کد خبر : 1313877 | 13 فروردين 1395 ساعت 13:00 | 29.8K بازدید | 0 دیدگاه

مهندس این بار موفق خواهد بود؟

پرز و تاثیر انکارناپذیرش بر ال‌کلاسیکو

با وجود تمامی اشتباهات،‌فلورنتینو پرز،‌رئیس باشگاه رئال مادرید می‌داند که به دنبال چه چیزی است.

پرز و تاثیر انکارناپذیرش بر ال‌کلاسیکو
به گزارش "ورزش سه"،‌پس از اینکه به عنوان تاجر و مهندسی موفق شناخته شد،‌پرز تمرکزش را بر هدفی بسیار جذب و جاه طلبانه قرار داد؛‌موفقیت با باشگاه محبوبش یعنی رئال مادرید.
با تجربه ای که او در حضورش در سیاست کسب کرده بود،کمپینی بسیار موفق و موثر به پا کرد و ادراک او بر پایه چیزی به جز آمار نبود. او رومن مندوزا،‌رئیس وقت باشگاه را متهم به اشتباهات بزرگ اقتصادی در باشگاه کرد که در نهایت منجر به کنار کشیدن مندوزا از ریاست رئال به دلیل بدهی های سنگین بود.
سپس لورنزو سانز،نایب رئیس باشگاه بر صندلی ریاست نشست و شرایط باشگاه را متحول کرد. تحت هدایت او،‌معروف ترین باشگاه اسپانیا ستاره‌هایی از شرق اروپا جذب کرد و به 32 سال عدم موفقیت در کسب جام اروپایی خاتمه داد. رئال در سال 1998 و 2000 موفق به قهرمانی در چمپیونزلیگ شد. با وجود این موفقیت ها،‌مشکلات مالی همچنان ادامه داشت تا در نهایت پرز در چنین شرایطی توانست به ریاست رئال برسد. پیش از رسیدن به صندلی ریاست،‌او وعده بهبود اوضاع مالی و جذب کاپیتان وقت بارسلونا یعنی لوئیس فیگو را داده بود، قولی که به نظر بی نهایت دور از ذهن بود ولی او این قول را عملی کرد و خیلی زود محبوب هواداران شد.


1077178


پرز در رئال شروع به ساخت "تیم کهکشانی" کرد. به نظر می‌رسید سلطه رئال در اروپا و لالیگا ادامه خواهد داشت. آنها سال 2002 بار دیگر قهرمان چمپیونزلیگ شدند و سال 2003 قهرمان لالیگا. ولی اهداف اشتباه و کوتاه مدت پرز کم کم شرایط را به نحو دیگری رقم زد. رئال دیگر سراغ ستاره‌های اروپای شرقی نمی‌رفت و به دنبال جذب امثال زیدان،‌رونالدو و بکهام بود و بازیکنان موثری مثل کلود ماکه‌له‌له،‌از این تیم جدا می‌شدند و جای خود را به ستاره‌های هجومی می‌دادند. نقش مدافعین در این تیم کمرنگ و کمرنگ تر شد و این سیاست های پرز دائما به رئال ضربه زد. در نهایت این اشتباهات کار را به جایی رساند که آقای مهندس در سال 2006 پس از فشار‌های بسیار از هدایت رئال کنار کشید.
او 3 سال فرصت داشت تا اشتباهاتش را مرور کند و آنها را تصحیح کند که به نظر زمان کافی بود. او سال 2009 هدایت رئال را بر عهده گرفت و پس از یک فصل بی جام با پیگرینی،‌با حضور مورینیو به نظر شرایط تغییر کرد. سرمربی پرتغالی به هواداران قول داد که قدرت بی نهایت رئال در خرید بازیکنان را در مسیری درست مصرف کند.
او ریکاردو کاروالیو و سامی خدیرا را سریعا جذب کرد و اهدافی موثر تر برای باشگاه تعیین کرد. با این حال،‌اولین حضور مورینیو در الکلاسیکو ها با شکست 5-0 همراه شد،‌یک تحقیر بزرگ مقابل گواردیولا در نوکمپ. پس از آن،‌به نظر مورینیو اختیارات بیشتری در باشگاه به دست گرفت و توانست تیم را به نحوی که خودش می‌خواست پیش ببرد. هر چند او نتوانست قهرمانی لالیگا را کسب کند ولی نشانه‌های مثبتی در تیم دیده می‌شد. در اواخر فصل دو تیم در 4 دیدار به مصاف یکدیگر رفتند. دیدار اول در لالیگا بود که با تساوی 0-0 به پایان رسید. دیدار بعد، در فینال کوپا دل ری بود که رئال با تک گل دقیقه 113 رونالدو موفق شد برای اولین بار بارسلونا گواردیولا را شکست داده و اولین قهرمانی پرز در دوره دوم حضورش در باشگاه رقم بخورد. دو دیدار بعد در چمپیونزلیگ بود که با برتری 2-0 بارسا و تساوی 1-1 به پایان رسید تا آبی اناری ها راهی دور بعد رقابت‌ها شوند
سال بعد رئال با مورینیو بسیار خوب شروع کرد و موفق شد لالیگا رکوردها را کسب کند. با این حال،‌آنها در کوپا دل ری مغلوب بارسلونا شدند و در چمپیونزلیگ نیز در ضربات پنالتی مقابل بایرن در نیمه نهایی حذف شدند. فصل بعد،‌با جدایی گواردیولا و حضور ویلانووا،‌بارسا بار دیگر قهرمانی لالیگا را از آن خود کرد و رئال،‌فصلی بدون جام را پشت سر گذاشت که در نهایت منجر به اخراج مورینیو توسط پرز و حضور کارلو آنچلوتی،‌سرمربی محبوب باشگاه و فاتح لادسیما شد.


1029282

رئال با آنچلوتی لادسیما را به دراماتیک ترین شکل ممکن کسب کرد و به نظر می‌رسید پرز توانسته مربی که سال‌ها به دنبالش بود را جذب کند. با این حال،‌در فصل دوم حضور سرمربی ایتالیایی،‌مصدومیت‌های متعدد کار دست رئال داد تا در نهایت سپیدپوشان نتوانند قهرمانی کسب کنند و کارلتو نیز به سرنوشت تمامی مربیان دوران پرز یعنی اخراج دچار شد. تمام سخت‌کوشی‌های آنچلوتی و تیمی که او قصد داشت با سیستم 3-3-4 بسازد،‌به باد رفت و پرز در تصمیمی عجیب و البته از پیش شکست خورده،‌بنیتس را جانشین کارلتو کرد.
سیستم غریب و غیرمنتظره بنیتس در الکلاسیکو،‌در نهایت شکستی تحقیرآمیز در برنابئو را به همراه داشت. 4-0 نتیجه دیدار رفت بود که در اکتبر برگزار شد و بار دیگر فشارها بر پرز را به شدت افزایش داد. با اخراج بنیتس حضور زیدان،‌به نظر رئال آماده تر از اوایل فصل است،‌هر چند در بازی‌های مهم و حساس،‌سپیدپوشان مستحکم نشان نداده اند. حال باید دید نتیجه این دیدار روی حضور یا عدم حضور زیدان روی نیمکت رئال در فصل آینده تاثیر خواهد گذاشت و زیزو هم بازیچه دست پرز خواهد بود یا نه.

دیدگاه‌ها