کد خبر : 1322889 | 15 اردیبهشت 1395 ساعت 11:07 | 15.8K بازدید | 4 دیدگاه

انتقادها هیچ تأثیری در قضاوت جام‌ جهانی ندارد

علیرضا فغانی چگونه المپیکی شد؟

اولین‌بار در تاریخ فوتبال کشورمان یک تیم داوری از ایران در مسابقات المپیک قضاوت می‌کنند.

علیرضا فغانی  چگونه المپیکی شد؟

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از شرق ،  در چند دوره گذشته المپیک، علی خسروی و حسن کامرانی‌فر به عنوان کمک‌داور در این رقابت‌ها حضور داشته‌اند. علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری سه‌ نفری هستند که در نبود تیم ‌ملی فوتبال ایران در المپیک ٢٠١٦ ریو، از طرف جامعه داوری نماینده فوتبال ایران هستند. فغانی که به همراه کمک‌های خود رضا سخندان و محمدرضا منصوری موفق شده به عنوان اولین داور ایرانی فینال جام ملت‌های آسیا ٢٠١٥ و جام باشگاه‌های جهان ٢٠١٥ را قضاوت کند این شانس را دارد تا با قضاوت خوب خود در المپیک ٢٠١٦ ریو شانسش را برای حضور در جام‌ جهانی ٢٠١٨ روسیه بیشتر کند.


عملکرد خوب گذشته


علیرضا فغانی که به همراه تیم داوری خود برای قضاوت در المپیک ٢٠١٦ ریو انتخاب شده درباره اینکه این انتخاب بر چه اساسی صورت گرفته، گفت: «از زمانی که به صورت یک تیم کامل وارد فهرست داوری شدیم تلاش کردیم که با هماهنگی بیشتر اشتباهات خودمان را کمتر کنیم. دیگر مثل گذشته نیست که عملکرد داوران به صورت تکی ارزیابی شود و درحال‌حاضر عملکرد تیم داوری مهم است. تیم داوری ما هم با توجه به عملکرد خوب خود در تورنمنت‌های گذشته ازجمله جام ملت‌های آسیای ٢٠١٥ در استرالیا و جام باشگاه‌های جهان که منجر به قضاوت داوران ایرانی در فینال این رقابت‌ها شد توانست برای المپیک ریو انتخاب شود».


باید تا روز آخر اشتباهی نکنیم


علیرضا فغانی که به عنوان داور ذخیره در جام‌ جهانی ٢٠١٤ برزیل حضور داشت شانس اول ایران به همراه رضا سخندان و محمدرضا منصوری است که در جام‌ جهانی ٢٠١٨ روسیه قضاوت کند. وقتی با او که قضاوت در جام‌ جهانی را در کارنامه خود کم دارد درباره اینکه قضاوت تیم داوری کشورمان در المپیک ٢٠١٦ ریو چه تأثیری می‌تواند بر حضور آنها در جام‌ جهانی ٢٠١٨ روسیه داشته باشد حرف زدیم گفت: «تا جام‌ جهانی دو سال دیگر باقی مانده و تا اواخر سال ٢٠١٧ که اسامی داوران نامزد قضاوت در جام‌ جهانی اعلام شود این شانس برای همه داوران وجود دارد که در جام‌ جهانی قضاوت کنند. ما هم باید تمام تلاش خودمان را بکنیم که تا لحظه آخر در بازی‌های بین‌المللی که به تیم داوری ایران داده می‌شود خودمان را نگه داریم و اشتباهی نکنیم که منجر به دورشدن از قضاوت جام‌ جهانی برای ما شود. باز هم تأکید می‌کنم ارزیابی از داوران به صورت تیمی انجام می‌شود و اینکه ما یک تیم داوری از ایران هستیم خیلی برای هماهنگی ما در بازی‌ها خوب است».


قضاوت فغانی در فینال جام ملت‌های آسیا و جام باشگاه جهان ما را امیدوار کرده که او به همراه تیم داوری‌اش بتواند تا مراحل بالای المپیک قضاوت کند؛ وقتی از او درباره اینکه فکر می‌کند تیم داوری کشورمان می‌تواند چند بازی را در المپیک قضاوت کند به ما گفت: «اینکه بگویم چند بازی شانس قضاوت داریم واقعا سخت است اما ما باید این آمادگی را داشته باشیم که هر تعداد بازی را که قضاوت آن به ما داده می‌شود به‌خوبی قضاوت کنیم و بهترین عملکرد را داشته باشیم».


از کسانی که انتقاد سازنده می‌کنند، ممنونم


در ماه‌های گذشته علیرضا فغانی قضاوت خوبی در بازی‌های خارج از ایران داشته اما قضاوت‌های او در ایران با انتقادهایی همراه بوده است. حتی کمیته داوران فدراسیون فوتبال آن‌طور که باید از داور بین‌المللی خود که شانس حضور در جام‌ جهانی را دارد، حمایت نکرده و چند ماهی است که بازی‌های پخش زنده یکی از تیم‌های پرطرفدار لیگ‌برتر در ورزشگاه خانگی را به او نمی‌دهد.


وقتی با فغانی درباره انتقادهای مطرح‌شده از سوی کارشناسان نسبت به داوری‌های او و اینکه این انتقادها می‌تواند مانع از حضور تیم داوری ایران در جام‌ جهانی ٢٠١٨ روسیه شود صحبت می‌کنیم با احترام خاصی درباره منتقدان قضاوت خود حرف می‌زند و می‌گوید: «از کسانی که انتقاد سازنده می‌کنند ممنون هستم و قطعا این انتقادها به من در داوری کمک می‌کند؛ اما مبنای قضاوت در جام‌ جهانی فقط عملکرد داوران در بازی‌های بین‌المللی است که به صورت تیمی هم ارزیابی می‌شود نه شخصی و انتقادها هیچ تأثیری در اینکه یک داور از قضاوت در جام‌ جهانی محروم شود ندارد».


فغانی درباره کلاس‌هایی که برای آمادگی داوران در المپیک برگزار می‌شود هم گفت: «برای داوران وسط آسیایی و آفریقایی کلاسی را در کشور قطر برگزار کردند. همچنین قرار است تا پیش از شروع المپیک ریو برای کمک‌داورانی که در این رقابت‌ها حضور دارند کلاس توجیهی در کشور مراکش برگزار کنند. من امیدوارم که تیم داوری ایران بتواند باز هم نماینده خوبی در عرصه‌های بین‌المللی برای ورزش کشورمان باشد».

دیدگاه‌ها