کد خبر : 1336141 | 04 تیر 1395 ساعت 18:35 | 89.8K بازدید | 0 دیدگاه

یک گام تا تغییر رویای تاریخی دو و میدانی ایران

از دیوار 10ثانیه بگذر تفتیان!

در تاریخ بیش از 7 دهه ای دو و میدانی ایران هنوز کسی پیدا نشده که بتواند مسافت 100 متر را زیر 10 ثانیه بدود.

از دیوار 10ثانیه بگذر تفتیان!

به گزارش "ورزش سه"، دوی 100 متر مهمترین و جذابترین رشته دو و میدانی است و در ایران کمتر اتفاق افتاده که استعداد بزرگی در این رشته ظهور کند. از سال های دور که اوج این رقابت در مسابقات آموزشگاه ها بود و در دوران اوج گیری دو و میدانی در دهه 50 و سپس در سال های بعد از انقلاب و دهه 70، 80 هرگز ورزشکاری در این رشته ظهور نکرده که نامش را به خاطر سپرده باشیم. اگرچه اسم هایی مثل وهاب شاهخوره ، غلامرضا کمانه، عبدالصادق گرگانی، نورمحمد آنه قرچه، یوسف دهمیری  و عبدالقفار صغر در سال های مختلف رکورد دوی سرعت ایران را کاهش داده اند.


در یکی، دو سال گذشته چهره جدیدی به نام حسن تفتیان در دو و میدانی ایران ظهور کرده که حضورش امیدبخش است. تفتیان که دیشب برنده مسابقات جایزه بزرگ مادرید شد، رکورد دوی 100 متر را به میزان 6 دهم ثانیه بهبود بخشید تا نام خود را به عنوان سریع ترین ایرانی تاریخ ثبت کند. جالب اینکه رکورد قبلی نیز در اختیار خود او بود.


در شرایطی که دو و میدانی جهان به اعجوبه ای به نام اوسین بولت می نازد، ایرانی ها امیدوارند تفتیان بالاخره آن کسی باشد که این مسافت را زیر 10 ثانیه می دود. در حال حاضر بولت رکورد این رشته را در مرزی غیرقابل دستیابی قرار داده و حدنصاب 9.58 را برای این رشته ثبت کرده که به گفته محققان دانشگاه اسنتفورد تنها دو دهم ثانیه با حد نهایی این رکورد فاصله دارد. به عقیده این محققان هیچ انسانی قادر نیست در زمانی کمتر از 9.38 ثانیه بدود.


تفتیان که نسخه ایرانی قهرمان بزرگ جامایکایی است می خواهد اولین دونده سرعت زیر 10 ثانیه باشد و برای دستیابی به این حدنصاب تمرینات سرسختانه خود را ادامه خواهد داد. شاید خیلی زودتر از آنچه که فکر می کنیم او از دیوار 10 ثانیه بگذرد، کسی که در المپیک باید با بهترین های تاریخ این رشته رقابت کند و شاید انگیزه همین مسابقه او را به مرزی برساند که هرگز تجربه نکرده ایم.

دیدگاه‌ها