کد خبر : 1322395 | 13 اردیبهشت 1395 ساعت 12:39 | 2.3K بازدید | 0 دیدگاه

توضیحات رییس کمیته پزشکی درباره رکورد دوپینگ ایران

جلوی آبروریزی بین المللی را گرفتیم

رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال اعتقاد دارد افزایش تعداد نمونه های دوپینگ در سال 2014 به خاطر برنامه استراتژیک کمیته پزشکی جهت مبارزه با دوپینگ در کشور بوده است.

جلوی آبروریزی بین المللی را گرفتیم

دکتر توحید سیف برقی درباره گزارش آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ مبنی بر اینکه فوتبالیست های ایرانی در سال 2014 آمار بالایی بر موارد مثبت دوپینگ داشته اند، به "ورزش سه" می گوید: روند کنترل دوپینگ به صورت جدی برای ما از سال 2009 آغاز شد. ما تا سال 2013 اکثر نمونه گیری هایی که انجام می شد، به صورت تصادفی بود(بر اساس توصیه فیفا)در فاصله 5 ساله موجود توانستیم تجربه های علمی و خوبی را رد این زمینه پیدا کنیم که در سال 2014 این تجارب به کارمان آمد.


تست های هدفمند
رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال صحبت هایش را اینطور ادامه می دهد: ما آرام آرام تست های هدفمند را به جمع نمونه گیری های خود اضافه کردیم. به طوری که در سال 2014 ، 10 نمونه مثبت شد که از این تعداد 50 درصد از طریق نمونه گیری های هدفمند حاصل شده بود. نمونه گیری های هدفمند را نیز بر اساس تجارب کمیته پزشکی، تحقیقات و مطالعات، حضور پزشک در تیم ها، تیم های با تعداد موارد مثبت دوپینگ بیشتر، بررسی گزارش های ارائه شده به سازمان لیگ، بازدید های بدون اطلاع به باشگاه ها و افزایش تجربه افسران کنترل دوپینگ در تشخیص بازیکنان دوپینگی با آموزش های پیشرفته به آنها حاصل شد. نتیجه این اقدامات باعث شد در سال 2014 اکثر نمونه های تصادفی ما منفی شد اما 50 درصد از نمونه های مثبت شده به تست های هدفمند ربط پیدا می کرد.


دلایل قانع کننده برای فیفا
سیف برقی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید می کند: ما تست های هدفمند را حتی به لیگ بانوان و دسته های پایین تر(یک ، دو وسه) بردیم. زیرا گزارش هایی مبنی بر استفاده از مواد ممنوعه در رده های پایین تر که فاقد پزشک بودند، وجود داشت.حتی در فوتسال نیز این کار انجام شد. البته لازم به ذکر است دو نمونه در فوتسال گرفته شد که یک از آن ها کاملا تبرئه شد. در این باره حتی با فیفا نیز رایزنی انجام دادیم تا آن بازیکن محرومیتی را تجربه نکند. برای این کار استدلال های قانع کننده ای به فیفا ارائه کردیم و مقاله آن در نشریات علمی و پژوهشی جهان به زبان های آلمانی و فرانسوی چاپ شده است.


برخی حرفهایمان را جدی نگرفتند
وی ادامه می دهد: کار مداوم در طول 5 سال در زمینه مبارزه با دوپینگ، تجربیات خوبی به ما داد و همه این تجربیات را در سال 2014 به کار گرفتیم. کارهای آموزشی را نیز در لیگ های مختلف و حتی بعضی از تیم هایی که پزشک ندارند، انجام دادیم. به آنها تاکید شد تست های دوپینگ در سال 2014 با جدیت بالا انجام می شود می گیریم اما برخی جدی نگرفتند و تست شان مثبت شد.


مثبت شدن 50 درصد نمونه ها با تست هدفمند
رییس کمیته پزشکی فدراسیون همچنین می گوید: نمونه های هدفمندی که ما در سال 2014 از بازیکنان فوتبال و فوتسال گرفتیم، نتیجه اش این بود که 2 بازیکن در فوتبال بانوان، دو بازیکن در فوتسال، دو بازیکن در لیگ یک و دو و 4 بازیکن در لیگ برتر دوپینگ شان مثبت شد. یکی از همین لیگ برتری ها با تست هدفمند دوپینگی بودنش روشن شد.


اسامی دوپینگی ها
وقتی از سیف برقی می خواهیم نام 10 بازیکن دوپینگی را بیان کند، می گوید: نام این بازیکن به صورت جداگانه قبلا اعلام شده است و درست نیست و من اکنون نامی از آنها ببرم.


حاصل کار در سال 2015
او درباره تست های هدفمند بیان می کند: فیفا و آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ به ما اعلام کرده اند که در شرایط خاص و برخی تیم هایی که شک درباره شان وجود دارد، تست های هدفمند بگیریم و این مساله هیچ منعی ندارد. ما استراتژی را با این اقدام دنبال کردیم و نتیجه اش را هم دیدیم. نتیجه این شد که در سال 2015(که البته تست ها توسط وادا گرفته می شود) حتی یک نمونه مثبت هم در لیگ برتر نداریم. فقط دو نمونه مثبت شده که هردو در رده های پایین بودند که خوشبختانه با تخفیف مجازات هم روبه رو شدند.


استراتژی مان را باید مشخص کنیم
با وجود اظهارات سیف برقی، اینکه نام ایران به عنوان رکورددار دوپینگ در سال 2014 مطرح شده، به مذاق خیلی ها خوش نمی آید. رییس کمیته پزشکی فدراسیون در این باره به "ورزش سه" توضیح می دهد: ما باید تکلیف خودمان را بدانیم و استراتژی خود را مشخص کنیم که برای بحث پاک کردن فوتبال زیر نظر استانداردهای فیفا چه کارهایی انجام می دهیم. تعداد تست های هدفمند ما 3 برابر شده و نتیجه گرفتیم. با اینکه در سال 2014 ایران رکورددار شده اما می بینید که اقدامات ما در این سال باعث شده در سال 2015 آمار ها بسیار پایین باشد. این مساله نتیجه اقدامات ما در سال قبل است.


Jack3d در نمونه ها نبود
سیف برقی درباره اینکه گفته می شود این آمارهای دوپینگ مربوط به مکمل Jack 3d است که شائبه های زیادی ایجاد کرده بود، عنوان می کند: هرگز اینطور نیست. در فوتسال نمونه های ما مورفین و دگزامتازون مصرف کرده بودند. یکی از آقایان هورمون پپتید استفاده کرده بود و سایرین از جمله بانوان هم با استفاده از آنابولیک ها تست شان مثبت شده بود. به هیچ عنوان مثبت شدن نمونه های سال 2014 ربطی به Jack 3d ندارد.


جلوی آبروریزی بین المللی را گرفتیم
سیف برقی صحبت هایش را اینطور به پایان می برد:
باید به این موضوع توجه کنید در مسابقات جام جهانی، مسابقات باشگاه های آسیایی، مسابقات المپیک، مسابقات فوتسال ، ساحلی، جام ملت های آسیا که نمونه ها با پیشرفته ترین امکانات توسط افسران خارجی گرفته شد و تعدادشان بیش از 300 نمونه بوده است،هیچ بازیکنی از ایران نمونه اش مثبت نشد. این مساله نتیجه اقدامات ما در طول چند سال است. مبارزه کردیم تا آبروریزی بین المللی پیش نیاید و حالا در سال 2015 هم می بینیم که تعداد نمونه های مثبت چقدر پایین بوده است.

دیدگاه‌ها