کد خبر : 1330387 | 12 خرداد 1395 ساعت 20:09 | 26.4K بازدید | 0 دیدگاه

9 روز تا یورو... 9 کشور قهرمان!

یورو 2016 پانزدهمین دوره رقابت های جام ملت های اروپاست که از 1996 با نام یورو شناخته می شود. تاکنون 9 کشور موفق به فتح این جام با ارزش شده اند در حالی که در یورو 2016 فرانسه، 3 تیم با سابقه کسب عنوان قهرمانی اروپا، در این تورنمنت بزرگ غایب هستند.

9 روز تا یورو... 9 کشور قهرمان!

با "ورزش سه" در بررسی تیم های قهرمان همراه باشید:

آلمان: وقتی در فوتبال پای جام در میان است، همیشه ژرمن ها مدعی اول آن هستند! یکی از قدرت های اول فوتبال اروپا و دنیا و قهرمان فعلی دنیای فوتبال. آنها که همه چیزشان را با برنامه ریزی دقیق پایه گذاری می کنند و با اجرای کامل و بی نقص آن برنامه ها پیش می روند این بار هم شانس تکرار و دفاع از عنوان قهرمانیشان را دارند. آنها توانسته اند 6 بار پای به دیدار نهایی بگذارند و سه بار(72، 80، 96) این جام معتبر را به خانه ببرند.

اسپانیا: ماتادورها با خلق رکورد فتح سه جام متوالی، کاری که تاکنون هیچ تیمی موفق به انجام آن نشده است یوروی قبلی را با قهرمانی به پایان رساندند. هرچند خودشان هم به خوبی می دانند با پایان کار نسل طلایی لاروخا، برای چهارمین جام اروپایی کمی ضعیف شده اند. دومین تیم پر افتخار جام ملت های اروپا در کنار آلمان که در 1964، 2008 و 2012 به عنوان قهرمانی این رقابت ها رسیده، در سخت ترین گروه رقابت ها حضور دارد. جایی که هر 4 تیم جمهوری چک، کروواسی و ترکیه شانس صعود و حتی قدرت نمایی در یورو16 را خواهند داشت.

فرانسه: میزبان به خاطر پیشینه ی درخشانش می تواند در بین مدعیان قهرمانی یورو 16، شانس بالایی برای موفقیت داشته باشد. هرچند تیم دیدیه دشان از داشتن لیدری تمام عیار برای رهبری تیمش در این تورنمنت بزرگ بی بهره است. این نکته از آنجا اهمیت پیدا می کند که خروس ها هرگاه توانسته اند بر جامی بوسه بزنند پای درخشش یک اسطوره برایشان در میان بوده است. در قهرمانی 1984 که میزبانی را بر عهده داشتند، میشل پلاتینی این نقش را برای فرانسوی ها ایفا کرد و زیزو(مربی قهرمان فعلی لیگ قهرمانان اروپا) در یورو 2000 لیدر و همه کاره ی آبی پوشان بود.

روسیه: البته اقتدار پهناورترین کشور جهان در فوتبال مدت هاست از بین رفته و روسیه فعلی جایگاهش را از دست داده اما این تیم زمانی از قدرت های اول مستطیل سبز به حساب می آمد. قهرمان اولین دوره مسابقات جام ملت های اروپا در سال 1960 که به واسطه عملکرد دروازبان بی نظیر و اسطوره ایش به دست آمد سه دوره نیز عنوان نایب قهرمانی اروپا را به دست آورده. روسیه پس از لئو یاشین نتایج پر فراز و نشیبی داشته و با اینکه در 2008 تا نیمه نهایی هم بالا آمد و در نهایت مقام سومی را به واسطه مربی کار بلدی چون گاس هیدینگ کسب کرد اما کمتر کسی در این یورو شانسی برای میزبان جام جهانی آینده  قائل است.

جمهوری چک: احتمالاً شما را یاد کارل پوبورسکی، ندود و یا حتی یان کولر می اندازد. آنها با نام چکسلواکی روزگاری سهمی در فوتبال اروپا داشت و در 1976 با برتری در ضربات پنالتی قهرمانی را از آلمان غربی گرفتند اما در حال حاضر برای موفقیت تنها می توانند روی توانمندی های پتر چک و تجربه روسیچکی دلخوش کنند. این تیم هم گاه و بی گاه نتایج درخشانی در اروپا کسب کرده که از جمله آن یک قهرمانی، یک دومی و سه بار سومی این بازی هاست. باید دید تیم ملی جمهوری چک در تورنمنت پیش رو تا کجا می تواند پیش برود؟

ایتالیا: دومین تیم پر افتخار جهان که چهار بار جام جهانی فوتبال را فتح کرده از ناکامان اروپاست. این تیم تاکنون تنها یک بار، آن هم در سومین دوره (1968) و ضیافت پنالتی ها با غلبه بر یوگوسلاوی سابق، بر بام فوتبال قاره سبز نشسته و تا دوازدهمین دوره مسابقات که به میزبانی مشترک بلژیک و هلند برگزار شد دیگر رنگ فینال را هم ندیده. آتزوری البته در یورو 2012 نیز با قبول شکست سنگین برابر اسپانیا، به نایب قهرمانی بسنده کرد. انگار برای سرزمین چکمه رسیدن به قهرمانی جهان ساده تر از فتح جام جهانی کوچک است!

هلند: هلند تنها یک بار با هدایت پدر فوتبالیش (رینوس میشل) و با مثلث مرگبار گولیت، فان باستن و رایکارد در سال 1988 با شکست دادن روسیه و گل بی نظیر فان باستن توانست اروپا را در سلطه خود در آورد و به اولین و تنها قهرمانی فوتبالی خود دست یابد. لاله های نارنجی با گاس هیدینگ و بلیند، در دور گروهی آنقدر افتضاح بودند تا با وجود 24 تیمی شدن رقابت های یورو، از رسیدن به فرانسه بازمانند و اولین شگفتی این تورنمنت جذاب و بزرگ را پیش از شروع رقابت ها رقم بزنند.

دانمارک: دانمارک که اصلاً قرار نبود در مسابقات 1992 شرکت کند با تقدیر سرنوشت، بجای یوگوسلاوی سابق پا به خاک همسایه، یعنی سوئد میزبان گذاشت. وایکینگ ها در راه خلق این شگفتی، قهرمان دو دوره قبلی جام ملت های اروپا یعنی فرانسه و هلند و همچنین در فینال، آلمان قهرمان جهان در سال 1990 را شکست دادند. دیگر قهرمان غایب یورو 2016 در کشور فرانسه بدون آنکه امیدی برای تکرار سرنوشت پدر برای کسپر اشمایکل داشته باشد، باید رقابت های یورو 2016 را از خانه تماشا کند، چرا که معجزه ای برای رساندن آنها به یورو 16 در کار نخواهد بود!

یونان: سرزمینی کهن و مهد تمدن و سرآغاز المپیک. یونان در فوتبال نامی نا آشناست مگر آنکه پای یورو در میان باشد! هاگل، این آلمانی جاه طلب، در 2004 هدایت فوتبالیست های بی تکنیک اما جنگجو و مبارز این تیم را بر عهده گرفت و در حالی به عنوان قهرمانی دست یافت که دو بار در اولین و آخرین بازی جام، پرتغال پر ادعا و میزبان را مغلوب کرد. هر چند نمایش های درخشان و تماشاگر پسندی از یونان هاگل ندیدیم اما اکنون نام آنها در لیست فاتحان یورو جای دارد. لیستی که تاکنون جایی برای انگلیسی های مدعی ابداع کننده فوتبال نداشته!

دیدگاه‌ها