کد خبر : 1327109 | 31 اردیبهشت 1395 ساعت 15:42 | 31.6K بازدید | 0 دیدگاه

43 درصد در لیگ برتر، 65 درصد در لیگ یک

رکوردجابجایی مربیان ایران درگینس ثبت می‌شود!

فصلی که گذشت میزان تغییرات در کادر فنی تیم های لیگ برتری 43 درصد و دسته اولی 65 درصد بوده است. 7 تیم لیگ برتری و 13 تیم دسته اولی مربیان خود را در جریان فصل تغییر داده اند که در برخی از تیم ها تغییر بیش از یک بار بوده است.

رکوردجابجایی مربیان ایران درگینس ثبت می‌شود!

به گزارش "ورزش سه"، در مجموع این فصل رقابت های لیگ برتر و دسته اول 34 تیم حضور داشتند که 20 تیم دست به تغییر در کادر فنی خود زده اند که این معادل 58 درصد از تیم های شرکت کننده است!


این آمار و ارقام تلخ نشان می دهد به طور کل حاشیه امنیت برای مربیان در فوتبال ایران از دست رفته است! در گذشته ای نزدیک به این خاطر به تیم های عربی کشورهای حوزه خلیج فارس خورده می گرفتیم که مدام عین آب خوردن مربی عوض می کنند  و گویی در فوتبال کسی غیر از مربی نمی تواند در عدم نتیجه گیری دخیل باشد اما اکنون در این حوزه از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیشی گرفته ایم!


البته در فوتبال هیچ کشوری حتی کشوری که در رنکینگ فیفا در رتبه نخست قرار دارد کادر فنی باشگاه های حاضر در لیگ های حرفه ای بدون تغییر نیست و حتما تغییر داریم اما میزان تغییرات در کادر فنی و شاید بتوان گفت در هیچ کشوری به اندازه ایران نیست. تغییرات نزدیک به 60 درصد در لیگ برتر و لیگ یک نشان می دهد که قطعا از بین هر دو مربی که در ابتدای فصل مشغول بکار می شود یکی در جریان فصل جایگاه خود را از دست خواهد داد!


این حجم برکناری نشان می دهد که ما در فوتبال عامل اصلی موفقیت و ناکامی را مربی می دانیم که قطعا اینطور نیست! در برخی از تیم ها تصمیمات اشتباه اعضای هیئت مدیره، در برخی از تیم  ها ایده های اشتباه مدیران عامل در در برخی از تیم ها بازیکنان در عدم نتیجه گیری دخیل هستند و می توان به این دلایل مشکلات مالی را هم اضافه کرد اما در همه این موارد اولین کسی که قربانی می شود مربی است!


کانون مربیان که ریاست آن برعهده مجید جلالی است و خود در دو هفته مانده به پایان لیگ برتر از کار برکنار شده واکنشی به این حقیقت تلخ نشان نداده است و گویی تنها وظیفه این کانون هواخوهی از مربیان در جدال با کی روش است.


در خیلی از این تیم ها تغییرات نتجیه مثبت نداشته است. مثلا ملوان انزلی و راه آهن در لیگ برتر. یا تیم های خونه به خونه، شهرداری اردبیل، پاس همدان و ... در لیگ یک!


این حجم تغییرات بی شک مانع از برنامه ریزی بلند مدت مربیان و اهتمام آنها در مسیر سازندگی و میدان دادن به جوان ها می شود. شاید هم دلیل اصلی عدم نتیجه گیری فضا دادن به یک سری مربیان خاص باشد. مربیانی که به دفعات امتحان خود را پس داده اند و جالب اینکه ناکام هم بوده اند اما هم چنان یک برند هستند و با لابی ها و هم چنین بازی با واژه ها تیم می گیرند.


اگر در همه این تغییرات به دلیل فضا دادن به یک سری مربیان خاص باشگاه ها را محق دانست پس باید به این نکته رسید که مدیران عامل باشگاه های ما علاقمند به تغییر و سپردن کار به دست مربیان جوان بادانش و با انگیزه نیستند و حاصل این تفکرات متضرر شدن فوتبال باشگاهی و در نهایت ملی است.


به هر صورت آنچه که می توان در پایان گفت این است که رکورد جابجایی مربیان ایرانی قابل ثبت در گینس است و تنها نیازمندیم که شخصی زحمت دادن این اطلاعات را به مدیران گینس بکشد! همین و بس.


تغییرات کادر فنی تیم های لیگ برتری (فصل 95-94)


1-تراکتورسازی تبریز (تونی اولیویرا – امیر قلعه نویی)
2-سایپا (مجید جلالی – سعید رجبی)
3-سپاهان (حسین فرکی – محرم نوید کیا – استیماچ – زاغی نژاد)
4-سیاه جامگان (رسول خطیبی – سعید رمضانی – فرهاد کاظمی)
5-ملوان (امیر قلعه نویی – حمید استیلی – قدیر بحری - محمد احمد زاده)
6-راه آهن (فرهاد کاظمی – مهدی تارتار – توپالیدیس)
7 – استقلال اهواز(سیاوش بختیاری زاده - علی حنطه – سیاوش بختیاری زاده)


تغییرات کادر فنی تیم های دسته اولی (فصل 95-94)


1-ماشین سازی(نادر دست نشان – رسول خطیبی)
2- صنعت نفت آبادان (کارلوس مانوئل – هوشنگ خوش کلام – نادر دست نشان)
3-خونه به خونه (اکبر میثاقیان – حسین رحمانی – حمید درخشان – حسین رحمانی)
4-مس کرمان (وینگو بگوویچ – اکبر میثاقیان)
5-نساجی (پا ئولو آلوس – کوروش موسوی)
6- آلومینیوم اراک (غلامرضا دلگرم – داوود مهابادی)
7-گل گهر سیرجان (قاسم شهبا – مجید نامجو مطلق)
8- فولاد یزد (محمد رضا شیردل – محمد رضا خطیب – مجید باقری نیا)
9- پارسه تهران (فرشاد پیوس – سلمان تاجدار – داوود سید عباسی و فراز فاطمی – هاملت میختاریان)
10- پاس (داوود مهابادی – رضا طلایی منش – اکبر محمدی )
11- شهرداری اردبیل (محمد ربیعی –محمد احمد زاده – احد شیخ لاری)
12- داماش گیلان (مجید جهانپور – افشین ناظمی )
13- آلومینیوم هرمزگان (داوود حقدوست – عباس سرخاب)

دیدگاه‌ها