کد خبر : 1329672 | 10 خرداد 1395 ساعت 13:16 | 105.5K بازدید | 12 دیدگاه

یازده روز تا یورو؛

11 ستاره تاریخ رقابت‌های جام‌ملت‌های اروپا

از ضربه پنالتی کریس رونالدو در میلان که قهرمان فصل 16-2015 چمپیونز لیگ را مشخص کرد تا 11 روز آینده، فوتبال اروپا کاری ندارد جز انتظار کشیدن برای آغاز رقابت های پانزدهمین دوره مسابقات فوتبال تیم های ملی کشورهای اروپایی، موسوم به یورو 2016 در کشور فرانسه.

11 ستاره تاریخ رقابت‌های جام‌ملت‌های اروپا

به گزارش "ورزش سه"، در فاصله 11 روز مانده تا شروع رقابت های جذاب یورو، تیم منتخب و 11 بازیکن افسانه ای تاریخ این رقابت ها را با هم مرور می کنیم:


1. لو یاشین: برگزیدن شماره یک تاریخ جام ملت های اروپا کار فوق العاده سختی است. از بین سنگربانان پرشماری که می توانند دستکش تیم افسانه ای یورو را به دست کنند می شود از دینو زوف ایتالیایی، کاسیاسِ اسپانیا، اشمایکل پدر، دروازبان دانمارک قهرمان 1992 و تعداد دیگری نام برد اما تنها دروازبان برنده توپ طلا و اولین شماره یک قهرمان تاریخ رقابت ها در سال 1960 با روسیه بهترین گزینه برای این پست است. عنکبوت سیاه اصلی ترین دلیل کسب تنها عنوان قهرمانی شوروی سابق بود و به گواه تاریخ، متوقف کردن یوگوسلاوی سابق قدرتمند، تنها از پس او برمی آمد.

 

1116136


2. فرانس بکن باوئر: همان قدر که انتخاب سنگربان تاریخ رقابت های یورو کار سختی است، انتخاب قیصر فوتبال آلمان برای قلب خط دفاعی تیم منتخب کار ساده ای است. مرد پر افتخار ژرمن ها که گویی یک رهبر و کاپیتان به دنیا آمده است وقتی در اوج بود آلمان و بایرن مونیخ به همه افتخارات ممکن رسید تا همین دستاوردهای بزرگ و پرتعداد برای جاودانه شدن بکن باوئر در تاریخ کافی باشد.

 

1116137

 


3. پائولو مالدینی: بازیکن اسطوره ای میلان بهترین انتخابی است که می شود کرد. مدافع چپ پا، وفادار و قابل اعتماد آتزوری که در روزگار بی جامی لاجوردی ها هم عملکرد فوق العاده ای داشت و قدرت مثال زدنی خط دفاعی ایتالیا مرهون وجود مالدینی آماده است. هرچند او یورو را نبرد اما هیچ کسی نمی تواند از نام مالدینی خوش چهره و دوست داشتنی بگذرد.

 

1116139


4. لوران بلان: سه دوره حضور در جمع بهترین ها جام ملت های اروپا به خوبی ارزش های کار مدافع فرانسوی و سرمربی موفق تیم متمول پاریسی را ثابت می کند. درخشش او به قدری بود که فوتبالدوستان فرانسوی جرات کنند در حضور نسل طلایی فوتبال فرانسه که به قهرمانی جهان هم دست یافت، او را با نام رئیس خطاب کنند.

 

1116140


5. لوئیش فیگو: شاید لوتار ماتئوس انتخاب بهتری بود اما برای بودن در جمع بهترین ها لازم نیست قهرمانی در کارنامه بازیکنی ثبت شده باشد. او برخلاف رونالدوی پرتغالی که هنوز نتوانسته درخشش باشگاهی اش را در تیم ملی تکرار کند، فرمانده درون زمین تیم دوست داشتنی پرتغال 2000 بود. او که امیدوار بود در یورو 2004 و در خانه کشورش را به اولین و تنها قهرمانی این رقابت ها برساند، اسیر تیم دفاعی هاگل و یونان غیرقابل نفوذ شد اما نمایش های دیدنی اش هیچ گاه از یاد فوتبالدوستان نخواهد رفت.

 

1116141


6. ژاوی هرناندز: به معنی واقعی کلمه، بازیساز. هافبک خلاق، طراح و مهندس میانه زمین بارسلونا و تیم ملی اسپانیا تمام افتخارات ممکن را کسب کرد. اوج درخشش ژاوی، یورو 2008 بود که با نمایش های خیره کننده اش پایه گذار قهرمانی های مداوم لاروخا شد. ژاوی آنقدر خوب بوده است که به این زودی ها رقیبی نمی توان برایش متصور شد.

 

1116142

 


7. آندرس اینیستا: مگر می شود از ژاوی گفت، به قهرمانی های اسپانیا اشاره کرد، اما نامی از اینیستا نبرد. زوج مکمل ژاوی، زننده تک گل قهرمانی اسپانیا در جام جهانی و بهترین بازیکن یورو 2012 آنقدر درون زمین چشم نواز بازی می کند که با وجود پا به سن گذاشتن، بازهم یکی از مهره های قابل اعتماد دل بوسکه در یوروی پیش رو باشد.

 

1116143


8. زین الدین زیدان: فرانسه پس از پلاتینی به هیچ افتخاری نائل نیامد مگر اینکه جواهر الجزایری الاصلش را پیدا کند. زیزو که از نوابغ دنیای فوتبال به حساب می آید در یورو 2000 و به خصوص در دیدار سخت نیمه نهایی مقابل نسل طلایی پرتغال هرآنچه هنر داشت به خرج داد تا خروس ها پس از 1984 به قهرمانی دست یابند.

 

1116144


9. برایان لادروپ: اگر بخواهیم از شگفتی ها یورو صحبت کنیم، یاد قهرمانی دانمارکی خواهیم افتاد کهحتی قرار نبود در سوئد حضور یابد اما با وجود لادروپ که پس از یورو 92 نامی برای خود دست و پا کرد قهرمانی اروپا در دسترس بود. بازیکن تکنیکی، پر سرعت که بازی چشم نوازی داشت به عنوان نماینده دانمارک در این لیست حضور دارد. کسی که چهره های بزرگ دنیای فوتبال هم او را یکی از بهترین های تاریخ یورو می دانند.

 

1116146

 

10. مارکو فان باستن: بیشتر از آنکه بشود از عملکرد فان باستن در یورو گفت و حضور او را در تیم تاریخی اروپا توجیه کرد باید به مثلث مرگبار هلند دوست داشتنی اشاره کرد. فان باستن در کنار رود گولیت و فرانک ریکارد آنقدر فوق العاده بودند که جام ملت های اروپا در 1988 به عنوان تنها قهرمانی کشور لاله ها تا امروز در تاریخ ثبت شود. البته نمی شود از فان باستن گفت و گل تماشایی، به یاد ماندنی و استثنائی او به شوروی را یادآور نشد.

 

1116147


11. میشل پلاتینی: رئیس سابق یوفا که این روزها دوران محرومیت را پشت سر می گذراند به چند دلیل و با وجود داشتن رقبای بسیار، آخرین نفر در لیست 11 بازیکن برتر تاریخ رقابت های اروپایی است. بهترین بازیکن یورو 1984، آقای گل رقابت ها با 9 گل زده که بهترین آمار گلزنی مهاجمان در این تورنمنت است و یادآوری این نکته که آخرین باری که فرانسه میزبان مسابقات اروپایی بوده، خروس ها برنده جام شده اند. همگی این ها در کنار نام بزرگ پلاتینی که اولین قهرمانی فوتبالی را برای کشورش به ارمغان آورده است دلایل کافی است که او را از سایر مهاجمان برای حضور در این لیست شایسته تر می کند.

 

1116148

دیدگاه‌ها