیمه در دروازه تیم ملی فوتبال ایران قرار گرفت و اولین بازی ملی خود را تجربه کرد. او در ۵ رده ملی بازی کرده است که یک رکورد برای این بازیکن است، تیم‌های ملی زیر 15، 17، 19 و 23 سال در رده‌های پایه تیم‌هایی بودند که حقیقی را به‌عنوان سنگربان خود می‌دیدند.

1087700

از نونهالان تا بزرگسالان

حقیقی اولین بار در مسابقات نونهالان غرب آسیا در قطر در سال ۱۳۸۱ برای تیم ملی بازی کرد که در آن زمان ۱۴ ساله بود. او در مسابقات نوجوانان آسیا در سال ۱۳۸۳ در ژاپن نیز بازی کرد و در سال ۱۳۸۵ در تیم ملی جوانان در مسابقات قهرمانی آسیا در هند در ۳ بازی در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. حقیقی در همان سال به تیم ملی امید دعوت شد و در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ و مقدماتی المپیک ۲۰۰۸ عضو تیم ملی امید بود.
دروازه‌بان وقت پرسپولیسی‌ها در زمان مربیگری افشین قطبی برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد اما در بازی مقابل فلسطین اولین بازی ملی‌اش را انجام داد و پس‌ازآن نیز در بازی دوستانه برابر آلبانی در اردوی تدارکاتی وقت در ترکیه توانست دومین بازی خود را به انجام برساند.

1087701

نهایت استفاده از جام جهانی

اما اتفاقی که شاید تنها یک‌بار برای هر بازیکنی پیش بیاید برای گلر خوش قد و قامت تیم ملی ایران نیز پیش آمد و وی پیش از جام جهانی توانست خود را به‌عنوان دروازه‌بان اول تیم ملی معرفی کند و با حضور در هر سه بازی تیم ملی، اتفاقی تاریخی را برای خود رقم زد، او پس از حضور در جام جهانی و با استیل خاص خود، از تأثیر مثبت حضور در این رویداد مهم به بهترین نحو استفاده کرد.

1087690

اولین کلین شیت در جام جهانی

علیرضا حقیقی در بازی اول تیم ملی ایران در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ در برابر تیم ملی نیجریه در ترکیب تیم قرار گرفت و اولین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران شد که توانست دروازهٔ این تیم را در یک بازیِ جام‌جهانی بسته نگاه دارد. او همچنین در بازی مقابل آرژانتین و بوسنی و هرزگوین به میدان رفت که در بازی مقابل آرژانتین به‌غیراز گلی که در دقیقهٔ ۹۱ از لیونل مسی گل خورد در چند صحنه با واکنش‌های فوق‌العاده خود دروازه تیم ملی را نجات داد، او در بازی برابر بوسنی و هرزگوین نیز ۳ گل دریافت کرد.
پس از جام جهانی نیز علیرضا به بازی‌های خود در تیم ملی ادامه داد و تاکنون توانسته است علاوه بر حضور رقبایی همچون بیرانوند، سوشا مکانی، رشید مظاهری و محمدرضا اخباری به‌عنوان دروازه‌بان اول تیم ملی در اردوها حضورداشته باشد و به بازی بپردازد.

977823

دیدگاه‌ها