کد خبر : 1326923 | 30 اردیبهشت 1395 ساعت 14:43 | 37.3K بازدید | 0 دیدگاه

فقط 6 استان در لیگ برتر!

16 تیم حاضر در فصل آتی لیگ برتر متعلق به 6 استان هستند و به نظر می رسد این کمترین گستره جغرافیایی لیگ برتر در سال های اخیر باشد!

فقط 6 استان در لیگ برتر!

به گزارش "ورزش سه"، البته اگر در رقابت های فوتبال قهرمانی این فصل دسته اول باشگاه های کشور تیم هایی چون خونه به خونه، مس کرمان و فجر سپاسی به لیگ برتر صعود می کردند تعداد استان های صاحب سهمیه در لیگ برتر به 9 استان می رسید! در حال حاضر هر سه تیم صعود کننده به لیگ برتر از استان هایی هستند که دارای نماینده در این سطح از مسابقات بوده اند.


این جای گلایه ای ندارد. اگر پیکان به لیگ برتر صعود کرده یا تیم های ماشین سازی و صنعت نفت آبادان باید گفت که محق به صعود بوده اند.


گستره اندک جغرافیایی لیگ برتر بیانگر کمبود استعداد در دیگر استان ها یا محدودیت فوتبال در ایران نیست. این نشان می دهد سرمایه گذاری در فوتبال از منابع دولتی فقط در برخی از استان ها صورت می گیرد.


تیم قدیمی و پرطرفدار نساجی با پتانسیلی که در فوتبال مازندران وجود دارد شایسته صعود به لیگ برتر است اما همواره در سال های اخیر از کمبود امکانات نرم افزاری و سخت افزاری رنج برده است. می شود به تیم خوب فجر سپاسی هم اشاره کرد که اگر این فصل مشکلات مالی نداشت قطعا کارش برای صعود به هفته آخر کشیده نمی کشید. این مشکلات موجب سقوط نماینده فوتبال گیلان یعنی ملوان هم شد و اگر مشکلات مالی وجود نداشت می شد شاهد پویایی دیگر تیم های شهرستانی از جمله ایرانجوان در بوشهر بود.می شود مثال های دیگری هم زد.


باید به این نکته هم اشاره کرد تیم های مدعی خونه به خونه و مس کرمان که از صعود به لیگ برتر بازمانده اند دلیلش فنی بود و نه مشکلات مالی و میزان  هزینه های این دو تیم هم قابل ملاحظه است.


طبق آمار ارایه شده در سال 1393 ایران دارای 31 استان است و 25 استان در لیگ برتر فاقد سهمیه هستند. البته در ممالک حرفه ای هم این طور نیست که همه استان ها در لیگ برتر تیم داشته باشند همان طور که در دیگر رشته ها هم این چنین است اما می شود گفت گستره جغرافیایی لیگ برتر در فصل آینده به حداقل می رسد.


1-تهران: پرسپولیس – استقلال – نفت – سایپا – پیکان
2-آذربایجان شرقی: تراکتورسازی – ماشین سازی – گسترش فولاد
3-خوزستان: استقلال – فولاد – صنعت نفت آبادان
4-اصفهان: سپاهان – ذوب آهن
5-خرسان رضوی: پدیده – سیاه جامگان
6- قم: صبا

دیدگاه‌ها