کد خبر : 1326130 | 27 اردیبهشت 1395 ساعت 10:31 | 32.2K بازدید | 0 دیدگاه

تک بازی صعود در روز فوتبال پاک

مروری بر هفته پایانی لیگ دسته‌ اول

نفت لیگ برتری می شود یا فجر سپاسی؟ سوالی که پاسخ آن عصر امروز و در پایان دیدار دو تیم زردپوش صنعت نفت و فجر سپاسی شیراز در ورزشگاه تختی آبادان مشخص می شود.

مروری بر هفته پایانی لیگ دسته‌ اول

به گزارش "ورزش سه"، پرونده رقابت های دسته اول آزادگان عصر امروز پس از 38 هفته رقابت تنگاتنگ 20 تیم دسته اولی پایانی بسته می شود. در پایان بازی های امروز هم از چهره سومین تیم صعود کننده به لیگ برتر از بین دو تیم صنعت نفت آبادان و فجر سپاسی شیراز رونمایی می شود و هم چهره سه تیم دیگر سقوط کننده به لیگ دسته دوم از میان پنج تیم پارسه تهران ، فولاد یزد ، شهرداری اردبیل ، پاس همدان ، و گیتی پسند اصفهان مشخص خواهد شد و به همین منظور 6 دیدار از 10 مسابقه امروز برای 7 تیم حیاتی و سرنوشت ساز هستند.
 

ستاره سینما در تک بازی صعود


برخلاف اکثر لیگ ها که سرنوشت قهرمانی ، کسب سهمیه و صعود یک تیم به رده های بالاتر با نتایج سایر بازی ها در ارتباط است در رقابت های این فصل دسته اول صعود سومین تیم به لیگ برتر به نتیجه دیدار مستقیم دو تیم بستگی دارد. با توجه به قرعه کشی و نتایج نفت و فجر سپاسی در 37 هفته گذشته ، دیدار امروز دو تیم حکم فینال را دارد و هر تیمی که می خواهد فصل بعد در لیگ برتر بازی کند باید امتیاز لازم را از این مسابقه کسب کند. در حقیقت دیدار تیم های فجر سپاسی شیراز و نفت آبادان برای کسب تنها سهمیه باقیمانده لیگ برتر برگزار می شود. دیداری که اگر با تساوی به پایان برسد منجر به صعود فجر سپاسی به لیگ برتر می شود و اگر برد نفت را به همراه داشته باشد آبادانی ها را برای چهارمین بار راهی لیگ برتر می کند. به همین دلیل این دیدار برای همه خوزستانی ها و به خصوص آبادانی ها از اهمیت ویژهایی برخوردار است تا جاییکه فارغ از افراد ورزشی چهره هایی چون حمید فرخ نژاد ؛ ستاره آبادانی سینما و چهره های سیاسی استان و وزارت نفت هم راهی ورزشگاه می شوند تا نفت را در رسیدن به لیگ برتر برای همراهی تیم های پیکان و ماشین سازی که پیش تر راهی لیگ برتر شده بودند یاری کنند.
 

جنگ پنج تیم برای سه صندلی بقاء


تیم های پارسه تهران ، فولاد یزد ، شهرداری اردبیل ، پاس همدان و گیتی پسند اصفهان پنج تیمی هستند که برای قرار گرفتن در رده چهاردهم و پانزدهم و بقاء در لیگ دسته یک تلاش می کنند. پارسه و فولاد با آنکه در منطقه امن قرار دارند اما برای اطمینان از تمدید اعتبارشان در لیگ دسته یک نباید کار را تمام شده بدانند. زیرا در صورتیکه این دو تیم برابر آلومینیوم هرمزگان و نفت مسجد سلیمان بازنده شوند و از سویی تیم های شهرداری ، پاس و گیتی پسند رقبای خود را شکست دهند بین پنج تیم ته جدولی جای گرفته و به همراه داماش و آلومینیوم هرمزگان به دسته دوم سقوط خواهند کرد. شرایط برای بقای دو تیم از بین سه تیم شهرداری ، پاس و گیتی پسند در در لیگ یک هم سخت است. اردبیلی ها ، همدانی ها و اصفهانی ها در صورتی در لیگ یک ماندگار می شوند که هم یکی از خودشان برنده نشود و هم پارسه و فولاد به حریفان خود ببازند.


هزینه بی خودی برای بازی های تشریفاتی


دیدار تیم های خونه به خونه بابل با داماش گیلان ، گل گهر سیرجان با ماشین سازی تبریز ، خیبر خرم اباد با نساجی مازندران و آلومینیوم اراک با ایران جوان بوشهر در هفته پایانی لیگ دسته اول جنبه تشریفاتی داشته و تاثیری در سرنوشت تیم ها ندارد. در حقیقت بازی کردن این 8 تیم نه تنها برایشان سودی ندارد بلکه زیان آور هم هست. زیرا این تیم ها برای انجام تنها بازی باقیمانده شان باید میلیون ها تومان برای رفت و آمد ، اسکان ، تغذیه و ... هزینه کنند و مهمتر از آن احتمال مصدومیت بازیکنان هم وجود دارد ، آنهم در رقابتی که کاملاً تشریفاتی است.


آیا بهتر نبود فدراسیون فوتبال به جای صرف هزینه بی دلیل برای برگزاری این چهار مسابقه ، اعزام داور و ناظر و ... به صورت توافقی برای هر یک از این تیم ها یک امتیاز در نظر می گرفت تا جلوی هزینه بی خودی گرفت شود؟

مطابق آیین نامه فدراسیون فوتبال رقابت های دسته یک در فصل 96-95 در یک گروه و به صورت دوره ایی و با حضور 18 تیم (1. ملوان انزلی 2. راه آهن تهران 3. استقلال اهواز 4. فجر سپاسی شیراز یا صنعت نفت آبادان 5. خونه به خونه بابل 6. مس رفسنجان 7. مس کرمان 8. نساجی مازندران 9. نفت مسجد سلیمان 10. آلومینیوم اراک 11. خیبر خرم آباد 12. ایران جوان بوشهر 13. گل گهر سیرجان 14. اکسین البرز 15. سپیدرود رشت 16. یکی از دو تیم پارس جنوبی جم یا نفت و گاز گچساران و دو تیم باقی مانده از بین پارسه تهران ، فولاد یزد ، شهرداری اردبیل ، پاس همدان و گیتی پسند اصفهان) برگزار خواهد شد.

صنعت نفت آبادان (4) – فجر سپاسی شیراز (3) ؛ جنگ صعود

 

رویارویی تیم های صنعت نفت و فجر سپاسی بدون تردید مهمترین بازی روز پایانی لیگ دسته یک به شمار می رود زیرا در پایان بازی یکی از دو تیم راهی لیگ برتر می شود و دیگری محبور است یکسال دیگر در لیگ دسته یک بازی کند. نفت آبادان که تا هفته قبل در رده سوم و بالاتر از فجر سپاسی قرار داشت فقط با شکست دادن میهمان شیرازی اش صاحب سومین سهمیه لیگ برتر می شود در حالیکه فجر سپاسی با کسب تساوی هم از میزبان خود پیشی گرفته و راهی لیگ برتر می شود. فجری ها که هفته قبل در آخرین ثانیه های بازی با آلومینیوم اراک به گل رسیده و صاحب برد شدند قطعاً روز سختی برابر نفت خواهند داشت. تیمی که در آبادان و با حمایت هزاران تماشاگر دو آتیشه به کمتر تیمی باج داده است.
اتفاق ویژه : نفتی ها که در دیدار رفت با نتیجه 0-2 از سد فجر سپاسی عبور کرده بودند فقط با برد لیگ برتری می شوند اما فجری ها در صورت تساوی هم راهی لیگ برتر خواهند شد.
نتیجه ديدار رفت : فجر سپاسی شیراز صفر – صنعت نفت آبادان 2

 

آلومینیوم هرمزگان (20)- پارسه تهران (14) ؛ آخرین تست پارسه


پارسه تهران هم اکنون 41 امتیازی است و در رده چهاردهم قرار دارد اما با اینحال خطر سقوط به دسته دوم تهدیدش می کند. پارسه ایی ها برای تثیت خود در دسته اول چاره ایی جزء شکست دادن آلومینیوم سقوط کرده ندارند. تیمی که به رغم سقوط زودهنگام به دسته دوم در 6-5 هفته اخیر برابر حریفانش با انگیزه بازی کرده و چند برد شگفت انگیز هم کسب کرده است. به نظر می رسد پارسه ایی ها که در طول فصل فراز و نشیب زیادی داشته و رکورد بیشترین تغییرات را روی نیمکت مربیگری در اختیار دارند توجه بازی جوانمردانه شاگردان سرخاب و از سویی گرمای کشنده بندرعباس بازی سخت و روز دشواری پیش رو دارند.
اتفاق ویژه : اگر پارسه برابر آلومینیوم برنده شود 44 امتیازی شده و بدون توجه به نتایج تیم های فولاد ، شهرداری ، پاس و گیتی پسند در لیگ دسته یک ماندگار می شود. اما اگر تیم های فولاد ، شهرداری ، پاس و گیتی پسند برابر رقبای خود به برتری برسند و پارسه هم برابر میزبان بندرعباسی خود متوقف شود در آنصورت به دسته دوم سقوط می کند.
نتیجه ديدار رفت : پارسه تهران 3 – آلومینیوم هرمزگان 2

فولاد یزد (15) – نفت مسجد سلیمان (9) ؛ بخت بلند یزدی ها برای بقاء


از بین تیم های پارسه تهران ، فولاد یزد ، شهرداری اردبیل ، پاس همدان  و گیتی پسند اصفهان که پنج ضلعی سقوط را تشکیل داده اند ، بخت فولاد یزد برای بقاء بیش از چهار تیم دیگر است. اول به دلیل حضور عبدالمجید باقری نیا ؛ مربی باتجربه خوزستانی که سابقه هدایت نفت مسجد سلیمان را هم دارد روی نیمکت مربیگری فولادی ها. دوم میزبانی فولادی ها که طبعاً در این دیدار حیاتی و سرنوشت ساز از حمایت چند هزار فوتبالدوست یزدی  برخوردار خواهن بود. سوم بی انگیزگی بازیکنان نفت مسجد سلیمان در چند هفته اخیر که بعید به نظر می رسد برای این بازی که برایشان تشریفاتی است انگیزه ایی برای بازی داشته باشند.
اتفاق ویژه : فولاد یزد همانند پارسه تهران با پیروزی برابر حریفش به دسته دوم سقوط نمی کند. اما تساوی و یا باخت فولاد برابر نفت و برد احتمالی تیم های شهرداری ، پاس و گیتی پسند تنها نماینده یزد از لیگ دسته یک خداحافظی می کند.

نتیجه ديدار رفت : نفت مسجد سلیمان 1 – فولاد یزد صفر

پیکان تهران (1) – شهرداری اردبیل (16) ؛ بقاء به شرط شکست همه رقبا


شهرداری اردبیل بر خلاف دو تیم پارسه و فولاد که با برتری برابر حریفان شان در لیگ ماندگار می شوند به چند نتیجه شگفت انگیز نیاز دارد. یکی اینکه باید پیکان را شکست دهد. دوم اینکه پاس و گیتی پسند در دیدار با مس کرمان و رفسنجان برنده نشوند و سوم اینکه یکی از دو تیم پارسه و یا فولاد مغلوب حریفان خود شوند. هرچند بعضاً شاهد ثبت چنین نتایجی در فوتبال بوده ایم اما با اینحال بعید است ابر و باد و مه و خورشید فلک دست به دست هم دهند تا شهرداری چی ها از سقوط نجات پیدا کنند. تیمی که به دلیل ضعف در جذب و تعامل با مربیانش از همان ابتدای لیگ در مسیر سقوط قرار گرفت.
نتیجه ديدار رفت : شهرداری اردبیل 1 – پیکان تهران 2

پاس همدان (17) – مس کرمان (7) ؛ شرایط سخت و پاس امیدوار

امروز تیم های فانوس به دست که خطر سقوط تهدیدشان می کند از مس کرمان انتظار دارند فارغ از از نتیجه بازی ، برابر پاس بازی شرافتمندانه ایی را به نمایش بگذارند. نتیجه دیدار با پاس برای کرمانی ها که به رغم هزینه میلیاردی نتوانستند راهی لیگ برتر شوند کاملاً بی اهمیت است و به همین دلیل تیم های قعر جدولی امیدوارند تیم مس کرمان که انتظار می رفت یکی از سه تیم راهیافته به لیگ برتر باشد با انگیزه برابر پاس ظاهر شود. پاس برای بقاء در لیگ کار سختی پیش رو دارد. این تیم باید مس را ذوب کرده و منتظر پیروزی تیم های پیکان ، مس رفسنجان و آلومینیوم هرمزگان برابر میهمانان خود باشد تا بتواند جشن بقاء برپا کند. شرایط سخت است و پاس امیدوار.
نتیجه ديدار رفت : مس کرمان 1 – پاس همدان صفر

مس رفسنجان (6)- گیتی پسند اصفهان (18) ؛ گیتی اگر به پاس نمی باخت ...


بقای تیم گیتی پسند در لیگ دسته یک نباید به روز آخر و نتایج سایر بازی ها گره می خورد اگر این تیم هفته قبل در خانه مغلوب پاس نمی شد. این تیم که مهره های خوبی داشت و در ابتدای فصل انتظار می رفت یکی از مدعیان صعود باشد به دلیل ضعف فنی و ناتوانی مربیانش نه تنها در جمع مدعیان قرار نگرفت بلکه با کسب نتایج ضعیف سیر نزولی داشت تا جاییکه ماندنش در لیگ دسته یک به مویی بند است و همانند شهرداری و پاس چشم به معجزه دوخته است. اگر گیتی هفته قبل در اصفهان برابر پاس برنده شده بود 42 امتیازی می شد و امروز یک بازی تشریفاتی برگزار می کرد و پاس هم راهی دسته دوم شده9 بود اما شکست خانگی برابر پاس این تیم را به دردسر انداخت. نتیجه این دیدار هر چند تاثیری در سرنوشت مس ندارد اما با اینحال رفسنجانی ها که با مس کرمان کری دارند در پی پیروزی در این دیدار هستند تا 58 امتیازی شده و بالاتر از مس کرمان که چند برابر آنها هزینه کرده بود باقی بمانند.
نتیجه ديدار رفت : گیتی پسند اصفهان صفر – مس رفسنجان صفر

خونه به خونه بابل (5) – داماش گیلان (19) ؛ شرمندگی شمالی ها


خونه به خونه بابل که تا 10 هفته پایانی لیگ یکی از سه تفنگدار صدر جدول بود به دلیل کسب نتایج ضعیف موقعیت خود در بالای جدول را از دست داد و امروز به جای برگزاری جشن صعود با شرمندگی میزبان داماش گیلان است. داماش که فصل بعد جایی در لیگ یک ندارد فقط از سر اجبار راهی بابل شده تا با انجام دیدار تشریفاتی اش با خونه به خونه پرونده بازی ها را ببندد. هرچند سقوط این تیم رشتی ها را غمگین و سیاهپوش کرد اما دیروز سپیدرود با قهرمانی در گروهش به جای داماش راهی دسته یک شد تا پرچم رشت در لیگ دسته یک بالا بماند.
نتیجه ديدار رفت : داماش گیلان 2 – خونه به خونه بابل 1

گل گهر سیرجان (13) – ماشین سازی تبریز (2) ؛ سفر توریستی ماشین سازان


ماشین سازان پس از آنکه هفته گذشته با کسب پیروزی برابر مس رفسنجان صعودشان به لیگ برتر را قطعی کردند و چند روزی در تبریز به جشن و پایکوبی پرداختند راهی سیرجان شدند تا آخرین پرده از نمایش شان را در لیگ یک را هم اجرا کرده و آماده حضور در لیگ برتر شوند. نتیجه این بازی برای گل گهری ها هم اهمیتی ندارد و دیدار دو تیم بیش از آنکه رقابتی باشد رفاقتی است و فرصتی است تا رسول خطیبی و مجید نامجو مطلق بعد از مدتها دیدار تازه کرده و به مرور خاطرات بپردازند.
نتیجه ديدار رفت : ماشین سازی تبریز 2 – گل گهر سیرجان 1

خیبر خرم آباد (11) –  نساجی مازندران (8) ؛ تک رقمی شدن تنها انگیزه خیبر


با توجه به مشکلات مالی خیبر این بازی اگر برگزار نمی شد برای خیبری ها بهتر بود اما با اینحال نتیجه این دیدار برای خیبر یک حسن دارد و آنهم تک رقمی شدن آنها کهد هم اکنون با 47 امتیاز در رده یازدهم جای گرفته اند. خیبری ها که امسال در لیگ یک حضور پیدا کردند اگر بتوانند نساجی را شکست بدهند 50 امتیازی می شوند و شاید تا رده هشتم صعود کنند.
نتیجه ديدار رفت : نساجی مازندران 2 – خیبر خرم آباد 1

آلومینیوم اراک (10) - ایران جوان بوشهر (12)؛ بازی اجباری


آلومینیوم و ایران جوان هم از سر اجبار در این دیدار ظاهر می شوند. زیرا نتیجه این بازی هیچ تاثیری در سرنوشت آنها ندارد. تنها ماحصل این بازی و سه بازی تشریفاتی دیگر هزینه بی جهت میلیون ها تومان و مصدومیت احتمالی بازیکنان است و نه چیز دیگر...
نتیجه ديدار رفت : ایران جوان بوشهر 3 – آلومینیوم اراک صفر

دیدگاه‌ها