کد خبر : 1313759 | 12 فروردين 1395 ساعت 12:45 | 18.3K بازدید | 0 دیدگاه

پیکان باز هم امتیاز می خواهد

صنعت نفت و نساجی در حسرت صعود

در فاصله هفت هفته مانده به پایان این فصل لیگ یک به نظر می رسد تیم های نفت مسجد سلیمان، صنعت نفت آبادان و نساجی مازندران بخت زیادی برای صعود به لیگ برتر نداشته باشند.

صنعت نفت و نساجی در حسرت صعود
به گزارش "ورزش سه"، نفت مسجد سلیمان فصل گذشته در لیگ برتر حاضر بوده و تیم های پرطرفدار صنعت نفت آبادان و نساجی مازندران همیشه محکوم به صعود به لیگ برتر بوده اند هر چند نساجی از زمانی که لیگ برتر در فوتبال ایران راه اندازی شده حضور در این سطح از بازی ها را تجربه نکرده است.

این پیش بینی به خاطر عقب ماندن از کورس صعود است. نفت مسجد سلیمان اگر چه در هفته های اخیر سیر صعودی داشته اما اختلاف 15 امتیازی با صدرنشین، 7 امتیازی با تیم خونه به خونه و 6 امتیازی با تیم سوم یعنی ماشین سازی به راحتی قابل جبران نیست به خصوص که خود این تیم ها در بهترین شرایط برای صعود به لیگ برتر قرار دارند و دور از ذهن است که در هفته های باقی مانده برای امتیاز دادن بازی کنند. وضعیت صنعت نفت آبادان مشابه نفت مسجد سلیمان است چون هر دو تیم 45 امتیازی هستند و به ترتیب در رتبه های هفتم و هشتم جدول دارند و کار نساجی که 42 امتیازی و تیم نهم جدول است بسیار سخت تر بوده و منطقی است این تیم در هفته های باقی مانده برای دفاع از اعتبار و حیثیت خود فوتبال کند.

پیکان از سرعت نمی ایستد

همان طور که پیش تر هم گفته بودیم تیم پیکان از ابتدای بازی ها تا به الان روند یکنواختی داشته و اگر هم در بازی ای امتیاز از دست داده به سرعت جبران کرده است. باتوجه به اختلاف 8 امتیازی این تیم با خونه به خونه باید گفت تیم علیرضا مرزبان می تواند چند هفته مانده به پایان بازی ها جشن صعود بگیرد. تنها چیزی که کار این تیم را خراب می کند اینکه الان در پی تدارک جشن صعود باشد. مثل ذوب آهنی که چند فصل پیش قبل از قهرمان شدن در پی جشن قهرمانی بود و قهرمان هم نشد! پیکان اکنون نه قهرمان شده و نه صعود کرده است. این تیم برای قهرمان شدن و صعود باز هم امتیاز می خواهد.

طوفان ماشین سازی

تیم دوم جدول یعنی خونه به خونه در دو هفته اخیر خوب امتیاز نگرفته است. اگر تیم خوب بازی کرده و موقعیت از دست داده جای نگرانی نیست به این دلیل که خونه به خونه هنوز تیم دوم جدول است و تعیین سرنوشت به دست خودش است.

اشاره حمید درخشان به این نکات که تیم امکانات حضور در لیگ برتر را ندارد و قول صعود نداده است شاید کمی عامل بازدارنده باشد اما اشاره به اینکه تیم امکانات حضور در لیگ برتر را ندارد اشاره به واقعیت هاست و قابل سرزنش نیست.

نه تنها تیم خونه به خونه بلکه خیلی از تیم های دسته اولی ابتدا به دنبال صعود به لیگ برتر هستند و بعد مهیا کردن امکانات. نمونه اش گهر دورود.این اشتباه است هر چند که اشاره به این واقعیت ها نمی تواند هدف باشگاه و خواست مردم بابل را تغییر دهد واین ها از حمید درخشان یک چیز می خواهند صعود به لیگ برتر.

نکته مهم دیگر. حضور علی کریمی و منصور پورحیدری و علی کریمی ها و منصور پورحیدری ها در استادیوم خوب است اما امتیاز آور نیست وتلاش بازیکنان در چارچوب مستطیل سبز است که برای تیم ارمغان پیروزی خواهد داشت.

اما در هفته های اخیر ماشین سازی طوفان براه انداخته است. ماشین سازی با روندی که در پیش گرفته تا رده سوم جدول پیش آمده است و به جایی رسیده که تعیین سرنوشت به دست خودش است.

صعود ماشین سازی به لیگ برتر. این قابل تصور و پیش بینی نبود اما رسول با انقلابی که در تیم ایجاد کرده به سرعت به سمت لیگ برتر حرکت می کنند.

حمایت شهرداری تبریز از ماشین سازی می تواند الگوی خوبی برای نهادهایی شوند که نیت هزینه برای فوتبال قهرمانی را دارند. بیشتر نهادها خود وارد عرصه تیمداری می شوند در حالی که تخصصشان چیز دیگری است. حمایت مالی از تیم های سرشناس نه تنها دردسر تیمداری را به نهادها و سازمان و در یک کلام اسپانسرهاعرضه نخواهد کرد بلکه موجب محبوب شدنشان می شود و این به خاطر حمایت از تیم قدیمی و پرطرفدار است.

برای رسول خطیبی رویایی تر از این نمی شود که بعد از ناکامی در هدایت تیم تراکتورسازی در آستانه لیگ برتری کردن تیم ماشین سازی قرار گرفته است. او پیش تر گسترش فولاد را لیگ برتری کرده بود.

مس هنوز خطرناک است

اگر چه خونه به خونه و ماشین سازی در رتبه های دوم و سوم جدول هستند اما مس کرمان و فجر سپاسی با کوچک ترین لغزش دوتیم نامبرده جایگزین می شوند. این اتفاق خیلی هم دور از ذهن نیست به این دلیل که هفت هفته به پایان بازی های باقی مانده است.

حضور اکبر میثاقیان در تیم مس شوک آور بوده بطوریکه این تیم در اولین بازی خود دو گل به تیم آلومینیوم هرمزگان زد. اکبر که تا اکنون شش تیم را لیگ برتری کرده است در مس کرمان به دنبال هفتمین صعود است. او هیچ چیز نداشته باشد که این طور نیست در تحریک انگیزه بازیکنانش استاد است و شاید همین عامل مس را لیگ برتری کند.

اما فجر خود را در مشکلات مالی غرق کرده است. این درست که باشگاه باید به تعهدات مالی خود عمل کند و همواره اشاره کردیم مشکلات مالی توانمندی های فنی تیم را تحت تاثیر قرار خواهد داد اما بی انگیزه شده و دادن امتیازات هیچ کمکی به آینده فجر نمی کند و فجری ها دست کم باید به خاطر اعتبار فنی اشان به خود بیایند. تیمی که در کورس قهرمانی با پیکان بوده هم اکنون از جمع مدعیان خارج شده است.

لیگ برتری شدن فجر سپاسی حتی اگر منجر به بهبود وضعیت تیم نشود شرایط کلانتری و شاگردانش را تغییر خواهد داد. درک همین مسئله برای فراموشی مشکلات مالی و رفتار باشگاه کافی است.

مدعیان فقط این پنج تیم نیستند. شرایط مس رفسنجان هم برای صعود بد نیست. هر چند این تیم در سایه عملکرد خوب باید در پی لغزش تیم های مدعی صعود هم باشد.

مس رفسنجان فصل گذشته یکی از تیم های حاضر در مرحله پلی آف بود اما این فصل باید خوشحال باشد چرا که پلی آف را برداشته اند.

دیدگاه‌ها