کد خبر : 1322247 | 12 اردیبهشت 1395 ساعت 18:24 | 7.4K بازدید | 0 دیدگاه

همه ستاره‌ها نظر مشترکی برای میدان دادن به جوان‌ها داشتند

بائرمن: این تغییرات سیر تکاملی در بسکتبال است

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: ستاره هایی مانند نیکخواه بهرامی و کامرانی نظر مشترکی برای میدان دادن به جوان‌ها داشتند.

بائرمن: این تغییرات سیر تکاملی در بسکتبال است

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از فارس، درک بائرمن سرمربی تیم بسکتبال در نشست خبری پیش از آغاز اردوی تیم ملی بسکتبال اظهار داشت: برای آغاز اردوی تیم بزرگسالان بسیار هیجان‌زده‌ام، هر چند که دوره‌های مربیگری زیادی را در شهرهای مختلف برگزار کردیم، اما خوشحالم که به هر حال کار با تیم ملی بزرگسالان آغاز شد. نگاه ویژه‌ای به برنامه‌های تیم ملی در تابستان داریم، آن هم به دو دلیل؛ یک کسب سهمیه المپیک و دوم؛ اولین مرحله انتخابی جام جهانی 2019. ما با جوان‌ها کار را آغاز می‌کنیم و اعتقاد دارمی استعدادهای خوبی در این رشته در ایران حضور دارند و باید در مسابقات بزرگ شرکت کنند.

* همه ستاره‌ها نظر مشترکی برای میدان‌دادن به جوان‌ها داشتند

وی در مورد نبود چهره‌های مطرح مانند صمد نیکخواه و مهدی کامرانی اظهار داشت: باید روراست صحبت کنم، با تک تک نفراتی که دعوت نشدند گفت‌وگو و کردم و برنامه‌ها را به آنها گفتم، مطمئنم که همه علاقه و احترام خاص برای این قهرمانان قائل هستند. آنها بسیار عملکرد خوبی در این مدت داشتند و به جرأت می‌توان گفت بدون آنها قهرمانی‌های گذشته امکان‌پذیر نبوده است. با صمد و کامرانی جلسه خوبی را داشتیم و بحثی که مطرح شد و سؤالی که داشتم، این بود که چه تصوری از مسابقات انتخابی المپیک دارید؟

وی ادامه داد: آنها بدون استثنا نظر مشابهی داشتند و آن هم این بود که می‌گفتند هر تصمیم گرفته شود موافقیم و نظرشان این بود که تحولی در ساختار بسکتبال کشور ایجاد شود. آنها معتقد بودند این بهترین فرصت است که به جوان‌ها میدان داده شود و حتی اعلام کردم که هر زمانی که نیاز باشد، عاشق بازی در تیم ملی هستم و این قول را دادند که در تمرینات حضور پیدا کنند و جوان‌ها را تشویق کنند.

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: این تصمیم فقط در مورد تابستان امسال بوده است و نه سال‌های آینده.

* این تغییرات، انقلاب نیست بلکه سیر تکاملی در بسکتبال است

بائرمن در مورد اینکه آیا می‌توان گفت با این تغییر و تحولات، انقلابی در تیم ملی بسکتبال رخ می‌دهد، گفت: با انقلاب و کلمه از این دست مخالفم، بلکه اگر بگوییم سیر تکاملی طی می‌شود، بهتر است. طبیعتاً هر بازیکنی سنش بالا می‌رود و سرانجام یک روز از تیم ملی خداحافظی می‌کند. این سیر هم باید انجام می‌شد و نمی‌توانست تیم این کار را موقعی انجام دهیم که بازیکنان به سن‌های خیلی مانند 37 سالگی رسیده باشد.

وی ادامه داد: نمی‌گویم انقلاب، چون همه بازیکنان در این تصمیم‌گیری متفق‌القول و نظر مشترکی داشتند و نیاز این دیده می‌شد که تکامل اتفاق بیفتد.

وی در مورد اینکه چقدر به جوانان اعتماد دارید، گفت: کشور ایران سرشار از استعدادها است و جوانان هم آرزوهای بزرگی در سر دارند. همین حمایت ستاره‌ها از آنها هم می‌توان نقطه قوتی برای آنها باشد.

* نمی‌توان سازندگی را بعد از 30 سال انجام داد

بائرمن در مورد اینکه برخی بازیکنان چند سالی پشت سر این ستاره‌ها حضور داشتند و حالا با رفتن مقطعی آنها، باز هم به تیم ملی دعوت نشده‌اند، گفت: شاید دلیل اینکار این باشد که اگر سازندگی بعد از 30 سال باشد خیلی دیر است، برنامه طولانی‌مدت ما رسیدن به جام جهانی 2019 است. بازیکنی مانند آرن داودی بیش از 30 سال دارد و هر جای دنیا هم که ببینید، اینطور است که آینده‌سازی را از نفرات جوان آغاز می‌کنند.

وی ادامه داد: باید از این اتفاق خشنود باشیم، شاید خیلی از کشورها بازیکنانی مانند بهنام یخچالی، نوید رضایی‌فر و سجاد مشایخی را دراختیار نداشته باشند، باید به فال نیک بگیریم که این موقعیت دراختیار این جوانان قرار گرفته است.

سرمربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این سوال که گفتید این تغییرات فقط برای امسال است و آیا این کار انگیزه جوانان را برای آینده کم نمی‌کند، گفت: اینطور نیست، اتفاقاً این موقعیتی که به جوانان داده شده، اعتماد به نفس‌شان را بالا برده است، باید آنها را متوجه این موضوع کنیم که حضور آنها در تیم ملی، هدیه نیست و باید برای این موقعیت بجنگند.

* حدادی هم توانایی فنی دارد و هم توانایی رهبری در زمین

بائرمن با اشاره به ماندن نفراتی مانند حدادی در اردوی تیم ملی گفت: یکی از دلایلی که بازیکنان باتجربه‌تر را حفظ کردیم، به خاطر موقعیت حاضر است. حدادی الان رهبر تیم شده است، همانقدر که در مورد توانایی‌های فنی او اعتماد داریم، در مورد رهبری او داخل زمین هم همینطور است.

* هر روز و هر جلسه تمرین اهمیت زیادی برای ما دارد

بائرمن در مورد مراحل آماده‌سازی تیم ملی برای انتخابی المپیک اظهار داشت: با توجه به شرایط و کمک فدراسیون، یک هفته زودتر اردو را آغاز کردیم، در این مدت هر روز و هر جلسه تمرینی برایمان مهم است، هر چند دو ماه برای مسابقه‌ای در حد اروپا زیاد نباشد، اما از سایر تیم‌های حاضر فرصت بیشتری داریم، 5 هفته تمرین سخت را در ایران پشت سر خواهیم گذاشت و به احتمال زیاد به فیلیپین می‌رویم.

وی ادامه داد: 2 بازی رسمی و دوستانه در این کشور خواهیم داشت و بعد از آن به چین می‌رویم تا در تورنمنت اطلس‌اسپورت شرکت کنیم. برنامه بعدی ما حضور در مسابقات دوستانه لتونی خواهد بود. 2 بازی با لتونی و نیوزلند انجام می‌دهیم و به دنبال این هستیم که یک دیدار دیگر را در اروپا داشته باشیم.

* بازی‌های بسیار سختی را در انتخابی المپیک داریم

سر مربی تیم ملی بسکتبال در مورد اینکه پیش‌بینی‌اش از مسابقات انتخابی المپیک چیست، گفت: بازی‌های بسیار سختی در گروه بسیار مشکلی داریم، به جز فرانسه که باید مستقیم به المپیک می‌رفت، سایر تیم‌ها در گروه ما هستند مانند یونان و کرواسی، از مکزیک قدرتمند هم نباید غافل شویم، با این شرایط به بازیکنان خودم اعتقاد کامل دارم.

* هیچ تضمینی وجود ندارد بازیکنان حتماً در تیم ملی حضور داشته باشند

وی در پاسخ به این سؤال که جوانان چقدر برای آینده شانس دارند، گفت: مشخص نیست، شاید آنها بهترین بازیکن اردو باشند، این بازیکنان می آیند و کسب تجربه برای آینده می‌کنند. اگر من 19 سالم بودم و به تیم ملی می‌رسیدم، تمام تلاشم را می‌کردم که در ترکیب اصلی قرار بگیرم، این جوانان اگر اعتقاد داشته باشند که برای پرچم کشورمان بجنگند، متوجه خواهند شد که هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه در تیم ملی باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا این تحول یکباره در تیم ملی افتاد، گفت: در جام ملت‌های آسیا، تعداد بازیکنان بالای 30 سال ما بیشتر از زیر 25 سال بود و این نیاز دیده می‌شد که بازیکنان قدیمی‌تر این را بپذیرند که باید تغییر در این زمان اتفاق بیفتد. ما نسل جوان بسیار خوبی داریم، از شما رسانه‌ها هم انتظار داریم که از نفرات جوان دفاع کنید، چون آنها به این حمایت احتیاج دارند.

* باید در هر مسابقه اعتقاد به پیروزی داشته باشید

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد اینکه چه زمانی تغییر و تحول در مسائل روحی ـ روانی و تکنیکی آغاز می‌شود، گفت: وقتی در رقابتی قرار می‌گیرید، باید اعتقاد داشته باشید پیروز می‌شوید، اگر بروید و فکر کنید برای کسب تجربه است، هرگز پیروزی نمی‌شود، در آن صورت باید بسکتبال را کنار بگذارید و گلف بازی کنید. من به عنوان مربی، مقابل تیم ملی آمریکا، باشگاه رئال مادرید، بارسلونا قرار گرفتم و هیچ‌گاه خودم را بازنده ندانستم. سال گذشته غیر از حدادی در سایر پست‌ها ما کوتاه‌قامت بودیم، اما حالا با حضور جوانان، شرایط‌مان تغییر کرده است.

بائرمن در مورد انگیزه دادن به جوانان در صورتی که ستاره‌ای کنار آنها نباشد، گفت: این اتفاق آلمان هم افتاد، وقتی در سال 2011 آلمان برای المپیک انتخاب نشد، دریک نوویسکی اعلام کرد الان باید جوانان بیایند و تجربه کسب کنند، همین اتفاق حالا برای ایران افتاده است، مهم این است که تصمیم درست در چه زمانی گرفته شود، هم کادر فنی، هم فدراسیون و هم بازیکنان روی این موضوع نظر مشترک داشتند.

وی در پایان اعلام کرد: محمد یوسف‌وند می‌تواند در کمپ فدراسیون جهانی شرکت کند، چون ما همیشه از بازیکنان جوان حمایت کردیم.

 

دیدگاه‌ها