کد خبر : 1332129 | 20 خرداد 1395 ساعت 09:57 | 57.9K بازدید | 0 دیدگاه

می دانستم سرمربی نمی شوم ولی به احترام افشارزاده برنامه دادم

نامجومطلق: بعضی هرطور نتیجه بگیرند، هستند!

مجید نامجو مطلق این فصل همانند فصل گذشته یکی از گزینه های سرمربیگری استقلال بود و به باشگاه برنامه داد اما این بار هم مشخص بود که باشگاه به مربی دیگری اعتماد خواهد کرد و این چنین هم شد.

نامجومطلق: بعضی هرطور نتیجه بگیرند، هستند!

به گزارش "ورزش سه"، این بهانه ای شد برای گفتگوی تازه با مجید نامجو مطلق:


*به نظر می رسید این بار هم گزینه اصلی سرمربیگری استقلال نیستید اما باز هم به باشگاه استقلال برنامه دادید!
من به احترام استقلال و هم چنین آقای افشارزاده به باشگاه استقلال رفتم و برنامه های خود را ارایه دادم. البته بار اول که زنگ زدند به دفتر باشگاه نرفتم چون شک نداشتم گزینه نهایی سرمربیگری استقلال نیستم اما مدیر عامل باشگاه بار دیگر تماس گرفت و من به احترام ایشان و هم چنین باشگاه استقلال به دفتر باشگاه رفتم و برنامه خود را ارایه دادم. شاید اگر این کار را نمی کردم بعد می گفتند که از مجید نامجومطلق برنامه خواستیم و ایشان برنامه نداد!


*فصل گذشته لیگ یک با حضور 20 تیم در یک گروه برگزار شد! این شیوه از برگزاری را چطور دیدید؟
من از ابتدا هم مخالف برگزاری بازی ها در یک گروه با حضور بیست تیم بودم. این را به خاطرر وسعت ایران و هم چنین شرایط حمل و نقل در ایران می گویم.
گاها ما برای رسیدن به مقصد با اتوبوس از سیرجان به کرمان می آمدیم و از کرمان به شهر مقصد پرواز می کردیم. طولانی بودن راه و هم چنین تعداد هفته های برگزاری بازی ها خسته امان کرد و در هفته های پایانی این خستگی در ساق پای بازیکنان هم تیم ها واضح بود و زیبایی های بازی را کم کرد. سازمان لیگ برتر هم فقط به دنبال برگزاری بازی بود و اصلا به چیزی غیر از این فکر نمی کرد و در نهایت هم بازی ها را به پایان برد.


*یعنی شما می گویید بهتر بود بازی ها در دور گروه برگزار می شد!
نه ولی حضور بیست تیم در لیگ یک زیاد است و این فصل که بازی ها با حضور 18 تیم برگزار می شود شرایط کمی بهتر خواهد شد و به نظر من ایده آل این است که بازی ها در یک گروه 16 تیمی برگزار شود. مثل دوره صفایی فراهانی. همان طور که گفتم شرایط کشور ما با دیگر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی فرق دارد و فاصله شهرهای آنها با هم کم است و گاها برخی از کشورها اندازه یک استان ما هستند و ما باید همه این موارد را در نظر بگیریم.


*باشگاه گل گهر اعلام کرده هم چنان مایل به حفظ شما هستند اما چون باشگاه از نظر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری شرایط حضور در لیگ برتر را ندارد فعلا به صعود به لیگ برتر فکر نمی کند.
باشگاه به من لطف دارد اما باشگاه از نظر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری شرایط خوبی دارد منتهی آنها با اندازه بودجه ای که دارند اهداف را تعریف می کنند و نمی شود به این اهداف خرده ای گرفت.
بی شک اگر قرار به حضور دوباره من در تیم گل گهر باشد سعی خواهم کرد به هدفی بزرگ تر از ماندن در جدول بازی ها فکر کنم.


* شما یکی دو فصلی است که گزینه سرمربیگری استقلال هستید اما حتی در دیگر تیم های لیگ برتر بکار گرفته نمی شوید! فکر می کنید که علت چیست؟
بدون هیچ غرض و مرضی می گویم باشگاه های حاضر در لیگ برتر فقط برای چند مربی خاص است که فقط جایشان در تیم ها عوض می شود و از یک تیم به تیم دیگر می روند. همانند یک زنجیری که می چرخد و فقط جای مهره ها عوض می شود. این را نه فقط به خاطر خود بلکه به خاطر فوتبال ایران می گویم. متاسفانه مدیران عامل باشگاه ها به این مسئله دامن می زنند، به بهانه هایی که اصلا منطقی نیست.
به مربی جوان انگ بی تجربگی زده شود خب سوال من اینجاست که مربی جوان باید کجا کسب تجربه کند  و اگر مربی جوان بی تجربه است و شایسته حضور در راس کادر فنی تیم لیگ برتری نیست تا آخر عمر مربیگری اش بی تجربه و بیرون از گود می ماند. دنیای مربیگری ثابت کرده مربیگری به دانش فنی و توانمندی است و سن و سال مطرح نیست و چه بسیار مربیان جوانی که نخبه هستند و حتی در همان شروع نتایجی می گیرند که قابل تحسین هستند. خب مربی هر چه جوان تر و به سن و سال بازیکنان نزدیک تر باشد بهتر می تواند ارتباط برقرار کند و به انتقال داده ها بپردازد. شما به فینال جام باشگاه های اروپا نگاه کنید زیدان و سیمونه زیر 45 سال هستند. من نمی گویم همه مربیان جوان خوب هستند اما باید به جوان ها میدان داد و آنهایی که ضعیف هستند کنار زد و از خوب ها دوباره استفاده کرد. آیا فوتبال از میدان دادن به علی منصوریان، یحیی گل محمدی و علی دایی متضرر شده است؟ اگر قرار باشد به مربی جوان به خاطر بی تجربگی میدان ندهیم که هیچ مربی جوانی بکار گرفته نمی شود. این طرز تفکر از پایه و اساس غلط است و سبب شده فوتبال ایران پشت حصار باقی بماند و رشد نکند.

مربی جوان خوب نخبه است و با توجه به دانش فنی  و هم چنین استفاده از تجربیاتی که در زمینه مربیگری رقم خورده در همان شروع کار هم می تواند نتیجه بگیرد. مربی جوان به محض بکارگیری باتجربه می شود. مربیان باتجربه ای که امروز بکار گرفته می شوند دیروز مربیان جوان بودند که به آنها فرصت داده شد. چرا ما نباید این فرصت را در اختیار مربیان جوان امروز قرار دهیم؟ این ظلم به فوتبال باشگاهی و ملی است.
یک سری از مربیان به هر شکلی که نتیجه می گیرند در فوتبال هستند واصلا نتایج بد به موقعیت شان در لیگ برتر خدشه ای وارد نمی کند! مشخص است که این تصمیم فنی نیست. سن مربیان در فوتبال باشگاهی اروپا روز به روز در حال کاهش است اما در ایران دست نخورده باقی مانده است.


*صحبت از علیرضا منصوریان شد. آیا او گزینه خوبی برای استقلال است؟
بله. قطعا همین طور است. برای او آرزوی موفقیت می کنم.

دیدگاه‌ها