کد خبر : 1322325 | 13 اردیبهشت 1395 ساعت 09:47 | 8K بازدید | 4 دیدگاه

بعد از کنار گذاشتن ستاره‌های ملی؛

قهرمانان در بسکتبال می‌میرند!

اتفاق تلخی که 10 سال گذشته برای والیبال افتاد تا این رشته از المپیک به عنوان یک رویا یاد کند، حالا دست به گریبان بسکتبال شده است تا آنها هم ستاره های خود را کنار بگذارند.

قهرمانان در بسکتبال می‌میرند!

به گزارش "ورزش سه"، درک بائرمن سرمربي آلماني تيم ملي بسکتبال براي نخستين مرحله تمريني اين تيم از 23 بازيکن دعوت کرده است اما آنچه در نگاه نخست مورد توجه همه اهل فن حتي قابل توجه سايت رسمي فدراسيون جهاني بسکتبال بوده غيبت بازيکناني مانند صمد نيکخواه بهرامي ، حامد آفاق ، سعید داورپناه، مهدي کامراني و جواد داوري است. اين بازيکنان چرا دعوت نشدند ، پرسشي است که فدراسيون بسکتبال در نخستين واکنش هاي خود اعلام کرد با آنها صحبت شده تا در مسير جوانگرايي تيم ملي بسکتبال ، ديگر همراه اين تيم نباشند. بازيکنان دعوت نشده با شرايط سني 30 سال به بالا هنوز درباره اين تصميم درک بائرمن با حمايت فدراسيون بسکتبال اظهار نظري نکردند اما دعوت نشدن آنها در سايت هاي خبري ، روزنامه ها و شبکه هاي مجازي به ويژه اهالي بسکتبال بازتاب گسترده اي داشت.


تيم ملي بسکتبال در راه رقابت هاي انتخابي المپيک قرار دارد که بين وزن اين بازي ها و نفرات دعوت شده تناسبي وجود ندارد. اين عمده ترين دليلي است که منتقدان فدراسيون بسکتبال به آن اشاره دارند و بحث پشتوانه سازي فدراسيون را در مقطع کنوني برنمي تابند. فدراسيون بسکتبال که بخت حضور در رقابت هاي المپيک ريودوژانيرو را در رقابت هاي قهرماني آسيا از دست داد طي سياست فرار رو به جلو مي خواهد با توجيه جوانگرايي از فشار سنگين بازي هاي انتخابي با تيم هاي قدراتمند اروپا و آمريکا شانه خالي کند.


اين روند سريع تغييرات تيم ملي بسکتبال در شرايطي ايجاد شده است که ورزش ايران در سال هاي گذشته از کنار زدن ناگهاني ستاره ها حتي اگر بالاي 30 سال باشند ، خاطره خوشي نداشته است. مانند تيم ملي واليبال در سال 2004 که جمعي از شايستگان وقت را به خاطر جوانگرايي محض از دست داد و پس از آن تا سال ها نتوانست قد بکشد. در همان سال ها تيم ملي واليبال فرصت هاي المپيکي شدن را به بهانه جوانگرايي از دست داد.  جوانگرايي تدريجي در همه جا مرسوم است اما در ورزش ايران اين مفهوم در نوع ديگر بکار مي رود و در حقيقت پشتوانه سازي فرصتي براي کنارزدن يک عده و جايگزين کردن يک عده ديگر است که پشت سر اين روند سريع و ناگهاني تغييرات، منطق يا هدف خاصي ديده نمي شود. آيا بسکتبال اسپانيا و ايتاليا ستاره هاي 35 و 37 ساله ندارد و آيا آنها نمي دانند چه زمان براي پشتوانه سازي اين قبيل بازيکنان مناسب است؟
فدراسيون بسکتبال با رياست 14 ساله مشحون و مربيان خارجي متعددي که آمدند و رفتند بارها شعار جوانگرايي را مطرح کرد که اگر اين شعارها محقق مي شد و اسلوب صحيحي داشت اکنون با کنار زدن جمعي از بازيکنان تيم ملي کسي از فرصت هاي جوانگرايي در بسکتبال ايراد نمي گرفت و دغدغه تيمي که قرار است دو ماه آينده در رقابت هاي انتخابي تورين ايتاليا شرکت کند ، در سر نبود. اعتماد به پشتوانه سازي در بسکتبال از سال ها پيش شگل نگرفت از اين رو منتقدان با کنار زدن جمعي از ستارگان بيشتر کنار مي آيند تا بکارگيري تعبير پشتوانه سازي. هر چند درک بائرمن سرمربي آلماني تيم ملي بسکتبال بر خلاف مربيان قبلي اين تيم در دوره زماني خاصي هدايت تيم ملي بسکتبال را بر عهده گرفته است . دوره اي که رقيبي مانند چين در اوج قدرت است و با تغيير شيوه مسابقه هاي بسکتبال آسيا از سال 2017 سرنوشت تيم ملي بسکتبال در بين رقبايش مشخص نيست. يکي از دلايل تغييرات سريع تيم ملي بسکتبال در دوره کنوني نيز از سوي فدراسيون بسکتبال همين نکته اعلام شده که تيم ملي کنوني براي رقابت هاي 2017 به بعد آماده مي شود.


با اين حال هنوز از سوي منتقدان ، رويکرد جوانگرايي فدراسيون بسکتبال قابل اعتماد و اتکا نيست و آنها جوانگرايي تدريجي را مدنظر دارند که در 14 سال گذشته صورت نگرفته است. اشاره به نام هايي مانند ؛ بابک نظافت ، پويا تاجيک ، آيدين کبير و ستاره هاي ديگر تيم ملي در گذشته که در اوج آمادگي و جواني و بنا بر دلايل غير فني از تيم ملي کنار گذاشته شدند دليل انتقادهاي اين عده است که بر اين باورند در بسکتبال قهرمانان مي ميرند . پيشينه کنارزدن افراد در بسکتبال دلگرمي از بابت پشتوانه سازي ايجاد نمي کند همان گونه که اکنون نوبت ستاره هايي مانند صمد نيکخواه بهرامي کاپيتان پرآوازه تيم ملي است که در اوج آمادگي به بهانه جوانگرايي و پشتوانه سازي در 33 سالگي از تيم ملي کنار گذاشته مي شود.

دیدگاه‌ها