کد خبر : 1329269 | 09 خرداد 1395 ساعت 11:30 | 12K بازدید | 0 دیدگاه

28 نکته از جامی که 29 ساله شد

بیست ونهمین دوره جام حذفی کشور در حالی به پایان خواهد رسید که برگزاری فینال در خرمشهر انجام تدارکات خوب برای فینال وجهه‌ای جذاب به این مسابقات داده است.

28 نکته از جامی که 29 ساله شد

به گزارش "ورزش سه"، جذابیت‌های 28 دور از جام حذفی را با هم مرور خواهیم کرد.


*بهمن صالح نیا پر افتخارترین مرد تاریخ جام حذفی:
در تاریخ جام حذفی ایران هیچ مربی ایرانی به اندازه مرد خوب گیلک، پر افتخار نیست، بهمن صالح نیا در 6 فینال با ملوان حضور داشته است که در 3 تایش قهرمان شده است.

*ملوان رکورددار باخت در فینال جام حذفی:
در فینال‌های جام حذفی ملوان از همه بدشانس‌تر است که از 7 فینال چهار تایش را باخته است و از این 4 باخت یکی به شاهین اهواز و 3 تا برابر پرسپولیس بوده است.

*جامی که از یاد رفته است!
جام حذفی سال 56 در 2 مسابقه مختلف شکل گرفت، جام حذفی مرسوم و دوم جام فدراسیون که تنها یک دوره برگزار شد و پاس دران قهرمان شد. پاس در فینال برابر دارایی قهرمان شد.
 
*پرسپولیس و نیمه نهایی‌های ترک شده!
در سال‌های 75 و 78 پرسپولیس به نیمه نهایی جام حذفی رسید اما چون در لیگ قهرمان بود، با احساس شدید شکم سیری که درد پرسپولیس پرقدرت آن سال‌ها بود، جام حذفی توسط این تیم ترک شد.

*فینالیست‌های پیوسته به تاریخ:
چند نمونه تیمی از فینالیست‌های جام حذفی امروز در دل تاریخ گم شده و هویت خود را از دست داده‌اند که از آن جمله می‌توان به بهمن وهمای تهران، جنوب اهواز، شاهین بوشهر و برق شیراز اشاره کرد که یا منحل شده و یا در پایین‌ترین دسته‌های موجود فوتبال ایران هستند.

*سال‌هایی که حذفی تعطیل شد!
بین سال‌های 57 تا 65 جام حذفی تعطیل شد اما از ان به بعد در سال‌هایی مثل سال 68 و 71 و 76 مسابقات فوتبال جام حذفی تعطیل شدودر بقیه سال‌ها مسابقات برگزار شد.

*دروازه‌بان گلزن:
در بازی پرسپولیس و بانک استان باختران در سال 70 تیم پرسپولیس بازی رفت را 2-0 برد و 2 گلش را سعید عزیزیان دروازه‌بانش به ثمر رساند که زدن 2 گل توسط او به نوعی بی نظیر بود.

*استقلال بدشانس در پنالتی‌ها و خوش شانس در پنالتی‌ها:
استقلال در سال 86 جام حذفی را با 3 برد در پنالتی به دست آورد و در سال 90 در همین عرصه قهرمان شد  اما قبل از آن آبی‌ها در چند بازی و در سال‌های مختلف ناکام پنالتی‌ها بودند مثل باخت در فینال حذفی 69 برابر ملوان و یک چهارم 67 برابر استقلال و...

*تفاوت اصفهان و شیراز با دیگران:
شیراز اولین شهری بود که 2 تیمش قهرمان جام حذفی شدند و بعد ها اصفهان هم با 2 تیم سابقه قهرمانی در جام حذفی را به دست آورد!

*نصف اصفهان، نصف کل کشور!
اگر ذوب آهن قهرمان جام حذفی شود صاحب چهار قهرمانی در 16 سال اخیر می‌شود، اما سپاهان هم در این مدت 4 قهرمانی دارد که روی هم صاحب 8 قهرمانی در 16 دوره می‌شود!

*فینال‌هایی که به پنالتی رسید:
فینال مسابقات جام حذفی در سال‌های 69(ملوان برابر استقلال)،76(برق برابر بهمن)،81(ذوب برابر فجر سپاسی)،83(صبا برابر ابومسلم)،84(سپاهان برابر پرسپولیس)،90(استقلال برابر شاهین) و 91(سپاهان برابر پرسپولیس) مسابقات مورد اشاره بوده‌اند.

*قهرمانی از دسته دوم کشور!
قهرمان سال 73 کشور در دسته اول آن دوران نبود و دسته دومی بود، بهمن تازه سال 74 به بالاترین سطح لیگ آمد.

*خداحافظی در روز قهرمانی:
علیرضا منصوریان که بحث مربیگری او بعد ا ز جام حذفی است در فینال سال 86 از فوتبال خداحافظی کرد اما حالا امکان بازگشتش بعد از جام حذفی وجود دارد آن هم بعد از 9 سال!

*خیس‌ترین دربی تاریخ:
19 اسفند ماه 67 شاهد خیس‌ترین دربی تاریخ بود که به خاطر 2 روز بی وقفه باران! مسابقه دربی تنها با حضور 35 هزار تماشاگر برگزار شد.

*امجدیه اولین زمین بی طرف:
فینال جام حذفی در سال‌های  و 56 و 55 و 65 بین 2 تیم شهرستانی در 2 دوره و 2 تیم تهرانی در یک دوره  در امجدیه برگزار شد،


*رکورد ویژه از داش غلام:
غلام پیروانی با 2 تیم برق 76 و فجر 79 قهرمان جام حذفی شده و رکورددار این عرصه بوده است!

*خوش شانس‌ترین مربی حذفی:
قلعه‌نویی خوش شانس‌ترین مربی حذفی بوده که 2 بار استقلال را در نیمه نهایی جام حذفی گرفته و با  2 باخت وبرد در پنالتی در 2 دوره قهرمان شده است!

*حذفی تهران جایگزین کشور:
در سال‌های 57 تا 65 جام حذفی کشور برگزار نشد و مسابقات حذفی تهران جای این مسابقات را گرفت که پرسپولیس 58، سرباز 59، شاهین 60، پرسپولیس 61 و 66، سعد آباد 62 و کیان 65 قهرمان  این ادوار  بودند!

*فرق جام حذفی در سال 73:
مسابقات جام حذفی سال 73 به صورت دو مرحله‌ای برگزار شد و مرحله اولش داخل استانی بود و سپس از یک چهارم به بعد به کشور رسید!

*8 تهرانی در فینال حذفی
در تاریخ جام حذفی تهران با 8 تیم شامل پرسپولیس، استقلال، بهمن، راه آهن، هما، سایپا، صبا و نفت به فینال رسیده و از این حیث رکورددار بوده است.

 

*مشهد و سر بی کلاه در جام حذفی:
بین شهرهای صاحب فوتبال قهرمانی به تهران، اصفهان، اهواز، بندرانزلی، شیراز وتبریز رفته اما از بین شهرهای بزرگ تنها سر ابومسلم بی کلاه مانده است!


*خداحافظی در فینال حذفی (2-شیرین)
علی کریمی در فینال حذفی 91 تا 92 با پرسپولیس بازنده شد و از فوتبال خداحافظی کرد اما سپس به فوتبال برگشت و این بار یک سال بعد با تیم تراکتورسازی در جام حذفی قهرمان شد و برای دومین بار اما این بار شیرین قهرمان شد.


*خداحافظی تلخ مهدی:
در جام حذفی 91 پرسپولیس به فینال رفته و در فینال برابر سپاهان در پنالتی‌ها باخت! مهدوی کیا توسط یحیی گل محمدی تنها در 12 دقیقه وقت اضافه به میدان آمد و همه از این بابت ناراحت شدند به خصوص که او در اوج ناراحتی از فوتبال هم خداحافظی کرد!

*تجربه تلخ و شیرین یحیی:
2 دوره فینال برای یحیی یک بارش با قهرمانی ذوب آهن همراه بود اما یک بارش با باخت در پنالتی توام شد تا او همزمان هم پرسپولیس را از دست دهد وهم قهرمانی حذفی را!

*پرسپولیس حذفی، خاطره شیرین علی دایی:
علی دایی در 3 سال نیمی که هدایت سرخ‌ها را بر عهده داشته است 2 بار در جام حذفی قهرمان  شد و از این حیث   دایی با پرسپولیس در جام حذفی بسیار خوش شانس و خوشحال هستند!


*آخرین فوتبال برای کریم به اوی ومحرمی:
بازی پرسپولیس و شاهین اهواز در جام حذفی 75 که به سال 76 رسید آخرین بازی محرمی وباوی در فوتبال ایران بود که البته به اوی پیراهن شاهین را به تن داشت!

*خارجی رکورددار:
لوکا بوناچیچ 2 بار با سپاهان سال‌های 85 و 86 قهرمان جام حذفی شده تا پر افتخارترین خارجی تاریخ لیگ باشد.

*اینجا قلعه پر افتخار نیست:
قلعه‌نویی 2 بار فاتح جام حذفی شده است تا در این عرصه مثل لیگ پر افتخارترین مرد تاریخ جام حذفی نباشد!

دیدگاه‌ها