کد خبر : 1328904 | 08 خرداد 1395 ساعت 10:17 | 7.9K بازدید | 0 دیدگاه

رئال-آتلتیکو

شطرنج ماتادورها در کلیسای فوتبال

فوتبال در اسپانیا همواره محلی برای بروز عقاید سیاسی و افکار قومی بوده است. میدانی برای به رخ کشیدن قدرت حکومت مرکزی یا فریاهای جدایی طلبی. ماتادورها فقط در نبرد انسان و گاو فریاد نمی کشند بلکه مستطیل سبز اکنون مهمترین جایی است که می توانند پرچم هایشان را به شما نشان دهند!

شطرنج ماتادورها در کلیسای فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، دو شیپور جدایی طلبانه کاتالان و باسک همیشه نقطه مرکزی کشور اسپانیا را آزار داده اند. البته شاید آن ها فقط قصد ابراز وجود دارند و حقیقتا نمی خواهند از خاک اسپانیا جدا شوند اما به هرحال مخالفان سرسخت خرس و درخت توت فرنگی هستند!


درکنار رود مانزانارس شهری قرار دارد که اگر به تاریخ و موسیقی علاقه دارید می توانید میکس خوشمزه ایی را در آن به روح خود تزریق کنید! شهر پرموزه ایی که در آن محو نگارگری های پیکاسو یا دالی می شوید و در پایان روز، در میدان شهرداری  و درحالیکه به پیکره ی چارلز سوم چشم دوخته ایید به این فکر می کنید که در این میدان کدام مجرمان معروف اعدام شده اند، شاید هم به طرفدار رئال باشید و بخواهید در کنار تالار شهر به تجمع پولداران کاستلانا بپیوندید و در جشن شبانه آن ها شرکت کنید!


اما این تمام مادرید نیست. باید به جنوب این شهر بروید و یکی از 10پل زیبای جهان را از نزدیک ببینید. پلی که در منطقه کارگری مادرید بنا شده. محله آرگانزوئلا. جایی که وینسنته کالدرون در آن قرار دارد. اکنون می توان به خوبی در مورد دربی مادرید صحبت کرد. بازهم داستان قدیمی تقابل پول دارها و کارگران! تا اوایل دهه50 باشگاه آتلتیکو مادرید، مورد حمایت ژنرال فرانکو بود اما پس آن این ژنرال مشهور به باشگاه رئال روی خوش نشان داد. شاید همین تغییرموضع فرانکو باعث بالارفتن تنش بین دو طیف شهرمادرید شد.


در1903 سه جوان باسکی که ساکن مادرید بودند به تقلید از باشگاه بیلبائو پایه گذار مکتبی شدند که شاید خودشان هم فکر نمی کردند روزی به حنجره پایتخت و زندگی مرفه مردمانش چنگ بزند! فوتبال کارگری شهر سلطنتی به سرعت رشد کرد و رقابت در پایتختی که بازی های ملی را به خود نمی بیند به گرمای خورشید سواحل مدیترانه رسید.


تیم دوم شهر مادرید در ابتدا به تقلید از بیلبائو، پیراهن بلک برن را می پوشید اما  وقتی مدیرعامل آتلتیکو در انگلستان پیراهن بلک برن را پیدا نکرد مجبور شد پیراهن ساوت همپتون را به مادرید ببرد و از آنجا کارگران مادرید تبدیل به سرخپوست ها شدند!


اکنون اتلتیکو یک سرخپوست واقعی را در بر مسند رهبری خود دارد. سرخپوستی که در سال های اخیر در انتقام تجاوز اسپانیا در دو قرن قبل، به خوبی پایتخت را عذاب داده. استاد تهییج 5سال مربیگری کرد تا به مادرید برسد و در این شهر طی 5سال دو جام بین المللی را به کارگران مادرید هدیه داد. او مردانش را با تفکر مقاومت به زمین می فرستد. برای آن ها مهم نیست چه اتفاقی در میدان می افتد. اصولا این سبک مختص به آمریکای جنوبی است. فقط دوست دارند برنده شوند و هدف همه چیز را توجیه می کند!


کافی است به سال 98 برگردیم و بلایی که سیمئونه بر سر دربار ملکه انگلستان آورد را مرور کنیم. به گفته بکهام او مانند گونی سیب زمینی به زمین افتاد تا انگلستان خیلی زود از فرانسه به خاک خودش بازگردد.


اما در طرف مقابل، خامه های مادریدی با یک لژیونر فرانسوی که جنگجویی عربی را به عنوان اصالت حفظ کرده، اکنون تبدیل به فلفل هایی شده اند که برای رسیدن به یازدهمین قهرمانی در با کیفیت ترین تورنمنت فوتبال، اشک همه را در می آورند!


زیدان الجزایری تفکرات عربیش را در فرانسه به روز کرد و در ایتالیا جنگیدن و جنگیدن را یاد گرفت تا تمام افتخارات فوتبالی را درو کند. نگردید! هیچ کس را در حد او پیدا نخواهید کرد که تمام عناوین و افتخارات را کسب کند. گویی آهن ربایی در اروپا افتاد و هرچه جام و مدال بود را به خود جذب کرد! بکن بائر اولین رهبری بود که جام ملت های اروپا و جام جهانی را پشت سرهم فتح کرد و حالا 42سال پس از آن، زیدان تنها مردی است که این دو جام را پشت سر هم به دست آورده. هنرنمایی زیدان فقط محدود به فوتبال نیست. او قوانین فیزیک را هم در شهر گلاسکو نقض کرد! او همه قوانین را نقض می کند. 2013 دستیار کارلتو شد و رئال در 2014 پس از 12سال دهمین CLC  را به دست آورد.


هشتمین روز از سومین ماه سال، روزی است که دو تفکر و دو رهبر در کلیسای فوتبال به مصاف هم می روند. سن سیرو خاص ترین مستطیل سبز دنیاست. میزبان مادر دربی ها حالا آوردگاه دو ماتادوریست که به خوبی در فرهنگ لاتین پرورش یافته اند. دو جنگجویی که درایتالیا بارها با هم جنگیدند و اکنون پس از سال ها در ایتالیا رو در روی هم قرار می گیرند تا تکلیف چهاردهمین فینال پولدارها و سومین فینال کارگرها مشخص شود. ورزشگاهی که 10سال پس از کنسرت مارلی فقید، افتتاح کننده جام جهانی 1990 ومیزبان  تقابل آرژانتینی ها با شیرهای آفریقا بود.هدیه پیرلی به باشگاه میلان که همیشه میدان مصاف آبی و قرمز شهر میلان، شهری شبیه تهران با همان فرهنگ عجیب در رانندگی بوده، حالا میدان نبرد زیدان و سیمئونه است. دومرد با دنیایی فاصله در نژاد و طرز فکر مانند دو شطرنج باز پخته نقش اصلی را در عجیب ترین فینال چمپیونزلیگ ایفا خواهند کرد. پیش از آنکه به بررسی نفر به نفر هردوتیم بپردازید باید بدانید که بهترین شطرنج باز، پیروز جنگ مادرید در میلان خواهد بود. اگر می توانید هرطورشده خودتان را به موزه فوتبال میلان برسانید و اگر نمی توانید شنبه شب به هیچ وجه از پای گیرنده هایتان تکان نخورید!

 

نویسنده: محمد بهی

دیدگاه‌ها