کد خبر : 1322264 | 12 اردیبهشت 1395 ساعت 19:32 | 4K بازدید | 0 دیدگاه

فرصت طلبی نفت روی اشتباهات فردی

آنالیز دیدار پرسپولیس – نفت تهران

دیدار پرسپولیس – نفت بازی زیبایی از آب درنیامد به این دلیل که تیم نفت در نیمه خودی متراکم بود و نیتش برای نزدیک شدن به دروازه پرسپولیس توپ گیری و ضد حمله بود.

آنالیز دیدار پرسپولیس – نفت تهران

به گزارش "ورزش سه"، البته نمی شود به این خاطر به نفت و علیرضا منصوریان خرده گرفت چون هر تیمی به هر شکلی که دوست دارد می تواند بازی کند و تیمی نمی تواند برای حریف تعیین شکل بازی کند. پرسپولیس در غیاب رامین رضائیان در حمله از کناره ها ناتوان نشان داد چون بابک حاتمی نتوانست نقش رامین رضائیان را بخوبی بازی کند و در جناح مخالف هم به دلیل ایستایی محمد انصاری ارسال های خوبی را شاهد نبودیم. در بازی های پیشین رامین رضائیان علاوه بر تحرک خوبی که به فرشاد احمد زاد داده بود بال مخالف یعنی امید عالیشاه را هم به بازی می گرفت اما در این دیدار  امید عالیشاه  همانند فرشاد احمد زاده بی خطر فوتبال کرد.


حملات عمقی پرسپولیس هم ره به جایی نبرد به این دلیل که نفتی ها در محوطه جریمه پرتعداد بودند. با این حال موقعیت های خوبی روی توپ های سوم برای پرسپولیس مهیا شده بود که شاگردان برانکو قدر ندانستند و در نهایت روی اشتباهات فردی باختند.


1
سانتر از کناره های تیم پرسپولیس در بازی با نفت تهران سانترهای زودهنگام بود. این طبیعی بود چون تراکم بازیکنان نفت در منطقه یک سوم دفاعی به قدری بالا بود که اجازه نفوذ از کناره را به بال ها نمی داد. با این حال روی این سانترها توپ های سوم خوبی برای شاگردان برانکو مهیا شد که حتی می شد روی این توپ ها کارهای ترکیبی کرد. اما بیشتر شوت های پرسپولیسی ها در این بازی سقف آسمان را می شکافت تا دروازه حریف را. به نظر می رسید که پرسپولیسی ها بار روانی زیادی را تحمل می کردند.

 


2
در این صحنه بار دیگر تراکم بازیکنان تیم نفت در منطقه یک سوم دفاعی را می بینید. این مسئله محسن مسلمان را وادار به پیشروی و شوتزنی می کند. شوتزنی در برابر تیم هایی که در منطقه یک سوم دفاعی پرتعداد هستند یکی از بهترین شیوه ها برای رسیدن به گل است چون فاصله را کم و برتری عددی را از بین می برد. البته در این صحنه شوت محسن مسلمان در چارچوب نبود. همان طور که اشاره شده در این بازی پرسپولیس قادر به بردن توپ به کناره ها و هم چنین سانتر نبود.

 


3
این صحنه آفساید بوده است یا نه؟ نمی خواهیم در این باره اظهار نظر کنیم و قضاوت را به کارشناسان داوری می سپاریم اما اشتباه مدافع پوششی مشهود است. او به جای اینکه فضا را پوشش دهد و وحید امیری را بگیرد به سمت بازیکن صاحب توپ می رود در حالی که یک بازیکن هم تیمی به بازیکن صاحب توپ نزدیک است. یورش دو یا چند نفره به سمت بازیکن صاحب توپ یکی از عادات بد و غلط بازیکنانی ایرانی است. مهمترین وظیفه مدافع راست یارگیری با بال چپ حریف است نه به داخل زدن. آیا اینطور نیست؟

 


4
رضا نورمحمدی سایه به سایه وحید امیری حرکت می کرد. علتی که باعث شد وی از کورس عقب بماند و در نهایت بازیکن نفت به آسانی توپ را از میان پاهای سوشا رد کند تکل رضا نورمحمدی بود! تکل در محوطه جریمه یک اشتباه محض است و منسوخ شده. تکل در چنین موقعیتی به خصوص وقتی بازیکن هم تیمی فضا را پوشش نداده یعنی فنا شدن و از رضا نورمحمدی این اشتباه بعید بود.
مدافع پرسپولیس می بایست در این صحنه پا به پا وحید امیری حرکت می کرد و با بازی تاخیری وی را به کنار می برد.

 


5
یک اشتباه دیگر از بابک حاتمی. در چنین مواقعی که مدافع رو به دروازه خودی است بهترین کار پاس دادن به دروازه بان یا هدایت توپ به کنار است اما مدافع پرسپولیس تلاش می کند توپ را برای هم تیمی های خود در حمله پاس کند که سایه توپ را می زند و مهاجم نفت که رو به توپ بود و به فضا اشراف داشت با توپ ربایی به سرعت هر چه تمامتر به سمت دروازه پرسپولیس حرکت کرد و گل دوم را به ثمر رساند.
اشتباهات فردی یا تیمی، فرقی نمی کند. تیم پرسپولیس نتیجه را در این بازی واگذار کرد.

 


6
یکی از مهره های کلیدی این بازی علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم نفت تهران بود. او در حضور پرشور تماشاگران احساسی نشد و بدون کار اضافه به خوبی روی حملات پرسپولیس واکنش های مثبتی نشان داد. او آن قدر آماده بود که حتی روی ضربات بازیکنان خودی هم دروازه اش باز نشد!
هوشنمندی علیرضا بیرانوند در درون دروازه تیم نفت و هم چنین بازیخوانی او که با جایگیری های خوب همراه بود سبب شد تا توپ های سوم پرسپولیس ره به جایی نبرد.
او با این بازی دست کم با خاطره خوشی از نفت جدا خواهد شد و شاید تیم آینده اش پرسپولیس باشد.

 


علی بنی شیخ الاسلامی

دیدگاه‌ها